Lees jij de (digitale) krant?

Heb jij een abonnement op de (digitale) krant of de betalende artikels van een krantentitel?

  • Ja, ik heb één abonnement op een papieren krant

    Stemmen: 10 9,7%
  • Ja, ik heb meerdere abonnementen op verschillende papieren kranten

    Stemmen: 4 3,9%
  • Ja, ik heb een digitaal krantenabonnement of abonnement op de betalende artikels van een krant

    Stemmen: 41 39,8%
  • Nee, maar ik kijk wel eens naar de gratis artikels of titels.

    Stemmen: 26 25,2%
  • Nee, (Belgische) kranten en hun nieuwsgeving interesseren mij niet.

    Stemmen: 5 4,9%
  • Ja, ik lees digitaal via een abonnement dat ik deel met anderen

    Stemmen: 17 16,5%

  • Totaal aantal stemmers
    103
Mensen denken er natuurlijk niet echt bij na of het economisch houdbaar is voor uitgevers om zoiets te doen terwijl de prijzen van papier en hout omhoog gaan elk jaar en ze verwachten allemaal dat hun product evenveel blijft kosten en liefst met nog wat extra kosten. Anderzijds zijn het toch maar de grote boze uitgevers/bedrijven die enkel uit zijn op winst zeker? De redactiemedewerkers die (hopelijk) met veel hart en ziel hun werk doen(met uitzondering van de clickbait-titels natuurlijk) zouden ook wel kunnen rondkomen met een bescheiden loon?
Nee, maar laat ons eerlijk zijn, doetjes zijn het ook niet.
Afgezien van de veel te grote macht en invloed dat de twee grootste uitgeversgroepen hebben kan je ook vragen stellen of die medewerkers wel met hart en ziel hun werk doen.

Recent schreven zowel het Laatste Nieuws als het Nieuwsblad een artikel dat bol stond van de halve waarheden over de sector waar ik werk. Waar ze die “ervaringsdeskundigen” haalden die ze opvoerden in het artikel is mij een raadsel. Die hun ervaringen zijn niet gecheckt geweest. Nochtans kwam het woord onderzoeksjournalistiek in hun artikel voor.
Het ging zelfs zodanig ver in hun negatieve berichtgeving dat een journalist een paar dagen later een oproep deed om mensen te vinden die binnen één van de gebouwen eventueel zou gevallen zijn. Komaan jongens…

Afgezien van de clickbait, welk “hart en ziel” heb je als redacteur om bij elke sensationele post op de socials de reacties toe te laten? Die comments ontsporen altijd verschrikkelijk. Wat je daar allemaal leest…

Maar ik wijk te ver af nu.
 
Waarom zou mijn vergelijking nauwelijks relevant zijn?

Het gaat in beide gevallen over het openlijk aanbieden van een product of dienst waarbij niet iedereen het mag aankopen op het zelfde moment aan dezelfde prijs. Het prijsverschil is daarenboven procentueel heel hoog!
Ik plaats het aanbod dat zij doen in een andere context om te laten zien hoe absurd ik het vind.

De Cola vergelijking volg ik niet. Die geafficheerde prijs is in principe voor iedereen op dat eigenste moment gelijk.

Moest ik ondernemer zijn, zou ik loyaliteit van een klant zeer hoog appreciëren, zeker niet minder dan een nieuwe klant.
Maar bij de gedrukte pers gaan ze liever akkoord om jou het eerste jaar een voordelig abonnement te verkopen, na dat jaar je niet meer als klant te hebben voor 6 maand en je dan opnieuw als klant te verwelkomen met opnieuw een even voordelig abonnement met op de koop toe nog een wijnpakket erbij. Er kon toen zelf een handgeschreven kaartje van af van de klantendienst omdat ik als “nieuwe “ klant een jaarabonnement afgesloten had!
Op een bepaald moment zei een medewerker ooit tegen mij of ik geen goeie buur had op wiens naam ik het kon zetten. Dan kan je het toch gewoon ook aan mij rechtstreeks geven?

Is het dan niet beter van gewoon altijd een abonnement aan te bieden aan een correcte prijs? Want waarom moet mijn Nieuwsblad meer kosten dan hetgeen dezelfde bedeler bij mijn buur in de bus stopt?
Een product of dienst biedt op langere termijn een andere ervaring/waarde bij een krant of tijdschrift dan bij een auto. Daarom dat ik de auto-vergelijking vergezocht vindt. Als je mijn vergelijking misplaatst vindt, fair enough, maar ik heb ook mijn bedenkingen bij die van u. Misschien gaat de vergelijking op als je kijkt naar hun maandelijkse betalingen voor ingebouwde functies zoals zetelverwarming die toekomstig steeds ingebouwd zal zijn, maar waar je maandelijks een huurkost voor mag betalen. Verwachten mensen dat BMW je na jaren "trouwe klant" zijnde uw zetelverwarming goedkoper of gratis zal aanbieden?

Loyaliteit appreciëren klinkt theoretisch altijd als de mooiste oplossing tot ge effectief iets probeert te verkopen en ongeacht de voorwaarden die er gesteld worden in het voordeel van terugkerende klanten zullen er altijd meer dan genoeg mensen zijn die het onderste uit de kan willen halen en met *bedenkelijke* logica proberen hun gelijk te behalen.

Om op uw laatste punt specifiek te reageren: ik zei het in mijn eerste reactie reeds. Eén prijs voor nieuwe en bestaande klanten. Over die "correcte prijs" kan je nog eeuwig verder discussiëren. Subsidies die uitgevers gelijk DPG media en Mediahuis krijgen voor hun samenwerking met de bezorgorganisaties, de prijs van papier dat elk jaar opslaat, hoeveel belang dat mensen hechten aan die extra weekendbijlagen...

Betreft de inhoud / clickbait / journalistieke integriteit.... Ik ga zeker niet ontkennen dat ik vaak genoeg bedenkelijke titels zie passeren of onderzoek dat niet echt gegrond lijkt te zijn in feiten, maar laten we niet elke journalist onder de zon over dezelfde kam scheren. :)

En die comments... De meeste kranten zitten ook op Facebook en daar kan je privéberichten naar sturen... God beware de arme ziel die door alle prul moet lezen. :unsure:

Niet persoonlijk bedoeld overigens. Even goede vriendjes als je mijn argumenten allemaal één grote klucht vindt. :hug:
 
Ik heb drie digitale abonnementen.
1. De Standaard​
2. The New York Times​
3. The Washington Post​

De Standaard en Washington Post bekijk ik dagelijks. New York Times is minder voor het nieuws, meer voor achtergrond artikels.
 
1. HLN
2. El Tiempo (Colombiaans)

Mijn vader heeft een abonnement op beide en ik lees ze digitaal mee. Ben wel hoe langer hoe minder actualiteit-minded, maar lijkt me een gezonde evolutie. Vooral Belgisch nieuws kan me steeds minder schelen.
Ben meer geïnteresseerd in science/economie magazines, maar die abo's zijn dikwijls zo duur dat ik er dat niet voor over heb.
 
Ik heb een combinatie van De Standaard, De Tijd en via Proximus (My e-Press) Le Soir. Via de bib is er ook GoPress. Het is idd waar dat het nieuws hier in Vlaanderen wat beperkt is tot twee grote uitgeverijengroepen.

Waar je vroeger nog grote verschillen zag tussen HLN en De Morgen bvb is dat met de jaren naar elkaar toe gegroeid. Zelfs in De Tijd zie ik een belangrijk deel Belgaberichten. Er is ook een trend naar licht herschrijven van persberichten als eigen krantenartikel. Dit gaat veelal om gemeentelijk nieuws maar zelfs aankondigingen van gewest of federaal niveau zijn soms verpakte brochure-citaten.

Online of internationaal lezen geeft dan nog het nadeel dat je dagen later hetzelfde als "nieuws" leest omdat een redacteur eindelijk achter het stuk is gekomen. Dit gaat dan over bvb "grappige" items of een kleinere vliegtuigramp wat opvalt maar beetje laat doorsijpelt naar Vlaams grondgebied.

Het fenomeen waar 1 enkele tweet een heel artikel werd is precies achter ons. Soms leek dat op het lezen van theeblaadjes omdat er maar zo weinig karakters waren, de meerwaarde was daar zoek.

Je ziet wel dat de kranten eigenlijk kleiner zijn geworden qua inhoud. Het aantal journalisten is al jaren aan het krimpen en ook adverteerders zijn weg waardoor eer geen geld, mankracht en tijd is voor andere berichtgeving. Ik denk dan aan journalisten die zich vroeger konden bezig houden met autonieuws en recensies of rond immobiliën. Er is dan wel het ietwat kwalijke fenomeen van advertorials waar een grote immosite twee-drie panden voorstelt of merken uit de bouw pagina's vullen met hun nieuwe producten.
 
Digitaal DS en DM.

Lang de weekendeditie op papier gehad, maar sinds de kinderen geen tijd meer om op mijn gemak de gazet te lezen (en geen plaats meer aan tafel om de krant te leggen :laugh:), plus spaart toch ook wel een mooi bedrag uit om enkel digitaal te lezen. Ik lees wel alleen de artikels, ik neem niet de hele digitale krant door ofzo.
 
Ik merk dat er toch veel reclame is in de nieuws apps. :(

Als ik betaal voor plus artikels wil ik af van de reclame, maar geen enkele nieuws app doet dat.

DS heeft geen darkmode en met DM zit ik weer in de DPG brokkensoep
 
Ik woon op 100 meter van een gezellig café waar De Tijd en De Standaard liggen. Ik probeer er wekelijks eens naartoe te gaan om de krant te lezen.

Daarnaast heb ik een HLN abonnement via Proximus...

Als student las ik met passie The Economist, maar daar ben je dus een volledige werkdag per week mee bezig als je het goed wilt doen. :p
 
Ik heb nog geen abo op DS (wel van plan); maar nu krijg ik de melding bij een plus artikel van: “Meld je aan, en lees gratis verder”

Ik veronderstel dat je na een tijdje moet overstappen naar betalend?
 
Ik heb nog geen abo op DS (wel van plan); maar nu krijg ik de melding bij een plus artikel van: “Meld je aan, en lees gratis verder”

Ik veronderstel dat je na een tijdje moet overstappen naar betalend?
één gratis plus-artikel per maand, dus het is niet alsof ge veel verder gratis kunt lezen na het aanmelden. :unsure:
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Zo'n papieren krant vind ik toch wel heel aangenaam om te lezen, toch in het weekend. Koffie erbij, de wereld rondom je proberen afzetten en dan rustig doorbladeren. Artikels lezen op je laptop of smartphone is wel gemakkelijk en handig, maar heeft geen charme en leest gewoon niet aangenaam. Om die reden hou ik ook van een fysiek boek, dat heeft een soort rituele meerwaarde. Het gewicht ervan, het fysieke doorbladeren, de geur, de bladwijzer, ...
 
Zo'n papieren krant vind ik toch wel heel aangenaam om te lezen, toch in het weekend. Koffie erbij, de wereld rondom je proberen afzetten en dan rustig doorbladeren. Artikels lezen op je laptop of smartphone is wel gemakkelijk en handig, maar heeft geen charme en leest gewoon niet aangenaam. Om die reden hou ik ook van een fysiek boek, dat heeft een soort rituele meerwaarde. Het gewicht ervan, het fysieke doorbladeren, de geur, de bladwijzer, ...
Akkoord. Lezen op papier is sowieso aangenamer, ook met boeken.
Hier abo op De Standaard, De Morgen & Krant van WVL, alles - uiteraard - op papier.
 
Terug
Bovenaan