Leerkrachtentopic

Untis, MyRo, Wisa, TimeTech en wellicht nog enkele anderen. Voor mijn school zijn ze te duur dus is dat handwerk. Als er iemand alternatieven kent hou ik me aanbevolen :)
"Voor het basispakket maar tevens voor iedere module van Untis, kunt u bij ons een cursus volgen. Het effect van het volgen van de diverse cursussen merkt u direct. Het maken van de uurroosters gaat, als u niet uitkijkt, nog een leuke hobby worden."

:D

Klopt. Maar ik had het over de school waar ik werk.
Ah dat is dan omdat ze er bv 2 uren TV in steken. Men ging dat ook doen bij mij in die secundaire school, waar ik uiteindelijk niet aan de slag ging.

Uurrooster nu: (uren van 60 min) enkel de effectieve lesuren:

Kw1: 15u les over 3 dagen
Kw2: 20u les over 4 dagen
Kw3: 8u les over 2 dagen
Kw4: 8u les over 2 dagen

(Kw3 en 4 is nog niet volledig geroosterd, daar komt waarschijnlijk nog 8u project bij)

Een kwartaal telt 7 weken les, gevolgd door een week examens. Buiten die lesuren nog paar bedrijfsbezoeken en projecten die nog niet geroosterd zijn.

Per lesuur heb ik een uur voorbereiding. Ik heb ook nog stagebegeleiding, dus rapporten nalezen en feedback geven...

Aanwezig. Vertel het eens?

Awel ja: hoe verloopt de kennis -overdracht tussen collega's onderling/nieuwe collega's en mss wel afdelingen onderling. Ik merk dat dit niet zonder slag of stoot verloopt in onze werkplaats (verschillende generaties, verschillende nationaliteiten en persoonlijkheden). Dat gaat van bepaalde werkvolgordes, bepaalde handigheidjes of op maat gemaakte hulpstukken voor ogenschijnlijk eenvoudige taken, opmerkingen van QA afdeling die niet altijd moeiteloos doorstromen .... werkplaatsverantwoordelijke heeft gelukkig 35+ jaar ervaring en uitstekende persoonlijke eigenschappen om de brandjes te blussen maar als die mens ooit op pensioen zal gaan wordt dat een uitdaging.

Laatst bewerkt:
Ah dat is dan omdat ze er bv 2 uren TV in steken. Men ging dat ook doen bij mij in die secundaire school, waar ik uiteindelijk niet aan de slag ging.

Uurrooster nu: (uren van 60 min) enkel de effectieve lesuren:

Kw1: 15u les over 3 dagen
Kw2: 20u les over 4 dagen
Kw3: 8u les over 2 dagen
Kw4: 8u les over 2 dagen

(Kw3 en 4 is nog niet volledig geroosterd, daar komt waarschijnlijk nog 8u project bij)

Een kwartaal telt 7 weken les, gevolgd door een week examens. Buiten die lesuren nog paar bedrijfsbezoeken en projecten die nog niet geroosterd zijn.

Per lesuur heb ik een uur voorbereiding. Ik heb ook nog stagebegeleiding, dus rapporten nalezen en feedback geven...
Is bij ons zo wegens Buso. En als gunst de minimumopdracht van 22 en 24u voor praktijk.

TV? (Is bij ons taalvaardigheid 😶).

Awel ja: hoe verloopt de kennis -overdracht tussen collega's onderling/nieuwe collega's en mss wel afdelingen onderling. Ik merk dat dit niet zonder slag of stoot verloopt in onze werkplaats (verschillende generaties, verschillende nationaliteiten en persoonlijkheden). Dat gaat van bepaalde werkvolgordes, bepaalde handigheidjes of op maat gemaakte hulpstukken voor ogenschijnlijk eenvoudige taken, opmerkingen van QA afdeling die niet altijd moeiteloos doorstromen .... werkplaatsverantwoordelijke heeft gelukkig 35+ jaar ervaring en uitstekende persoonlijke eigenschappen om de brandjes te blussen maar als die mens ooit op pensioen zal gaan wordt dat een uitdaging.
Goh. Bij ons loopt dat vrij soepel. De eerste afdeling daar alles door moet bepaalt de werkvolgorde en daar zit iemand die weet wat er moet gebeuren.
Alleen zitten er 2 afdelingen verder een paar mensen die continue aangestuurd moeten worden om dit vlot er door te krijgen, maar goed, het lukt uiteindelijk wel.

Qua overdracht van tools en kennis is er eigenlijk ook nooit een probleem. Alles van tools is eigendom van de baas en voor iedereen aanwezig. Kennis wordt gewoon doorgegeven.

Als er een nieuwe komt, houden we bij wijze van spreken een paar weken het handje vast, om daarna te evalueren op inzet en leervaardigheid, moesten we technische kennis of tools achterhouden zou dit niet correct zijn en zou je nooit deftig personeel krijgen.

Dat zijn toch vrij courante afkortingen binnen het onderwijs?
AV: Algemene vakken
TV: Theoretische vakken
PV: Praktische vakken

In de praktijk (no punt intended) zijn de TV en PV vakken doorgaans vakken in het TSO en vooral het BSO zoals Elektriciteit en Mechanica (maar ook zaken als kookles) en de AV vakken zijn de "klassieke schoolvakken" als Nederlands, Wiskunde, Geschiedenis, ...

Een opdeling waarover ik me toch al meermaals heb laten vertellen dat de leerkrachten van praktische vakken benadeeld worden door toegenomen verwachtingen wat betreft maken van cursusmateriaal, meer evaluatie stagebegeleiding, etc. die er vroeger bij het tot stand komen van het verschil in prestatienoemers niet waren. (Zelf geen ervaring mee, enkel algemene vakken gegeven)

Ook weer absurd dat een vak als LO een algemeen vak is, terwijl die leerkracht géén cursusmateriaal moet onderhouden, géén serieuze evaluaties moet afnemen (even abstractie maken van de zeldzamere richtingen als sportwetenschappen), geen stageverplichtingen, ...

Maar ik heb mijn kritiek op quasi gelijke prestatienoemers voor alle leerkrachten onder het mom van solidariteit hier al neergezet.
Enige bedenking die ik me dan weer maak dat directies nu ook weer niet een ideaal alternatief zijn om binnen scholen te laten beslissen hoeveel werklast bij welke leerkracht terecht komt. Vriendjespolitiek en een volkomen gebrek aan inschattingsvermogen wat bij vakken komt kijken die ze niet kennen, is hen immers niet vreemd. Ooit meegemaakt dat een directrice een les bij mij kwam bijwonen en achteraf moest toegeven dat ze er niets van snapte (ging over atoommodellen) maar ze vond het pedagogisch wel goed overkomen en was met leerlingen gaan babbelen en die snapten het gelukkig wel, was ik even blij dat er vooral slimme leerlingen in die klas zaten, want anders had ik dus wél een slechte lesbeoordeling gehad omdat die directrice zelf niet de snuggerste was. 🤣

Zijn daar eigenlijk programma's voor of is dit zuiver manueel denkwerk?
Vanaf een bepaalde grote zijn programma's sterk aan te raden. Al is het maar voor optimalisatie. Ik heb meerdere lokalen die elk uur in gebruik moeten genomen worden. Leerkrachten / klassen die parallel moeten staan met soms 2-10 leerkrachten tegelijk. Ook verplaatsingen tussen campussen moeten ingecalculeerd worden etc.

Er zijn wel nog scholen en zelfs universiteiten die dit bv gewoon met Excel doen...
Untis, MyRo, Wisa, TimeTech en wellicht nog enkele anderen. Voor mijn school zijn ze te duur dus is dat handwerk. Als er iemand alternatieven kent hou ik me aanbevolen :)
FET is volledig gratis en heeft zeer veel opties! Zelf gebruik ik Mondriaan (Timetech).

Dat zijn toch vrij courante afkortingen binnen het onderwijs?
AV: Algemene vakken
TV: Theoretische vakken
PV: Praktische vakken

In de praktijk (no punt intended) zijn de TV en PV vakken doorgaans vakken in het TSO en vooral het BSO zoals Elektriciteit en Mechanica (maar ook zaken als kookles) en de AV vakken zijn de "klassieke schoolvakken" als Nederlands, Wiskunde, Geschiedenis, ...

Een opdeling waarover ik me toch al meermaals heb laten vertellen dat de leerkrachten van praktische vakken benadeeld worden door toegenomen verwachtingen wat betreft maken van cursusmateriaal, meer evaluatie stagebegeleiding, etc. die er vroeger bij het tot stand komen van het verschil in prestatienoemers niet waren. (Zelf geen ervaring mee, enkel algemene vakken gegeven)

Ook weer absurd dat een vak als LO een algemeen vak is, terwijl die leerkracht géén cursusmateriaal moet onderhouden, géén serieuze evaluaties moet afnemen (even abstractie maken van de zeldzamere richtingen als sportwetenschappen), geen stageverplichtingen, ...

Maar ik heb mijn kritiek op quasi gelijke prestatienoemers voor alle leerkrachten onder het mom van solidariteit hier al neergezet.
Enige bedenking die ik me dan weer maak dat directies nu ook weer niet een ideaal alternatief zijn om binnen scholen te laten beslissen hoeveel werklast bij welke leerkracht terecht komt. Vriendjespolitiek en een volkomen gebrek aan inschattingsvermogen wat bij vakken komt kijken die ze niet kennen, is hen immers niet vreemd. Ooit meegemaakt dat een directrice een les bij mij kwam bijwonen en achteraf moest toegeven dat ze er niets van snapte (ging over atoommodellen) maar ze vond het pedagogisch wel goed overkomen en was met leerlingen gaan babbelen en die snapten het gelukkig wel, was ik even blij dat er vooral slimme leerlingen in die klas zaten, want anders had ik dus wél een slechte lesbeoordeling gehad omdat die directrice zelf niet de snuggerste was. 🤣
Bij ons is dat ASV (algemene en sociale vorming) en BGV (beroeps gerichte vorming). En dan binnen ASV heb je TV, BZ, RV, SV.

En dat laatste = herkenbaar.

Mijn man staat in een VTI waar een leerling vorig jaar dreigde met een school shooting. Heeft zelfs het nieuws gehaald. Dit jaar heeft die leerling gewoon weer aansluiting gekregen want ouders hadden een advocaat.
De leerkracht is áltijd de dupe. Je kan wel zeggen dat leerkrachten moeten het been stijf houden maar het is ook echt wel zo dat vele, vele vastbenoemden na hun benoeming gewoon proberen rustig te blijven en er elk jaar een nieuwe lading jonkies is om van te profiteren.

Ergernis: den Ben die er van uit gaat dat leerkrachten onder de 30 ‘kiezen voor’ het systeem van kleine opdrachten en weinig uren… Die vent is zo compleet incompetent. 😡

Ik begin toch ook stilletjes aan te voelen alsof ik een soort van vuilbak ben.

Heel toevallig zit ik met de allermeeste leerlingen die een waarschuwing hebben en hierdoor opgevolgd moeten worden.

Ze moeten in elk geval niet denken dat ik elke leerling gratis bijles "aka remediëring" ga geven.

Ik begin toch ook stilletjes aan te voelen alsof ik een soort van vuilbak ben.

Heel toevallig zit ik met de allermeeste leerlingen die een waarschuwing hebben en hierdoor opgevolgd moeten worden.

Ze moeten in elk geval niet denken dat ik elke leerling gratis bijles "aka remediëring" ga geven.
Hebben ze bijles nodig, of moeten ze worden heropgevoed? Want in het eerste geval vind ik het een zware uitspraak, in het tweede geval volg ik je meteen.

• Als die €20 internetvergoeding die leerkrachten identiek is aan die van andere ambtenaren en dus niet geïndexeerd wordt, dan is dat toch maar iets dwaas om blij mee te zijnen met de huidige voorspelde inflatie. Zelfs een koppel leerkrachten kan er met moeite een deftig internetabonnement mee betalen. Bijna een pyrrhusoverwinning zou ik zeggen, alleen qua symboliek kan het wel tellen, het feit dat leerkrachten meer dan andere beroepsgroepen en zeker meer dan andere ambtenaren hun eigen werkmateriaal moeten financieren: van rode pennen tot hun eigen laptop, is ongehoord. In het kleuter- en basisonderwijs is dat zelfs nog erger als je ziet wat die allemaal aan didactisch materiaal aankopen soms. De grootste idealisten in de meest problematische scholen nemen zelfs eten voor hun kinderen mee naar school (zelfs al is het maar een brood en een pot choco), ...
    Ik hoop voor leerkrachten dat die laptopvergoeding deftig geregeld wordt, ik had alvast iets gelezen dat die bijvoorbeeld pas zou gelden vanaf het 5e leerjaar? Hoe absurd is dat? Ik denk dat een leerkracht van het 4e leerjaar lager onderwijs meer nut heeft van een laptop dan een leerkracht LO in het secundair onderwijs bijvoorbeeld. Andermaal weer niet goed over nagedacht.
€20 netto internetvergoeding is toch dik ok? In u voorbeeld met 2 leerkrachten krijgen die €40 internetvergoeding/maand... de basis abonnementen TV+internet kosten wat? €60ish/maand? Daar is het aandeel van professioneel internet verbruik RUIM mee gecoverd lijkt mij. Dat internet is namelijk niet zuiver voor professioneel verbruik in 99% van de gevallen en dan zwijg ik nog over de TV. Het kan niet de bedoeling zijn dat de maatschappij het hele media abo van een leerkracht mee betaalt toch? Je kan misschien wel argumenteren dat leerkrachten in het algemeen te weinig verdienen maar dat is een andere discussie en dat kunnen ze ook op andere manieren recht trekken.

De laptop discussie is iets heel anders. Het is eigenlijk écht niet ok dat niet elke leerkracht standaard een laptop ter beschikking gesteld krijgt OF een laptopvergoeding krijgt. En als dat effectief pas vanaf het 5de jaar is dan is dat alweer een typevoorbeeld van hoe wereldvreemd het beleid is. Als ik zie wat mijn vriendin als kleuterleidster allemaal van administratie moet doen, allemaal digitaal. En dat wordt zomaar verondersteld dat je dat op u eigen PC/laptop doet. Ah nee... ze hebben in leraarskamer ook nog ne 486 staan waarop je het eventueel ook zou kunnen doen :unsure:

En dan spreken we idd nog niet over didactisch materiaal. Mijn vriendin is vorig jaar ergens in mei haar klas gaan leeg halen toen ze haar ziekte verlengd hebben tot eind juni, omdat ze sowieso niet meer terug wou naar die school en omdat ze gehoord had dat haar vervangster vanalles aan het veranderen was en zelfs een aantal dingen buiten op de gang gezet had. Dat is daar drama geweest de week nadien... ik denk dat ze een beetje verschoten waren van welk deel er eigenlijk maar eigendom was van de school en welk deel privé was (tot kastjes, en stoelen toe...) en ik weet dat dit aan stad Gent verre van een uitzondering is.

Laatst bewerkt:
€20 netto internetvergoeding is toch dik ok? In u voorbeeld met 2 leerkrachten krijgen die €40 internetvergoeding/maand... de basis abonnementen TV+internet kosten wat? €60ish/maand?
40 hé, scarlet, persoonlijk vind ik dit nog te duur maar soit, dat is België: peperdure Telecom.
Daar is het aandeel van professioneel internet verbruik RUIM mee gecoverd lijkt mij. Dat internet is namelijk niet zuiver voor professioneel verbruik in 99% van de gevallen en dan zwijg ik nog over de TV. Het kan niet de bedoeling zijn dat de maatschappij het hele media abo van een leerkracht mee betaalt toch? Je kan misschien wel argumenteren dat leerkrachten in het algemeen te weinig verdienen maar dat is een andere discussie en dat kunnen ze ook op andere manieren recht trekken.
Volledig akkoord.
De laptop discussie is iets heel anders. Het is eigenlijk écht niet ok dat niet elke leerkracht standaard een laptop ter beschikking gesteld krijgt OF een laptopvergoeding krijgt. En als dat effectief pas vanaf het 5de jaar is dan is dat alweer een typevoorbeeld van hoe wereldvreemd het beleid is. Als ik zie wat mijn vriendin als kleuterleidster allemaal van administratie moet doen, allemaal digitaal. En dat wordt zomaar verondersteld dat je dat op u eigen PC/laptop doet. Ah nee... ze hebben in leraarskamer ook nog ne 486 staan waarop je het eventueel ook zou kunnen doen :unsure:
Ook volledig akkoord, nog veel scholen met 10 jaar oude zware (in gewicht) laptops. Zelf heb ik zo een zeer compacte( nieuw uit de doos) hp elitebook gekregen.
En dan spreken we idd nog niet over didactisch materiaal. Mijn vriendin is vorig jaar ergens in mei haar klas gaan leeg halen toen ze haar ziekte verlengd hebben tot eind juni, omdat ze sowieso niet meer terug wou naar die school en omdat ze gehoord had dat haar vervangster vanalles aan het veranderen was en zelfs een aantal dingen buiten op de gang gezet had. Dat is daar drama geweest de week nadien... ik denk dat ze een beetje verschoten waren van welk deel er eigenlijk maar eigendom was van de school en welk deel privé was (tot kastjes, en stoelen toe...) en ik weet dat dit aan stad Gent verre van een uitzondering is.
Schering en inslag in lager en secundair. In hoger krijgen we sowieso veel van fabrikanten en echt dure spullen, nieuw in de doos...

Tja, maar een koppel leerkrachten is nu ook weer niet standaard hé. Ik heb als alleenstaande overigens Orange, zeer tevreden van en voor € 65 onbeperkt internet, 10 GB en zelfs nog televisie (die ik eigenlijk nauwelijks gebruik, dus het kan nog goedkoper), qua prijs mag ik dus niet klagen. Wat mij betreft is de € 20 op zich ook niet het slechte, gewoon het feit dat deze niet geïndexeerd is voor ambtenaren, maakt het tot een steeds poverder wordend cadeau in tijden van oplopende inflatie hé. Volgend jaar is die al 4 à 5% minder waard.

Intussen wat bijgelezen over die laptopvergoeding, blijkbaar fout geïnformeerd en @JPV heeft me gecorrigeerd, maar ik had dan ook nooit moeten afgaan op een flut-artikel van De Morgen (en ik citeer de zin 'Daarnaast komen er enkele maatregelen die de job van leerkracht aantrekkelijker moeten maken: ...en extra ICT-middelen voor leerkrachten in het vijfde en zesde leerjaar en secundair onderwijs.')
De laptops zouden eventueel zijn voor de leerlingen vanaf het vijfde leerjaar, maar voor alle leerkrachten dus. Maar als je je dan verder informeert (Christelijke Onderwijs Centrale), dan blijkt dat dat éénmalige middelen zijn... m.a.w. over 5 jaar wanneer die toestellen die ze voor leerkrachten zouden voorzien afgeschreven zijn...

Soit, mijn zorg nu helaas niet meer, ik heb nu een laptop van m'n werk, en een meer dan deftig toestel. Ik vond het wel schandalig dat ik die destijds in het onderwijs zelf moest voorzien, maar dat was nu ook weer niet de reden waarom ik de deur van het onderwijs achter mij heb moeten dicht trekken. Als je het aan tijdelijke leerkrachten vraagt zal dat ook niet de voornaamste reden zijn waarom ze de job onaantrekkelijk is om in te starten, het is gewoon één van de zaken die men durft aan te pakken, omdat de vakbonden daar natuurlijk niet tegen gaan protesteren, wat ze bij vele andere issues wél zouden doen (hertekenen van de vaste benoeming bijvoorbeeld).

Tja, maar een koppel leerkrachten is nu ook weer niet standaard hé.
Klopt, maar dat maakt uiteindelijk niks uit. De maatschappij moet evengoed niet meebetalen voor het internet verbruik van de wederhelft van een leerkracht (zoals mezelf dus :tongue: ), die partner kan misschien van zijn/haar werkgever ook een internet vergoeding hebben oid. Als je alleenstaande bent is dat natuurlijk minder leuk maar dat heeft dan weer terug niks te maken met de verloning op zich maar het feit dat je als alleenstaande altijd overal alleen voor betaald.

Klopt, maar dat maakt uiteindelijk niks uit. De maatschappij moet evengoed niet meebetalen voor het internet verbruik van de wederhelft van een leerkracht (zoals mezelf dus :tongue: ), die partner kan misschien van zijn/haar werkgever ook een internet vergoeding hebben oid. Als je alleenstaande bent is dat natuurlijk minder leuk maar dat heeft dan weer terug niks te maken met de verloning op zich maar het feit dat je als alleenstaande altijd overal alleen voor betaald.
Het hangt ervanaf hoe je het bekijkt hé.

Ik kan perfect leven met die 20€.

Aan de andere kant, als er een ruling is die het volgende zegt : https://www.jobat.be/nl/art/hoeveel-bedraagt-de-vergoeding-voor-thuiswerk

Dan zie ik niet in waarom de privé strikt met andere regels zou moeten werken dan de overheid. Persoonlijk zou ik het op 20€ gehouden hebben en die andere 20€ en 126€ gewoon hebben gezien als onderdeel van de forfaitaire vrijstelling waar elkeen recht op heeft. Al mogen ze voor mijn part ze allemaal afschaffen ineens zowel in de privé als bij de overheid.

Dan is het aan U of jij kiest voor de forfait of uw kosten bewijst. Waartoe je perfect het recht ervoor hebt.

Maar hey, yay nieuwe koterijen zeker.

Terug
Bovenaan