Leerkrachten en de pedagogische tik

Mannekes, dat hier zelfs nog discussie over gevoerd wordt. Het lijkt me toch buiten kijf te staan dat eender wie geen safletten moet gaan uitdelen aan iemand anders hun kinderen?

Dat er veel ouders zijn die gerust eens een saflet meer mogen uitdelen staat voor mij evenzeer buiten kijf. Maar iemand anders hoeft dat niet te doen.
 
Vind dat een moeilijke. Langs de ene kant zijn er kinderen/jongeren die objectief gerust eens wat lappen en stampen onder hun gat mogen krijgen (zo het genre "Brusselse jongeren" die recreatiedomeinen bezoeken). Langs de andere kant, waar ga je de grens trekken? Dat is bijzonder subjectief, en zo ga je terug naar tijden dat er leerkrachten gaan zijn die enkel maar spreken met hun vuisten. Enfin, niet dat dat nog zou pakken tegenwoordig. Kans is groot dat de leerkracht dan zelf terug motten krijgt, en gelijk hebben ze: wie of wat is een leerkracht om aan mijn lijf komen?
De beste na-oorlogse generatie is ontsproten uit een schoolomgeving waar met een lineaal op uitgestrekte vingers geklopt werd. Je in een hoek op je knieën in je klompen een uurtje mocht vertoeven.
 
Een pedagogische tik bestaat denk ik niet, dat is gewoon een tik. Een fysieke straf is in mijn ogen in welke context dan ook gewoon niet OK. Ik heb als 5-6 jarig broekventje allicht wel wat kletsen op mijn poep gehad (en mijn ouders op hun beurt zullen wel wat ergere lijfstraffen hebben gehad door hun ouders) maar ik ben blij dat we in een tijd leven waarbij dat inmiddels zowat eruit is gesijpeld of aan het sijpelen is.

Dat een pedagoog van beroep zich hiertoe keert is dan ook volledig fout en hij zou een gepaste straf moeten krijgen.

Maar.... Ik heb zelf op een middelbare school gezeten waar een leerkracht geen ruk waard was. Ze werden achter de rug maar zelfs ook los in het gezicht uitgekafferd door studenten, kregen 0,0 respect en er was zelfs 1 leerkracht bij die elke les krijt, natte sponzen, geodrieken, fluostiften, etc... naar het hoofd geslingerd kregen. De studenten die er dan op werden aangesproken via de ouders kwamen er dan vanaf met een verdediging van de ouders en de melding "die leerkracht moet zijn klas maar in bedwang kunnen houden" en hup, alles in orde, die studenten konden weer verder het crapuul uithangen.

Dan heb ik begrip dat er af en toe eens een leerkracht flipt en er zoiets gebeurt... Het probleem zit dieper dan dat en kan denk ik enkel door de ouders opgelost worden maar ik zie het bijzonder duister in. Als ik ooit hoor dat mijn dochters een grote bek hebben opengetrokken naar de leerkracht toe of erger (behoudens als ze écht geprovoceerd werden maar dan zullen ze toch met een sterk verhaal moeten afkomen) krijgen ze er van ons nog de volle laag bovenop.
 
De beste na-oorlogse generatie is ontsproten uit een schoolomgeving waar met een lineaal op uitgestrekte vingers geklopt werd. Je in een hoek op je knieën in je klompen een uurtje mocht vertoeven.
Waarom is dat de beste? Omdat de economie als een raket omhoog ging na de oorlog, ondanks hopen jobs die nu afgeschaft zijn omdat ze eerder bezigheidstherapie waren?

En vooral, hoe en waarom link je dat met fysieke straffen? Lijkt me dat men die methode al een paar 100 jaar toepaste, beetje vreemd om die dan voor één generatie in beschouwing te nemen als positief effect.

Allez ik vind het een beetje zoals ik hier al zei: "zien wat je wil zien". Algemeen (wetenschappelijk) is men altijd voorzichtig met correlaties en causaliteiten, maar hier plots zou het (niet gedefinieerd) succes van een bepaalde generatie (leeftijdsgrens?) gelinkt zijn aan het feit dat ze af en toe eens een mep kregen.

Mja, ik ben sceptisch.
 
De beste na-oorlogse generatie is ontsproten uit een schoolomgeving waar met een lineaal op uitgestrekte vingers geklopt werd. Je in een hoek op je knieën in je klompen een uurtje mocht vertoeven.
De beste generatie? Je bedoelt die generatie die op hun 55e stopt met werken omdat ze het niet meer aan kunnen?
Of die generatie waarbij het concept burnout is ontstaan? Of die generatie met de hoogste zelfmoordcijfers ooit?

Er bestaat niet zoiets als een beste generatie. En fysieke straffen linken aan enige vorm van onderscheidende factor is al helemaal absurd.

Elk onderzoek toont aan dat fysieke straffen niet goed werken (het werkt zelfs niet goed bij honden...).
 
De beste na-oorlogse generatie is ontsproten uit een schoolomgeving waar met een lineaal op uitgestrekte vingers geklopt werd. Je in een hoek op je knieën in je klompen een uurtje mocht vertoeven.

Tgoh, is natuurlijk ook wel de generatie die het economisch enorm makkelijk had (werk genoeg, huizen die voor een appel en een ei konden gekocht worden, etc.) en de hoofdverantwoordelijke is in de creatie van allerlei maatschappelijke problemen zoals klimaatopwarming en zo.
Bij die boomer-generatie is "beste" dus wel één van de laatste woordjes waar ik aan denk. :ROFLMAO:

Was fyi ook een tijd dat de schoolomgeving vol zat met het soort vieze (religieuze) mensen die nu de rol van antagonist spelen in 'Godvergeten' op Canvas.
 
Pedagogische tikken moeten kunnen vind ik.

Tegenwoordig helpt toch vaak niets anders meer: ze lachen alles gewoon weg.

Eerder een zwaktebod. Ik heb veel kletsen gekregen vroeger. De opmerking "je slaat als een janet", priceless om de kletsengever totaal door het lint te zien gaan. Je zou met opzet iets doen om kletsen te krijgen om je zinnetje te kunnen uitspreken.
 
Iedereen kan eens uit zijn krammen schieten en dat maakt u geen onmens.

Maar alle onderzoek toont aan dat "fysiek geweld" letterlijk nul toegevoegde waarde heeft, dus waarom zou je dat dan doen?
Omdat we die experts, pedagogen onder andere, maar kloefkappers vinden en ons buikgevoel hoger inschatten.

Eigenlijk hetzelfde mechanisme als bij pakweg COVID, het gaat in tegen een fundamenteel "geloof" dus het kan niet kloppen.
 
Waarom is dat de beste? Omdat de economie als een raket omhoog ging na de oorlog, ondanks hopen jobs die nu afgeschaft zijn omdat ze eerder bezigheidstherapie waren?

En vooral, hoe en waarom link je dat met fysieke straffen? Lijkt me dat men die methode al een paar 100 jaar toepaste, beetje vreemd om die dan voor één generatie in beschouwing te nemen als positief effect.

Allez ik vind het een beetje zoals ik hier al zei: "zien wat je wil zien". Algemeen (wetenschappelijk) is men altijd voorzichtig met correlaties en causaliteiten, maar hier plots zou het (niet gedefinieerd) succes van een bepaalde generatie (leeftijdsgrens?) gelinkt zijn aan het feit dat ze af en toe eens een mep kregen.

Mja, ik ben sceptisch.
Ik link dat met fysieke straffen gewoon om aan te tonen dat vroeger de lijfstraffen een serieus pakje erger waren dan, laat ons eerlijk zijn, die lichte veeg die dat meisje op haar achterhoofd gekregen heeft. Er waren vroeger genoeg leerkrachten die met hun vuisten praten zoals munoz aanhaalde. Dit lijkt me geen invloed gehad te hebben op de verdere ontwikkeling van de personen die die straffen ondergingen en en die draaien/draaiden allemaal goed mee in de maatschappij. Mss dat na die lijfstraffen het lesgeven net iets vlotter ging in een stille omgeving waar niemand het ging uithangen. :unsure:
Dat is uiteraard geen pleidooi om de kinderen bont en blauw te slaan uiteraard of 'de' reden waarom het vroeger op die vlakken beter was. Maar ik weet nu niet goed hoe het pedagogische systeem tools aanreikt om die karakters die eruit springen in het gareel te houden.
Ik had al aangehaald hier in dit topic dat slaan ook not done was in mijn schoolcarriere maar als ik dan de verhalen hoor van mijn ouders en schoonouders.. Holey fuck die hebben echt afgezien.

Je ziet ons jaar na jaar wegglijden op de oeso schaal, is er een diploma inflatie, wil gen Z toch niet helemaal aarden op de arbeidsmarkt en is influencer of instagramcelebrity voor velen het hoogst na te streven levensdoel.
We hadden vroeger een andere mindset en visie op de arbeidsmarkt en ik weet niet echt waar we die kwijt geraakt zijn.
 
Laatst bewerkt:
Eerder een zwaktebod. Ik heb veel kletsen gekregen vroeger. De opmerking "je slaat als een janet", priceless om de kletsengever totaal door het lint te zien gaan. Je zou met opzet iets doen om kletsen te krijgen om je zinnetje te kunnen uitspreken.
Harder meester! Harder!
 
Fysiek geweld toebrengen om iemand een les te leren zoals met de riem is no-go. Het probleem alleen vandaag dat als een leerkracht zijn stem zwaar verheft én iemand bij de mouw vastpakt om deze buiten te zetten al zelf genoeg redenen is om voor bepaalde ouders dit op sociale media te gooien en rellen te veroorzaken.

Vroeger gebeurde dit en kreeg je thuis nog een veeg omdat de leerkracht kwaad was. Nu staan de ouders bij de leerkracht om hem zelf aan te pakken omdat "den Brian" of Ahmad toch zo braaf is thuis.
 
Ik link dat met fysieke straffen gewoon om aan te tonen dat vroeger de lijfstraffen een serieus pakje erger waren dan, laat ons eerlijk zijn, die lichte veeg die dat meisje op haar achterhoofd gekregen heeft. Er waren vroeger genoeg leerkrachten die met hun vuisten praten zoals munoz aanhaalde. Dit lijkt me geen invloed gehad te hebben op de verdere ontwikkeling van de personen die die straffen ondergingen en en die draaien/draaiden allemaal goed mee in de maatschappij. Mss dat na die lijfstraffen het lesgeven net iets vlotter ging in een stille omgeving waar niemand het ging uithangen. :unsure:
Dat is uiteraard geen pleidooi om de kinderen bont en blauw te slaan uiteraard of 'de' reden waarom het vroeger op die vlakken beter was. Maar ik weet nu niet goed hoe het pedagogische systeem tools aanreikt om die karakters die eruit springen in het gareel te houden.
Ik had al aangehaald hier in dit topic dat slaan ook not done was in mijn schoolcarriere maar als ik dan de verhalen hoor van mijn ouders en schoonouders.. Holey fuck die hebben echt afgezien.

Je ziet ons jaar na jaar wegglijden op de oeso schaal, is er een diploma inflatie, wil gen Z toch niet helemaal aarden op de arbeidsmarkt en is influencer of instagramcelebrity voor velen het hoogst na te streven levensdoel.
We hadden vroeger een andere mindset en visie op de arbeidsmarkt en ik weet niet echt waar we die kwijt geraakt zijn.
Grappig hoe je aanhaalt dat die fysieke straffen geen invloed hebben gehad op de ontwikkeling van die mensen. Bestond hier nu maar onderzoek rond he:


En nog 100-en andere studies.

We hadden vroeger een andere visie op de arbeidsmarkt. Klopt. Vroeger was je een succes als je niet bij de McDonalds terecht kwam... We zakken in de OESO ranking omdat de minister van onderwijs een idioot is die elk wetenschappelijk onderzoek naast zich neer legt en liever punten scoort bij zijn achterban.
 
Eerder een zwaktebod. Ik heb veel kletsen gekregen vroeger. De opmerking "je slaat als een janet", priceless om de kletsengever totaal door het lint te zien gaan. Je zou met opzet iets doen om kletsen te krijgen om je zinnetje te kunnen uitspreken.
En nog last van volgende zaken?
-eerder geneigd zijn de ouders te wantrouwen
-een grotere kans hebben tot het ontwikkelen van asociaal gedrag
-agressie
-psychische stoornissen
-cognitieve problemen.
 
De beste na-oorlogse generatie is ontsproten uit een schoolomgeving waar met een lineaal op uitgestrekte vingers geklopt werd. Je in een hoek op je knieën in je klompen een uurtje mocht vertoeven.
Aach, de goeie dagen waar men mensen die met links schreven dwongen om rechts te schrijven door met de regel ieder keer weer op dat linkse hand te meppen, men het idee had om alles wat niet confirmeerde met hoe het zou moeten zijn gewoon kon oplossen door erop los te meppen. Leuke tijden voor kinderen, homo's of vrouwen.
 
Aach, de goeie dagen waar men mensen die met links schreven dwongen om rechts te schrijven door met de regel ieder keer weer op dat linkse hand te meppen, men het idee had om alles wat niet confirmeerde met hoe het zou moeten zijn gewoon kon oplossen door erop los te meppen. Leuke tijden voor kinderen, homo's of vrouwen.
Doet mij feitelijk denken aan mijn schoonvader. Daar is links schrijven er letterlijk uitgeklopt.
Gevolg hij heeft een kattengeschrift.
 
Eerder een zwaktebod. Ik heb veel kletsen gekregen vroeger. De opmerking "je slaat als een janet", priceless om de kletsengever totaal door het lint te zien gaan. Je zou met opzet iets doen om kletsen te krijgen om je zinnetje te kunnen uitspreken.
Als kind genoeg klop gekregen door mijn moeder met haar pantoffels, in school heeft er ooit een leerkracht een borstelstok op mijn rug kapot geslagen. Het enige wat men mijn inziens bereikt is dat uw pijngrens zodanig ver opgerekt wordt dat men al mag kloppen dat men wil, het deert je gewoon niet meer. Als ik terugdenk dan heb ik eigenlijk slecht voor de leerkrachten die fysiek geweld gebruiken geen enkel respect en dat zal toentertijd ook wel de reden geweest zijn waarom je in 1ste instantie klop krijgt, dat je als kind aanvoelt dat ze gewoon geen enkel gezag over je hebben.
 
Terug
Bovenaan