En daarom moet je een voetveeg zijn? De directie zijn stoel is even wankel als die van elke leraar. Namelijk, niemand vliegt randomly zomaar.
Op enkele psychopaten na gaat er niemand zomaar random volk buiten smijten zonder reden en al zeker niet omdat ze eens iets terug roepen...
Met die redenering zou iedereen in de prive elke dag moeten sidderen en beven, want 'vastbenoemd' bestaat daar zelfs niet. Ik ken in mijn vriendenkring werkelijk nog niemand die ooit ontslaan is, of het zou moeten zijn bij een herstructurering of een sluiting van bedrijf. Het idee dat mensen zo maar in een vingerknip buitengesmeten worden omdat ze eens hun mond opentrekken is een fabel. Personeel vinden is niet gemakkelijk, kost veel, duurt lang. Je gaat niet 'voor de fun' eventjes door dat proces.
Sorry
@cege, maar uw beeld van directies klopt langs geen kanten. Uiteraard als je je job goed doet, ga je als leerkracht zeker niet vliegen in de loop van het schooljaar en met het huidige tekort waarschijnlijk zelfs niet als je je job toch slecht doet... want kans op vervanging wordt kleiner en kleiner (en maar goed ook eigenlijk: een ruim aanbod aan vervangers betekent in mijn mening een te groot aantal werkloze leerkrachten) ... maar er is natuurlijk altijd dat moment tussen 2 schooljaren in waarbij je als tijdelijke de eerste 2 à 3 jaar en soms langer (want een TADD is ook niet altijd alles als er teveel TADD'ers en niet genoeg uren zijn), niet zeker bent van je job. Dat bestaat in de privé véél minder tot niet voor hooggeschoolden (interimkrachten in de privé zijn eerder laaggeschoold).
Als tijdelijke heb je nauwelijks/geen rechten, dus zwijg je beter. Al moet ik bekennen dat dat niet in mijn aard lag, dus dat ik dat ook misschien iets te vaak niet gedaan heb. Desondanks werd ik in juli 2018 door de oude directie (waarvan ik de oude positieve evaluatie nog op papier had) nog een job beloofd voor het nieuwe schooljaar, maar vanaf augustus nieuwe directrice, en halfweg augustus hoorde ik dan dat ik kon beschikken en de uren die aan mij beloofd waren gingen naar een kennis/vriendin van haar. Geen enkel recht om die belofte alsnog uit te oefenen dixit de vakbond want het was maar een voorlopige uurrooster op e-mail, geen contract... en het ergste is dat ik 2 jaar eerder al eens moeten schuiven eind september (!) voor een TADD'er die uren tekort kwam binnen een andere scholengemeenschap. 2 keer job kwijt zonder enige vorm van slechte evaluatie, schuiven voor TADD'ers/vastbenoemden door een rekenfout van een directie of vriendjespolitiek op een moment dus waarop de meeste/alle kansen al weg waren om elders nog voor een deftige opdracht te solliciteren...
Mijn zus is iets vergelijkbaars overkomen, erger nog want die heeft zelfs nog haar oude school gaan helpen verhuizen aan het eind van de zomervakantie van een oud gebouw naar de nieuwbouw en plots gingen een paar dagen later haar uren na de vakantie naar iemand met connecties. Die directrice had niet eens het fatsoen dat gewoon wat eerder te laten weten, want ja: extra handen bij de verhuis, handig toch... geen enkele schaamte dus. En zo ken ik nog verschillende andere gelijkaardige verhalen ook, verhalen van net niet TADD'ers die konden beschikken ondanks positieve evaluaties, tot verhalen over kleinere leugens: betaald worden in foute barema's, onverwachts een onbetaald plage-uur hebben als deeltijdse (!) leerkracht (zou niet mogen, maar goed).
In de middelbare school waar ik school gelopen heb, geven al niet minder dan 7 zonen of dochters van personeelsleden les, zo'n "gericht familiaal" personeelsbeleid kan je enkel voeren door in de tussentijd natuurlijk andere tijdelijken niet in die openstaande uren te benoemd te laten worden want die afstammelingen studeerden heus niet allemaal perfect op tijd af om die vacatures in te vullen. Dan heb je soms al eens een vervanger nodig voor de tussentijd, tijdelijken die dan zelfs niet kunnen blijven als ze wél goed functioneren.
Zo krijg je scholen die een zogenaamde "TADD-stop" hanteren. Dat directies dat ongegeneerd en ongestraft kunnen doen zegt iets over het niveau van het personeelsbeleid in het onderwijs met overheidsgeld een school leiden als ware het een familie-KMO.
En vastbenoemden? Tja, die kan een directie dan soms wéér veel te moeilijk ontslaan, vaak terecht frustrerend als ze niet voldoen...
Maar wanneer er goeie vastbenoemde leerkrachten dan weer op hun strepen gaan staan kunnen ze soms beter opletten want dan riskeren ze natuurlijk het jaar erop niet meer die mooie uurrooster te krijgen, een extra (onbetaald) plage-uur erbij (want ook die verdeling is niet eerlijk geregeld en daarbij leef je bij gratie van de directie) of een vervelend ochtendtoezicht, of worst of all plots tussen 2 campussen te pendelen in twee verschillende (aangrenzende) steden (ik ken één voorbeeld waar men dit als "wraak" gedaan heeft tegen een "klagende" leerkracht) weliswaar binnen dezelfde scholengemeenschap dus wettelijk niets op aan te merken, maar je krijgt wel alle extra kosten/miserie die daarbij komen kijken natuurlijk.
Idem bij leraars. Als je ziet welke tekorten er OVERAL zijn... Ik las wetenschappelijk en talen zijn knelpunt leraars. Wel dat zijn er al veel. En eens je daar tekorten hebt, dan vullen de geschiedenis etc al gaatjes op waarschijnlijk zodat andere diploma's vb Frans kunnen geven. Waarom zou een directie dan volk buiten knikkeren voor de fun omdat je eens je mond open trekt ? Denk je dat de doorsnee debiele directeur de balls heeft om je echt buiten te zetten ? Zolang je deftig les geeft, zal die directie misschien eens binnenskamers vloeken en eens een conflict met je hebben omdat je tegen ze in gaat, maar je buiten zetten in de hoop dat de volgende beter is, why would they do that.
Feit is dat er een stevig verschil was/is tussen deftige jobs in het onderwijs en de vervangingsopdrachten waar men steevast een tekort aan heeft. Wie wilt er jarenlang met een diploma hoger onderwijs dan eens hier en dan eens daar een paar weken, best case scenario maanden iemand gaan vervangen, om daarna en mogelijks ook in de tussentijds tijdelijk werkloos te zijn en niets kunnen opbouwen? Ik heb het een aantal jaren -waarin ik ook thuis woonde - kunnen doen, ik zou het mezelf nu financieel niet kunnen permitteren want (woon)lening. Zeker in de grootste knelpuntvakken: wiskunde, Frans en technische vakken hebben die mensen vaak véél betere perspectieven elders wanneer ze die onzekerheid beu zijn.
Dat er dit jaar pas voor het eerst echt sprake is van een lerarentekort in het onderwijs voorjaaropdrachten bij de start van het schooljaar zie ik als iets positiefs, hopelijk dwingt het het onderwijs om een ander personeelsbeleid te gaan hanteren in de toekomst en dat systeem van vaste benoemingen te herzien, maar ik vrees ervoor want Ben Weyts wil nu toch alweer besparen ook op vervangingen.
Jouw "logica" in deze gaat uiteraard wél op voor vervangingen, daar hoor ik tegenwoordig wel al vaker dat ze genoegen nemen met wie er zich aandient. Voor vaste uren in deftige scholen zijn er vaak wel nog kandidaten genoeg. Ik heb in augustus nog de vacatures hier in de regio in de gaten gehouden, en voor deftige opdrachten (lees: niet enkel de oninteressante restjes), voltijds en in de eigen regio (dus niet Brussel), zijn de tekorten echt niet zo prangend als men het voorstelt hoor behalve misschien nog voor masters wiskunde of echt zeer specifieke technische vakken. Logisch ook als er op een heel jaar misschien maar 20 masters wiskunde afstuderen, waarvan niet iedereen geschikt is voor het onderwijs, niet iedereen het wilt en als ze het willen: misschien ook liever niet
Er is nog een grijze zone tussen voetveeg en al die zever niet doen denk ik.
Ik denk dat je het nogal bekijkt vanuit de invalshoek van iemand met een PhD en deftige job in een groot bedrijf, als ik dan de andere verhalen hier lees.
Het lijkt ook alsof het bij je vrouw niet is gelukt om op tafel te kloppen, en ze van sector is veranderd. Als de enige optie is om dat te doen, klopt er toch iets niet?
Dit dus eigenlijk. Scholen worden zelden professioneel gerund als grote bedrijven met een goed personeelsbeleid. Denk eerder in de richting van kleine KMO's of beter gemeente-overheden met de nodige ons-kent-ons, vriendjespolitiek, ... De man van de directrice die een luilekker job krijgt op het secretariaat waarbij die maar één maand per jaar echt werkt, de school die geen geld heeft voor bepaalde zaken maar de directeur die wel op kosten van de school de nieuwste Macbook en iPhone heeft, etc.
Nu ik ben al fantastische directeurs/directrices tegengekomen ook, maar het tegendeel evenzeer, en het lijkt mij puur eerder erop aan te komen of er een kwalitatieve kandidaat was die de job wou doen.