Lees jij de (digitale) krant?

Heb jij een abonnement op de (digitale) krant of de betalende artikels van een krantentitel?

  • Ja, ik heb één abonnement op een papieren krant

    Stemmen: 10 9,7%
  • Ja, ik heb meerdere abonnementen op verschillende papieren kranten

    Stemmen: 4 3,9%
  • Ja, ik heb een digitaal krantenabonnement of abonnement op de betalende artikels van een krant

    Stemmen: 41 39,8%
  • Nee, maar ik kijk wel eens naar de gratis artikels of titels.

    Stemmen: 26 25,2%
  • Nee, (Belgische) kranten en hun nieuwsgeving interesseren mij niet.

    Stemmen: 5 4,9%
  • Ja, ik lees digitaal via een abonnement dat ik deel met anderen

    Stemmen: 17 16,5%

  • Totaal aantal stemmers
    103

Michster

Well-known member
Hi all,

Ik herinner mij dat men al sinds de jaren 90 zegt dat kranten gaan verdwijnen. Vandaag de dag zie je natuurlijk nog steeds dat een redelijke hoeveelheid Vlamingen nog steeds bereid zijn om te betalen voor de vertrouwde verslaggeving van bekende kranten zoals onder andere Het laatste nieuws, Gazet van Antwerpen, De Morgen, Het nieuwsblad, de Tijd, etc etc.

Je hebt bij veel populaire titels bijvoorbeeld de weekendkrant met extra bijlage die nog steeds bij meerdere honderdduizenden Vlamingen gebust wordt elke zaterdag. (als de vervangende bezorger je adres vindt natuurlijk)

Anderzijds zijn er minder(, maar nog steeds aanzienlijk veel) Vlamingen die betalen om elke dag een krant bij hen thuis te laten bussen.

Het leek me interessant om eens te polsen of hier op het forum nog veel mensen interesse hebben in de krant! Tegenwoordig kan je veel gratis(kuch je betaalt met je gegevens kuch) nieuws lezen op de website van de VRT, google nieuws of Tweakers.

Verder zijn de prijzen ook altijd een interessant discussiepunt. Quasi elke titel/uitgever rekent via een abonnement ongeveer de helft van de prijs (voor een papieren krant) aan die je voor de krant zou betalen in de winkel.

Je hebt mensen die hondstrouw bij hun vaste titel blijven en elk jaar bereid zijn de normale abonnementsprijs te betalen en anderzijds heb je mensen die elk jaar wisselen van titel om zo met extra korting nog goedkoper te lezen.

Simpel(e Limburger) als ik ben, beperk ik me zelf tot de plus-artikels van kranten zoals Het Belang van Limburg, het Nieuwsblad en De Standaard dankzij een dierbare tante die haar toegang wilt delen. :)

Zijn er hier nog forumgangers die 's ochtends met animo hun krant uit de bus gaan vissen? :baard:
 
De Standaard lift ik mee op een abo, en verder betaal ik voor Wetstraat Insider als mijn hoofdbron voor politiek nieuws.
Verder doet een bepaalde extension het verdere werk om zo goed als alles te kunnen lezen.

De laatste papieren krant die ik eens gekocht heb was De Tijd voor een speciale verkiezingen uitgave waarin veel standpunten van de verschillende partijen werden vergeleken onderling.
 
Digitaal en papieren abo op Nieuwsblad (en dus digitaal abo op de standaard en co), dig abo op new York Times en sinds kort ook dit abo op financial times
 
Abonnement op Standaard, papieren krant (kan ik niet onderuit, blijkbaar) en digitaal Nieuwsblad en co zoals hierboven :). Dat is het tegenwoordig. Ooit WaPo, NYT en De Tijd, maar nooit samen.
 
Enkel maar een tijdelijk abonnement online en de zaterdag fysiek als het héél scherp is kwa prijs.
Ik vind de manier van klantenwerving bij (oa) de kranten enorm schandalig: Het systeem van de “nieuwe klant”, waarbij iemand die geen klant is enorme korting krijgt tov de trouwe klant, die “niks” krijgt. Tenzij je enkele maanden geen klant meer bent, dan kan terug meer. Komaan…

Zorgt voor grappige gesprekken met de klantendienst: Ik teken op hetzelfde moment in op zo’n goedkoper abonnement als mijn buur, alleen ik was al bestaande klant. De klantendienst contacteert me dat dit dus niet gaat. “Het is enkel voor nieuwe klanten meneer Helmut”
Dus geef ik haar de volgende vergelijking: U gaat naar uw trouwe garage, die waar je al 20 jaar je vertrouwen in hebt, en je wil de tweedehandswagen van €10k kopen die daar staat. Maar dan wijst de garagehouder je op de bijkomende bepaling dat het enkel €10k is voor iemand die nog geen klant is bij hem, voor jou is het €20k. En je mag blij zijn want normaal zou het €25k zijn voor die wagen. “Zou jij daar dan nog klant willen zijn, mevrouw van de klantendienst?” Dan is het even stil. “Maar meneer Hellmut, je hebt al van een promotie genoten!” Dan ik terug: ” Dus je vriendin en jij kopen hetzelfde truitje in de solden, maar jij moet 60 euro betalen en je vriendin de soldenprijs van 30 euro. Als je uitleg vraagt: mevrouw je hebt al eens in de solden gekocht de afgelopen tijd” Daar zou je toch ook niet akkoord met gaan? Dan is het terug even stil.😅 En zo ging het nog enkele minuutjes door met elk van haar ingestudeerde argumenten.
Alles uiteraard in een vriendelijke sfeer. Hopelijk gebruiken ze het gesprek in een opleiding.😊

Blijkbaar hebben ze bij de krant liever geen klant dan wel een klant lijkt me.
 
Laatst bewerkt:
Digitaal lees ik via abo nieuwsblad (en dus ook de standaard).
Mijn ma heeft nog een papieren jaarabonnement, maar ik gebruik haar login om digitaal te lezen.
 
Ik heb via mijn werk toegang tot belga.press, dus heb een digitaal abonnement op alle kranten en publicaties zoals Humo, Knack en Apache.
Echt heel handig!

Persoonlijk zou ik niet snel geld geven hieraan. Je vindt de meeste actualiteit ook gewoon gratis.
Bij grote acties zoals 3 maanden voor 10 euro ofzo durf ik wel eens een fysiek abonnement te nemen. Het blijft wel aangenaam om bij je koffietje 's morgens de krant te lezen.
 
De Standaard, weekendeditie op papier en dagelijks digitaal.
Digitaal is toch niet hetzelfde maar dagelijks de papieren krant heb ik sowieso geen tijd voor.

Ontspant me om ze in het weekend uit te pluizen.
 
Hier een digitaal abo van HLN + papieren krant in het weekend. Vooral ook voor de weekendbijlage (al is die de laatste jaren ook al sterk geminderd) maar ik vind het nog altijd prettiger lezen op papier dan digitaal. Zeker voor langere teksten.
 
Enkel promoties voor mij alsjeblieft

Ik stel me wel vragen bij die redenering. :D Als ze dat voor iedereen doen (zowel nieuwe als bestaande abonnees), dan zit ge in essentie met een product dat via uw abonnement een kwart kost van de winkelprijs.(in plaats van 50%)

Vervolgens gaan diezelfde mensen opnieuw redeneren dat die nieuwe, lagere prijs gewoon het normaal is en opnieuw bij de klantendienst gaan bedelen/zagen voor nog meer korting.

Mensen denken er natuurlijk niet echt bij na of het economisch houdbaar is voor uitgevers om zoiets te doen terwijl de prijzen van papier en hout omhoog gaan elk jaar en ze verwachten allemaal dat hun product evenveel blijft kosten en liefst met nog wat extra kosten. Anderzijds zijn het toch maar de grote boze uitgevers/bedrijven die enkel uit zijn op winst zeker? De redactiemedewerkers die (hopelijk) met veel hart en ziel hun werk doen(met uitzondering van de clickbait-titels natuurlijk) zouden ook wel kunnen rondkomen met een bescheiden loon?

Ik zou soms denken dat ze beter af zijn met elke promotie te schrappen en voor iedereen dezelfde prijs te rekenen zodat niemand ooit nog moet zagen dat hij benadeeld wordt tegenover nieuwe klanten. De hoge bazen zullen waarschijnlijk wel naar de cijfers kunnen zien en geloven dat het de moeite waard blijft om nieuwe klanten te lokken met kortingen. :unsure:

Dat gezegd zijnde: uw metaforen zijn best wel geinig, maar vrij oppervlakkig als argument en ge vergelijkt appels met peren. Kleren, auto's, kranten, ... Elke keer dat ik iemand de garage-metafoor hoor bovenhalen, moet ik steevast denken "nog ene die denkt slim te zijn met een vergelijking die nauwelijks relevant is in praktijk"

Ik snap wel dat het wraakroepend kan zijn om 20 jaar dezelfde krant te blijven lezen als abonnee en dan op de radio horen "NU voor een bodemprijs met GRATIS bierpakket" :)

Als ik echter een vergezochte vergelijking er terug bij haal: als ge Cola graag hebt, zijt ge na jaren drinken waarschijnlijk bereid de normale prijs te betalen en gaat ge niet bedelen bij de kassa om korting omdat ge het al zo lang koopt.

Of ge koopt het enkel in promotie omdat ge het te duur vindt of misschien koopt ge de B-versie van de Aldi of Carrefour omdat het u toch niets uitmaakt. Genoeg mensen die juist zoals bij kranten zullen zeggen dat het toch allemaal hetzelfde is. Ik zou het wel vreemd vinden als ge hem enkel in promotie koopt en vervolgens bij Coca Cola of de winkel gaat zagen dat ge het niet goedkoper kunt krijgen.

My 2 cents. Niet dat ik verwacht dat veel volk er mee akkoord zal gaan.
 
Laatst bewerkt:
Ik snap wel dat het wraakroepend kan zijn om 20 jaar dezelfde krant te blijven lezen als abonnee en dan op de radio horen "NU voor een bodemprijs met GRATIS bierpakket" :)

Ten tijde van de Gentse feesten gaf Het Nieuwsblad (maar dan alleen voor De Gentenaar, hun Nieuwsblad maar dan met regionaal nieuws van Gent) per los gekochte Nieuwsblad elke dag een gratis biertje erbij.
Gold niet voor abonnementen.

Op eenvoudig verzoek echter telefonisch zei men bij de klantendienst dat ze mijn ma begrepen (reeds 33 jaar een jaarabonnement), ze hebben haar dan een maand extra abonnement gegeven.
 
Lang de TIJD digitaal gelezen, dan weer niet, dan wel met acties, zo is er nu een actie dat je één maand kan lezen voor 1 EURO. Prima krant en ook de enige waar je nog iets van kan bijleren. Wel jamer dat het niet meer als PDF bestand aanbieden. Ik zou niet weten waarom ik ooit nog een papieren gazet zou lezen, zelfs niet op zaterdag.
 
Digitaal abonnement op GVA met papieren weekendkrant. In abo zit ook gratis toegang tot digitale artikels van Het Nieuwsblad, Standaard en HBVL.
Via ons pack bij Proximus heb ik ook gratis toegang tot alle +-artikels van HLN.
 
Humo, VRT nws en dan ‘s avonds op televisie het nieuws op 1. Dan ben ik toch goed mee met de wereld.

Als ik moet betalen, zijn het (bijna) altijd clickbait artikels. Die mij echt niets interesseren. Ze doen er precies om. Een artikel schrijven die mij moet aanzetten tot het kopen van een abo want wee oh wee dat ik deze extra informatie zou missen!
 
Ik stel me wel vragen bij die redenering. :D Als ze dat voor iedereen doen (zowel nieuwe als bestaande abonnees), dan zit ge in essentie met een product dat via uw abonnement een kwart kost van de winkelprijs.(in plaats van 50%)

Vervolgens gaan diezelfde mensen opnieuw redeneren dat die nieuwe, lagere prijs gewoon het normaal is en opnieuw bij de klantendienst gaan bedelen/zagen voor nog meer korting.

Mensen denken er natuurlijk niet echt bij na of het economisch houdbaar is voor uitgevers om zoiets te doen terwijl de prijzen van papier en hout omhoog gaan elk jaar en ze verwachten allemaal dat hun product evenveel blijft kosten en liefst met nog wat extra kosten. Anderzijds zijn het toch maar de grote boze uitgevers/bedrijven die enkel uit zijn op winst zeker? De redactiemedewerkers die (hopelijk) met veel hart en ziel hun werk doen(met uitzondering van de clickbait-titels natuurlijk) zouden ook wel kunnen rondkomen met een bescheiden loon?

Ik zou soms denken dat ze beter af zijn met elke promotie te schrappen en voor iedereen dezelfde prijs te rekenen zodat niemand ooit nog moet zagen dat hij benadeeld wordt tegenover nieuwe klanten. De hoge bazen zullen waarschijnlijk wel naar de cijfers kunnen zien en geloven dat het de moeite waard blijft om nieuwe klanten te lokken met kortingen. :unsure:

Dat gezegd zijnde: uw metaforen zijn best wel geinig, maar vrij oppervlakkig als argument en ge vergelijkt appels met peren. Kleren, auto's, kranten, ... Elke keer dat ik iemand de garage-metafoor hoor bovenhalen, moet ik steevast denken "nog ene die denkt slim te zijn met een vergelijking die nauwelijks relevant is in praktijk"

Ik snap wel dat het wraakroepend kan zijn om 20 jaar dezelfde krant te blijven lezen als abonnee en dan op de radio horen "NU voor een bodemprijs met GRATIS bierpakket" :)

Als ik echter een vergezochte vergelijking er terug bij haal: als ge Cola graag hebt, zijt ge na jaren drinken waarschijnlijk bereid de normale prijs te betalen en gaat ge niet bedelen bij de kassa om korting omdat ge het al zo lang koopt.

Of ge koopt het enkel in promotie omdat ge het te duur vindt of misschien koopt ge de B-versie van de Aldi of Carrefour omdat het u toch niets uitmaakt. Genoeg mensen die juist zoals bij kranten zullen zeggen dat het toch allemaal hetzelfde is. Ik zou het wel vreemd vinden als ge hem enkel in promotie koopt en vervolgens bij Coca Cola of de winkel gaat zagen dat ge het niet goedkoper kunt krijgen.

My 2 cents. Niet dat ik verwacht dat veel volk er mee akkoord zal gaan.
Waarom zou mijn vergelijking nauwelijks relevant zijn?

Het gaat in beide gevallen over het openlijk aanbieden van een product of dienst waarbij niet iedereen het mag aankopen op het zelfde moment aan dezelfde prijs. Het prijsverschil is daarenboven procentueel heel hoog!
Ik plaats het aanbod dat zij doen in een andere context om te laten zien hoe absurd ik het vind.

De Cola vergelijking volg ik niet. Die geafficheerde prijs is in principe voor iedereen op dat eigenste moment gelijk.

Moest ik ondernemer zijn, zou ik loyaliteit van een klant zeer hoog appreciëren, zeker niet minder dan een nieuwe klant.
Maar bij de gedrukte pers gaan ze liever akkoord om jou het eerste jaar een voordelig abonnement te verkopen, na dat jaar je niet meer als klant te hebben voor 6 maand en je dan opnieuw als klant te verwelkomen met opnieuw een even voordelig abonnement met op de koop toe nog een wijnpakket erbij. Er kon toen zelf een handgeschreven kaartje van af van de klantendienst omdat ik als “nieuwe “ klant een jaarabonnement afgesloten had!
Op een bepaald moment zei een medewerker ooit tegen mij of ik geen goeie buur had op wiens naam ik het kon zetten. Dan kan je het toch gewoon ook aan mij rechtstreeks geven?

Is het dan niet beter van gewoon altijd een abonnement aan te bieden aan een correcte prijs? Want waarom moet mijn Nieuwsblad meer kosten dan hetgeen dezelfde bedeler bij mijn buur in de bus stopt?
 
Terug
Bovenaan