Ik link dat met fysieke straffen gewoon om aan te tonen dat vroeger de lijfstraffen een serieus pakje erger waren dan, laat ons eerlijk zijn, die lichte veeg die dat meisje op haar achterhoofd gekregen heeft. Er waren vroeger genoeg leerkrachten die met hun vuisten praten zoals munoz aanhaalde. Dit lijkt me geen invloed gehad te hebben op de verdere ontwikkeling van de personen die die straffen ondergingen en en die draaien/draaiden allemaal goed mee in de maatschappij. Mss dat na die lijfstraffen het lesgeven net iets vlotter ging in een stille omgeving waar niemand het ging uithangen.
Dat is uiteraard geen pleidooi om de kinderen bont en blauw te slaan uiteraard of 'de' reden waarom het vroeger op die vlakken beter was. Maar ik weet nu niet goed hoe het pedagogische systeem tools aanreikt om die karakters die eruit springen in het gareel te houden.
Ik had al aangehaald hier in dit topic dat slaan ook not done was in mijn schoolcarriere maar als ik dan de verhalen hoor van mijn ouders en schoonouders.. Holey fuck die hebben echt afgezien.
Je ziet ons jaar na jaar wegglijden op de oeso schaal, is er een diploma inflatie, wil gen Z toch niet helemaal aarden op de arbeidsmarkt en is influencer of instagramcelebrity voor velen het hoogst na te streven levensdoel.
We hadden vroeger een andere mindset en visie op de arbeidsmarkt en ik weet niet echt waar we die kwijt geraakt zijn.