Leerkrachtentopic

De gebrekkige kennis van leerkrachten die algemene vakken moeten geven is schrijnend. Zelfs doelen lezen en interpreteren kunnen ze niet meer. Oefening: Leerling moet stad aanduiden op een blinde kaart. Doel: ‘De basisstructuur van het Belgisch bestuur duidelijk maken’.

En dan wat verder in een cursus: ‘De koning bestuurt het land’. We leven in 2021. Niet meer in de feodale maatschappij.

Ik merk dat ik meer zweet van les te geven dan van in de zomermaanden fysieke arbeid te doen... Is dit normaal?

Onwennigheid, spanning, nervositeit, extase en machteloosheid?

De eerste lesweek zwete ik mij ook kapot (zowel bij mijn eerste interim, nu met mijn jaarcontract was het zelf erger), alles is onbekend, onvoorspelbaar en allemaal heel spannend.

Van een luie bureaujob (lees: tokkelen op de PC), naar het (slecht georganiseerd) onderwijs is trouwens echt zwaar.

Drie weken later zijn het de lln die zweten. 😆

Onwennigheid, spanning, nervositeit, extase en machteloosheid?

Ik voel juist dat ik veel macht heb. Ik sta wel heel de tijd recht en schrijf nog veel op het bord. Misschien is dit een niet te onderschatten fysieke arbeid?
De eerste lesweek zwete ik mij ook kapot (zowel bij mijn eerste interim, nu met mijn jaarcontract was het zelf erger), alles is onbekend, onvoorspelbaar en allemaal heel spannend.
Ik merk dat ik al zweet nog voor de les begonnen is.
Van een luie bureaujob (lees: tokkelen op de PC), naar het (slecht georganiseerd) onderwijs is trouwens echt zwaar.
Nooit lang bureauwerk gedaan. Ik merk dat ik nog veel tijd in voorbereiding steek. Ik denk wel dat dit zal beteren eer ik het vak meerdere keren kan geven. Volgend jaar ga ik wel maken dat ik op 1 locatie lesgeef en desnoods mijn opdracht aanvullen met 1 dag avond-onderwijs.
Drie weken later zijn het de lln die zweten. 😆
Ik heb ze de eerste les al laten zweten. Heb een soort basisherhaling gedaan van fysica/wiskunde. Het instroomniveau is zeer laag merk ik. Lang leve de diploma-inflatie.

Ik laat de leerlingen gewoon alles op het bord schrijven.

Ben je op je gemak in de les? :thinking:
Ja ik ben zeker op mijn gemak. In het hoger is dat volgens mij not done om leerlingen nog aan het bord te roepen.
Ik heb me voorgenomen om in dit topic zo weinig mogelijk te reageren, maar: whut? :unsure:
Haha, toch bizar dat ik meer zweet dan op een zomerdag een cv ketel te plaatsen. Misschien is het onbewust angstzweet?

Ik zweet ook meer, en heb meer last in mijn benen, van 2 of 4 uur aan een stuk les te geven dan van mijn training daarna waar ik een paar keer 250+ kg van de grond trek hoor.

Ja ik ben zeker op mijn gemak. In het hoger is dat volgens mij not done om leerlingen nog aan het bord te roepen.

Haha, toch bizar dat ik meer zweet dan op een zomerdag een cv ketel te plaatsen. Misschien is het onbewust angstzweet?

Aan de universiteit mss niet, maar aan de hogeschool, dat nog vrij schools is, in kleine groepen en werkt met klassieke klaslokalen, kan dat gerust (denk ik).

De tijd die ik uitspaar door de leerlingen het te laten doen gebruik ik dan om anderen te helpen en om te zien of de cursussen netjes zijn.

Ik probeer zo weinig mogelijk met mijn rug naar de klas te staan.

Los het desnoods op door powpoints te maken zoals op de unief, dan moet je ook niet schrijven.

Wat betreft die pijnlijke benen, loop rond in de klas.

Lijkt me dan toch eerder dat idd. Zonder enige ervaring voor een groep spreken, zal best wat tijdelijke stress geven.
Moet zeggen dat ik dat wel graag doe voor een groep spreken. De eerste week moest ik me voorstellen in een aula voor alle collega's, toen wel nog met trillende stem :)
Aan de universiteit mss niet, maar aan de hogeschool, dat nog vrij schools is, in kleine groepen en werkt met klassieke klaslokalen, kan dat gerust (denk ik).
Ja kleine groepen, geen enkele groter dan 20 voorlopig.
Los het desnoods op door powpoints te maken zoals op de unief, dan moet je ook niet schrijven.
Powerpoint doe ik ook, maar oefeningen schrijf ik uit omdat het voor sommigen niet lukt om de wet van Ohm te begrijpen.
Wat betreft die pijnlijke benen, loop rond in de klas.
Geen last van, ik beweeg zeer veel.

Jah ook normaal.. Krachttraining is 1 minuut alles eruit halen en dan weer gaan zitten.
Ik kan je verzekeren dat je daar ook gewoon van zweet hoor, maar dan na de inspanning. Mijn punt is dat er weldegelijk een inspanning komt kijken bij lesgeven. Een fysiek zwaar beroep ga ik het niet noemen uiteraard.

Kan er mij eens iemand zeggen (geen idee of het nu nog zo is), waarom leraren steeds naar beroep vader en moeder vragen in begin schooljaar? Wij moesten dat bij zowat elke leraar opschrijven en afgeven.

Kan er mij eens iemand zeggen (geen idee of het nu nog zo is), waarom leraren steeds naar beroep vader en moeder vragen in begin schooljaar? Wij moesten dat bij zowat elke leraar opschrijven en afgeven.
1. Omdat leerkrachten curieus zijn.
2. Omdat die formulieren vanuit de jaren 80 nog steeds niet zijn aangepast
3. Scholingsgraad van de moeder bepaalt mee of een leerling een zorgleerling is of niet, wat de zorguren mee bepaalt.

1. Omdat leerkrachten curieus zijn.
2. Omdat die formulieren vanuit de jaren 80 nog steeds niet zijn aangepast
3. Scholingsgraad van de moeder bepaalt mee of een leerling een zorgleerling is of niet, wat de zorguren mee bepaalt.
GDPR?

En eerlijk gezegd vind ik het een beetje betuttelend en zorgt ook vooringenomenheid.
Het kindje van de chirurg of de CEO zal wel direct anders ingeschat worden dan het kindje van de bandwerker.

Terug
Bovenaan