Leerkrachtentopic

Ik vind dit voorstel dus een zwaktebod van jewelste, echt typisch iets voor het GO! om met zoiets op de proppen te komen. Specifiek psychologen gaan aanwerven om ganse dagen toetsen te ontwikkelen over leerstof die ze niet beheersen voor leerlingen waarmee ze niet in contact komen, oké dan.
Wat een GO! haat :')

De discussie ging niet zo zeer over dat voorstel, dat gezegd zijnde ben ik grote voorstander van het idee. Je kunt natuurlijk elk idee gaan opvatten als een mogelijk probleem, ik kies ervoor om het te benaderen als een oplossing voor problemen waar men al jaren mee kampt. Pelleriaux heeft trouwens wel wat in zijn mars.
Er zijn genoeg leerkrachten die meerdere diploma's hebben of skills waar ze in het onderwijs weinig mee zijn, waarom zou een leerkracht die pakweg geschiedenis geeft en in zijn vrije tijd (goede) youtube-filmpjes maakt, niet kunnen ingeschakeld worden om dit te doen voor meer dan enkel zijn eigen vak? Of inderdaad, zoals Pelleriaux aanhaalt, waarom geen regisseur of ander capabel profiel?

Hij zei bovendien niet dat de psycholoog dan de énige zou zijn in de school die een toets zou opstellen, dat kunnen die mensen overigens ook niet wegens gebrek aan inhoudelijke vakkennis. Hoe je het ook draait of keert kampt het onderwijs al jaren met een tekort aan bepaalde profielen én een overload aan 'extra' werk in de marge dat anderen misschien beter kunnen dan de leerkracht. Dat is ook een oplossing om de leerkracht zich meer te laten richten op waar hij goed in is (/hoort te zijn) nl. lessen voorbereiden en geven.

Net van 9u tot 9u04 zorgklasraad gehad over een leerling.
Om 10u tot oh maybe 10u06 who knows nog eens en om 10u45 een laatste.
Ik zal van 8u30 tot 12u (commute) van huis geweest zijn voor €0,0.
Whut? Wat kan er nu in godsnaam van nu verteld worden in die 5min? Of is dat gewoon om te kunnen bewijzen dat er een zorgklassenraad geweest is?

Wat een GO! haat :')
Haat is een sterk woord, m'n beste. Ik ga niet ontkennen dat ik een jezuïetenboy through en through ben, en dus minder affiniteit heb met het pedagogisch project van het GO!, maar dat is nog wel een eindje verwijderd van haat. En het is nu niet dat Lieven Boeve verder zo 'n inspirerend figuur is hé, integendeel. Daar heb ik ook wel wat over gerant in het niet zo verre verleden.

Al moet ik tegelijk zeggen dat de leerplannen van het GO! in mijn ervaring echt een hoop onleesbare drek zijn vergeleken met die van de katholieke onderwijskoepel. Dat was toch zeker zo voordat de nieuwe eindtermen zijn doorgevoerd, misschien is het nu beter of zijn ze er minstens werk van aan het maken.

De discussie ging niet zo zeer over dat voorstel, dat gezegd zijnde ben ik grote voorstander van het idee. Je kunt natuurlijk elk idee gaan opvatten als een mogelijk probleem, ik kies ervoor om het te benaderen als een oplossing voor problemen waar men al jaren mee kampt.
Ja nee hé, zo werkt dat niet. Dit is geen half gevuld glas waarvan je kan "kiezen" hoe optimistisch of pessimistisch je dat benadert, zonder dat de objectieve realiteit verandert. Het is simpelweg een voorstel voor een oplossing van een problemen waar men inderdaad al jaren mee kampt, maar dat maakt het niet a priori een goed voorstel.

Pelleriaux heeft trouwens wel wat in zijn mars.
Er zijn genoeg leerkrachten die meerdere diploma's hebben of skills waar ze in het onderwijs weinig mee zijn, waarom zou een leerkracht die pakweg geschiedenis geeft en in zijn vrije tijd (goede) youtube-filmpjes maakt, niet kunnen ingeschakeld worden om dit te doen voor meer dan enkel zijn eigen vak? Of inderdaad, zoals Pelleriaux aanhaalt, waarom geen regisseur of ander capabel profiel?
Er worden constant filmpjes, handboeken, cursussen etc... gebruikt in lessen die door externen in elkaar zijn gestoken, met wisselend succes.
Ik ben er zelf geen fan van, maar het gebeurt en ik begrijp best dat dit voor sommige vakken helemaal geen probleem hoeft te zijn. Je kan niet zo heel veel persoonlijkheid leggen in een cursus wiskunde, I get it. Maar dat maakt de regisseur in kwestie nog geen leerkrachten, net zomin als de ghostwriter van een cursus dat is. Een leerkracht die geen connectie heeft met zijn of haar leerlingen, is helemaal geen leerkracht.

Hoe je het ook draait of keert kampt het onderwijs al jaren met een tekort aan bepaalde profielen én een overload aan 'extra' werk in de marge dat anderen misschien beter kunnen dan de leerkracht. Dat is ook een oplossing om de leerkracht zich meer te laten richten op waar hij goed in is (/hoort te zijn) nl. lessen voorbereiden en geven.
Dat extra werk in de marge gaat wel niet over lessen voorbereiden of toetsen opstellen hé, dat behoort tot de kerntaken van een leerkracht, je zegt het nota bene zelf. Het zijn vooral de administratieve rompslomp, de onzekere werkomstandigheden en andere pesterijen die iedereen wegjagen. Wat ze nodig hebben is extra volk om toezicht te houden, om cursussen te printen en in te binden, om boze mails van verwaande ouders te beantwoorden, om zich bezig te houden met de leerlingen die extra zorg nodig hebben, etc....

De onderwijsvakbonden hebben het dan toch een pak beter begrepen:

"De onderwijsvakbond van het ACOD en de Christelijke Onderwijscentrale (COC) reageerden op Pelleriaux en stellen geen fan te zijn van het idee. Volgens de onderwijsbonden maak je het lerarenberoep niet aantrekkelijker door kerntaken en de autonomie van de leerkracht af te nemen. Het zijn net de niet-kerntaken zoals toezicht houden en de planlast waarvan leraren kunnen worden vrijgesteld, stelt Koen Van Kerkhoven, secretaris-generaal van het COC."

Of nog: "Nancy Libert, algemeen secretaris van ACOD Onderwijs, is ook tegenstander en betreurt "hoe hopeloos men is" om het lerarentekort op te lossen"

Hopeloos is wel het goede woord inderdaad. We hebben een lerarentekort, dus we gaan mensen aannemen die eigenlijk helemaal geen leerkracht zijn, ze zeker niet voor een klas laten staan, maar ze dan wel leerkrachten noemen: probleem opgelost. Crazy. :crazy:

En over het veel grotere probleem van de jonge leerkrachten die van hot naar her moeten gaan om uurtjes bij elkaar te sprokkelen, interim na interim of met wat geluk eens een volledig jaar of twee voordat ze u niet meer willen omdat ge te dicht bij uw TADD komt weer geen woord.

Dit gaat het probleem zeker oplossen :oink:. Een hoger loon, maar wat ben je met een loon als er geen zekerheid is voor meerdere jaren.
Hoe vaak valt het eigenlijk voor dat leerkrachten bij sollicitatie een "opdracht" moeten doen. 🤔
Ik moest een case invullen enkele vragen: Hoe intergreer ik projectmatig werken in de lessen elektriciteit, welke bijdrage wil ik leveren aan de vakgroep elektriciteit, hoe reageer ik als er leerlingen herhaaldelijk geen veiligheidsschoenen dragen. Al dergelijke zaken...

en hoger loon, maar wat ben je met een loon als er geen zekerheid is voor meerdere jaren.
Is dat geen drogreden vraag ik me af: er is een tekort en het wordt steeds groter, dus zie ik niet meteen een probleem voor diegenen die hun job naar behoren uitvoeren. Bijkomend: waar heb je nog een zekerheid voor meerdere jaren?

[
Is dat geen drogreden vraag ik me af: er is een tekort en het wordt steeds groter, dus zie ik niet meteen een probleem voor diegenen die hun job naar behoren uitvoeren. Bijkomend: waar heb je nog een zekerheid voor meerdere jaren?
Het probleem is niet een job krijgen, het probleem is dat je elk jaar onzeker bent over het aantal uren in welke school je krijgt en hoe je dat kan combineren met iets anders als dat, zoals vaak, slechts deeltijds is.

Aantal beschikbare uren hangen in scholen elk jaar af van de demografie in de streek en daar zijn de deeltijdse beginners de grootste speelbal.

Hoeveel jobs zijn er waar je elk jaar opnieuw naar een andere school gesmeten kan worden of je contract (bij dalend aantal kinderen) kwijt kan zijn zonder opzeg?

Hoe vaak valt het eigenlijk voor dat leerkrachten bij sollicitatie een "opdracht" moeten doen. 🤔
Bij ons in het verleden regelmatig. Nu al een tijdje niet meer, omdat je de sollicitanten anders kwijtspeelt tussen de tijd dat ze dat indienen en de tijd dat ze een antwoord krijgen. De "race" om goeie leerkrachten is zo groot dat je je leerkracht zo vlug mogelijk moet binden aan jou.

We hebben zo dit jaar een nieuwe leerkracht kunnen aanwerven door net iets sneller te zijn dan de andere waar ze stage bij gedaan had.

Laatst bewerkt:
De race om leerkrachten in de knelpuntvakken is zeer groot, ik kan dit alleen maar beamen. Ik word gecontacteerd door scholen van Poperinge tot Gent. Op 1 september mijn profiel op vdab eens aanpassen.

Er zijn geen leraars wiskunde. Well duh. Welke master wiskunde gaat voor een habbekrats ongemotiveerde debielen integralen uitleggen als hij ergens anders gemakkelijk bijna her dubbel loon krijgt :ROFLMAO:

Het is niet dat de extra legale voorwaarden of de werkomstandigheden zo goed zijn.

Ze flapperen bij ons tegenwoordig met signing bonussen van 10-15k voor starters. En het Onderwijs? Een 11h hier en 6h daar rooster....

Er zijn geen leraars wiskunde. Well duh. Welke master wiskunde gaat voor een habbekrats ongemotiveerde debielen integralen uitleggen als hij ergens anders gemakkelijk bijna her dubbel loon krijgt :ROFLMAO:

Het is niet dat de extra legale voorwaarden of de werkomstandigheden zo goed zijn.

Ze flapperen bij ons tegenwoordig met signing bonussen van 10-15k voor starters. En het Onderwijs? Een 11h hier en 6h daar rooster....

Hangt er volledig van af wat die master wil. Ik kan me gerust enkelen inbeelden die een carriere in het onderwijs wel zouden zien zitten in combinatie met een gezin moet het effectief verlonen naar hun diploma en moest men af stappen van die dwaze interim cultuur en mensen onmiddellijk perspectief geven.

Het loon voor masters in het onderwijs is toch helemaal niet slecht :p

Vinden masters wiskunde trouwens zo gemakkelijk werk? Het onderwijs is toch een grote afzetmarkt voor hen?

Master wiskunde met lerarendiploma hier. Ik sta niet voor de klas.

Het startersloon voor masters wiskunde in het onderwijs is best oké. Dat was gelijkwaardig aan mijn beginloon. Ik ben op anderhalf jaar tijd €500 bruto/maand gestegen, daar moet je in het onderwijs al niet op rekenen.

Als je die job als leraar goed wilt doen, moet je de eerste jaren ook belachelijk veel werken (60u+/week) voor dat loon. Geef mij een hoger loon, en ik doe dat met plezier. Ik heb alleen geen zin om mijn nikkel af te draaien voor veel minder geld dan ik in de privé kan krijgen voor 36u/week.

Veel masters wiskunde studeren er al niet af elk jaar. In mijn laatste studentenjaren was dat in Antwerpen en Brussel samen 15, max. 20 studenten. Als je dan weet dat pakweg de helft gaat doctoreren (niet per se in een wiskundedepartement) en enkelen nog een extra master behalen om in de financiële sector dik te kunnen verdienen, blijft er amper volk over voor het onderwijs.

Die heb ik niet. Je moet ook geen kant en klare oplossing voorleggen om vast te stellen dat een systeem nefast is :/
Maar je zegt wel dat die "interim cultuur" dwaas is, terwijl dat mss net de beste/minst slechte oplossing is. Als je iets dwaas vind, vind ik het logisch dat je wel iets beter weet wat minder dwaas zou zijn.

geef jij eens de magische oplossing daarvoor?
Voor het tekort aan masters die wiskunde willen geven, lijkt mij dat het probleem niet. Niemand van m'n mede-afgestudeerden heeft een seconde in onzekerheid gezeten (regio Antwerpen). Ze smijten je dood met full time vacatures voor lange periodes.

In regio hier zijn er in 2021 14 leerkrachten afgestudeerd.
Van die 14 zijn er maar 6 die van plan zijn om effectief leerkracht te worden.

De rest gaat naar privé.

Zo los je het tekort ook niet op.

Terug
Bovenaan