Leerkrachtentopic

De partner hier moet morgen starten en zal vanavond haar uurrooster krijgen. Ze werkt halftime, maar vorig jaar moest ze 4 van de 5 dagen op school zijn.
Vreemd. Dichte kennis werkt ook in het onderwijs: full time en ze moet ook slechts 4 van de 5 dagen op school zijn.

Het zal de eerste weken weer vloeken zijn omdat ik mijn agenda niet heb kunnen afstemmen ivm de kinderen te brengen en te halen.
Ze heeft jarenlang haar eigen laptop betaald, bijscholingen is op vrije dagen. 1/2 werken en een vergadering buiten je dagen, pech, kom maar af.
Hoe vaak gebeurt dat, die vergaderingen?

...
De enige voordelen die ik zie: Loon is niet slecht (ook niet top) (1700 netto voor 1/2 -- 2600 netto FT), over verlofstelsels nemen doet niemand moeilijk, handig in de vakantie voor de kinderen. En daar stopt het wel.
2600 netto met zoveel verlof is gewoon dik verdienen.

Vreemd. Dichte kennis werkt ook in het onderwijs: full time en ze moet ook slechts 4 van de 5 dagen op school zijn.

ene dag om 10u een les, om 14u het volgende
volgende dag om 9u twee lesuren, in de namiddag eentje
woensdag nog een uur les
etc....

Die vergaderingen zijn meestal na 18u, minstens 2x/maand. Bijscholingen op woensdagnamiddag.

2600 is niet slecht, maar dik verdienen is toch nog iets anders.

Ach, gewillig schrijvende dokters zijn wellicht de grootste vorm van fraude in dit land. Bij ambtenaren is dat ook schering en inslag. -> 666 ziektedagen en velen doen er alles aan om die volledig te "benutten". Het wordt bijna als een extra pakketje verlof gezien.
1) wordt ambetantenaar hé. Men zoekt nog altijd volk.
2) ik wil gerust mijn 200 dagen ziektedagen die ik heb opgenomen gehad teruggeven zodanig dat ik de ziekte niet gehad had en nu niet met een stoma moet zitten rondhossen en belangrijker er niet een grote kans is dat de ziekte in de volgende 5j terugkomt.
3) mijn x dagen ziektedagen die ik heb staan van 10j te gaan werken en tot op dat moment zelfs geen 1 dag ziek te zijn geweest of te hebben genomen zijn al niet voldoende geweest om mijn volledig ziektetraject te dekken...

Ik ben verdomme blij dat ik ambtenaar ben, want indien ik niet zo stringent was geweest met sparen in al die jaren ervoor, en zoals de meesten nog met een lening van 900+€ zat... dan wist ik echt niet op basis waarvan ik zou moeten rondkomen rekening houdende met de kosten die ik al gehad heb (en desondanks de ziekteverzekering veel dekt, dit niet alles is, en je toch een redelijke buffer nodig hebt om dat voor te schieten) en de grote kans dat ik kortelings buiten zou hebben gelegen zonder werk.

Kortom als je niet weet hoe het ineen zit. Stop dan met de volledige sessie van vooroordelen van uit de collega's voor hedendaagse waarheid te aanzien.

Niets houdt u tegen om de overstap te maken hé. Men zoekt nog altijd leerkrachten. Zeker in de stemrichtingen
Ik ben er niet voor gemaakt in de huidige pedagogische sfeer.

Maar je zegt wel dat die "interim cultuur" dwaas is, terwijl dat mss net de beste/minst slechte oplossing is. Als je iets dwaas vind, vind ik het logisch dat je wel iets beter weet wat minder dwaas zou zijn.
Waarom volgens jou geen contracten van onbepaalde duur (die je veel sneller zou moeten kunnen krijgen dan nu met steeds jaarcontract at best) met een degelijke opzeg ipv vaste benoemingen, bijvoorbeeld? Behalve dat het een aantasting van een "verworven recht" is.

Met een voltijdse opdracht in het hoger secundair heb je meestal een vrije voormiddag en een vrije namiddag. Zo abnormaal is dat niet. De meeste leerkrachten die ik ken verkiezen die combinatie boven 4 dagen op school i.p.v. 5.

Ik sta ondertussen als sinds 2014 op mijn school. Ik begin dit jaar dus aan mijn achtste schooljaar en ben nog steeds maar 12 uur vastbenoemd. Een collega uit de vakgroep is drie jaar geleden vertrokken, maar behoudt wel nog enkele jaren haar vaste benoeming. Tot die dag heb ik geen volledige werkzekerheid. Na je eerste schooljaren valt de werkdruk trouwens al bij wel mee. Het grootste probleem in het onderwijs is gewoon het kafkaiaanse systeem van de benoemingen. Los daarvan kijk ik wel uit naar morgen.

Als je geluk hebt is dat zo. Als je pech hebt 5 dagen of 4,5. De TAC in de school waar ik normaal ging starten kwam niet op woensdag omdat dat zijn fietsdag is. Tac is nog een goedbetaalde onderwijsjob zonder lesgeven, super gegeerd natuurlijk. Alle schoolvakanties, geen lesvoorbereiding, veel contacten met leveranciers en bedrijven voor aankopen en stages (in het geval van een grote technische school).
1-2 avonden/maand. In het hoger is dat gewoon overdag. Die man vroeg zelf of dat past voor mij, euhm ik ben er voor betaald denk ik dan.
Is dat eigenlijk niks voor jou? Elektriciteit is een serieus knelpuntvak. Je kan nu tot 18 jaar ervaring meenemen.

Waarom volgens jou geen contracten van onbepaalde duur (die je veel sneller zou moeten kunnen krijgen dan nu met steeds jaarcontract at best) met een degelijke opzeg ipv vaste benoemingen, bijvoorbeeld? Behalve dat het een aantasting van een "verworven recht" is.
Omdat dat financieel niet haalbaar is voor directie om opzegtermijnen te betalen voor leerkrachten die na hun ontslag niet meer gemotiveerd zijn en enkel hun uren kloppen (en dus in de praktijk slecht werk zullen afleveren). Dus kan zoiets zoals je voorstelt enkel indien de werkgever het contract kan verbreken en de overheid de opzegtermijn zou betalen. Anders kom je net slechter uit.

Gisteren gesolliciteerd voor leerkracht PAV en Geschiedenis, belt diezelfde school mij deze ochtend terug met een aanbod om fysica, natuurwetenschappen en biologie te geven. 😐

De laatste nieuwe truc van scholen om vacatures gevuld te krijgen voor de STEM vakken 🧐?

Laatst bewerkt door een moderator:
Gisteren gesolliciteerd voor leerkracht PAV en Geschiedenis, belt diezelfde school mij deze ochtend terug met een aanbod om fysica, natuurwetenschappen en biologie te geven. 😐

De laatste nieuwe truc van scholen om vacatures gevuld te krijgen voor de STEM vakken 🧐?
Ah… de beschikbare uren geschiedenis! Een even mythisch verhaal als het Monster van Loch Ness. Sommigen claimen dat ze er zijn maar zijn het hersenspinsels?

Ondertussen naar die school geweest en de vacature was blijkbaar wiskunde, fysica, chemie en natuurwetenschappen. 😐

Biologie was blijkbaar ook een lokkertje. Wiskunde en chemie durfde ze wrs niet in de vacature te zetten.

Laatst bewerkt door een moderator:
Wanneer je geen deftige vacatures kan aanbieden, moet je niet verbaasd zijn dat leerkrachten afhaken, het is normaal dat mensen op zoek naar een job de best mogelijke job uitkiezen:

Directrice ziet hoe vier leerkrachten last-minute afhaken: “Ik pleit voor transferverbod zoals in voetbal”

Dit is gewoon triest. Dan kan je dus "vastgezet" worden in een zoveelste flutvacature die niet voltijds is omdat men eerst de vastbenoemden bedient (zelfs als die de vakken niet aankunnen) waardoor je deftige startloon ineens toch een pak minder is, en vervolgens als je dan toch een beter aanbod krijgt? Ah, sorry! Transferverbod.

Dit in een systeem waarin tijdelijke leerkrachten in principe tot oktober nog moeten schuiven indien TADD'ers of vastbenoemden niet hun uren hebben. Je moet het maar durven voorstellen. Om van te kotsen!

Ondertussen naar die school geweest en de vacature was blijkbaar wiskunde, fysica, chemie en natuurwetenschappen. 😐

Biologie was blijkbaar ook een lokkertje. Wiskunde en chemie durfde ze wrs niet in de vacature te zetten.

Was jij geen statisticus van opleiding? Of toch geschiedkundige?

Foute uren publiceren in de vacature is iets wat ik destijds ook heb meegemaakt. Biologie is vaak een aantrekkelijk vak om te geven. Chemie gaf ik dan weer met plezier, maar schrikt inderdaad mensen af die daar minder goed in zijn (het is ook een vak waarin je vaker leerlingen zal moeten buizen, minder dan wiskunde maar toch). Mijn horror-vak dat ik absoluut nooit voor de lange termijn zou willen geven is aardrijkskunde. Helaas willen ze dat nu integreren in natuurwetenschappen... nog meer een amalgaam van alle wetenschappen waarbij het niveau kan dalen.

Wanneer je geen deftige vacatures kan aanbieden, moet je niet verbaasd zijn dat leerkrachten afhaken, het is normaal dat mensen op zoek naar een job de best mogelijke job uitkiezen:

Directrice ziet hoe vier leerkrachten last-minute afhaken: “Ik pleit voor transferverbod zoals in voetbal”

Dit is gewoon triest. Dan kan je dus "vastgezet" worden in een zoveelste flutvacature die niet voltijds is omdat men eerst de vastbenoemden bedient (zelfs als die de vakken niet aankunnen) waardoor je deftige startloon ineens toch een pak minder is, en vervolgens als je dan toch een beter aanbod krijgt? Ah, sorry! Transferverbod.

Dit in een systeem waarin tijdelijke leerkrachten in principe tot oktober nog moeten schuiven indien TADD'ers of vastbenoemden niet hun uren hebben. Je moet het maar durven voorstellen. Om van te kotsen!

Foute uren publiceren in de vacature is iets wat ik destijds ook heb meegemaakt. Biologie is vaak een aantrekkelijk vak om te geven. Chemie gaf ik dan weer met plezier, maar schrikt inderdaad mensen af die daar minder goed in zijn (het is ook een vak waarin je vaker leerlingen zal moeten buizen, minder dan wiskunde maar toch). Mijn horror-vak dat ik absoluut nooit voor de lange termijn zou willen geven is aardrijkskunde. Helaas willen ze dat nu integreren in natuurwetenschappen... nog meer een amalgaam van alle wetenschappen waarbij het niveau kan dalen.
Imo kan je die "schoolholpers" toch geen ongelijk geven, je zou zot moeten zijn om niet de job met de beste voorwaarden te nemen als je daar kans op hebt. Volgens mij moet men scholen meer mogelijkheden geven om dit tegen te gaan, daarmee bedoel ik dan dat men meer moet kunnen verlonen, betere werkuren of andere voordelen voor nieuwe leerkrachten om de tekorten op te vullen dan jobkandidaten te verplichten om zich direct te gaan binden bij de eerste sollicitatie.

Dat gaat het probleem enkel maar verplaatsen ook. Wie gaat er 13u op een school aanvaarden in augustus als de kans bestaat dat je in september daardoor een full time mis loopt?
Die losse uurtjes gaan nog moeilijker in te vullen zijn omdat niemand zich daar wil aan binden.

Imo kan je die "schoolholpers" toch geen ongelijk geven, je zou zot moeten zijn om niet de job met de beste voorwaarden te nemen als je daar kans op hebt. Volgens mij moet men scholen meer mogelijkheden geven om dit tegen te gaan, daarmee bedoel ik dan dat men meer moet kunnen verlonen, betere werkuren of andere voordelen voor nieuwe leerkrachten om de tekorten op te vullen dan jobkandidaten te verplichten om zich direct te gaan binden bij de eerste sollicitatie.
Ik ben ook een schoolhopper, een week voor 1 september heb ik gekozen voor het hoger-onderwijs, na werkdag 2 heb ik nog geen seconde spijt. Ik ben duidelijk niet alleen als je het nieuws mag geloven. Ik heb nu een contract voor een jaar, dus geen uitgestelde bezoldiging of uitkering in de zomer, gewoon doorbetaald aan volle wedde.

Waarom binden aan een school? Een vastbenoemde kan weg zijn naar de privé en na 3 jaar terugkeren en jouw uren weer afpakken.

Toppunt van "eufemistische vacatures" dat ik nog heb meegemaakt:
School waar ik al 1x een korte interim deed, belt me:
- we hebben een voltijdse vervanging 4de lj voor 1 week. Interesse?
- 4de lj? Daar werken toch 2 leerkrachten deeltijds bij jullie?
- ja, daarvan is 1 nu ziek, dus zoeken we van maandag tot vrijdag vervanging, voltijds!
- ja, maar als ik voltijds iemand vervang met 12/24 uren contract, word ik toch maar deeltijds betaald (ook die les heb ik de harde manier geleerd)
- euh... Dat weet ik niet.... Maar je mag wel voltijds komen werken hoor!

Fuck it, ik ga liever die week doppen aan 10 euro per dag meer, kost me geen 30 euro aan benzine uit eigen zak ook! 😡

Beide, daarom dat ze waarschijnlijk opportunistisch zijn geweest.
Blijf het wel raar vinden dat ik online enkel de geschiedenis en PAV vacature vond en geen enkele vacature over wat ze voorgesteld hebben.

In elk geval hun aanpak heeft gewerkt. 😆

Dat gaat het probleem enkel maar verplaatsen ook. Wie gaat er 13u op een school aanvaarden in augustus als de kans bestaat dat je in september daardoor een full time mis loopt?
Die losse uurtjes gaan nog moeilijker in te vullen zijn omdat niemand zich daar wil aan binden.

Mijn oorspronkelijke plan was eigenlijk om als uitkeringsgerechtigde zo een prullen interimmeke te doen (om de vdab te doen zwijgen/ toch iets om handen te hebben/geen gaten in CV) en dan de RVA laten bijpassen om zo toch een deftig inkomen te hebben, maar vooral eigenlijk weinig te werken.

Beide, daarom dat ze waarschijnlijk opportunistisch zijn geweest.
Blijf het wel raar vinden dat ik online enkel de geschiedenis en PAV vacature vond en geen enkele vacature over wat ze voorgesteld hebben.

In elk geval hun aanpak heeft gewerkt. 😆

Mijn oorspronkelijke plan was eigenlijk om als uitkeringsgerechtigde zo een prullen interimmeke te doen (om de vdab te doen zwijgen/ toch iets om handen te hebben/geen gaten in CV) en dan de RVA laten bijpassen om zo toch een deftig inkomen te hebben, maar vooral eigenlijk weinig te werken.
Wat is het plan dan op lange termijn?

Terug
Bovenaan