Laserbehandeling ogen

Ik deed ze op het laatste enkel nog in het weekend in en om te sporten, waaronder kickboks. De keren dat m'n lenzen tijdens het sparren uit geslagen werden was ook frustrerend.
Iedereen die al lang een bril draagt kent wel de nadelen er van.

Het grootste nadeel dat ik momenteel ervaar is alles wat water-gerelateerd is, vooral zwemmen in zee of in een zwembad.

Zonder bril lukt het niet (zie gewoon niet genoeg) en iedereen kent wel de gevaren bij de combinatie contactlenzen/water.

Hoe lossen jullie dat op eigenlijk?
Voorbije zomer heb ik voor het eerst zo'n brilkoordje (in hip fluogeel 🤭) aan mijn bril vastgemaakt zodat de bril vastgeklemd kan worden aan de achterkant van je hoofd.
Wat "dobberen" in zee was zo wel mogelijk, maar ik durfde wel niet echt voluit te gaan, want schrik dat de bril toch zou afglijden door de golven was er nog steeds.

Je kan ook zo duikbrillen op sterkte laten maken, maar wees nu eerlijk, wie draagt dit nu de ganse tijd door tijdens een dag aan het strand?
 
Toevallig mensen van omgeving Gent?
Waar zijn jullie geweest en wat was de ervaring/ richtprijs?
Ik heb mijn ogen laten laseren bij dr. Claerhout. €1500 per oog.
April vorig jaar laten uitvoeren. Heel tevreden. Een paar weken nog droge ogen gehad, maar heb er al lang geen last meer van.
Beste investering van de laatste jaren :)

Ingreep zelf is wel ... intens, maar kort.
 
Het grootste nadeel dat ik momenteel ervaar is alles wat water-gerelateerd is, vooral zwemmen in zee of in een zwembad.

Zonder bril lukt het niet (zie gewoon niet genoeg) en iedereen kent wel de gevaren bij de combinatie contactlenzen/water.

Hoe lossen jullie dat op eigenlijk?
Voorbije zomer heb ik voor het eerst zo'n brilkoordje (in hip fluogeel 🤭) aan mijn bril vastgemaakt zodat de bril vastgeklemd kan worden aan de achterkant van je hoofd.
Wat "dobberen" in zee was zo wel mogelijk, maar ik durfde wel niet echt voluit te gaan, want schrik dat de bril toch zou afglijden door de golven was er nog steeds.

Je kan ook zo duikbrillen op sterkte laten maken, maar wees nu eerlijk, wie draagt dit nu de ganse tijd door tijdens een dag aan het strand?
Ik droeg altijd lenzen om te zwemmen. In zee, rivier, zwembad,... nooit problemen gehad.
 
Ik droeg altijd lenzen om te zwemmen. In zee, rivier, zwembad,... nooit problemen gehad.


In het water komt een voor het oog, zeer schadelijke parasiet voor, de acanthamoeba. de parasiet kan zich in hard water vermenigvuldigen omdat daar meer kalk inzit. Deze kan zich in uw zachte contactlens nestelen, en bij een kleine oogbeschadiging een zeer ernstige oogontsteking veroorzaken.
Zodoende vormt zwemmen met zachte contactlenzen een risico voor het krijgen van Acanthamoeba-keratitis.

Acanthamoeba-keratitis kan in verband worden gebracht met het dragen van contactlenzen, vooral zachte, maar ook harde lenzen. Maar ook een trauma of een beschadiging aan het oogoppervlak kan de oorzaak zijn van deze infectie.
Deze parasiet kan een zeer ernstige vorm van ooginfectie genaamd Acanthamoeba keratitis, die vaak erg pijnlijk en moeilijk te behandelen is. Hoewel het gelukkig niet vaak voorkomt, kan dit type infectie leiden tot de noodzaak van een hoornvliestransplantatie of blindheid.
Voor contactlensdragers is het aan te raden om de lenzen te verwijderen voordat u gaat douchen, zwemmen of een sauna etc. te gebruiken.

Ik ging vroeger met mijn daglenzen zelfs de douche in, maar sinds ik dit weet (al redelijk lang trouwens), ben ik zeer wantrouwig geworden...

Maar ik denk dat de meesten inderdaad zwemmen met lenzen?
Als je rondkijkt op een strand zie je zoveel mensen in zee, allemaal zonder bril.
Dat kunnen toch niet enkel maar perfecte ogen zijn?

Nog iemand anders hier die tips heeft?
 
Ik heb mijn ogen laten laseren bij dr. Claerhout. €1500 per oog.
Ik droeg altijd lenzen om te zwemmen. In zee, rivier, zwembad,... nooit problemen gehad.

En door te googelen op Dr. Claerhout, kwam ik toevallig ook dit tegen omtrent water en lenzen:
 
Ik heb op Amazon een goedkope zwembril op sterkte (-2,5 of -2,75). Werkt eigenlijk goed. Kan geen kwaad dat de correctie niet perfect is, het water op de bril vertroebelt toch wat je zicht en als je baantjes aan het trekken bent moet je toch maar beperkt kunnen zien.

Aan zee zet ik op strand mij bril op (heb zelfs nog een oude zonnebril op sterkte), als ik ga zwemmen laat ik de bril achter bij de rest van mijn spullen. Maar ik zie dan wel genoeg om me te oriënteren, hoewel een kopje boven het water herkennen op afstand niet altijd even vlot gaat.

Toen ik een tiener was heb ik enkele jaren lenzen gedragen. Altijd lastig omdat je ze op een schooldag gewoon langer moet inhouden dan bedoeld, en dus droge ogen tot gevolg. Ik zou niet denken om ermee te gaan zwemmen eerlijk gezegd. Al is het maar om je lenzen ergens achter je oogleden kwijt te geraken, of aan je traankanaaltjes, heb ik ook eens een lens vanonder moeten peuteren. Miserie die dingen, voelde me er op den duur gewoon niet goed meer mee.
 
Het grootste nadeel dat ik momenteel ervaar is alles wat water-gerelateerd is, vooral zwemmen in zee of in een zwembad.

Zonder bril lukt het niet (zie gewoon niet genoeg) en iedereen kent wel de gevaren bij de combinatie contactlenzen/water.

Hoe lossen jullie dat op eigenlijk?
Voorbije zomer heb ik voor het eerst zo'n brilkoordje (in hip fluogeel 🤭) aan mijn bril vastgemaakt zodat de bril vastgeklemd kan worden aan de achterkant van je hoofd.
Wat "dobberen" in zee was zo wel mogelijk, maar ik durfde wel niet echt voluit te gaan, want schrik dat de bril toch zou afglijden door de golven was er nog steeds.

Je kan ook zo duikbrillen op sterkte laten maken, maar wees nu eerlijk, wie draagt dit nu de ganse tijd door tijdens een dag aan het strand?
Ik douche, zwem en slaap zelfs dikwijls met lenzen in. Dat laatste wel enkel als ik in zetel in slaap val (wat wel regelmatig gebeurt :tongue: ). Al 15 jaar en nog nooit problemen mee gehad. Ik zorg wel dat er nooit water in m'n ogen komt tijdens het zwemmen/douchen, kan ik sowieso niet tegen. Moest dat onverhoopt wel gebeuren, gooi ik m'n lenzen daarna weg. Zo loop je bij mijn weten geen risico.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Dat laatste wel enkel als ik in zetel in slaap val (wat wel regelmatig gebeurt :tongue: ).
Dat slapen zou ik nu precies toch proberen vermijden. Lenzen zorgen sowieso voor minder zuurstofdoorvoer, wat dan op latere leeftijd vaatingroei kan geven, zoals @Mr.Anderson ook al aangaf.

En dat zwemmen zou ik heel graag doen met daglenzen in, maar natuurlijke wateren (zeeën, rivieren, zwemvijvers) bevatten nog het meest van al bacteriën, en laat dat nou net datgene zijn waar ik zelf het meest van kan genieten.

Maar waarschijnlijk doet zowat iedereen gewoon zijn lenzen in?
Misschien ook doordat ze de gevaren niet kennen?
Want ook al tracht je het te vermijden, wat gespetter in de ogen is al voldoende om een beestje op te pikken...
 
Ik zwem zonder bril in het zwembad. De rand zien en de vormen van andere mensen is toch voldoende? :unsure:
Zwembad zou misschien nog lukken, maar op een strand mogen ze mij onmiddellijk een bandje aandoen voor 'verloren kindjes', want dan zie ik echt niks meer...
 
Zwembad zou misschien nog lukken, maar op een strand mogen ze mij onmiddellijk een bandje aandoen voor 'verloren kindjes', want dan zie ik echt niks meer...
Neenee, dat snap ik wel, dan zou ik eerder opteren voor mijn reservebril.
(Of ben ik de enige die ik de auto een reservebril heeft liggen? 😬 Ook pas nadat ik 1x plots een kapotte bril had, 40km van huis weg...)
 
Ik douche, zwem en slaap zelfs dikwijls met lenzen in. Dat laatste wel enkel als ik in zetel in slaap val (wat wel regelmatig gebeurt :tongue: ). Al 15 jaar en nog nooit problemen mee gehad. Ik zorg wel dat er nooit water in m'n ogen komt tijdens het zwemmen/douchen, kan ik sowieso niet tegen. Moest dat onverhoopt wel gebeuren, gooi ik m'n lenzen daarna weg. Zo loop je bij mijn weten geen risico.
Daglenzen...het duurste, maar het meest hygiënische wat er is. Geen bewaarmiddelen. Geven ook optimaal comfort, zijn dun en je hoeft geen moord en brand te schreeuwen als je er ooit een verliest.
 
@Slyke Ik heb dat jaren geleden ook gelezen, van die parasiet. Als ik mij goed herinner moet de parasiet zich wel kunnen vastzetten op de lens, bijvoorbeeld door de lenzen gewoon een nachtje in water te leggen. Er moet ook een beschadiging aan het oppervlak van het oog, wat op zich heel snel geneest.

Wees bewust, maar laat u ook niet teveel schrik aanjagen zou ik zeggen. Ik heb 19 jaar lenzen gedragen zonder problemen met infecties of ontstekingen.
 
Daglenzen...het duurste, maar het meest hygiënische wat er is. Geen bewaarmiddelen. Geven ook optimaal comfort, zijn dun en je hoeft geen moord en brand te schreeuwen als je er ooit een verliest.
Ik vond dat minder comfortabel. Ik vond weeklenzen beter naar comfort toe. Maar die zijn dan ook gemaakt om wat langer mee te gaan.
 
Hier had ik in het begin maandlenzen en nu al paar jaar daglenzen.
2maand geleden eens op lenscontrole geweest en ipv goedkope soort een duurdere soort (acuvue oasys hydraluxe) en merk toch wel het verschil.

Wou hier eens luisteren naar ervaringen om ogen te laseren maar vrijdag slecht nieuws gehad bij oorarts en het zal eerder een hoorapparaat worden ipv laserbehandeling 😱.


Maar als ik hier beetje lees zijn de resultaten inderdaad zeer wisselend.
Veel mensen die er perfect mee geholpen zijn.
Anderen een pak minder.
Denk dat ik dan sowieso wel gewoon bij lenzen dragen blijf….
 
En door te googelen op Dr. Claerhout, kwam ik toevallig ook dit tegen omtrent water en lenzen:

Ik zwem wekelijks een paar keer, in de zomer ook in open water... dan is het wel mooi meegenomen dat je daarvoor geen schrik meer hoeft te hebben. En je kunt geen lenzen meer kwijtspelen in het water :)


Ik heb trouwens nog wat daglenzen (-4.75, -4.25 dacht k) liggen, mocht er iemand interesse hebben? Als je de verzending betaalt, krijg je ze gratis :)
 
Ik gebruik ook dag lenzen - 4.00 kost mij +- 32€ per maand. Ik heb op het werk altijd zeker een paar lenzen bij mij ik durf ze wel eens per ongeluk uit te wrijven.
 
Ik zwem wekelijks een paar keer, in de zomer ook in open water... dan is het wel mooi meegenomen dat je daarvoor geen schrik meer hoeft te hebben. En je kunt geen lenzen meer kwijtspelen in het water :)

Mocht ik in aanmerking komen voor laseren, dan zou ik het zeker doen.
Maar helaas... enige "oplossing" bij mij zou het vervangen worden van de ooglens of zo'n voorzetlens.
 
Terug
Bovenaan