Hier Brusselse secundaire school (voornamelijk ASO): momenteel geen collega's langdurig afwezig, maar wel 3 openstaande vacatures (weliswaar net geen fulltime alle 3) sinds 1 september. Word momenteel opgelost door: leerkrachten die vrijwillig een extra uur opnemen, leerkrachten die parallelklassen hebben en in hun klassen minder uren geven zodat alle leerlingen 'even veel' krijgen en uiteraard veel studie. Eerste keer in al die jaren dat ik het zo drastisch meemaak. Allez, vorig schooljaar zelf vanaf januari tot juni in mijn klassen minder mijn vak gegeven om zo in parallelklassen te komen en daarnaast nog 7 extra uren gepresteerd door alle klassen toch maar voldoende uren te kunnen aanbieden.
Edit: 30 leerlingen samenzetten i.p.v. 24 (want laat ons realistisch zijn: klassen van 20 of kleiner zijn voor gewone vakken onbestaand) is vragen om problemen.
In het BSO is (terecht) de gemiddelde klasgrootte +-12 leerlingen, omdat alle leerlingen daar wel de nodige ondersteuning vragen. In onze school bestaan er in de hogere jaren klassen Latijn van 3-6 leerlingen.
Edit: 30 leerlingen samenzetten i.p.v. 24 (want laat ons realistisch zijn: klassen van 20 of kleiner zijn voor gewone vakken onbestaand) is vragen om problemen.
In het BSO is (terecht) de gemiddelde klasgrootte +-12 leerlingen, omdat alle leerlingen daar wel de nodige ondersteuning vragen. In onze school bestaan er in de hogere jaren klassen Latijn van 3-6 leerlingen.