Leerkrachten en de pedagogische tik

Bij de KSA toen ik een jaar of 13 was in 1998 en we op "bivak" waren (een soort kamp/weekend), waren een paar ambetanteriken die bleven zitten en niet wilden luisteren naar de leiding om verder te stappen. De leiding had er totaal geen controle over. Op een gegeven moment zegt een leider "OK dan blijven jullie maar hier, wij stappen verder!". Ik enorm opgelucht, konden we eindelijk verder stappen zeg! Dus ik begin verder te stappen maar 10 meter later ontdekt die leider dat ook dit geen effect had. Dus hij zegt tegen mij stopstopstop en ik zeg nee ik we gingen toch verder stappen! Wat gebeurt er vervolgens stapt die gefrustreerde leider op mij af, grijpt mij met beide handen rond de keel, tilt mij zo op met mijn 2 voeten van de grond, en zet mij 5 meter achteruit terug neer. Ik wist niet eens dat je iemand op die manier kon optillen. Tot zover het verschil in aanpak tussen "de brave jongetjes" en het "krapul".

Nu, dat zal vandaag ook nog wel gebeuren denk ik.

Het leven als KSA leider is natuurljk niet gemakkelijk. 18 jaar, waarschijnlijk een halve kater en een half uurtje scholing per jaar. Als je dan wat assholes hebt, good luck daarmee.

Dat is iets anders dan een professional die als job heeft om met jongeren te werken en ervoor betaald wordt. Daar mag de lat iets hoger liggen.


Wat ik aan leraars nooit verstaan heb is waarom ze niet gewoon /ignore doen als ze even gepispaald worden. Stop gewoon met lesgeven. Reageer op niks meer. Les erna onverwachte toets, iedereen wat kloten. Elke dag toets. Op voorhand "bek open is strafstude". Eerste die zijn bek open trekt, hop, strafstudie. Weet ik veel. Gebruik je macht die je uniek hebt als leraar, toch niet beetje roepen en discussieren met wat pubers ? Too much ego soms bij leraars.

Wij hadden zo'n pipo die pispaal 1e klas was. Die gaf als je het echt echt echt uithing, 10 regels straf, 20 regels straf, halve bladzijde. Dat was tolgeld voor amusement. Die bladzijden zaten op voorhand klaar in mijn boekentas. Nog een andere die zei "voor mij is punten halen niet voldoende, je moet het ook echt leuk vinden". Ja, bon. Uithangen in de klas en met opzet goed studeren om dan 90% of zo te halen. Ja, leuk he. En dan na de examens 2 lessen preken mogen horen "dat sommigen het uithangen en dan denken alles te compenseren met wat te studeren". Hang anders een rode lap op je achterkant om de klas goed uit te dagen. Je zou nog hopen dat het "meta play" was om je te doen studeren, maar zijn hysterisch betoog na het examen doet met twijfelen...
 
Het is toch altijd zo apart dat wanneer een kind dat zwaar gepest wordt breekt en slaat, alles op applaus onthaald wordt. "Opkomen voor jezelf!" "U niet laten doen!" "Een grens overschreden" "Slaan mag niet maar pesten ook niet!" "Begrijpelijk". En dat soort reacties lees ik dan op internet. Zoek maar eens 1 reactie die afkeurt dat iemand een mot verkoopt aan zware pesters. En vooral dan kinderen eh! Ze moeten leren van zich afbijten!

Maar als ge dat als leerkracht doet, ola dan heb je alle grenzen overschreden! Dan ben je het laagste van het laagste!

Waar zit die logica.
Ik snap niet hoe je het verschil niet kan zien tussen een minderjarige aan het eind van zijn Latijn en een meerderjarige die professioneel met dat soort situaties moet kunnen omgaan.
 
Collega kreeg in de agenda van haar kind de notitie dat haar zoon pestgedrag vertoonde, terwijl ze het vertelde kwam er stoom uit haar oren en zei ze dat ze gewoon haar gsm-nummer in de agenda had geschreven want haar zoon die 'is! niet! zo!'.
 
Wat ik aan leraars nooit verstaan heb is waarom ze niet gewoon /ignore doen als ze even gepispaald worden. Stop gewoon met lesgeven. Reageer op niks meer. Les erna onverwachte toets, iedereen wat kloten. Elke dag toets. Op voorhand "bek open is strafstude". Eerste die zijn bek open trekt, hop, strafstudie. Weet ik veel. Gebruik je macht die je uniek hebt als leraar, toch niet beetje roepen en discussieren met wat pubers ? Too much ego soms bij leraars.
Probleem bij deze man is nu wel dat hij vrijwilliger was daar en niet als leerkracht dus "macht" van testen, strafstudie, buitenzetten had hij niet.

Enige wat zou kunnen is dat men nu zou zeggen "wegens te weinig vrijwilligers gaan er vanaf nu geen uitstappen meer door", jammer voor wie het wel goed bedoelde maar helaas

Ik vraag me af of die ook zo het kutkind zou uithangen tegen een treinbegeleider als ze in haar privé zou gaan of tegen haar ouders in de auto moest het een gezinsuitstap zijn.
Zonder vrijwilligers -> geen uitstappen, wat meer respect mag toch wel (nie enkel in deze situatie, zie het bv. ook bij de lokale voetbalclubs)
 
Ik herriner mij schoolbusritten in '95 naar het zwembad waar er met lappen gedreigd werd, of zelfs de stap van het dreigement werd overgeslagen, omdat we het te bont maakten op de bus. Geen haan die daar naar kraaide. Maar ja smartphones bestonden ook niet.
Er is IMMENS veel dat nu 30 jaar later niet meer mag (waarmee ik niet akkoord ga, voor alle duidelijkheid)

Vroeger was alles beter 😒
 
Nee, dat lees je niet correct. De 3 jarigen wel.

De 1jarige is afgerond 1. Die kan nog niet stappen. Een hompje vlees in de hoek leggen heeft weinig zin.

Je spreekt toch in het meervoud wanneer je het over het in de hoek zetten hebt?

1 strenge blik, gevolgd door 1 2 3, gevolgd door 3 min in de hoek staan heeft 100x meer effect dan roepen tegen je kinderen of escalatie gedoe. Na paar keer is het 1 2 en "geen 3, geen 3" en brave lammetjes (meestal toch).

Die van ons kon wel wandelen op 1 jaar, maar stilstaan? Hah, good one. Zelfs nu met bijna 2,5 jaar oud begrijpt die het concept nog niet van stilstaan in de hoek. 3 jaar vind ik dan ook maar een beetje vroeg om al in de hoek te gaan zetten. Maar goed, die van ons loopt wat achter en kan zelfs maar 5 woordjes spreken als 2,5 jarige.

Bon, ik ga akkoord overigens met wat je zegt hoor. Maar vond 1 en ook 3 jaar wel te jong om al in de hoek te gaan zetten.
 
De sleutel tot verstaan is dat er 2 3-jarigen zijn.

Als die hun bak chocos of frosties op de grond kappen na een "nog 1 keer en in de hoek", dan vliegen die in de hoek voor 3 min. En nee, die blijven niet zitten. Maar gebleit gebleit gebleit en 1 m opschuiven (durvers). En dan volgende keer corrigeren die elkaar :laugh:
 
De sleutel tot verstaan is dat er 2 3-jarigen zijn.

Als die hun bak chocos of frosties op de grond kappen na een "nog 1 keer en in de hoek", dan vliegen die in de hoek voor 3 min. En nee, die blijven niet zitten. Maar gebleit gebleit gebleit en 1 m opschuiven (durvers). En dan volgende keer corrigeren die elkaar :laugh:

My bad, ik zag die tweede "en 3" echt niet staan. Tijd om te gaan slapen, denk ik.
 
Het is de kunst als lesgever om uitdaging te negeren. Dit is uiteraard moeilijk wanneer het de totale groep stoort of er totale wanorde heerst. Eigenlijk moet je al een gevat antwoord klaar hebben om lastige individuen in de kiem te smoren. Een enkele individu die het uithangt kan je nog makkelijk aanpakken door hem publiek voor schut te zetten. Je moet zorgen dat je over het kantelpunt gaat en de rest van de groep aan jouw kant hebt. Meestal wordt dit dan ook op gelach onthaald door de andere mede-studenten en keert nadien de rust snel terug.

Gisteren was er iemand aan het filmen in de les. Die pak je gewoon gevat aan door te vragen: waarom doe je dat? Vind je dat normaal? Waarom ben je zo lui om iets op te schrijven?
 
Het is toch altijd zo apart dat wanneer een kind dat zwaar gepest wordt breekt en slaat, alles op applaus onthaald wordt. "Opkomen voor jezelf!" "U niet laten doen!" "Een grens overschreden" "Slaan mag niet maar pesten ook niet!" "Begrijpelijk" "Leren voor uzelf op te komen!". En dat soort reacties lees ik dan op internet. Zoek maar eens 1 reactie die afkeurt dat iemand een mot verkoopt aan zware pesters. Kinderen onder elkaar eh.

Maar als ge dat als leerkracht doet, ola dan heb je alle grenzen overschreden! Dan ben je het laagste van het laagste!

Waar zit die logica.
De logica zit hem in de machtspositie.

Kind -> Kind = Gelijk speelveld (grotendeels)
Volwassenen -> Kind is puur vanuit een machtspositie

Als jij op café iemand een ander persoon een mep ziet geven die al de hele avond uitdagend doet. "cava" denken de meeste mensen dan.
Als jij een cafébaas op een klant ziet inbeuken, bijgestaan door nog een hoop security omdat die klant vervelend was, dan lijkt het je ook niet fair. Want de cafébaas moet met dat volk omkunnen, en door de security is zijn "krachtniveau" een pak hoger.
 
De sleutel tot verstaan is dat er 2 3-jarigen zijn.

Als die hun bak chocos of frosties op de grond kappen na een "nog 1 keer en in de hoek", dan vliegen die in de hoek voor 3 min. En nee, die blijven niet zitten. Maar gebleit gebleit gebleit en 1 m opschuiven (durvers). En dan volgende keer corrigeren die elkaar :laugh:
Mja nuance is ook wel dat 3 jarigen al iets heel anders zijn dan zelfs nog maar een 6-7 jarige. Bij die 3 jarige werkt een blik en eens tellen wel nog. Bij mijn 7 jarigen niet echt, bij de ene wel, bij de andere niet.

Daar krijg ik nu al af en toe gewoon " jij kan ( of mag) mij niet dwingen". Bon uiteindelijk zijn dat redelijk brave kinderen, maar ik zie nu al heel sterk het verschil tussen de twee en ze heeft gelijk natuurlijk. Ik kan haar niet op een pedagogisch verantwoorde manier dwingen. Waar ga je ze met straffen? Behalve hun tablet privilege afnemen is er weinig te doen. En ik haat het om die iPad tot de heilige graal te maken.

dus dat is veel discussiëren, veel argumenten, etc. Het is mss wel beter, maar het was waarschijnlijk veel makkelijk toen "waarom? Omdat ik het zeg" nog werkte als ouder :p

Nu goed het doet me dan ook wel inzien dat sommige van de zaken die ik heb wil laten doen er eigenlijk niet toe doen. Als zij als een halve clown gekleed naar school wil gaan, ok. Eten niet opeten? Ok ( maar uiteraard geen snoep of wat dan ook later). Ik hou mijn argumenten nu voor huiswerk, op tijd zijn voor zaken waar we voor betaald hebben en de boel niet afbreken.
 
Toch duidelijk dat er hier een hoop geen idee hebben waarover ze spreken. Onderwijs is niet meer wat het twintig jaar geleden was. Ten eerste strafstudie, nablijven kunnen leerkrachten individueel niet meer geven op veel scholen. Dit kan enkel directie of een klassenraad. Onverwachte toetsen geven als straf? Dan straf je heel de klas, keldert je gemiddelde, krijg je op je donder van directie, kan je je toewijzing van vaste uren vergeten, en krijg je alle ouders achter je aan omdat ze allemaal denken dat het aan de leerkracht ligt.

Als leerkracht heb je geen enkele autoriteit meer, niks. Eens roepen kan helpen in het tweede jaar lager onderwijs maar probeer dat eens in een vierde jaar kantoor en ze schelden in het Turks even hard terug uit. Het enige dat je kan doen is ze de klas uit sturen en dan mag je je avond spenderen aan het schrijven van een verslag over het incident en ben je verplicht de ouders te bellen die je ook nog eens de huid vol geven. In zo'n context is het dus absoluut begrijpelijk dat een docent een tik (want slaan noemen we dat nu toch niet?) uitdeelt. Acceptabel misschien niet, maar zeker begrijpelijk.
 
Echt raar dat er een lerarentekort is en het niveau keldert.

In welk kindjes omgeving moet je als leraar werken tegenwoordig? Moet je ook flink je 2 bokes met choco verplicht opeten als leraar? :laugh:

Een doorsnee kuisvrouw heeft meer autonomie.

Stel me altijd de vraag of dat niet self imposed is. Wat gebeurt er als je als leraar een onverwachte toets geeft? Lig je echt buiten terwijl er overal leraren tekorten zijn? Krijgt elke directeur een geweer in September om in zijn eigen voet te schieten?
 
In zo'n context is het dus absoluut begrijpelijk dat een docent een tik (want slaan noemen we dat nu toch niet?) uitdeelt. Acceptabel misschien niet, maar zeker begrijpelijk.
Nee, in zo'n context is dat niet begrijpelijk. En misschien moeten we het gewoon slaan noemen, want dat is het.

Ik zal het omdraaien, de leerkracht heeft iets gedaan wat duidelijk niet mag van het schoolreglement. Mogen de leerlingen hem nu "tikken" verkopen?
 
Stel me altijd de vraag of dat niet self imposed is. Wat gebeurt er als je als leraar een onverwachte toets geeft? Lig je echt buiten terwijl er overal leraren tekorten zijn? Krijgt elke directeur een geweer in September om in zijn eigen voet te schieten?
Eigenlijk is het simpel (al 2x zelf zo ervaren): je stelt 1 keer een voorbeeld met iemand die "aanzien" heeft onder de collega's. Ja, je loopt de kans dat die persoon vertrekt daarna.... Maar je hebt tenminste een duidelijk voorbeeld gesteld en de makkere lammetjes zullen wel 2x nadenken (aka niets durven doen uit angst) vooraleer ze autonome beslissingen nemen...
 
De logica zit hem in de machtspositie.

Kind -> Kind = Gelijk speelveld (grotendeels)
Volwassenen -> Kind is puur vanuit een machtspositie

Als jij op café iemand een ander persoon een mep ziet geven die al de hele avond uitdagend doet. "cava" denken de meeste mensen dan.
Als jij een cafébaas op een klant ziet inbeuken, bijgestaan door nog een hoop security omdat die klant vervelend was, dan lijkt het je ook niet fair. Want de cafébaas moet met dat volk omkunnen, en door de security is zijn "krachtniveau" een pak hoger.
Dat moet het zijn ja, al ben ik absoluut niet akkoord met dat soort redeneringen. Geweld in een relatie mag dan ook, zolang het maar niet gebeurt vanuit een machtspositien dus een klein vrouwtje mag een grote ambetante man slaan maar niet omgekeerd. Een klein kind mag een ambetant groter sterker kind wel slaan maar niet omgekeerd.

Enfin ik zie zo een hele harrewar aan vormen van geweld die geaccepteerd worden in de maatschappij en ergens moet een kind daaruit ook maar begrijpen wanneer geweld nu eigenlijk wel en wanneer het niet mag. En ik zou graag leven in een maatschappij waarin geen enkele vorm van geweld geaccepteerd wordt. En ook niet bedekt met de mantel der liefde omdat het zogezegd puur met woorden was uitgelokt.
 
Eigenlijk is het simpel (al 2x zelf zo ervaren): je stelt 1 keer een voorbeeld met iemand die "aanzien" heeft onder de collega's. Ja, je loopt de kans dat die persoon vertrekt daarna.... Maar je hebt tenminste een duidelijk voorbeeld gesteld en de makkere lammetjes zullen wel 2x nadenken (aka niets durven doen uit angst) vooraleer ze autonome beslissingen nemen...

Lekker goed bestuur. Op tv continu mekkeren dat je te weinig volk hebt. Aan de andere kant volk dat een ruggengraat heeft, buiten flikkeren.

Only 1 thing I can say. #lerarengedrag
 
Het is de kunst als lesgever om uitdaging te negeren. Dit is uiteraard moeilijk wanneer het de totale groep stoort of er totale wanorde heerst. Eigenlijk moet je al een gevat antwoord klaar hebben om lastige individuen in de kiem te smoren.
Dat denk ik ook. Hier was het gevatte antwoord gewoon zeggen “Geen gezeik op mijn bus” en dan vollenbak Humperdinck.
Vooral ni negotieren, pubers zijn soms nog als peuters, kleuters of honden: aandacht (ook al is het kijven) = beloning. Kalm negeren zoals cege al zei en je eigen ding doen (of net niet) is dan de beste straf.
Of als vrijwilliger een boekske boven halen en wat namen noteren of fotos nemen van wangedrag, zonder verdere info te geven.
 
Terug
Bovenaan