Veel succes aan alle leerkrachten straks in elk geval!
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Wat een GO! haat :')Ik vind dit voorstel dus een zwaktebod van jewelste, echt typisch iets voor het GO! om met zoiets op de proppen te komen. Specifiek psychologen gaan aanwerven om ganse dagen toetsen te ontwikkelen over leerstof die ze niet beheersen voor leerlingen waarmee ze niet in contact komen, oké dan.
Whut? Wat kan er nu in godsnaam van nu verteld worden in die 5min? Of is dat gewoon om te kunnen bewijzen dat er een zorgklassenraad geweest is?Net van 9u tot 9u04 zorgklasraad gehad over een leerling.
Om 10u tot oh maybe 10u06 who knows nog eens en om 10u45 een laatste.
Ik zal van 8u30 tot 12u (commute) van huis geweest zijn voor €0,0.
Ik denk dat laatste, vooral door de openingsopmerking ‘jullie moeten niks noteren, we sturen dit door per mail’.Whut? Wat kan er nu in godsnaam van nu verteld worden in die 5min? Of is dat gewoon om te kunnen bewijzen dat er een zorgklassenraad geweest is?
Haat is een sterk woord, m'n beste. Ik ga niet ontkennen dat ik een jezuïetenboy through en through ben, en dus minder affiniteit heb met het pedagogisch project van het GO!, maar dat is nog wel een eindje verwijderd van haat. En het is nu niet dat Lieven Boeve verder zo 'n inspirerend figuur is hé, integendeel. Daar heb ik ook wel wat over gerant in het niet zo verre verleden.Wat een GO! haat :')
Ja nee hé, zo werkt dat niet. Dit is geen half gevuld glas waarvan je kan "kiezen" hoe optimistisch of pessimistisch je dat benadert, zonder dat de objectieve realiteit verandert. Het is simpelweg een voorstel voor een oplossing van een problemen waar men inderdaad al jaren mee kampt, maar dat maakt het niet a priori een goed voorstel.De discussie ging niet zo zeer over dat voorstel, dat gezegd zijnde ben ik grote voorstander van het idee. Je kunt natuurlijk elk idee gaan opvatten als een mogelijk probleem, ik kies ervoor om het te benaderen als een oplossing voor problemen waar men al jaren mee kampt.
Er worden constant filmpjes, handboeken, cursussen etc... gebruikt in lessen die door externen in elkaar zijn gestoken, met wisselend succes.Pelleriaux heeft trouwens wel wat in zijn mars.
Er zijn genoeg leerkrachten die meerdere diploma's hebben of skills waar ze in het onderwijs weinig mee zijn, waarom zou een leerkracht die pakweg geschiedenis geeft en in zijn vrije tijd (goede) youtube-filmpjes maakt, niet kunnen ingeschakeld worden om dit te doen voor meer dan enkel zijn eigen vak? Of inderdaad, zoals Pelleriaux aanhaalt, waarom geen regisseur of ander capabel profiel?
Dat extra werk in de marge gaat wel niet over lessen voorbereiden of toetsen opstellen hé, dat behoort tot de kerntaken van een leerkracht, je zegt het nota bene zelf. Het zijn vooral de administratieve rompslomp, de onzekere werkomstandigheden en andere pesterijen die iedereen wegjagen. Wat ze nodig hebben is extra volk om toezicht te houden, om cursussen te printen en in te binden, om boze mails van verwaande ouders te beantwoorden, om zich bezig te houden met de leerlingen die extra zorg nodig hebben, etc....Hoe je het ook draait of keert kampt het onderwijs al jaren met een tekort aan bepaalde profielen én een overload aan 'extra' werk in de marge dat anderen misschien beter kunnen dan de leerkracht. Dat is ook een oplossing om de leerkracht zich meer te laten richten op waar hij goed in is (/hoort te zijn) nl. lessen voorbereiden en geven.
. Een hoger loon, maar wat ben je met een loon als er geen zekerheid is voor meerdere jaren.Ik moest een case invullen enkele vragen: Hoe intergreer ik projectmatig werken in de lessen elektriciteit, welke bijdrage wil ik leveren aan de vakgroep elektriciteit, hoe reageer ik als er leerlingen herhaaldelijk geen veiligheidsschoenen dragen. Al dergelijke zaken...Hoe vaak valt het eigenlijk voor dat leerkrachten bij sollicitatie een "opdracht" moeten doen.![]()
Is dat geen drogreden vraag ik me af: er is een tekort en het wordt steeds groter, dus zie ik niet meteen een probleem voor diegenen die hun job naar behoren uitvoeren. Bijkomend: waar heb je nog een zekerheid voor meerdere jaren?en hoger loon, maar wat ben je met een loon als er geen zekerheid is voor meerdere jaren.
Het probleem is niet een job krijgen, het probleem is dat je elk jaar onzeker bent over het aantal uren in welke school je krijgt en hoe je dat kan combineren met iets anders als dat, zoals vaak, slechts deeltijds is.Is dat geen drogreden vraag ik me af: er is een tekort en het wordt steeds groter, dus zie ik niet meteen een probleem voor diegenen die hun job naar behoren uitvoeren. Bijkomend: waar heb je nog een zekerheid voor meerdere jaren?
Bij ons in het verleden regelmatig. Nu al een tijdje niet meer, omdat je de sollicitanten anders kwijtspeelt tussen de tijd dat ze dat indienen en de tijd dat ze een antwoord krijgen. De "race" om goeie leerkrachten is zo groot dat je je leerkracht zo vlug mogelijk moet binden aan jou.Hoe vaak valt het eigenlijk voor dat leerkrachten bij sollicitatie een "opdracht" moeten doen.![]()

Er zijn geen leraars wiskunde. Well duh. Welke master wiskunde gaat voor een habbekrats ongemotiveerde debielen integralen uitleggen als hij ergens anders gemakkelijk bijna her dubbel loon krijgt
Het is niet dat de extra legale voorwaarden of de werkomstandigheden zo goed zijn.
Ze flapperen bij ons tegenwoordig met signing bonussen van 10-15k voor starters. En het Onderwijs? Een 11h hier en 6h daar rooster....
geef jij eens de magische oplossing daarvoor?moest men af stappen van die dwaze interim cultuur en mensen onmiddellijk perspectief geven.
geef jij eens de magische oplossing daarvoor?
Maar je zegt wel dat die "interim cultuur" dwaas is, terwijl dat mss net de beste/minst slechte oplossing is. Als je iets dwaas vind, vind ik het logisch dat je wel iets beter weet wat minder dwaas zou zijn.Die heb ik niet. Je moet ook geen kant en klare oplossing voorleggen om vast te stellen dat een systeem nefast is :/
Voor het tekort aan masters die wiskunde willen geven, lijkt mij dat het probleem niet. Niemand van m'n mede-afgestudeerden heeft een seconde in onzekerheid gezeten (regio Antwerpen). Ze smijten je dood met full time vacatures voor lange periodes.geef jij eens de magische oplossing daarvoor?