Wanneer je geen deftige vacatures kan aanbieden, moet je niet verbaasd zijn dat leerkrachten afhaken, het is normaal dat mensen op zoek naar een job de best mogelijke job uitkiezen:
Dit is gewoon triest. Dan kan je dus "vastgezet" worden in een zoveelste flutvacature die niet voltijds is omdat men eerst de vastbenoemden bedient (zelfs als die de vakken niet aankunnen) waardoor je deftige startloon ineens toch een pak minder is, en vervolgens als je dan toch een beter aanbod krijgt? Ah, sorry! Transferverbod.
Dit in een systeem waarin tijdelijke leerkrachten in principe tot oktober nog moeten schuiven indien TADD'ers of vastbenoemden niet hun uren hebben. Je moet het maar durven voorstellen. Om van te kotsen!
Was jij geen statisticus van opleiding? Of toch geschiedkundige?
Foute uren publiceren in de vacature is iets wat ik destijds ook heb meegemaakt. Biologie is vaak een aantrekkelijk vak om te geven. Chemie gaf ik dan weer met plezier, maar schrikt inderdaad mensen af die daar minder goed in zijn (het is ook een vak waarin je vaker leerlingen zal moeten buizen, minder dan wiskunde maar toch). Mijn horror-vak dat ik absoluut nooit voor de lange termijn zou willen geven is aardrijkskunde. Helaas willen ze dat nu integreren in natuurwetenschappen... nog meer een amalgaam van alle wetenschappen waarbij het niveau kan dalen.