Leerkrachtentopic

Hier Brusselse secundaire school (voornamelijk ASO): momenteel geen collega's langdurig afwezig, maar wel 3 openstaande vacatures (weliswaar net geen fulltime alle 3) sinds 1 september. Word momenteel opgelost door: leerkrachten die vrijwillig een extra uur opnemen, leerkrachten die parallelklassen hebben en in hun klassen minder uren geven zodat alle leerlingen 'even veel' krijgen en uiteraard veel studie. Eerste keer in al die jaren dat ik het zo drastisch meemaak. Allez, vorig schooljaar zelf vanaf januari tot juni in mijn klassen minder mijn vak gegeven om zo in parallelklassen te komen en daarnaast nog 7 extra uren gepresteerd door alle klassen toch maar voldoende uren te kunnen aanbieden.

Edit: 30 leerlingen samenzetten i.p.v. 24 (want laat ons realistisch zijn: klassen van 20 of kleiner zijn voor gewone vakken onbestaand) is vragen om problemen.

In het BSO is (terecht) de gemiddelde klasgrootte +-12 leerlingen, omdat alle leerlingen daar wel de nodige ondersteuning vragen. In onze school bestaan er in de hogere jaren klassen Latijn van 3-6 leerlingen.

Waar vind je naast de VDAB al die vacatures voor het onderwijs?

Een kleine steekproef in de buurt geeft 11 vaste jobs (onbepaalde duur) en 180 tijdelijke jobs (bepaalde duur).
Geen wonder dat je dan geen volk vindt.

Het probleem is toch nogal obvious. Ik val hier in herhaling...

Waar zijn er de grootste problemen? Technische vakken en wiskunde. Veel succes met iemand voor een habbekrats een tijdelijke job aan te bieden met een master wiskunde. Dit terwijl de arbeidsmarkt op springen staat.

Ondertussen leraars wat entertainen met nog een hele reeks debiele, zinloze vergaderingen.

Heb hier zelf een ex-leraar rond lopen thuis. Bijna 10y fysica gegeven in middelbaar en ondertussen al jaren geen les meer aan het geven. Geen seconde spijt. Geen klassen meer met 50% geen gebuisde studenten, geen zagende ouders, geen debiele 'remediering vergaderingen' waar het enige antwoord zou moeten zijn 'studeer wat meer'. En een pak meer centen dan in het onderwijs.

Waarom laten ze leerkrachten niet gewoon 38u/week naar school komen? Ook in de vakanties, maar dan met 25 dagen vrij in te zetten.
Doe regelmatig een werklastmeting, bouw daar marge in en zorg voor goede ondersteuning. Heb je meer tijd nodig voor je job, dan doe je iets verkeerd en moet je efficiënter werken of zaken afstoten.
Omdat dit niet werkt. Zeker in het lager heb je nu eenmaal piekmomenten:

Omdat dit niet werkt. Zeker in het lager heb je nu eenmaal piekmomenten:

Ik vermoed dat veel lagere schoolleerkrachten direct zouden tekenen, als dat betekent dat ze effectief maar 38u moeten werken per week.

Het probleem is toch nogal obvious. Ik val hier in herhaling...

Waar zijn er de grootste problemen? Technische vakken en wiskunde. Veel succes met iemand voor een habbekrats een tijdelijke job aan te bieden met een master wiskunde. Dit terwijl de arbeidsmarkt op springen staat.

Ondertussen leraars wat entertainen met nog een hele reeks debiele, zinloze vergaderingen.

Heb hier zelf een ex-leraar rond lopen thuis. Bijna 10y fysica gegeven in middelbaar en ondertussen al jaren geen les meer aan het geven. Geen seconde spijt. Geen klassen meer met 50% geen gebuisde studenten, geen zagende ouders, geen debiele 'remediering vergaderingen' waar het enige antwoord zou moeten zijn 'studeer wat meer'. En een pak meer centen dan in het onderwijs.
Hier zit een zekere waarheid in volgens mij. Lesgeven zou je in principe toch wel graag moeten doen als leerkracht, dus ok, iets minder loon dan een andere job geschikt voor jouw achtergrond.

Maar al die randzaken die in de weg staan van je kerntaak, gekoppeld aan de algemene teneur van "haha leerkrachten zijn losers", een lager loon, en jarenlange onzekerheid in het begin...als master wiskunde, fysica, chemie, enz. lijkt het me dat er dan nogal snel andere sectoren aantrekkelijker worden.

Ik vermoed dat veel lagere schoolleerkrachten direct zouden tekenen, als dat betekent dat ze effectief maar 38u moeten werken per week.
idd. Vriendin werkt halftijds. Vandaag betekende dat dat ze aanwezig was op school van ongeveer 7u20 tot 13u05 (vervanging van een middagtoezicht) en dan thuis van ongeveer 14u20-15u30 gewerkt en dan van 16u-18u vergadering op school. 's avonds nog een uurtje mails gedaan, ze had geen verbeterwerk vandaag.

(vergadering op school is ongeveer 2-wekelijks, verder geeft ze elke ochtend les behalve vrijdag).

Het riedeltje van "de leraar werkt meer dan 20h" (of 38h of whatever) is ook afgezaagd. Idem met "debiele vergaderingen".

Ongeveer iedereen met een technisch diploma zal ooit in debiele vergaderingen belanden met de next-in-line genius die het warm water uitvindt of op een neer drukte hebben. Maar die worden er tenminste deftig voor verloond en toch een minimum aan respect.

Ik ben gisteren vb om 8h begonnen, 's morgens meetings, 's middags wat werken, namiddag allerlei brandjes blussen, en dan tot 9pm trainingen gegeven (en allemaal in het Engels en allemaal remote werken - blijkbaar is dat ook iets tegenwoordig...). Vandaag om 8h begonnen, om 5pm gestopt, half uurtje met de kids gespeeld en dan opnieuw van 6 tot 7.30pm meeting. Donderdag opnieuw een dag tot 9pm. Denk niet dat veel leraars aan een dergelijk schema komen. Wat doe ik morgen? Agenda volledig gecleard en dagje zoo met de kids. En gelukkig word ik er deftig voor betaald.

Ga ik dat doen als ik 2 dagen van de 5 (onder)betaald wordt en voor de rest mijn dagen mag vullen met totaal random vergaderingen? of om 9-10 les geven, een half dag niks doen en dan een bewaking om 14h te doen en dan nog een studie om 17h. 2h betaald worden en je hele dag om zeep... Ale zeg, waarom vinden we niemand....

Ik versta ook niet waarom leraars in die zever mee gaan. Die ex-collega's van mijn madam zijn ook zo van die eeuwige zagers en klagers. In plaats dat ze collectief dreigen met het af te bollen. Precies of een leraar wiskunde of fysica heeft veel te vrezen... Er lopen er daar rond die 9-5 op school zijn en om de 2h les geven en dan naar huis en dan mogen ze beginnen met voorbereiden of verbeteren. Ipv te eisen dat alles wat logischer ingedeeld wordt... iets zegt me dat het echt wel kan als het echt moet...

Kunt u de vraag stellen of er voor het lespakket wiskunde (evt uitgezonderd de richtingen met 8u wiskunde) wel een master diploma nodig is.
Veel oefeningen worden gewoon herkauwd elk jaar. Moet je daarvoor master zijn?

Kunt u de vraag stellen of er voor het lespakket wiskunde (evt uitgezonderd de richtingen met 8u wiskunde) wel een master diploma nodig is.
Veel oefeningen worden gewoon herkauwd elk jaar. Moet je daarvoor master zijn?
Alez, tot over een week als er weer een artikel over de dalende onderwijskwaliteit aankomt.

Afhankelijk van uw gebouw is dat nu niet zo een grote kost. Maar omdat je als school in verleden keuze hebt gemaakt voor kleine klassen moet er nu maar meer geld voorzien worden? Als je een leerkracht minder nodig hebt dan is dat (als de overheid de verbouwing betaald) rap terugverdiend hoor

Over het 2e: lees het artikel zou ik zeggen
Kleine klassen :unsure:
20 leerlingen zijn geen kleine klassen hoor.

Ik versta ook niet waarom leraars in die zever mee gaan. Die ex-collega's van mijn madam zijn ook zo van die eeuwige zagers en klagers. In plaats dat ze collectief dreigen met het af te bollen. Precies of een leraar wiskunde of fysica heeft veel te vrezen... Er lopen er daar rond die 9-5 op school zijn en om de 2h les geven en dan naar huis en dan mogen ze beginnen met voorbereiden of verbeteren. Ipv te eisen dat alles wat logischer ingedeeld wordt... iets zegt me dat het echt wel kan als het echt moet...
Waarom niet voorbereiden en verbeteren op school dan, als je daar toch zit te blinken?

Lerarenkamer is echt niet geschikt daarvoor. Voortdurend lawaai, leerlingen die iets komen vragen of een collega zoeken, collega's die willen ventileren of gewoon keuvelen... Als je school die al heeft - die van mij niet (!) Als je in een leeg lokaal wil werken, als je dat al vindt, word je na max 45 minuten al weggejaagd door de volgende klas die les heeft in dat lokaal.

Lerarenkamer is echt niet geschikt daarvoor. Voortdurend lawaai, leerlingen die iets komen vragen of een collega zoeken, collega's die willen ventileren of gewoon keuvelen... Als je school die al heeft - die van mij niet (!) Als je in een leeg lokaal wil werken, als je dat al vindt, word je na max 45 minuten al weggejaagd door de volgende klas die les heeft in dat lokaal.
Dus 6u vingers draaien en daarna klagen dat je na de uren nog thuis moet werken is beter?

Als je in een leeg lokaal na 45 min weg moet, zijn er al 45min van uw thuiswerk gedaan. Doe dat een paar keer op een dag en ge kunt savonds op uw gemak zijn. Dit is echt problemen maken waar er geen zijn.

Laatst bewerkt:
Dus 6u vingers draaien en daarna klagen dat je na de uren nog thuis moet werken is beter?
ik denk niet dat er in de praktijk veel zijn die 50 minuten niks doen. Eerst en vooral omdat je in de praktijk dat maar kan hebben als je 2 springuren hebt (want je moet nog je klas opruimen, naar leraarskamers gaan,...), Maar gewoon ook omdat je nog overleg met collega's kan hebben en mails/smartschool kan lezen/updaten .

Maar echt geconcentreerd werken kan je niet, dus je rendement is een stuk lager. En zeker voor verbeterwerk heb je dat toch wel nodig.

Nu, middelbaar ken ik veel te weinig van om alle aspecten te kennen, dus kan zijn dat ik mis ben.

Even snel opgezocht
13 jaar ancienniteit: 3154,03 belastbaar - 878 BV (-BBSZ wss ook nog, pakt 50 euro wat wss teveel is) is +2200 euro netto
(BV: met partner, zonder kinderen dus de maximale)
Do your own research is wel tof enal enzo, maar in realtiteit is er geen +2200 netto op de rekening.

Als je in een leeg lokaal na 45 min weg moet, zijn er al 45min van uw thuiswerk gedaan. Doe dat een paar keer op een dag en ge kunt savonds op uw gemak zijn. Dit is echt problemen maken waar er geen zijn.
Dit is echt me woorden in de mond leggen die ik niet gezegd heb.

Terug
Bovenaan