Leerkrachten en de pedagogische tik

In de vroege jaren 90 heb ik van een leerkracht van de oude stempel ook eens een slaag gehad, diene zag da ge iets aan het uitsteken waard, kwam achter u staan, zette een van zijn ringen goed aan zijn vinger, maakte een vuist en sloeg daarmee knal op uw hoofd. (beetje principe boksijzer)
Ik kan u verzekeren dat voel ik nu nog (als ik eraan terugdenk ;) )

Ah, ook in Knokke op school gezeten?

Dit is een post van mij uit een ander topic:
Bompa-modus: als wij indertijd bij het tweede belsignaal niet netjes in de rij stonden, mooi op onze stip, en stilzwijgend voor ons uitkeken, dan kwam de autoritaire directeur langs. Hij draaide zijn ring ter hoogte van zijn knokels, maakte een vuist en hij sloeg ermee op ons hoofd.
 
Volgens mij is enig verband zoeken tussen de "teloorgang" van het onderwijs of de autoriteit van de leerkracht en het feit dat er nu geen tik of andere fysieke straffen worden uitgedeeld vooral zien wat je wil zien. Nooit enige fysieke dreiging of straf ervaren, en van 1986. Toch is het met zowat iedereen goed afgelopen.

De hele maatschappij is veranderd, met als resultaat ook andere leerlingen. Waar vroeger het, op enkele concentratiescholen na, allemaal over kinderen ging met een nogal homogene achtergrond, ligt dat nu toch helemaal anders. Ik heb ook meer en meer het gevoel dat het onderwijs voor een groot stuk nog altijd werkt zoals 30 jaar geleden, wat nu misschien niet zo optimaal meer is.
 
Mocht mijn peter zaliger nog geleefd hebben - ik herinner me nog de verhalen waar leerlingen letterlijk met houten regels op de vingers getikt werden. Maar dat is het verleden natuurlijk, de tijd van Daens is gelukkig ook voorbij.

Maar het neemt niet weg dat de discussie mogelijks anders zou zijn mochten hier een evenredig aantal 60/70/80 plussers aanwezig zijn :thinking:
 
Ik kan mij meerdere voorvallen herinneren waarbij leerlingen in klets rond hun oren kregen (jaren 90 - begin 00).

Als je dat thuis vertelde kreeg je daar ook nog een saflfet erbij en was de kous af. Ik zal toch altijd die tijden verkiezen boven heden.
 
Ik kan mij meerdere voorvallen herinneren waarbij leerlingen in klets rond hun oren kregen (jaren 90 - begin 00).

Als je dat thuis vertelde kreeg je daar ook nog een saflfet erbij en was de kous af. Ik zal toch altijd die tijden verkiezen boven heden.
Ik denk dat heel veel mensen daar een verkeerd beeld over hebben. Jaren 90-begin 00 was dat al lang niet meer zo. Volgens mij loopt het vol met mensen die valse herinneringen hebben daar rond, want toen werd dat absoluut niet getolereerd.

Geweld gebruiken tov kinderen zegt vooral heel veel over de totale onkunde van de volwassene.
 
Kan het in het geval van de video een gepaste reactie zijn? Misschien. Maar eigenlijk totaal niet. Mensen kunnen hier nu wel zeggen dat het vroeger zo was en blabla. Maar wat gaan we doen? Iedereen leren dat agressie de oplossing is als je het op een andere manier niet kan halen? Daar gaan we ver mee komen.

Leerlingen zitten in de meest onzekere periode van hun leven, en weten 0,0 wie ze zijn of hoe ze zich moeten gedragen. Voeg daar aan toe dat ze ook nog eens regelmatig uit gebroken huishoudens komen en je hebt een recept voor misserie. (Note: Ik ben zelf vrij stevig gepest in het 1ste middelbaar door zo kinderen dus ben uit persoonlijk gevoel zeker voorstander van die een mep op hun gezicht te geven) Je moet als leerkracht een voorbeeld zijn (zoals @Guazala in zijn voorbeeld toont), niet gewoon de boeman.

Vanuit het perspectief als ouder wil je toch ook gewoon niet dat je kind een lap krijgt? Als je nu nog eens kon zeggen dat leerkrachten robots waren die 100% van de tijd correct handelde, misschien. Maar leerkrachten zijn ook mensen met problemen, frustraties, slechte dagen, en soms zijn het ook gewoon kutmensen.

Leer je kind om situaties te analyseren, de juiste keuzes te maken en er zo bovenaan uit te komen. Zo werkt de echte wereld ook.
 
Tsja, ze geeft letterlijk toestemming, dus ja... :unsure:

Ja, ze heeft wel toestemming gegeven "maar ze had niet verwacht dat hij dat ging doen, want dat is een leerkracht". :unsure:

Dat vat het zowat samen.
Vroeger was de reactie op een gezagsfunctie: "Owla, die staat boven mij dus daar zal ik maar niets tegen beginnen."
Nu is de reactie op een gezagsfunctie: "Aha, die moet aan hogere standaarden voldoen dan andere personen, dus ik profiteer daarvan door het nog wat extra te gaan uithangen."

Exact hetzelfde zie je bij alle andere vormen van gezag. Maar enige causaliteit is puur toeval hoor. :thumb:
Getekend, de naïeve Westerse gütmensch.

En het probleem met dit soort zaken is dat de naïeve gütmensch zodanig geradicaliseerd is in zijn overtuiging, dat iedereen moet meedoen met die nonsens. Anders moet je wel een onmens zijn. Je zou maar eens als directeur moeten reageren op dit filmpje met: "Ja, ik heb de beelden gezien. Et alors?", je zou de volledige goegemeente op uw nek krijgen. Dus je krijgt een gigantisch schisma tussen de mening van Jan met de pet enerzijds (zoals hier op het forum is die heel divers), en de "laat ons allemaal collectief verontwaardigd spelen"-reactie bij alle officiële instanties anderzijds. Slechts één mening is hier "de juiste".
 
Laatst bewerkt:
De ouders doen er natuurlijk niet goed aan om ermee naar de pers te gaan, daar begint alles mee. Maar in welke maatschappij ben ik eigenlijk beland gezien het aantal reacties dat die oorveeg van de leraar normaliseert? Ik dacht dat 1840 wel even geleden was. Zelfs mijn bomma zaliger is eens op de fiets gesprongen om een leraar een saflet tegen zijn oren te geven omdat die met de lat op een linkshandig kind van haar had gemept. Heeft 'm uiteindelijk ook maar ene keer moeten doen.

Leraren die lappen geven is niet normaal hé mensen. Ongeacht de situatie. Dat is een volwassen mens tegen een puberend kind. Dat heeft niets te maken met "gezag" of weet ik veel wat.
 
Leraren die lappen geven is niet normaal hé mensen. Ongeacht de situatie. Dat is een volwassen mens tegen een puberend kind. Dat heeft niets te maken met "gezag" of weet ik veel wat.
Ik vind het ook heel kort door de bocht om de zogezegde "lap rond de oren" als iets gezagherstellend ofzo te zien. Had de leerkracht vroeger gezag omdat hij fysiek kon uithalen, of omdat het hele sociale weefsel zo in elkaar zat dat je respect moest hebben voor "de meester" omdat die het wel wist? Allezja, mijnheer pastoor mocht de kindjes ook een mep geven als ze niet stil waren hé. Ik vind het nogal een reactionaire reflex om daarnaar terug te grijpen als zaligmakend. Laat ons anders ook de legerdienst opnieuw invoeren.
 
En het probleem met dit soort zaken is dat de naïeve gütmensch zodanig geradicaliseerd is in zijn overtuiging, dat iedereen moet meedoen met die nonsens. Anders moet je wel een onmens zijn. Je zou maar eens als directeur moeten reageren op dit filmpje met: "Ja, ik heb de beelden gezien. Et alors?", je zou de volledige goegemeente op uw nek krijgen. Dus je krijgt een gigantisch schisma tussen de mening van Jan met de pet enerzijds (zoals hier op het forum is die heel divers), en de "laat ons allemaal collectief verontwaardigd spelen"-reactie bij alle officiële instanties anderzijds. Slechts één mening is hier "de juiste".

Ik vind het zeer ironisch dat je kritiek hebt op de gutmensch omdat iedereen moet meedoen met de mening van de gutmench, terwijl dat ge gewoon eenzelfde monolitische houding hebt. Iedereen moet er maar mee akkoord gaan dat zijn/haar kind safletten kan krijgen van een leraar omdat dat blijkbaar de manier is om gezag uit te oefenen? Dat lijkt me niet alleen een enorm achterhaalde visie op wat gezag betekent, laat staan hoe je gezag kan uitoefenen.

Om nog maar te zwijgen van het tenenkrullend gebruik van het woord gutmench. Zijn we nu echt zo ver gekomen dat je een gutmench ben wanneer je een saflet van een leraar afkeurt?

De helft van mijn schoolloopbaan heb ik op een concentratieschool gezeten. Nooit een saflet of een vorm van geweld/agressie gezien van een leraar en toch dwong iedere leraar gezag en respect af of zijn/haar manier. Tiens tiens, welke magische code hadden ze toch maar gekraakt in de leraarskamer...
 
In het vierde leerjaar had ik een leerkracht die, als je niet oplette, bordenwissers naar de leerlingen gooide. Compleet zot
Haha, same here. Babbelen achteraan en hoppa bordwisser vol krijt naar mijne kop.

We hadden ook een leerkracht van geschiedenis die met een liniaal of zo'n grote houten regel op de banken sloeg om stilte te vragen.
--
Mijn vrouw is leerkracht in het zesde jaar en het is niet te doen. Kinderen die gebuisd zijn en dan moeten ze nog verantwoorden waarom die kleine gebuisd is. (speelt tot kot in de nacht op zijn ps5 en de ouders doen er niets aan). Kind studeert niet en de ouders trekken naar de leerkracht dan waarom hij gebuisd is en beginnen te dreigen.

Vroeger als ik een buis had dan kreeg ik nen tik tegen mijne kop, met onnozel manneke in grote woorden en was het mijn fout, nu schuiven ze het in de leerkracht zijn bek.
 
Ik denk dat heel veel mensen daar een verkeerd beeld over hebben. Jaren 90-begin 00 was dat al lang niet meer zo. Volgens mij loopt het vol met mensen die valse herinneringen hebben daar rond, want toen werd dat absoluut niet getolereerd.

Geweld gebruiken tov kinderen zegt vooral heel veel over de totale onkunde van de volwassene.

Ik kan mij die zogenaamde "valse" herinneringen anders nog zeer goed voor de geest halen.

Twee situaties schieten hier meteen door mijn hoofd.

In het lager (4e leerjaar) maakt een leerling een seksistische opmerking over de echtgenote van een leerkracht waarop deze laatste de leerling een draai rond zijn oren verkoopt.

In het 2e middelbaar blaast een leerling de vlam van een bunsenbrander uit in de richting van een leerkracht waarop deze laatste ook niet twijfelt en een klets uitdeelt.

Nu heb ik het wel degelijk over jaren 90 begin 00. Of dat in die tijd maatschappelijk nog getolereerd werd is iets anders. In ieder geval zijn er daar toen voor de betrokken leerkrachten nooit consequenties aan verbonden en daar werden door de andere leerlingen in de klas ook geen vragen over gesteld.
 
Ik denk dat heel veel mensen daar een verkeerd beeld over hebben. Jaren 90-begin 00 was dat al lang niet meer zo. Volgens mij loopt het vol met mensen die valse herinneringen hebben daar rond, want toen werd dat absoluut niet getolereerd.

Geweld gebruiken tov kinderen zegt vooral heel veel over de totale onkunde van de volwassene.
die kerel die ik zei was eind jaren '80. in '99 ook nog een lap gehad van een leraar, maar toen was dat allang niet meer de norm.
 
Vind dat een moeilijke. Langs de ene kant zijn er kinderen/jongeren die objectief gerust eens wat lappen en stampen onder hun gat mogen krijgen (zo het genre "Brusselse jongeren" die recreatiedomeinen bezoeken). Langs de andere kant, waar ga je de grens trekken? Dat is bijzonder subjectief, en zo ga je terug naar tijden dat er leerkrachten gaan zijn die enkel maar spreken met hun vuisten. Enfin, niet dat dat nog zou pakken tegenwoordig. Kans is groot dat de leerkracht dan zelf terug motten krijgt, en gelijk hebben ze: wie of wat is een leerkracht om aan mijn lijf komen?
 
En er zaten geen andere begeleiders op die bus eigenlijk?
Nu als ge blijft een grote mond op zetten en blijft uitdagen en dan nog gaat antwoorden als ge een waarschuwing krijgt kunt ge wel eens een lap krijgen.

Ergste is dat er nog geen enkel schuldbesef is maar dan wel meteen "dit ga ik aan papa zeggen"

Blijkbaar was het dus ook geen schooluitstap maar vanuit een externe organisatie en was die mens daar in functie van vrijwilliger en niet in de functie van leerkracht.

Dus geen band werkgever-werknemer, toch wordt enkel de leerkracht op non actief gezet.
 
Terug
Bovenaan