Tja, maar dat is omdat jij en jouw school een "schoolopdracht" op die manier ingevuld hebben.
Ik ben het met jou eens dat het zinloos is om louter en alleen meer op school aanwezig te zijn, zeker als een deftige infrastructuur - denk een lerarenkamer met voldoende bureaus, computers, printers, etc. - en de nodige rust om te kunnen werken aan je voorbereidingen daarvoor ontbreekt. Het zou absurd zijn om in tijden dat men meer wilt inzetten op telewerk om woon-werkverkeer, files en de nood aan kantoorgebouwen te verminderen, men leerkrachten wél meer op school aanwezig zou willen laten zijn.
Ik zie een schoolopdracht eerder als een remedie tegen het eveneens absurde gegeven van dezelfde noemers voor alle leerkrachten (op 1 à 2 uurtjes na), los van de vakken die ze geven, hun paralleluren, hun ervaring, hun klasgrootte, ... de realiteit is dat een startende leerkracht vaker de moeilijkere opdrachten zal krijgen, de minder leuke vakken, de meer ondankbare klassen, de "restjes" van vastbenoemde leerkrachten hun uurrooster en dus evenveel en in de praktijk meer uren moeten presteren voor een lager loon. Dat gaat dan overigens zéér breed: zowel meer voorbereiding nodig want minder ervaring, maar ook in de extra uren: een vastbenoemde zal al eens een nutteloze vergadering of helpen op een schoolfeest durven skippen, doe dat als tijdelijke maar zeker en vast niet... Plus als startende leerkracht meer kans dat je op meerdere scholen staat om aan een voltijdse te geraken? Al die nevenactiviteiten maal twee, zonder enige extra vergoeding.
Daarentegen betalen we oudere leerkrachten meer omdat ze meer ervaring hebben, maar wat stellen ze daar tegenover?
Dat anciënniteitsprobleem is natuurlijk breder dan het onderwijs, maar het onderwijs blinkt uit in het etaleren van de dwaasheid ervan.
Ik vraag me overigens af hoe jouw school erbij gekomen is dat 38 uur op school zouden volstaan, als werklastmetingen van leerkrachten ver boven die 38 uur zitten, tot zelfs 49h. Je kan vraagtekens plaatsen bij hoe geloofwaardig die zelfreportage is, maar dan nog lijkt 38h mij optimistisch voor leerkrachten die serieuze vakken geven.
En ja, ik zou dan ook probleemloos het systeem van zo'n schoolopdracht gebruiken om zaken als speelplaats of middagtoezichten in de eerste plaats toe te kennen aan leerkrachten die nauwelijks voorbereidings- of verbeterwerk hebben (lees: leerkrachten LO). Statuten en vakbonden be damned.