Dat zijn toch vrij courante afkortingen binnen het onderwijs?
AV: Algemene vakken
TV: Theoretische vakken
PV: Praktische vakken
In de praktijk (no punt intended) zijn de TV en PV vakken doorgaans vakken in het TSO en vooral het BSO zoals Elektriciteit en Mechanica (maar ook zaken als kookles) en de AV vakken zijn de "klassieke schoolvakken" als Nederlands, Wiskunde, Geschiedenis, ...
Een opdeling waarover ik me toch al meermaals heb laten vertellen dat de leerkrachten van praktische vakken benadeeld worden door toegenomen verwachtingen wat betreft maken van cursusmateriaal, meer evaluatie stagebegeleiding, etc. die er vroeger bij het tot stand komen van het verschil in prestatienoemers niet waren. (Zelf geen ervaring mee, enkel algemene vakken gegeven)
Ook weer absurd dat een vak als LO een algemeen vak is, terwijl die leerkracht géén cursusmateriaal moet onderhouden, géén serieuze evaluaties moet afnemen (even abstractie maken van de zeldzamere richtingen als sportwetenschappen), geen stageverplichtingen, ...
Maar ik heb mijn kritiek op quasi gelijke prestatienoemers voor alle leerkrachten onder het mom van solidariteit hier al neergezet.
Enige bedenking die ik me dan weer maak dat directies nu ook weer niet een ideaal alternatief zijn om binnen scholen te laten beslissen hoeveel werklast bij welke leerkracht terecht komt. Vriendjespolitiek en een volkomen gebrek aan inschattingsvermogen wat bij vakken komt kijken die ze niet kennen, is hen immers niet vreemd.
Ooit meegemaakt dat een directrice een les bij mij kwam bijwonen en achteraf moest toegeven dat ze er niets van snapte (ging over atoommodellen) maar ze vond het pedagogisch wel goed overkomen en was met leerlingen gaan babbelen en die snapten het gelukkig wel, was ik even blij dat er vooral slimme leerlingen in die klas zaten, want anders had ik dus wél een slechte lesbeoordeling gehad omdat die directrice zelf niet de snuggerste was.