Leerkrachtentopic

Ja, ik heb ook ooit gedacht om eens les te gaan geven. Onder het principe van, bwah wiskunde mijn boek wat volgen de oefeningen wat maken. En dan hier en daar dat wat uitleggen. Zoals eigenlijk mijn eigen leerkracht dat vroeger deed.

En als je een vraag had dan kon je bij hem terecht voor wat oefeningen die je extra kon maken en die hij dan zou verbeteren of zo. En als je het te bont maakte dan mocht je dat vergeten.
En als je niet luisterde dan vloog er wel eens een bordewisser naar uw hoofd of een krijtje.

Nu moet je dat niet meer durven doen... alhoewel ik daar allemaal geen probleem mee heb. Discipline is nu eenmaal iets dat er bij hoort als je iets of wat efficiënt wilt werken en uw stem niet kwijt wilt.

En dat idee was vooral gerijpt uit het principe dat ik al jaar en dag jeugdtraining gaf en dat eigenlijk allemaal wel leuk is. Zelfs met pubers.
Maar het verschil is daar dat als het mij niet aanstaat, dan vliegen ze de hoek in of dan pompen ze of dan doen ze iets anders wat ze niet leuk vinden. En na een paar keren dat je dat zo aanpakt dan leren ze dat wel op wat kwajongens of kwameisjesstreken na.
En ja ik heb daar ouders toen na de les aan mijn mouw hebben trekken dat ik dat met de hunne niet mocht doen, want alez dat doe je niet. Waarop ik gewoon antwoordde, staat het u niet aan. Bol het dan af. En ik moet eerlijk zeggen dat die ouders niet wisten hoe ze daar op moesten reageren... en er zijn er in die tijd geen enkel die het ook effectief afgebold zijn.

Terwijl in het professionele circuit is het allemaal te veel een knieval naar het individuele. En als je efficiënt les wilt geven, dan moet je nu eenmaal eenheidsworst geven. Je kunt niet verwachten dat iedereen op een zodanige manier behandeld wordt dat het optimaal is voor elk kind. Daar heb je gewoon de middelen noch de leerkrachten voor nu niet, en niet in de toekomst.
En als je er dan ook voor wilt zorgen dat je die erbij krijgt en houdt, dan zullen bij deze kinderen de ouders wat meer uit hun pijp moeten komen. Je moet dat echt niet dumpen bij de leerkrachten. Want daardoor maak je het beroep gewoon onhoudbaar en onaantrekkelijk.

Want geef eens toe, wie wilt effectief zelf les gaan geven aan kinderen van 13 - 18 jaar wanneer je geen echte manier hebt om in een groep van 20 - 30 leerlingen ervoor te zorgen dat die effectief doen wat ze moeten doen. Ipv leuke dingen te doen zoals te tokkelen op hun GSM of wat te keuvelen met het beste vriendje of vriendinnetje dat langs hen zit. Heck, je moet zelfs niet eens zo ver daarover nadenken. Kijk gewoon eens terug naar hoe jij school hebt beleefd en welke kastaars je als medeleerling had die er weer maar eens bezig was met de klas op stelten te zetten. Zie jij u daar effectief les geven, op de manier die men nu verwacht van een leerkracht ? Met de nadruk op het pedagogische model dat ze tegenwoordig aanhangen ? Waarmee je eigenlijk in hoog tempo uw leerkrachten verbrandt.

Dan is het toch evident dat als je dat ziet. Dat men nu in de "shit" zit met het vinden van leerkrachten. Zeker als je dan ook nog eens voor bepaalde profielen in de privé een opbod doet waar je u tegen zegt. Al is dat ook niet allemaal maneschijn en rozegeur. Maar je wordt er dan op zijn minst nog deftig voor betaald.

Zitten er hier eigenlijk directeurs op het forum die hun side of the story kunnen geven? Want men schetst hier natuurlijk wel een erg donker beeld van het leven als leerkracht.

Het kan nog véél erger.

De leerkracht die ik vervang werkte al meer dan 10 jaar voor die school, maar is het uiteindelijk afgebold omdat de directie achter die leerkracht zijn rug partij trok voor een gewelddadige leerlinge die de leerkracht bedreigde. Die leerlinge heeft trouwens ook een klasgenootje naar het stadspark willen lokken waar ze stond te wachten met een mes.

Whahahaha. Professional omgevingen...

Als ik dergelijk jip-en-janneke toestanden hoor. Veel succes met mensen uit de privé te lokken...

Moest mijn baas mij zo proberen te buttfucken, dan is het kot te klein en is het naar de n+1 met "ik of hem, 1 needs to go". Maar in het Onderwijs is het blijkbaar buttfucken en gewoon jaren verder doen...

Whahahaha. Professional omgevingen...

Als ik dergelijk jip-en-janneke toestanden hoor. Veel succes met mensen uit de privé te lokken...

Moest mijn baas mij zo proberen te buttfucken, dan is het kot te klein en is het naar de n+1 met "ik of hem, 1 needs to go". Maar in het Onderwijs is het blijkbaar buttfucken en gewoon jaren verder doen...
Neeje, daar zegt uw n+1 -> jij vliegt.

Mijn vakantiewerk was het magazijn van een grootwarenhuis, mijn huidig werk is een universiteit (het gaat dan over onderzoek, niet onderwijs, geen IT).
Dus in de bouw heeft men nog nooit een beginneling laten sukkelen? Ik vind dat moeilijk te geloven. Soit, mijn punt was dat ik het onnozel vond dat te linken met onderwijs.

Komen zo'n zaken in een audit niet naar boven? Bij ons is het kritisch om nieuwe mensen zo snel mogelijk up to speed te krijgen omdat we met kritische veiligheidszaken bezig zijn en de procedures berusten op 'x' aantal ogen en handen om tot een correcte uitvoering te komen. De nieuweling laten aanmodderen is jezelf blootstellen aan veiligheidsrisico's met ernstige gevolgen.

Als dat ooit in een audit als een key operational risk area naar boven komt heb je jezelf als senior ernstig in de nesten gewerkt.

Intussen wat bijgelezen over die laptopvergoeding, blijkbaar fout geïnformeerd en @JPV heeft me gecorrigeerd, maar ik had dan ook nooit moeten afgaan op een flut-artikel van De Morgen (en ik citeer de zin 'Daarnaast komen er enkele maatregelen die de job van leerkracht aantrekkelijker moeten maken: ...en extra ICT-middelen voor leerkrachten in het vijfde en zesde leerjaar en secundair onderwijs.')
De laptops zouden eventueel zijn voor de leerlingen vanaf het vijfde leerjaar, maar voor alle leerkrachten dus. Maar als je je dan verder informeert (Christelijke Onderwijs Centrale), dan blijkt dat dat éénmalige middelen zijn... m.a.w. over 5 jaar wanneer die toestellen die ze voor leerkrachten zouden voorzien afgeschreven zijn...
Oorspronkelijk was dit ook enkel vanaf 5de lager onderwijs. Maar dat hebben ze snel aangepast, al denk ik niet dat de budgetten mee verhoogd zijn. Heel het digisprong verhaal is een soep, is ook helemaal geen zekerheid over het verderzetten van dat type investeringen. Integendeel, een deel van de 100mil besparing zou impact hebben op de Digisprong.

Ik ben eens door een directeur in een sollicitatiegesprek afgedreigd geweest om een papier te tekenen om afstand te doen op de positie waar ik recht op had (ancienniteit). Hij zou mijn leven moeilijk maken, hij zou mij de rotste kleine jobkes geven, hij zou mij onmogelijk maken om in antwerpen nog les te geven. Dit allemaal na een sollicitatie'gesprek' van een half uur waarin hij probeerde om een racistische commentaar uit mij te onttrekken. Als 24 jarige snotter ben ik hier niet verder mee gegaan, heb het van me af moeten zetten. Was er wel even niet goed van. Heb eruit geleerd om een opname apparaat int het vervolg bij te hebben (gsm met opnameapp)
Uiteindelijk is de job gegaan naar de net-uit-school 20 jarige topstudent. Die heeft het schooljaar erop in oktober al opgegeven door de druk en de leerlingen die hem tot speelbal maakten. Enfin, sindsdien niet eens meer gesolliciteerd in Antwerpen. De vent is trouwens nog weggepromoveerd naar hoge positie in de scholengroep.
Ik weet dit omdat een collega uit de sportclub daar werkte.

Laatst bewerkt:
Neeje, daar zegt uw n+1 -> jij vliegt.
Niet zeker hoor, ik had zo een klote leidinggevende en die is toch mogen vertrekken, wel met een zakcentje natuurlijk
Las hier eerder over gezever met de ouders, moeilijke leerlingen,... dat dit allemaal "te verwachten" valt bij dit beroep en dat je dit al weet voor je eraan begint. Klopt misschien deels, maar je verwacht bij compleet absurde eisen van ouders dat de directie hen niet constant gelijk geeft omdat die zelf zo weinig mogelijk miserie wil.
Klopt, in mijn vrouw haar klas: 2 leerlingen van de 12 gaan gewoon op vakantie tijdens het jaar.
Soms spreekt men gebrekkig Engels, maar sommigen spreken helemaal niks behalve Swahili of Arabisch, zelf na een aantal jaar hier te wonen.
Wie heeft hier nog zin in? Waar zitten ze met hun verplichte inburgering?
Alle toezichten, schoolfeest, kippenfestijn, minstens 2 opendeurdagen, klusdagen, valentijnsontbijt, kerstmarkt, proclamatie, 4x per jaar oudercontacten (waarvan je tegenwoordig er overal dubbel hebt, want bijna de helft van de leerlingen heeft gescheiden ouders die elk een apart gesprek eisen, want ze kunnen hun ex niet genoeg luchten om een kwartier in dezelfde ruimte te spenderen in het belang van hun eigen kind).
Scholen willen tegenwoordig tal van evenementen organiseren. Meestal is dat de directeur die iets lanceert om vervolgens te zeggen: trek jullie plan.... En de leerkrachten mogen opdraven en gaan opdienen... meestal is er nauwelijks winst aan zo'n schoolfeest...
Ik denk ook steeds meer na over andere opties, want het enige aspect van mijn job waar ik nog steeds plezier aan heb is het lesgeven.
Je kan ook lesgeven aan een ander publiek, volwassenen bijvoorbeeld. Ik vind lesgeven echt leuk, vooral als de studenten geïnteresseerd zijn.
. Kijk gewoon eens terug naar hoe jij school hebt beleefd en welke kastaars je als medeleerling had die er weer maar eens bezig was met de klas op stelten te zetten. Zie jij u daar effectief les geven, op de manier die men nu verwacht van een leerkracht ? Met de nadruk op het pedagogische model dat ze tegenwoordig aanhangen ? Waarmee je eigenlijk in hoog tempo uw leerkrachten verbrandt.
Nee, zeker niet. Het is ook vaak 1 persoon die de aanstoker is/de rotte appel in de mand/ de rotzak, of welke naam je er ook aan wilt geven. In het secundair kan je niet zomaar iemand de toegang tot de les ontzeggen of die ouders zijn daar weer....in het hoger stuur je ze gewoon naar huis zonder gevolgen...
Dan is het toch evident dat als je dat ziet. Dat men nu in de "shit" zit met het vinden van leerkrachten. Zeker als je dan ook nog eens voor bepaalde profielen in de privé een opbod doet waar je u tegen zegt. Al is dat ook niet allemaal maneschijn en rozegeur. Maar je wordt er dan op zijn minst nog deftig voor betaald.
Voor het geld moet je het niet doen, hoewel de masterlonen niet slecht zijn, maar zoals eerder gezegd, zero extra's. Ik vind het vooral leuk dat ik over verwarming kan les geven. Ik geef ook elektrotechniek, dat is dan voor mij ook een opfrissing. Het voordeel is wel dat iedereen minstens 18 is met uitschieters tot Vdab studenten van 50.

Dit leunt natuurlijk nauw aan bij volwassenen-onderwijs en training in de privé. Ik speel al een tijdje met het idee om nog Freelance technische trainingen te geven, maar geen idee of hier een markt voor is...

Blijkbaar slagen er zelfs scholen in hun leerkrachten gratis les te laten geven...

Blijkbaar slagen er zelfs scholen in hun leerkrachten gratis les te laten geven...
Het is met compensatie van minder wachturen te moeten draaien.

Las hier eerder over gezever met de ouders, moeilijke leerlingen,... dat dit allemaal "te verwachten" valt bij dit beroep en dat je dit al weet voor je eraan begint. Klopt misschien deels, maar je verwacht bij compleet absurde eisen van ouders dat de directie hen niet constant gelijk geeft omdat die zelf zo weinig mogelijk miserie wil. Zeker als tijdelijke heb je nooit een poot om op te staan en je mag jezelf constant verantwoorden. Ja, de vervangingsopdrachten liggen voor het rapen, maar de vaste jobs niet.

Trouwens, moeilijke leerlingen, dat is echt niet meer zoals vroeger. Als je tegenwoordig in een klas staat met 29 leerlingen waarvan er amper 9 niet anderstalig zijn... En dan hebben we het nog niet over een grootstad, op genoeg scholen buiten de grootsteden is er constante instroom van migranten, sommigen krijgen veel meer migranten binnen dan autochtonen. Probleem is dat je dan de naam krijgt een "zwarte" school te zijn, Nederlandstalige gezinnen blijven er steeds meer weg, omdat ze terecht denken dat hun kind beter af gaat zijn in een school waar hun kind uitdaging krijgt en er niet op een laag niveau moet gewerkt worden door taalbarrière. Ik doe al een deel van mijn oudercontacten in het Frans, als ik het geluk heb dat de ouders uit een regio in Afrika komen waar ze Frans spreken. Soms spreekt men gebrekkig Engels, maar sommigen spreken helemaal niks behalve Swahili of Arabisch, zelf na een aantal jaar hier te wonen. Je bent in de klas eigenlijk precies aan het jongleren tussen al de kinderen die de taal niet (voldoende) spreken en alle kinderen met speciale noden zoals ASS/ADHD en alle combinaties ervan, hoogsensitief, gedragsproblemen, ontwikkelingsachterstand,... Ook anders dan vroeger: "onze kinderen voeden zichzelf op, wij doen aan laissez-faire thuis". De kinderen die je dan in de klas krijgt... Oh en zwijg mij van het M-decreet. Enkele anciens bij ons zeggen dat ze nooit in het onderwijs zouden begonnen zijn als het toen was zoals nu.

Dan beginnen we nog niet over al het verplichte "vrijwilligerswerk" dat je mag doen, want als leerkracht ga je een "engagement" aan met je school hé, we verwachten dat je dit met veel enthousiasme en motivatie doet. Alle toezichten, schoolfeest, kippenfestijn, minstens 2 opendeurdagen, klusdagen, valentijnsontbijt, kerstmarkt, proclamatie, 4x per jaar oudercontacten (waarvan je tegenwoordig er overal dubbel hebt, want bijna de helft van de leerlingen heeft gescheiden ouders die elk een apart gesprek eisen, want ze kunnen hun ex niet genoeg luchten om een kwartier in dezelfde ruimte te spenderen in het belang van hun eigen kind). Het constant van de ene naar de andere school racen, zonder zicht op een vaste job, want de langdurig zieken zijn nog lang niet in pensioen, dus zijn er op papier geen uren. Dan denk je wel eens, hoe onnozel ben ik dat ik deze job eigenlijk doe, terwijl ik elders minstens evenveel verdien en de mentale load buiten de werkuren minder gaat zijn? Ik kan perfect begrijpen dat 1 op 2 starters er de brui aan geeft. De liefde voor het lesgeven weegt na een tijd niet meer op. Ik denk ook steeds meer na over andere opties, want het enige aspect van mijn job waar ik nog steeds plezier aan heb is het lesgeven. Zelfs dat ruil ik misschien liever in voor een vaste job op een vaste plaats met vaste uren en een vast takenpakket.

Op basis van je post zou een stevige dosis assertiviteit toch op zijn plaats zijn lijkt mij, een directie die steevast tegen de verzuchtingen van leerkrachten ingaat en ongegronde klachten/wensen van ouders bevestigd, leerkrachten die zelf eigen materiaal moeten aankopen, gescheiden ouders die aparte gesprekken eisen ... dat lijkt mij toch niet de correcte gang van zaken te zijn of wel?

Er zal wel enige nuance aan te pas komen maar het kan toch niet dat directies continue hun eigen mensen gaan benadelen ten aanzien van ouders, leerlingen, mss zelfs bepaalde beslissingen van hogerop - de functie van een directie is toch in de eerste plaats de werking van de school ?

Hoe gaat dat praktisch eigenlijk: stel dat je een laptop nodig hebt en je krijgt er geen - als je dan gewoon zegt: geen laptop krijgen = geen werk met de laptop. Als ouders compleet absurde eisen stellen en je wijst deze beleefd doch kordaat af - dan stappen deze naar de directie en daar doe je hetzelfde, wat gebeurt er dan?

de gebrekkige taalkennis - daar zijn geen pasklare oplossingen voor, die situatie is dusdanig complex, compleet ontspoord en politiek getint dat er wellicht nooit een oplossing zal zijn.

Wat me ook afvraag: werknemers in het algemeen: als je effectief ziek wordt van je job - dan zoek je toch gewoon een andere job, zeker vandaag staat iedereen te schreeuwen om mensen, je profiel hoeft zelfs maar in de buurt te komen van wat men zoekt want er is gewoon een tekort aan zowat alles en iedereen. Ik neem aan dat mentale/fysieke gezondheid op de eerste plaats komt toch? Een vast inkomen zal je toch hebben want er is werk zat.

Per slot van rekening hebben leerkrachten toch een ultieme machtspositie: er zijn er te kort, we hebben ze nodig en er is werk zat binnen en buiten het onderwijs waar men het dubbele verdiend + een wagen + MC + eco C + laptop + gsm + collectieve bonus + aandelenpakket + groepsverzekering + hospitalisatieverzekering voor het gezin + ziektekostenverzekering + sectorpremie + netto onkostenvergoeding + thuiswerk + extralegaal kindergeld + cafetariaplan + leasefiets - in principe kan je tegen de directeur/directrice zeggen dat hij/zij de hoogste boom in kan of dat je ander werk zoekt in een andere school of in de privé.

Laatst bewerkt:
Op basis van je post zou een stevige dosis assertiviteit toch op zijn plaats zijn lijkt mij, een directie die steevast tegen de verzuchtingen van leerkrachten ingaat en ongegronde klachten/wensen van ouders bevestigd, leerkrachten die zelf eigen materiaal moeten aankopen, gescheiden ouders die aparte gesprekken eisen ... dat lijkt mij toch niet de correcte gang van zaken te zijn of wel?

Er zal wel enige nuance aan te pas komen maar het kan toch niet dat directies continue hun eigen mensen gaan benadelen ten aanzien van ouders, leerlingen, mss zelfs bepaalde beslissingen van hogerop - de functie van een directie is toch in de eerste plaats de werking van de school ?

Hoe gaat dat praktisch eigenlijk: stel dat je een laptop nodig hebt en je krijgt er geen - als je dan gewoon zegt: geen laptop krijgen = geen werk met de laptop. Als ouders compleet absurde eisen stellen en je wijst deze beleefd doch kordaat af - dan stappen deze naar de directie en daar doe je hetzelfde, wat gebeurt er dan?

de gebrekkige taalkennis - daar zijn geen pasklare oplossingen voor, die situatie is dusdanig complex, compleet ontspoord en politiek getint dat er wellicht nooit een oplossing zal zijn.

Wat me ook afvraag: werknemers in het algemeen: als je effectief ziek wordt van je job - dan zoek je toch gewoon een andere job, zeker vandaag staat iedereen te schreeuwen om mensen, je profiel hoeft zelfs maar in de buurt te komen van wat men zoekt want er is gewoon een tekort aan zowat alles en iedereen. Ik neem aan dat mentale/fysieke gezondheid op de eerste plaats komt toch? Een vast inkomen zal je toch hebben want er is werk zat.

Per slot van rekening hebben leerkrachten toch een ultieme machtspositie: er zijn er te kort, we hebben ze nodig en er is werk zat binnen en buiten het onderwijs waar men het dubbele verdiend + een wagen + MC + eco C + laptop + gsm + collectieve bonus + aandelenpakket + groepsverzekering + hospitalisatieverzekering voor het gezin + ziektekostenverzekering + sectorpremie + netto onkostenvergoeding + thuiswerk + extralegaal kindergeld + cafetariaplan + leasefiets - in principe kan je tegen de directeur/directrice zeggen dat hij/zij de hoogste boom in kan of dat je ander werk zoekt in een andere school of in de privé.
Ik vind het allemaal wel nogal gemakkelijk gezegd om eerlijk te zijn. Ik zie de beginnende leerkracht al op tafel kloppen dat hij geen zin heeft om de ouders tegemoet te komen voor één of ander zeverissue, terwijl de directie dat gewoon vraagt.

Ook die machtspositie, dat gaat op voor een paar technisch-wetenschappelijke masters, maar al de bachelors onderwijs in niet-wetenschappelijke vakken, germanisten, romanisten, masters geschiedenis, enz. zitten al heel wat minder in een machtspositie indien niet vastbenoemd lijkt me.

En daarom moet je een voetveeg zijn? De directie zijn stoel is even wankel als die van elke leraar. Namelijk, niemand vliegt randomly zomaar.

Op enkele psychopaten na gaat er niemand zomaar random volk buiten smijten zonder reden en al zeker niet omdat ze eens iets terug roepen...

Met die redenering zou iedereen in de prive elke dag moeten sidderen en beven, want 'vastbenoemd' bestaat daar zelfs niet. Ik ken in mijn vriendenkring werkelijk nog niemand die ooit ontslaan is, of het zou moeten zijn bij een herstructurering of een sluiting van bedrijf. Het idee dat mensen zo maar in een vingerknip buitengesmeten worden omdat ze eens hun mond opentrekken is een fabel. Personeel vinden is niet gemakkelijk, kost veel, duurt lang. Je gaat niet 'voor de fun' eventjes door dat proces.

Idem bij leraars. Als je ziet welke tekorten er OVERAL zijn... Ik las wetenschappelijk en talen zijn knelpunt leraars. Wel dat zijn er al veel. En eens je daar tekorten hebt, dan vullen de geschiedenis etc al gaatjes op waarschijnlijk zodat andere diploma's vb Frans kunnen geven. Waarom zou een directie dan volk buiten knikkeren voor de fun omdat je eens je mond open trekt ? Denk je dat de doorsnee debiele directeur de balls heeft om je echt buiten te zetten ? Zolang je deftig les geeft, zal die directie misschien eens binnenskamers vloeken en eens een conflict met je hebben omdat je tegen ze in gaat, maar je buiten zetten in de hoop dat de volgende beter is, why would they do that.

Ik heb in mijn (korte) carriere persoonlijk 2 mensen ooit buiten gezet en een 3e de keuze gegeven "buiten of in een ander departement". Ik heb redelijk weinig empathie en emoties, maar zulke meededelingen zijn nooit gemakkelijk om die persoonlijk over te brengen. Wederom, tenzij je een psychopaat bent, ga je niet lichtzinnig zo'n beslissing nemen. Vergeet ook niet dat als je iemand buiten smijt wegens "maar 8 op 10" qua performance, je nooit de garantie hebt dat de volgende beter is. Tenzij er een fundamenteel gedragsprobleem is (zuipen op het werk, altijd te laat komen/te vroeg weggaan, fysiek vechten, aanranding toestanden, totaal ongepast sociaal gedrag), gaan de meeste leidinggevenden normaal gezien toch heel veel geduld en clementie hebben om de boel proberen recht te trekken. We spreken hier niet over hamburger jobs waar je uit 500 man er 498 op 2h alles kunt leren, he...

De vraag is natuurlijk: waar kan een leerkracht lager onderwijs, LO, geschiedenis, aardrijkskunde...in de privé terecht als hij enkel onderwijs ervaring heeft?

Ja, dat doen ze. 1 week "opzeg" en je bent van de onruststoker vanaf.
Je moet dat weinig doen, gewoon diegene die het koppigst is én een voortrekkersrol zou kunnen invullen... Dus ge kegelt 1 groot bakkes buiten en 20 schapen worden nog tammer.

Vriendelijke groeten,

Een groot bakkes dat buiten werd gekegeld 😁

Of gewoon in een andere school?

Precies of die scholen gaan shitlisten aanleggen als ze met tekorten zitten.

Tenzij je echt een ashore eerste klas bent of totaal onbekwam...

De vraag is natuurlijk: waar kan een leerkracht lager onderwijs, LO, geschiedenis, aardrijkskunde...in de privé terecht als hij enkel onderwijs ervaring heeft?
HR: moet je niet veel voor kunnen behalve lullen, alles beter weten en leerkracht spelen

Terug
Bovenaan