Leerkrachtentopic

Zelf opgelegd is het niet altijd

Hier heeft het IKZ bedacht dat voor elk vak voor elk rapport er minstens 2 toetsen + toets per uur gedaan moet worden.

De eerste rapport periode loopt van 1 september tot 19 oktober.

Ik heb ong 4 klassen met ong 20 lln
3 uur wiskunde dus 5 toetsen/taken
1 uur fysica dus 3 toetsen/taken
1 uur chemie dus 3 toetsen/taken

Een totaal van 1000 toetsen dus.

Elke toets ong gem 2 bladzijden dat is dus 2000 bladzijden op 1,5 maand.

Je moet die allemaal zelf printen ook. Tussen de soep en de patatten.

En er moet nog lesgegeven worden.
Kan je die niet online laten maken, met automatische verbetering? Dat lijken me toch ideale vakken voor gesloten vragen/meerkeuzevragen.
Volgend jaar minimale aanpassing nodig en je toetsen zijn klaar. Verbetertijd naar 1-2 uurtjes om de punten samen te brengen?

Dan kom je weer bij de "ieder voor zich mentaliteit" oudere generaties delen gewoon niks. Ik heb dit zelf ondervonden.

Gerstart op 1-9, lessen startten op 20-9.

Op 3/9 een powerpoint in pdf gekregen, na aandringen.
Op 10/9 een curus in pdf na 2 maal aandringen
Op 15/9 de originele powerpoint na 3 keer aandringen...
Kunt u dat toch niet voorstellen in gelijk welke andere branche, stel u voor dat ik mijn nieuwe collega weiger om hem te helpen als em belt om iets te vragen, kunt u dat toch niet inbeelden? En dan verwonderd zijn dat mensen vooroordelen hebben over leerkrachten.

Kunt u dat toch niet voorstellen in gelijk welke andere branche, stel u voor dat ik mijn nieuwe collega weiger om hem te helpen als em belt om iets te vragen, kunt u dat toch niet inbeelden? En dan verwonderd zijn dat mensen vooroordelen hebben over leerkrachten.
Goh, de beginneling laten sukkelen en niet meteen helpen met zaken die in het verleden moeite hebben gekost lijkt me echt wel op veel plaatsen voor te komen hoor.

Welke sectoren zijn dit dan?
Hoe kan ik daar nu met sectoren op antwoorden? Lijkt me gewoon een klein kantje van de mens. Op mijn vakantiewerk destijds, dat eerder op een voorzetting van de speelplaats van het middelbaar leek, met "kliekjes", waren zo'n zaken schering en inslag. Ook waar ik nu werk is het al voorgevallen dat men een bepaalde shortcut voor dataverwerking of één of andere praktische "truc" niet zomaar deelt met anderen, tenzij er wordt aangedrongen. Dat is niet professioneel, maar ik geloof echt niet dat het enkel in het onderwijs voorkomt.

Hoe kan ik daar nu met sectoren op antwoorden? Lijkt me gewoon een klein kantje van de mens. Op mijn vakantiewerk destijds, dat eerder op een voorzetting van de speelplaats van het middelbaar leek, met "kliekjes", waren zo'n zaken schering en inslag. Ook waar ik nu werk is het al voorgevallen dat men een bepaalde shortcut voor dataverwerking of één of andere praktische "truc" niet zomaar deelt met anderen, tenzij er wordt aangedrongen. Dat is niet professioneel, maar ik geloof echt niet dat het enkel in het onderwijs voorkomt.
Euh, kunt bijvoorbeeld zeggen in welke sector je dit al meegemaakt hebt? IT dus blijkbaar? Bijvoorbeeld in de bouw kan ik mij dat niet voorstellen, iedereen werkt toch in dezelfde firma? Waarom dan nog onderling zulke dingen doen?

Euh, kunt bijvoorbeeld zeggen in welke sector je dit al meegemaakt hebt? IT dus blijkbaar? Bijvoorbeeld in de bouw kan ik mij dat niet voorstellen, iedereen werkt toch in dezelfde firma? Waarom dan nog onderling zulke dingen doen?
Mijn vakantiewerk was het magazijn van een grootwarenhuis, mijn huidig werk is een universiteit (het gaat dan over onderzoek, niet onderwijs, geen IT).
Dus in de bouw heeft men nog nooit een beginneling laten sukkelen? Ik vind dat moeilijk te geloven. Soit, mijn punt was dat ik het onnozel vond dat te linken met onderwijs.

Mijn vakantiewerk was het magazijn van een grootwarenhuis, mijn huidig werk is een universiteit (het gaat dan over onderzoek, niet onderwijs).
Dus in de bouw heeft men nog nooit een beginneling laten sukkelen? Ik vind dat moeilijk te geloven. Soit, mijn punt was dat ik het onnozel vond dat te linken met onderwijs.
Sowieso gaat een beginneling sukkelen, omdat bepaalde handelingen moeten aangeleerd worden. Maar je kan het wel voortonen hoe het moet. Ik vergelijk dit eerder met zelfs dat niet voortonen.

Sowieso gaat een beginneling sukkelen, omdat bepaalde handelingen moeten aangeleerd worden. Maar je kan het wel voortonen hoe het moet. Ik vergelijk dit eerder met zelfs dat niet voortonen.
Vandaar ook de "laten" sukkelen hé, ofwel omdat "ik dat ook heb moeten doen", ofwel omdat eens grappig is om te zien/soort ontgroening. Eerlijk gezegd, ik ben daar misschien wat misantropisch in, maar ik geloof echt niet dat zoiets maar in een bepaalde sector voorkomt. Wat wél best mogelijk is, is dat je in bv. de bouw de baas op je dak krijgt als dat te ver gaat, terwijl in het onderwijs zo'n cursus niet delen eerder genormaliseerd wordt.

Machinebouw, metaal en houtbewerking, horeca, ... you name it

das meestal geen drama maar iemand wat laten aanmodderen is best standaard hoor - maar dat creëert ook opportuniteiten om te polsen naar zelfredzaamheid, communicatie, creativiteit ... maar dat mag wel niet escaleren, als je de kans hebt en je kent iemand die "chef d'atelier" is moet je dat zeker eens vragen.

Ff
Kan je die niet online laten maken, met automatische verbetering? Dat lijken me toch ideale vakken voor gesloten vragen/meerkeuzevragen.
Volgend jaar minimale aanpassing nodig en je toetsen zijn klaar. Verbetertijd naar 1-2 uurtjes om de punten samen te brengen?

Al die toetsen online gaan zetten en verwachten van leerlingen die te lui zijn hun rekenmachine mee te nemen naar de les wiskunde dat ze hun Chromebook opgeladen bij hebben?

Van een volgend jaar spreek ik eigenlijk al niet meer. :LOL:

Absoluut niet. Goede gokkers moet je niet belonen, een simpele rekenfout maar goede werkwijze moet je niet genadeloos afstraffen. Gesloten en meerkeuzevragen zijn echt slechte manieren om meer dan louter reproductie te toetsen. Onderwijskwaliteit zegt men dan.
Dream on. Als twee klassen op een andere dag of met een pauze tussen toets hebben, maak ik al andere versie, wees er anders maar zeker van dat de vragen rondgaan en dan is de betrouwbaarheid van de evaluatie nul.

Absoluut niet. Goede gokkers moet je niet belonen, een simpele rekenfout maar goede werkwijze moet je niet genadeloos afstraffen. Gesloten en meerkeuzevragen zijn echt slechte manieren om meer dan louter reproductie te toetsen. Onderwijskwaliteit zegt men dan.
Toch raar dat dat op de KUL 10j geleden al wel kon. Maar dus niet op Sint Anna in Kerkebroek.

Toch raar dat dat op de KUL 10j geleden al wel kon. Maar dus niet op Sint Anna in Kerkebroek.
Ook hoger onderwijs komt meer en meer terug op meerkeuzevragen, ook in het hoger onderwijs worden verouderde/pedagogisch afgeraden methodes gebruikt. Niet echt een argument hoor.

To be fair, een universiteitsprofessor is zo'n beroepscategorie waar je wordt geacht voor je job te leven, en dus ook een hoop extra moet opnemen. Tussen onderzoek, administratie, management, ... heb je dan nog tijd voor onderwijs (je zou denken ook vrij belangrijk). Er zijn ook situaties zoals betaald worden door het onderzoeksfonds tijdens een tenure track, waar het onderwijs niet meetelt in je evaluatie.

Finale situatie is dat het onderwijs stiefmoederlijk wordt behandeld door bepaalde proffen, omdat het gewoon een van de lagere prioriteiten is, en dit praktisch wordt aangemoedigd. Voor assistenten/doctoraatsbursalen geldt een beetje hetzelfde, die krijgen op het einde geen extra beloning omdat ze meer tijd in onderwijs staken dan strikt noodzakelijk.

Zo'n low-effort evaluatie is dan natuurlijk geweldig, in vergelijking met bv. een mondeling examen waar de kennis en het denkproces van de student grondig kan worden bekeken. Bij het meer mature studentenpubliek van een universiteit, waar enige zelfstandigheid wel wordt verwacht, loopt dat vaak wel ok af. In het lager of middelbaar onderwijs zou ik dat niet echt als een voorbeeld beschouwen. Dat neemt niet weg dat het voor sommige vakken best kan werken (daar waar men eerder op feitenkennis stoelt), maar echt een brede oplossing weet ik toch niet hoor.

Ik heb bijvoorbeeld nooit 2u LO na elkaar gehad in middelbaar. Wat een tijdsverlies voor iedereen (geen medelijden met leraars LO overigens)... Tegen dat je in dat LO lokaal was, kleren gewisseld en op het veld stond, waren we 15 min later. En 10 min op voorhand stoppen. Daar kun je als leraar LO toch ook niet gelukkig van worden. Helft van je dag wachten....
Wij hadden 50min les en 10min pauze, dus op die 10min kon je dan u verplaatsen en had je 50min effectief lestijd

In mijn geval heb ik dus verloren arbeid moeten doen, door iets te maken wat al bestond.

Het bewust niet delen/achterhouden van info of bepaalde trucs niet meegeven gebeurt in veel sectoren hoor.

Zonder de bedoeling om pocherig te doen: ik heb altijd mijn weg gevonden en ben altijd snel aan info geraakt. Ik zal het niet nalaten om contact op te nemen, desnoods in andere talen om de beoogde info te krijgen. Daarnaast kan ik zeer snel leerstof verwerken en zelf dingen uitvissen.

Leidinggevenden merken dat op en zullen bewust info achter houden, zodat hun werknemer zeker niet te "slim" wordt.

Gaan werken is doorgaans vaak een constante strijd tussen collega's, enerzijds een machtsstrijd om de leidinggevende te worden, anderzijds een kennisstrijd...

Bij mijn weten is dat op hoger onderwijs altijd met giscorrectie.

Moest ik maandags giscorrectie invoeren staat er donderdag al zeker iemand van de directie te klagen dat een mama gebeld heeft want blablabla.

Moest ik maandags giscorrectie invoeren staat er donderdag al zeker iemand van de directie te klagen dat een mama gebeld heeft want blablabla.
Nog zoiets, de imaginaire schrik voor de ouders. Ik hoor dat vaak van leerkrachten dat ze vanalles doen (of niet doen) want dat anders de ouders bij de directie staan.
Wat is daar nu erg aan? Laat die ouders dat doen en maak duidelijk dat dat bij u niet pakt.

Eh ?

Toen ik naar school ging (22 - 27j geleden) was het ook al met giscorrectie. En spelcorrectie bij de talen. Al was die spelcorrectie niet echt aan vaste regels onderhevig.

Terug
Bovenaan