Leerkrachten en de pedagogische tik

Ik vind dat er teveel zaken bijeen geharkt worden in deze discussie. Het noemt een pedagogische tik geen pedagogische ranselpartij met vader's broeksriem.
Dat is juist het probleem, dat het vetgedrukte ook gecatalogeerd werd onder de pedagogische tik. En ook de reden waarom veel mensen er tergen zijn gezien je niet kan omschrijven hoe een pedagogische tik er uit moet zien. Moet dat meer kracht van 50Newton zijn? Moet het met het vlakke van de hand tegen de kaak of moet je eens de oor een 270 graden overdraaien?
 
Ik heb als kind ook veel pedagogische tikken gekregen, maar nooit van leerkrachten. Veel deed dat niet om ongewenst gedrag bij te stellen. Ik werd gewoon beter in het verbergen ervan. 🤷‍♀️

En naarmate ik ouder werd, was ik niet meer onder de indruk van enkele kletsen. Ik was dan nog een tenger meisje en helemaal niet eens zo'n rebel... Wat ga je doen met een fysiek sterke jongen die gewoon nog harder kan terug slaan? Zeggen dat dat niet mag? Een goed voorbeeld stel je dan toch niet.
 
Ik vraag me af als de mensen die hier reageren dat een leerkracht een pedagogische tik mag geven zelf kinderen hebben?

Ik kan perfect begrijpen dat een leerkracht uitgedaagd kan worden en zijn zelfbeheersing verliest, het zijn ook maar mensen. Maar toch keur ik een tik geven niet goed.
Als mijn zoon later het uithangt in de klas en een echte etterbak is dan mag de leerkracht die aanpakken en dan krijgt die het thuis nog eens te horen maar zeker niet met een pedagogische tik of fysieke toestanden.
En van een andere volwassene verwacht ik gewoon dat die van mijn kind afblijft.
 
Iedereen kan eens uit zijn krammen schieten en dat maakt u geen onmens.

Maar alle onderzoek toont aan dat "fysiek geweld" letterlijk nul toegevoegde waarde heeft, dus waarom zou je dat dan doen?

Als je zelf kinderen hebt, weet je toch na 6 mnd dat aggressie 0 effect heeft. Nu ik zelf kinderen heb, maak ik me toch vaak de bedenking dat er echt veel kut leerkrachten waren en kut managers zijn waarvan ik me afvraag hoe die in godsnaam met hun kinderen omgaan.

1 strenge blik, gevolgd door 1 2 3, gevolgd door 3 min in de hoek staan heeft 100x meer effect dan roepen tegen je kinderen of escalatie gedoe. Na paar keer is het 1 2 en "geen 3, geen 3" en brave lammetjes (meestal toch).

Probeer je gelijk te halen van een peuter door te roepen, beetje triestig. Even triestig als je gelijk proberen te halen van een 14 jarige puber door te roepen en een bordenwisser tegen zijn kop te pleuren.

Ik vind dat er teveel zaken bijeen geharkt worden in deze discussie. Het noemt een pedagogische tik geen pedagogische ranselpartij met vader's broeksriem.

En wat is de pedagogische tik dan ? Een bordenwisser tegen de kop knallen? Een klets tegen het hoofd?

Wij hadden zo'n sjarel in 1e middelbaar. Minder dan 14/20 voor woordjes Latijn en je kreeg een klets tegen je kop. Die liep gewoon door de klas rond, spannend spannend. Bladje op je bank 16/20. 15/20, klets, 18/20. Nog beetje suspens ook. Wij hadden een die niet zo snugger was. Op den duur zat dien angstig in elkaar gedoken te wachten op zijn klets. Uiteraard niks grappiger dan een fake uithaal als hij eens 15/20 had. lachen gieren brullen op dat college bij ons.

Ik vraag me af als de mensen die hier reageren dat een leerkracht een pedagogische tik mag geven zelf kinderen hebben?

Ik kan perfect begrijpen dat een leerkracht uitgedaagd kan worden en zijn zelfbeheersing verliest, het zijn ook maar mensen. Maar toch keur ik een tik geven niet goed.
Als mijn zoon later het uithangt in de klas en een echte etterbak is dan mag de leerkracht die aanpakken en dan krijgt die het thuis nog eens te horen maar zeker niet met een pedagogische tik of fysieke toestanden.
En van een andere volwassene verwacht ik gewoon dat die van mijn kind afblijft.

Ik wil zelfs verstaan dat je zo gepusht wordt dat je echt eens een bordenwisser in iemand zijn gezicht flikkert. Maar systematisch en structureel fysiek geweld, me cannot understand.
 
Ik vraag me af als de mensen die hier reageren dat een leerkracht een pedagogische tik mag geven zelf kinderen hebben?

Ik kan perfect begrijpen dat een leerkracht uitgedaagd kan worden en zijn zelfbeheersing verliest, het zijn ook maar mensen. Maar toch keur ik een tik geven niet goed.
Als mijn zoon later het uithangt in de klas en een echte etterbak is dan mag de leerkracht die aanpakken en dan krijgt die het thuis nog eens te horen maar zeker niet met een pedagogische tik of fysieke toestanden.
En van een andere volwassene verwacht ik gewoon dat die van mijn kind afblijft.
Absoluut, maar mijn reactie als dat zou gebeuren (een eenmalige lap zonder fysiek gevolg), zou ik in gesprek gaan met school/de leerkracht in kwestie en daar excuses en wederzijds begrip gaan halen.

Net zoals ik al wel eens fouten maak met mijn kinderen, heb ik er geen probleem mee dat leerkrachten fouten maken zolang ze daar dan verder ook correct mee omgaan.
 
Als je zelf kinderen hebt, weet je toch na 6 mnd dat aggressie 0 effect heeft. Nu ik zelf kinderen heb, maak ik me toch vaak de bedenking dat er echt veel kut leerkrachten waren en kut managers zijn waarvan ik me afvraag hoe die in godsnaam met hun kinderen omgaan.

1 strenge blik, gevolgd door 1 2 3, gevolgd door 3 min in de hoek staan heeft 100x meer effect dan roepen tegen je kinderen of escalatie gedoe. Na paar keer is het 1 2 en "geen 3, geen 3" en brave lammetjes (meestal toch).

Probeer je gelijk te halen van een peuter door te roepen, beetje triestig. Even triestig als je gelijk proberen te halen van een 14 jarige puber door te roepen en een bordenwisser tegen zijn kop te pleuren.


...


Ik wil zelfs verstaan dat je zo gepusht wordt dat je echt eens een bordenwisser in iemand zijn gezicht flikkert. Maar systematisch en structureel fysiek geweld, me cannot understand.
Ik weet niet hoe oud uw kinderen zijn maar zo gemakkelijk is mijn 7jarige toch ook niet meer (niet dat fysiek uithalen iets zou helpen maar ik versta heus wel dat ge opeens in een geëscaleerde situatie zit).

En verder spreekt hier toch niemand van systematisch en structureel geweld (in de huidige tijd) en niemand keurt dat goed? 🤷‍♀️
 
Ik weet niet hoe oud uw kinderen zijn maar zo gemakkelijk is mijn 7jarige toch ook niet meer (niet dat fysiek uithalen iets zou helpen maar ik versta heus wel dat ge opeens in een geëscaleerde situatie zit).

En verder spreekt hier toch niemand van systematisch en structureel geweld (in de huidige tijd) en niemand keurt dat goed? 🤷‍♀️

1 en 3 en 3 - jolly joy

Een "pedagogische tik" is toch by definition iets systematisch en structureel ? vs Een opwelling is iemand eens een klets geven uit zo hard gepusht worden.
 
Absoluut, maar mijn reactie als dat zou gebeuren (een eenmalige lap zonder fysiek gevolg), zou ik in gesprek gaan met school/de leerkracht in kwestie en daar excuses en wederzijds begrip gaan halen.

Net zoals ik al wel eens fouten maak met mijn kinderen, heb ik er geen probleem mee dat leerkrachten fouten maken zolang ze daar dan verder ook correct mee omgaan.
Volledig akkoord hoor!

Ik durf hier ook toegeven dat ik op een slechte dag, wanneer mijn eigen emmertje zo goed als vol was mijn eigen peuter/kleuter mij ook al eens tot een uitbarsting gedreven heeft waarvan ik daarna dacht "shit daar had ik mezelf even niet meer volledig onder controle."
 
1 en 3 en 3 - jolly joy

Een "pedagogische tik" is toch by definition iets systematisch en structureel ? vs Een opwelling is iemand eens een klets geven uit zo hard gepusht worden.
Ik versta onder een pedagogische tik :
Mijn peuter/kleuter hangt het uit en ik geef een tik tegen zijn billen.
En met een tik bedoel ik een tik waarvan ze even verschieten maar niet echt pijn van hebben, dus geen mep waarvan mijn handafdruk 3 uur later nog steeds zichtbaar is.

Ik heb als kind zo wel eens een tik gehad maar vanaf dat ik 6 was of zo is dat nooit meer voorgevallen.
 
Ik weet niet hoe oud uw kinderen zijn maar zo gemakkelijk is mijn 7jarige toch ook niet meer (niet dat fysiek uithalen iets zou helpen maar ik versta heus wel dat ge opeens in een geëscaleerde situatie zit).

En verder spreekt hier toch niemand van systematisch en structureel geweld (in de huidige tijd) en niemand keurt dat goed? 🤷‍♀️
Het gaat hier om iemand die is beginnen slaan omdat zijn "leerlingen" niet wouden zwijgen op een bus en omdat ze hem hebben uitgelegd dat hij niet met strafstudie kon dreigen op een uitstap die niet door de school werd georganiseerd.

Lijkt me toch wel dat die mens een vrij structureel probleem heeft dan.
 
1 en 3 en 3 - jolly joy

Een "pedagogische tik" is toch by definition iets systematisch en structureel ? vs Een opwelling is iemand eens een klets geven uit zo hard gepusht worden.
Die benaming is gewoon problematisch op zich. Maar de meeste mensen gebruiken die term enkel voor die lappen die er komen in een opwelling (of wanneer ge hele jonge kindjes hun handeren 'weglapt' van het vuur bv).

Ik denk dat dat in onze jeugd wel wat structureler werd toegepast, waarbij een lap krijgen (niet meerdere, dat een pedagogische tik noemen is nog wel eens 100m verder over de lijn) een soort mogelijke straf was bij slecht gedrag.

En gezien hier specifiek over het voorval van de beginpost wordt gepraat: daar wordt ook helemaal nergens beweerd dat die leerkracht (of leerkrachten in het algemeen) dat structureel doen. Integendeel, een leerkracht die tegenwoordig fysiek wordt, dat is altijd van een emmerke dat overgelopen is
 
Bij de KSA toen ik een jaar of 13 was in 1998 en we op "bivak" waren (een soort kamp/weekend), waren een paar ambetanteriken die bleven zitten en niet wilden luisteren naar de leiding om verder te stappen. De leiding had er totaal geen controle over. Op een gegeven moment zegt een leider "OK dan blijven jullie maar hier, wij stappen verder!". Ik enorm opgelucht, konden we eindelijk verder stappen zeg! Dus ik begin verder te stappen maar 10 meter later ontdekt die leider dat ook dit geen effect had. Dus hij zegt tegen mij stopstopstop en ik zeg nee ik we gingen toch verder stappen! Wat gebeurt er vervolgens stapt die gefrustreerde leider op mij af, grijpt mij met beide handen rond de keel, tilt mij zo op met mijn 2 voeten van de grond, en zet mij 5 meter achteruit terug neer. Ik wist niet eens dat je iemand op die manier kon optillen. Tot zover het verschil in aanpak tussen "de brave jongetjes" en het "krapul".

Nu, dat zal vandaag ook nog wel gebeuren denk ik.
 
Laatst bewerkt:
1 en 3 en 3 - jolly joy

Een "pedagogische tik" is toch by definition iets systematisch en structureel ? vs Een opwelling is iemand eens een klets geven uit zo hard gepusht worden.

Laat dat nu net het punt van de hele discussie zijn. Het is uit deze discussie toch duidelijk dat er geen enkele consensus bestaat over de definitie van dat begrip.

Mijn algemene indruk is dat mensen een onderscheid maken tussen een tik die als ouderlijke autoriteit wordt gegeven en eentje die door een derde wordt uitgedeeld. Verder zie ik niemand die op zoek is naar een vrijgeleide om kinderen af te ranselen.

Ik zie niet in wat een wetgever dan precies dient te verbieden of welke problemen nog niet adequaat door bestaande wetgeving zouden gedekt zijn.
 
Het gaat hier om iemand die is beginnen slaan omdat zijn "leerlingen" niet wouden zwijgen op een bus en omdat ze hem hebben uitgelegd dat hij niet met strafstudie kon dreigen op een uitstap die niet door de school werd georganiseerd.

Lijkt me toch wel dat die mens een vrij structureel probleem heeft dan.
Hoezo structureel? Is het nog voorgevallen dan?


En *beginnen slaan*? Er wordt gesproken over 1 lap voor zover ik kan volgen. Beetje dramatisch zo
 
Hoezo structureel? Is het nog voorgevallen dan?
Er vlak voor had hij blijkbaar nog een andere leerling geduwd. Dat lijkt me dan toch iemand met een structureel probleem (agressiecontrole).
Ik begrijp best dat ze eens op uw zenuwen werken, maar worst case roept ge dan eens he.

Ik vraag mij af hoeveel mensen het hier oke vinden als hun baas hen op hun gezicht klopt omdat ze niet doen wat de baas zegt.
 
Er vlak voor had hij blijkbaar nog een andere leerling geduwd. Dat lijkt me dan toch iemand met een structureel probleem (agressiecontrole).
Ik begrijp best dat ze eens op uw zenuwen werken, maar worst case roept ge dan eens he.

Ik vraag mij af hoeveel mensen het hier oke vinden als hun baas hen op hun gezicht klopt omdat ze niet doen wat de baas zegt.
Alleen zegt hier niemand dat het oké is


En roepen is dan oké? Want ouders die roepen is ook niet heel tof of gezond om mee op te groeien (ik krijg zelf nog altijd fysiek een stressreactie als ik iemand hoor roepen met hetzelfde timbre als mijn vader :'))
 
Het is toch altijd zo apart dat wanneer een kind dat zwaar gepest wordt breekt en slaat, alles op applaus onthaald wordt. "Opkomen voor jezelf!" "U niet laten doen!" "Een grens overschreden" "Slaan mag niet maar pesten ook niet!" "Begrijpelijk" "Leren voor uzelf op te komen!". En dat soort reacties lees ik dan op internet. Zoek maar eens 1 reactie die afkeurt dat iemand een mot verkoopt aan zware pesters. Kinderen onder elkaar eh.

Maar als ge dat als leerkracht doet, ola dan heb je alle grenzen overschreden! Dan ben je het laagste van het laagste!

Waar zit die logica.
 
Alleen zegt hier niemand dat het oké is


En roepen is dan oké? Want ouders die roepen is ook niet heel tof of gezond om mee op te groeien (ik krijg zelf nog altijd fysiek een stressreactie als ik iemand hoor roepen met hetzelfde timbre als mijn vader :'))
Nee, dat is ook niet goed. En is quasi even schadelijk als het structureel is (er zijn weinig mensen die lichamelijke schade overhouden aan een "pedagogisch tik").
Maar, ge geeft ten minste al niet aan dat fysiek geweld oke is...
 
Terug
Bovenaan