Leerkrachtentopic

Ja want veel aardrijkskundeleerkrachten hebben dat diploma 😂 Zo kan je van een leerkracht informatica een burgerlijk ingenieur: computerwetenschappen maken die ook overal terecht kan. In de praktijk zijn dat vaak bijvakjes die door een leerkracht met een ander diploma worden gedaan omdat die uren nu eenmaal vrij stonden.

Ik ben zelf geïnteresseerd in onderwijs maar als ik het hier zo hoor is secundair onderwijs niet echt aan te raden. Is er voldoende vraag naar docenten aan hogescholen met een master (+educatieve master) ?
Helaas gebeurt dat inderdaad vaak. En dat komt die vakken niet ten goede. Op onze school is het gelukkig niet zo: juiste diploma's bij de juiste vakken. Dikke meerwaarde voor de leerlingen. Die krijgen les van vakexperts met liefde voor hun vak.

De vraag is natuurlijk: waar kan een leerkracht lager onderwijs, LO, geschiedenis, aardrijkskunde...in de privé terecht als hij enkel onderwijs ervaring heeft?
Diploma bachelor LO hier.

Pedagogische diploma's zijn nogal gewild in verschillende sectoren hoor. Zo heb ik zelf toen ik aan het solliciteren was verschillende aanbiedingen gehad in sales en HR. Als je echt wil kan je je wel heroriënteren hoor. Natuurlijk of je je gaat verbeteren (naar loon) betwijfel ik. Zeker in het begin.

Ja want veel aardrijkskundeleerkrachten hebben dat diploma 😂 Zo kan je van een leerkracht informatica een burgerlijk ingenieur: computerwetenschappen maken die ook overal terecht kan. In de praktijk zijn dat vaak bijvakjes die door een leerkracht met een ander diploma worden gedaan omdat die uren nu eenmaal vrij stonden.

Ik ben zelf geïnteresseerd in onderwijs maar als ik het hier zo hoor is secundair onderwijs niet echt aan te raden. Is er voldoende vraag naar docenten aan hogescholen met een master (+educatieve master) ?
Ja, zeer veel vraag, welk studiegebied?

Mijn madam is het gewoon afgebold uit het Onderwijs met technische bachelor en gewoon begonnen in HR sector, zonder bijscholing/herscholing. Maar je moet natuurlijk wel springen.

Er is 1 constante bij leraars. Ze vinden altijd dat ze de ergste job van de wereld hebben en zijn bang van self-imposed horror scenarios. Madam heeft het maanden mogen horen "Je gaat je benoeming toch niet opgeven?". We zijn nu 5 of 6y verder en ze ziet de ex collega's nog 1x per jaar. Het is al zo ver gekomen dat ze er al tegen op kijkt en eigenlijk een beetje de leraars mentaliteit beu is. Iedereen zaagt en klaagt altijd, maar de benoeming opgeven of "springen" zit er niet in. En as usual zijn de "problemen" onoplosbaar wegens random reden A of B of C. :rofl:

En daarom moet je een voetveeg zijn? De directie zijn stoel is even wankel als die van elke leraar. Namelijk, niemand vliegt randomly zomaar.

Op enkele psychopaten na gaat er niemand zomaar random volk buiten smijten zonder reden en al zeker niet omdat ze eens iets terug roepen...

Met die redenering zou iedereen in de prive elke dag moeten sidderen en beven, want 'vastbenoemd' bestaat daar zelfs niet. Ik ken in mijn vriendenkring werkelijk nog niemand die ooit ontslaan is, of het zou moeten zijn bij een herstructurering of een sluiting van bedrijf. Het idee dat mensen zo maar in een vingerknip buitengesmeten worden omdat ze eens hun mond opentrekken is een fabel. Personeel vinden is niet gemakkelijk, kost veel, duurt lang. Je gaat niet 'voor de fun' eventjes door dat proces.

Idem bij leraars. Als je ziet welke tekorten er OVERAL zijn... Ik las wetenschappelijk en talen zijn knelpunt leraars. Wel dat zijn er al veel. En eens je daar tekorten hebt, dan vullen de geschiedenis etc al gaatjes op waarschijnlijk zodat andere diploma's vb Frans kunnen geven. Waarom zou een directie dan volk buiten knikkeren voor de fun omdat je eens je mond open trekt ? Denk je dat de doorsnee debiele directeur de balls heeft om je echt buiten te zetten ? Zolang je deftig les geeft, zal die directie misschien eens binnenskamers vloeken en eens een conflict met je hebben omdat je tegen ze in gaat, maar je buiten zetten in de hoop dat de volgende beter is, why would they do that.

Ik heb in mijn (korte) carriere persoonlijk 2 mensen ooit buiten gezet en een 3e de keuze gegeven "buiten of in een ander departement". Ik heb redelijk weinig empathie en emoties, maar zulke meededelingen zijn nooit gemakkelijk om die persoonlijk over te brengen. Wederom, tenzij je een psychopaat bent, ga je niet lichtzinnig zo'n beslissing nemen. Vergeet ook niet dat als je iemand buiten smijt wegens "maar 8 op 10" qua performance, je nooit de garantie hebt dat de volgende beter is. Tenzij er een fundamenteel gedragsprobleem is (zuipen op het werk, altijd te laat komen/te vroeg weggaan, fysiek vechten, aanranding toestanden, totaal ongepast sociaal gedrag), gaan de meeste leidinggevenden normaal gezien toch heel veel geduld en clementie hebben om de boel proberen recht te trekken. We spreken hier niet over hamburger jobs waar je uit 500 man er 498 op 2h alles kunt leren, he...
Er is nog een grijze zone tussen voetveeg en al die zever niet doen denk ik.

Ik denk dat je het nogal bekijkt vanuit de invalshoek van iemand met een PhD en deftige job in een groot bedrijf, als ik dan de andere verhalen hier lees.

Het lijkt ook alsof het bij je vrouw niet is gelukt om op tafel te kloppen, en ze van sector is veranderd. Als de enige optie is om dat te doen, klopt er toch iets niet?

Laatst bewerkt:
Ben nog redelijk jong en geef nu een tijdje les in het hoger onderwijs. Heb lang getwijfeld of ik naar het secundair zou gaan (i.c.m. het behalen van een educatieve master als LIO) of ik naar het hoger onderwijs zou gaan.

Ik ben zelf student geweest in een heel aangename secundaire school en het is altijd zo'n beetje mijn nostalgische droom geweest om daar ook les te geven. Het is een school met goede naam, enkel ASO, oude "Harry Potter"-achtige gebouw gelegen in een mooie omgeving, maar wel moeilijk om binnen te geraken en dan vaak enkel met tijdelijke vervanging. Les geven in een andere school klinkt voor mij meteen minder aantrekkelijk.

Uiteindelijk heb ik een aanbod gekregen van een hogeschool in Brussel waar ik ook heel graag les geef. Voordeel: meteen contract onbepaalde duur, dus geen onzekerheid en een pak meer loon en alles in orde op vlak van ICT. Bijkomend voordeel vind ik ook de grote mate van zelfstandigheid, je geeft je lessen, je zorgt dat die goed voorbereid zijn, hoe en waar je dat doet bepaal je grotendeels zelf. Het is een hogeschool in Brussel, dus wel een grote mate van studenten met een buitenlandse achtergrond. Hier had ik initieel wel wat schrik voor, zeker gezien mijn jeugdige leeftijd, maar dat viel eigenlijk al bij al wel goed mee. Het grote voordeel is dat lessen in het hoger niet verplicht zijn, dus na de eerste twee lessen zijn die vervelende studenten ook al verdwenen en schieten voornamelijk de gemotiveerde studenten over.

Telewerk was voor mij ook echt een droom, geen tijd verliezen met naar de campus te gaan en geen leerlingen die de klas storen. Sinds dit jaar moet ik wel wat vaker naar de campus en dien ik ook weer stagebezoeken ter plaatse te doen. Dat is wel spijtig, gezien ik niet echt in de buurt van Brussel woon. Daarmee aan het kijken of ik eventueel geen positie dichter bij huis kan vinden zoals Gent of Kortrijk. Dat is echter niet eenvoudig vind ik, omdat er in elke hogeschool vaak maar een of twee docenten zijn die mijn vakken geven.

Zelf heb ik ook de indruk dat er ook best veel vraag is naar docenten in het hoger onderwijs, al zal de nood niet zo hoog zijn als in de andere onderwijsniveaus.

Zelf vind ik mijn huidige job een van de beste opties op vlak van loon, voldoening en work/lifebalance. Je hebt namelijk ook een pak vakantie ;)

Dat puntje voldoening vind ik ook wel een belangrijke. Hiervoor werkte ik in een bank, waar mijn werk echt geen impact had en ik geen resultaat van mijn werk zag. In mijn huidige job heb ik een pak meer voldoening, wat het werken toch een pak fijner maakt.

Een ander nadeel aan het docentenschap is de toch wel vlakke carriere, zeker als je nog meer dan 30 jaar te gaan hebt. Ergens heb ik toch de drang om mij steeds te willen verbeteren, maar veel is er niet mogelijk tenzij je een rol als opleidingsmanager ambieert of iets dergelijks. Er bestaat ook zoiets als een hoofddocent, maar geen idee hoe je in die salarisschaal terechtkomt. Iemand met meer info hierover? Momenteel wordt ik in barema 502 als docent vergoed.

Laatst bewerkt:
En daarom moet je een voetveeg zijn? De directie zijn stoel is even wankel als die van elke leraar. Namelijk, niemand vliegt randomly zomaar.

Op enkele psychopaten na gaat er niemand zomaar random volk buiten smijten zonder reden en al zeker niet omdat ze eens iets terug roepen...

Met die redenering zou iedereen in de prive elke dag moeten sidderen en beven, want 'vastbenoemd' bestaat daar zelfs niet. Ik ken in mijn vriendenkring werkelijk nog niemand die ooit ontslaan is, of het zou moeten zijn bij een herstructurering of een sluiting van bedrijf. Het idee dat mensen zo maar in een vingerknip buitengesmeten worden omdat ze eens hun mond opentrekken is een fabel. Personeel vinden is niet gemakkelijk, kost veel, duurt lang. Je gaat niet 'voor de fun' eventjes door dat proces.

Sorry @cege, maar uw beeld van directies klopt langs geen kanten. Uiteraard als je je job goed doet, ga je als leerkracht zeker niet vliegen in de loop van het schooljaar en met het huidige tekort waarschijnlijk zelfs niet als je je job toch slecht doet... want kans op vervanging wordt kleiner en kleiner (en maar goed ook eigenlijk: een ruim aanbod aan vervangers betekent in mijn mening een te groot aantal werkloze leerkrachten) ... maar er is natuurlijk altijd dat moment tussen 2 schooljaren in waarbij je als tijdelijke de eerste 2 à 3 jaar en soms langer (want een TADD is ook niet altijd alles als er teveel TADD'ers en niet genoeg uren zijn), niet zeker bent van je job. Dat bestaat in de privé véél minder tot niet voor hooggeschoolden (interimkrachten in de privé zijn eerder laaggeschoold).

Als tijdelijke heb je nauwelijks/geen rechten, dus zwijg je beter. Al moet ik bekennen dat dat niet in mijn aard lag, dus dat ik dat ook misschien iets te vaak niet gedaan heb. Desondanks werd ik in juli 2018 door de oude directie (waarvan ik de oude positieve evaluatie nog op papier had) nog een job beloofd voor het nieuwe schooljaar, maar vanaf augustus nieuwe directrice, en halfweg augustus hoorde ik dan dat ik kon beschikken en de uren die aan mij beloofd waren gingen naar een kennis/vriendin van haar. Geen enkel recht om die belofte alsnog uit te oefenen dixit de vakbond want het was maar een voorlopige uurrooster op e-mail, geen contract... en het ergste is dat ik 2 jaar eerder al eens moeten schuiven eind september (!) voor een TADD'er die uren tekort kwam binnen een andere scholengemeenschap. 2 keer job kwijt zonder enige vorm van slechte evaluatie, schuiven voor TADD'ers/vastbenoemden door een rekenfout van een directie of vriendjespolitiek op een moment dus waarop de meeste/alle kansen al weg waren om elders nog voor een deftige opdracht te solliciteren...

Mijn zus is iets vergelijkbaars overkomen, erger nog want die heeft zelfs nog haar oude school gaan helpen verhuizen aan het eind van de zomervakantie van een oud gebouw naar de nieuwbouw en plots gingen een paar dagen later haar uren na de vakantie naar iemand met connecties. Die directrice had niet eens het fatsoen dat gewoon wat eerder te laten weten, want ja: extra handen bij de verhuis, handig toch... geen enkele schaamte dus. En zo ken ik nog verschillende andere gelijkaardige verhalen ook, verhalen van net niet TADD'ers die konden beschikken ondanks positieve evaluaties, tot verhalen over kleinere leugens: betaald worden in foute barema's, onverwachts een onbetaald plage-uur hebben als deeltijdse (!) leerkracht (zou niet mogen, maar goed).

In de middelbare school waar ik school gelopen heb, geven al niet minder dan 7 zonen of dochters van personeelsleden les, zo'n "gericht familiaal" personeelsbeleid kan je enkel voeren door in de tussentijd natuurlijk andere tijdelijken niet in die openstaande uren te benoemd te laten worden want die afstammelingen studeerden heus niet allemaal perfect op tijd af om die vacatures in te vullen. Dan heb je soms al eens een vervanger nodig voor de tussentijd, tijdelijken die dan zelfs niet kunnen blijven als ze wél goed functioneren.
Zo krijg je scholen die een zogenaamde "TADD-stop" hanteren. Dat directies dat ongegeneerd en ongestraft kunnen doen zegt iets over het niveau van het personeelsbeleid in het onderwijs met overheidsgeld een school leiden als ware het een familie-KMO.

En vastbenoemden? Tja, die kan een directie dan soms wéér veel te moeilijk ontslaan, vaak terecht frustrerend als ze niet voldoen...
Maar wanneer er goeie vastbenoemde leerkrachten dan weer op hun strepen gaan staan kunnen ze soms beter opletten want dan riskeren ze natuurlijk het jaar erop niet meer die mooie uurrooster te krijgen, een extra (onbetaald) plage-uur erbij (want ook die verdeling is niet eerlijk geregeld en daarbij leef je bij gratie van de directie) of een vervelend ochtendtoezicht, of worst of all plots tussen 2 campussen te pendelen in twee verschillende (aangrenzende) steden (ik ken één voorbeeld waar men dit als "wraak" gedaan heeft tegen een "klagende" leerkracht) weliswaar binnen dezelfde scholengemeenschap dus wettelijk niets op aan te merken, maar je krijgt wel alle extra kosten/miserie die daarbij komen kijken natuurlijk.

Idem bij leraars. Als je ziet welke tekorten er OVERAL zijn... Ik las wetenschappelijk en talen zijn knelpunt leraars. Wel dat zijn er al veel. En eens je daar tekorten hebt, dan vullen de geschiedenis etc al gaatjes op waarschijnlijk zodat andere diploma's vb Frans kunnen geven. Waarom zou een directie dan volk buiten knikkeren voor de fun omdat je eens je mond open trekt ? Denk je dat de doorsnee debiele directeur de balls heeft om je echt buiten te zetten ? Zolang je deftig les geeft, zal die directie misschien eens binnenskamers vloeken en eens een conflict met je hebben omdat je tegen ze in gaat, maar je buiten zetten in de hoop dat de volgende beter is, why would they do that.

Feit is dat er een stevig verschil was/is tussen deftige jobs in het onderwijs en de vervangingsopdrachten waar men steevast een tekort aan heeft. Wie wilt er jarenlang met een diploma hoger onderwijs dan eens hier en dan eens daar een paar weken, best case scenario maanden iemand gaan vervangen, om daarna en mogelijks ook in de tussentijds tijdelijk werkloos te zijn en niets kunnen opbouwen? Ik heb het een aantal jaren -waarin ik ook thuis woonde - kunnen doen, ik zou het mezelf nu financieel niet kunnen permitteren want (woon)lening. Zeker in de grootste knelpuntvakken: wiskunde, Frans en technische vakken hebben die mensen vaak véél betere perspectieven elders wanneer ze die onzekerheid beu zijn.

Dat er dit jaar pas voor het eerst echt sprake is van een lerarentekort in het onderwijs voorjaaropdrachten bij de start van het schooljaar zie ik als iets positiefs, hopelijk dwingt het het onderwijs om een ander personeelsbeleid te gaan hanteren in de toekomst en dat systeem van vaste benoemingen te herzien, maar ik vrees ervoor want Ben Weyts wil nu toch alweer besparen ook op vervangingen.

Jouw "logica" in deze gaat uiteraard wél op voor vervangingen, daar hoor ik tegenwoordig wel al vaker dat ze genoegen nemen met wie er zich aandient. Voor vaste uren in deftige scholen zijn er vaak wel nog kandidaten genoeg. Ik heb in augustus nog de vacatures hier in de regio in de gaten gehouden, en voor deftige opdrachten (lees: niet enkel de oninteressante restjes), voltijds en in de eigen regio (dus niet Brussel), zijn de tekorten echt niet zo prangend als men het voorstelt hoor behalve misschien nog voor masters wiskunde of echt zeer specifieke technische vakken. Logisch ook als er op een heel jaar misschien maar 20 masters wiskunde afstuderen, waarvan niet iedereen geschikt is voor het onderwijs, niet iedereen het wilt en als ze het willen: misschien ook liever niet

Ik denk dat je het nogal bekijkt vanuit de invalshoek van iemand met een PhD en deftige job in een groot bedrijf, als ik dan de andere verhalen hier lees.

Het lijkt ook alsof het bij je vrouw niet is gelukt om op tafel te kloppen, en ze van sector is veranderd. Als de enige optie is om dat te doen, klopt er toch iets niet?

Dit dus eigenlijk. Scholen worden zelden professioneel gerund als grote bedrijven met een goed personeelsbeleid. Denk eerder in de richting van kleine KMO's of beter gemeente-overheden met de nodige ons-kent-ons, vriendjespolitiek, ... De man van de directrice die een luilekker job krijgt op het secretariaat waarbij die maar één maand per jaar echt werkt, de school die geen geld heeft voor bepaalde zaken maar de directeur die wel op kosten van de school de nieuwste Macbook en iPhone heeft, etc.
Nu ik ben al fantastische directeurs/directrices tegengekomen ook, maar het tegendeel evenzeer, en het lijkt mij puur eerder erop aan te komen of er een kwalitatieve kandidaat was die de job wou doen.

Die moest niet op tafel kloppen. Die haf wiskunde en fysica. Na 3y volledig benoeming gehad.

Die is veranderd omdat ze beu was om 5x per week dezelfde 2h fysica te geven en 4x per week dezelfde 3h wiskunde aan een serie Klassen. En elke keer dezelfde zever. In klas A 80% gemiddeld en dan watervalgewijs hetzelfde examen 30% gemiddeld in de vuilbak Klassen.

Gewoon wat anders gaan doen en meer centen.

En een bachelor btw, geen master wiskunde die nu rocket science doet of zo.

@KnightOfCydonia

Ik weiger te geloven dat directies mensen kloten intentioneel door lessenrooster te verkloten. Lijkt me moeilijk en veel werk. En wat brengt het op, niks.

Hoe gaat dat dan? Joske doet moeilijk, ik ga als directie eens zelf het lessenrooster maken? Dat is toch een administratief mannetje? Die heeft er toch geen baat bij?

Dat is dus typisch leraar gedrag. Het lessenrooster staat ze wat minder aan het ene jaar en dat is onmiddellijk wraak voor het een of het ander....

@KnightOfCydonia

Ik weiger te geloven dat directies mensen kloten intentioneel door lessenrooster te verkloten. Lijkt me moeilijk en veel werk. En wat brengt het op, niks.

Hoe gaat dat dan? Joske doet moeilijk, ik ga als directie eens zelf het lessenrooster maken? Dat is toch een administratief mannetje? Die heeft er toch geen baat bij?

Dat is dus typisch leraar gedrag. Het lessenrooster staat ze wat minder aan het ene jaar en dat is onmiddellijk wraak voor het een of het ander....

Je kan weigeren dat te geloven. Je kan ook weigeren te geloven dat de lucht blauw is, verandert daar weinig aan.

Overigens het zijn doorgaans in mijn ervaring wel degelijk de directies die de beschikbare uren verdelen. Die stellen daarom uiteraard niet de lessenrooster samen tot in de kleinste details. Maar "Joske" doet moeilijk? Ah, prima, we laten hem vanaf nu in plaats van 20 lesgeven in Borgloon, er hier maar 18 uur lesgeven, en voor 2 uren in de week mag die naar Tongeren of Sint-Truiden. Je denkt dan: so what? 2 uurtjes? Wel, dat zijn dan een heleboel verplaatsingen, en dus een andere school dus gegarandeerd een resem extra vergaderingen, klassenraden, etc. (Weer één van de nadelen van de opdrachten van leerkrachten enkel in lesuren uit te drukken: meerdere scholen betekent een hoop meer werkt, zelfs al blijft je aantal lesuren identiek in totaal.)

Met wat pech kom je in een situatie zoals m'n zus een aantal jaren geleden (geen straf in haar geval, gewoon de klassieke miserie van als starter uren te sprokkelen): 2 campussen, met de verplaatsing tijdens de middagpauze: gevolg? Eet maar in uw auto. In andere sectoren is zo'n lange werkdag zonder een deftige middagpauze gewoon onwettelijk.

Als jij werkelijk gelooft dat alle leidinggevenden (overigens ook buiten het onderwijs) zo'n goede zielen zijn die verheven zijn boven pesterijen van hun werknemers omdat het toch niets opbrengt... dan ben je toch ongelooflijk naïef voor iemand die een PhD heeft.

Absoluut niet. Goede gokkers moet je niet belonen, een simpele rekenfout maar goede werkwijze moet je niet genadeloos afstraffen. Gesloten en meerkeuzevragen zijn echt slechte manieren om meer dan louter reproductie te toetsen. Onderwijskwaliteit zegt men dan.

Dream on. Als twee klassen op een andere dag of met een pauze tussen toets hebben, maak ik al andere versie, wees er anders maar zeker van dat de vragen rondgaan en dan is de betrouwbaarheid van de evaluatie nul.
Maakt ne google form met uw toets zet dat in een excell kijk of bepaalde woorden voorkomen of een formule correct is ingegeven er zijn genoeg functies om dat na te kijken.

Ik durf zelfs te wedden dat er online platformen bestaan waar dit makkelijker kan en eventueel zelfs verbetering kan gebeuren met ai ondersteuning.

Je kan weigeren dat te geloven. Je kan ook weigeren te geloven dat de lucht blauw is, verandert daar weinig aan.

Overigens het zijn doorgaans in mijn ervaring wel degelijk de directies die de beschikbare uren verdelen. Die stellen daarom uiteraard niet de lessenrooster samen tot in de kleinste details. Maar "Joske" doet moeilijk? Ah, prima, we laten hem vanaf nu in plaats van 20 lesgeven in Borgloon, er hier maar 18 uur lesgeven, en voor 2 uren in de week mag die naar Tongeren of Sint-Truiden. Je denkt dan: so what? 2 uurtjes? Wel, dat zijn dan een heleboel verplaatsingen, en dus een andere school dus gegarandeerd een resem extra vergaderingen, klassenraden, etc. (Weer één van de nadelen van de opdrachten van leerkrachten enkel in lesuren uit te drukken: meerdere scholen betekent een hoop meer werkt, zelfs al blijft je aantal lesuren identiek in totaal.)

Met wat pech kom je in een situatie zoals m'n zus een aantal jaren geleden (geen straf in haar geval, gewoon de klassieke miserie van als starter uren te sprokkelen): 2 campussen, met de verplaatsing tijdens de middagpauze: gevolg? Eet maar in uw auto. In andere sectoren is zo'n lange werkdag zonder een deftige middagpauze gewoon onwettelijk.

Als jij werkelijk gelooft dat alle leidinggevenden (overigens ook buiten het onderwijs) zo'n goede zielen zijn die verheven zijn boven pesterijen van hun werknemers omdat het toch niets opbrengt... dan ben je toch ongelooflijk naïef voor iemand die een PhD heeft.
Wat?? Een middagpauze waar je moet eten in je auto - wat een pest gedrag...

Als dat pesten is, ja, dan word ik van s morgens tot s avonds gepest en pest ik zelf mensen.

Ik heb vorige week 2x tot 10pm meetings/training gegeven en een junior admin werk laten doen. Vandaag om 8h s morgens training en tot 6pm meetings. Geen "overuren" of compensation. Moet maar de dag nadien wat extra lange middagpauze nemen. Ja, als je debiel begint te doen daarover, dan ga ik ook debiel beginnen doen.

Je voorbeeld van 18+2h. Is dat pesten of is dat gewoon shit happens? De vraag blijft telkens, wat heeft de leidinggevende eraan om je 2h naar ergens te sturen? En is dat het gevolg van je "Bek open te trekken" of is dat gewoon shit needs to happen en iemand is de pineut (los van je Bek open te trekken of niet).

Mijn madam is het gewoon afgebold uit het Onderwijs met technische bachelor en gewoon begonnen in HR sector, zonder bijscholing/herscholing. Maar je moet natuurlijk wel springen.

Er is 1 constante bij leraars. Ze vinden altijd dat ze de ergste job van de wereld hebben en zijn bang van self-imposed horror scenarios. Madam heeft het maanden mogen horen "Je gaat je benoeming toch niet opgeven?". We zijn nu 5 of 6y verder en ze ziet de ex collega's nog 1x per jaar. Het is al zo ver gekomen dat ze er al tegen op kijkt en eigenlijk een beetje de leraars mentaliteit beu is. Iedereen zaagt en klaagt altijd, maar de benoeming opgeven of "springen" zit er niet in. En as usual zijn de "problemen" onoplosbaar wegens random reden A of B of C. :rofl:
Je kan jaren in een verlofstel gaan en gewoon uw benoeming houden he ;)

En wat verstaan jullie onder HR? Want echt inhoudelijke HR vereist wel wat kennis itt gewoon 'omgekeerde Tinder' spelen op Linkedin ('knappe vrouwen' die mannen moeten ronselen :p)

Welja, na paar jaar heeft ze dat verlofstelsel opgegeven wegens "nooit meer terug".

En wat is HR? Recruiting en payroll en zo op een HR afdeling van een groot bedrijf?

Welja, na paar jaar heeft ze dat verlofstelsel opgegeven wegens "nooit meer terug".

En wat is HR? Recruiting en payroll en zo op een HR afdeling van een groot bedrijf?
Dan zal ze wel 'on the job' bijgeschoold zijn geweest neem ik aan?

Vriendin is ook al paar jaar weg (maar als gedetacheerde), nu gaat ze weg in een verlofstel. Maar wel nog onderwijs gerelateerd

Ik denk dat een groot deel v.h. probleem ligt bij het feit dat er weinig training/opleiding bestaat voor de job van directeur.
Vroeger werd een erg bevlogen leerkracht die goed in de groep lag en het goed kon uitleggen al vaker directeur, dat is echter niet meer genoeg.

Liefst is een directeur inderdaad een manager, coach etc. Een goede directeur is niet noodzakelijkerwijs een goede leerkracht, net zoals een goede leerkracht niet noodzakelijkerwijs een goede directeur is. Het ontbreekt hem aan scholing voor directies in Vlaanderen. Binnen het GO! valt het nog 'relatief mee' aangezien je eerst een middenkaderopleiding volgt en vervolgens een centrale jaaropleiding, de helft van die opleiding is echter bezigheidstherapie die gericht is op praten met medekandidaten. Binnen het vrij onderwijs is er wel een postgraduaat, maar dat kun je enkel volgen als je reeds in de functie staat, etc. etc.

Er was echter wel sprake van een opleiding voor directies georganiseerd door het ministerie van onderwijs, zelf hoop ik dat we daar toch ietwat kwaliteit kunnen kweken.

op basis van de posts is de oplossing heel eenvoudig: gewoon de schooldirectie ontslaan want ze kiezen steeds de kant van de ouders, de leerlingen, pesten de leerkrachten, houden de budgetten voor zichzelf, stellen vriendjes op de beste plaatsen, dulden geen tegenspraak, leiden een school zoals een concentratiekamp tijdens WWII ….

Zo erg zal het nu toch wel niet zijn denk ik dan

op basis van de posts is de oplossing heel eenvoudig: gewoon de schooldirectie ontslaan want ze kiezen steeds de kant van de ouders, de leerlingen, pesten de leerkrachten, houden de budgetten voor zichzelf, stellen vriendjes op de beste plaatsen, dulden geen tegenspraak, leiden een school zoals een concentratiekamp tijdens WWII ….

Zo erg zal het nu toch wel niet zijn denk ik dan

Ik denk ook niet dat je momenteel de juiste profielen in die directie posities krijgt.

Het zijn vaak leerkrachten die ineens een management job gaan doen. Ze hebben weinig tot geen opleiding. Het loon is ook niet aantrekkelijk ten opzichte van de hoeveelheid miserie die je krijgt, zeker niet in vergelijking met de prive.
Daarnaast is het ook nog eens een managementrol met weinig formele macht ten opzichte van de vastbenoemden. Ze hebben geen invloed op loon, beoordelingen/sancties zijn zeer moeilijk, sterke vakbonden, ...

Je moet dus sterk leunen op informeel leiderschap en dat vereist wel enige training en ervaring.

Zitten er hier eigenlijk directeurs op het forum die hun side of the story kunnen geven? Want men schetst hier natuurlijk wel een erg donker beeld van het leven als leerkracht.
Mijn eerste gedacht was, die hebben gewoon geen geld. Maar het Vlaamse onderwijs is dacht ik één van de zwaarst gefinancierde ter wereld, waar gaat al dat geld dan naartoe? Of is dat louter te wijten aan het feit dat het voor de ouders (grotendeels :unsure:) gratis is en zitten de directies dan toch gewoon zonder rotte frank te krasselen, al dan niet incompetent/cliëntelistisch.

As per usual, personeel... We hebben best een positieve leerkracht/leerlingratio, dat zorgt er al heel erg snel voor dat het onderwijs duur is.
Vaak heb je in de buurt zowel een vrije school als een school v.e. gemeente en/of de gemeenschap (GO!). Er zit in zo'n geval - altijd - een overlap in qua aanbod, wat de kosten nog hoger drijft.

Een ander deel wat ongetwijfeld ook heel wat kost zijn de vaak oude gebouwen, de overheid heeft decennia lang (veel) te weinig geïnvesteerd in schoolinfrastructuur met als gevolg dat men nu aan een sneltempo moet renoveren of herstellen. Daarenboven kosten ook schoolboeken een arm en een been. De grootste kost daarvan draag je niet zelf, maar de impact op scholen is nog altijd significant, lang leve de invulboeken of digitale subscriptions!

Wanneer je dus gaat kijken naar het geld dat directies rechtstreeks ter beschikking krijgen...valt dat dik tegen, je hebt echt al een bepaalde schaalgrootte nodig eer je gezond bent. Laat dat nu net de achilleshiel van ons onderwijssysteem zijn, we belonen schaalvergroting te weinig waardoor we veel te veel kleine scholen (blijven) hebben.

Terug
Bovenaan