landschappelijk waardevol agrarisch gebied

Ja de boer die er nu op zit heeft daar op vraag van de eigenaar mais opgezet, kwestie van de grond wat proper te houden.
De boer mag er van ons zeker nog op ploegen enzo zo lang de grenspaaltjes er niet staan, dan is het gedaan want anders verdwijnen die

smells fishy ...

Zoals Remake zegt, oppassen en eens navragen.
 
De gangbare visie dat toch niemand daar 'last' van heeft, heeft ertoe geleid dat we nu in het lelijkste land ter wereld wonen.

Houden van honden, het houden van een moestuin,... is gewoon gebruik dat strijdig is met de gewestplanbestemming 'agrarisch gebied'. M.a.w. verboden.
Het is mijn tuin en ik zou er mijn hond niet op mogen laten lopen? Da's mooi.
 
Het is mijn tuin en ik zou er mijn hond niet op mogen laten lopen? Da's mooi.

Als jouw woning met tuin vergund is, mag het wel hoor.

Het principieel verbod op 'residentiële' activiteiten in agrarisch gebied kan immers worden 'opgeheven' door vergunningverlening.
 
Het is mijn tuin en ik zou er mijn hond niet op mogen laten lopen? Da's mooi.
Het gewest bepaalt dat het uw landbouwgrond is, en niet uw tuin. Nu, uw hond moogt ge er gerust op laten loslopen. Maar dat was niet uw originele vraag.
 
Ja de boer die er nu op zit heeft daar op vraag van de eigenaar mais opgezet, kwestie van de grond wat proper te houden.
De boer mag er van ons zeker nog op ploegen enzo zo lang de grenspaaltjes er niet staan, dan is het gedaan want anders verdwijnen die

Als daar ook maar een indicatie van betaling is geweest, hebt ge het vlaggen voor 30 jaar daarna...
Ook dat was hier van hetzelfde. Achterste stuk werd mais ingezaaid met de rest van het veld mee. Gelukkig wou die boer tegentekenen dat hij geen aanspraak maakte op enige vorm van pacht...
 
Het gewest bepaalt dat het uw landbouwgrond is, en niet uw tuin. Nu, uw hond moogt ge er gerust op laten loslopen. Maar dat was niet uw originele vraag.
Klopt. Mijn vorige posts waren wellicht niet afdoende genuanceerd.

Het gaat idd niet zozeer om het laten lopen van je hond, maar vooral om de stedenbouwkundige handelingen die daarmee mogelijks gepaard gaan, bv. het plaatsen van een afsluiting, een hondenhok, verhardingen,...
Dergelijke zaken leiden doorgaans tot 'verrommeling' van het landschap, hetgeen men in landschappelijk waardevol gebied precies wil tegengaan.
 
Als daar ook maar een indicatie van betaling is geweest, hebt ge het vlaggen voor 30 jaar daarna...
Ook dat was hier van hetzelfde. Achterste stuk werd mais ingezaaid met de rest van het veld mee. Gelukkig wou die boer tegentekenen dat hij geen aanspraak maakte op enige vorm van pacht...
De boer is geen eigenaar van het land. De eigenaar (immo) kent de boer goed en is zo een vriendendienst. Boer heeft hierdoor al 3tal jaar 20 are extra gehad voor mais op te zetten.
 
De boer is geen eigenaar van het land. De eigenaar (immo) kent de boer goed en is zo een vriendendienst. Boer heeft hierdoor al 3tal jaar 20 are extra gehad voor mais op te zetten.
Het is echt wel goede raad dat ze hier geven. De pachtwetgeving is niet voor niets zo strikt, je kan er veel vodden mee hebben.

Dus alles op papier krijgen dat de boer niet aan pachten doet, enkel dan ben je zeker denk ik. Nooit afgaan op de mooie praatjes van immo
 
Ja ik snap de goede raad hoor. Kan je al veel verhalen vertellen over miserie over pachtrecht enz waar ik vroeger als inspecteur heb moeten tussen komen.
Nu heb net op papier de bevestiging gekregen dat de er geen pachtrecht rust op de grond en dat na de laatste oogst de grond vrij is.
Vermits we nog niet direct van plan zijn te bouwen gaan we afspreken met de boer dat hij zolang nog verder mag doen.

Kwestie van goeie afspraken te maken he, en als je in een landbouwomgeving woont dan is het steeds best om een boer te vriend te hebben, al was het maar om eens 10 are om te ploegen
 
Dit weekend eens langs geweest en al kunnen zien dat de boer alles mooi heeft omgeploegd.
Zo lang de landmeter nog geen paaltjes in de grond heeft gestoken vind ik dit allemaal okay, maar eens die paaltjes er zijn ga ik er wel nauw op toezien dat hij deze niet onderploegd
 
Ja ik snap de goede raad hoor. Kan je al veel verhalen vertellen over miserie over pachtrecht enz waar ik vroeger als inspecteur heb moeten tussen komen.
Nu heb net op papier de bevestiging gekregen dat de er geen pachtrecht rust op de grond en dat na de laatste oogst de grond vrij is.
Vermits we nog niet direct van plan zijn te bouwen gaan we afspreken met de boer dat hij zolang nog verder mag doen.

Kwestie van goeie afspraken te maken he, en als je in een landbouwomgeving woont dan is het steeds best om een boer te vriend te hebben, al was het maar om eens 10 are om te ploegen
Ook meegemaakt in de familie.

Oom lag op zijn sterfbed, en terwijl de familie palliatieve zorg zat te geven, was de buurman nog rap de landbouwgrond beginnen ploegen en patatten zaaien, zogezegd mondelinge overeenkomst met de intussen gestorvene.
Na sta je daar met een huis waarvan de verkoop ook nog eens bemoeilijkt wordt omdat de buurman de omliggende grond ingepalmd heeft.
 
Ja hier is dit niet het geval. Ben tevreden dat de boer de grond zolang we niet starten met bouwen deze gebruikt als akker, zo hoef ik geen 20 are gras te gaan maaien en heeft hij toch zeker voor een jaar of 2 extra opbrengst.
 
Beetje dezelfde vraag, maar dan over een deel van de tuin dat natuurgebied is.
Daar mag je nog heel wat minder doen waarschijnlijk, maar waar kunnen we ons aan verwachten?
 
Ik vind dat toch bijzonder om te lezen dat mensen grond kopen en totaal geen zicht hebben op wat kan en niet kan op het achtergelegen agrarisch (of ander) gebied. Sterker nog , er is al een zekere verontwaardiging dat er geen bekaertdraad kan omgesmeten worden. :)

@Rofco , het is evident dat Natuurgebied nog een stuk sterker is en zeker ook in geval van handhaving. Waar je in geval van agrarisch gebied er nog "mee kunt wegkomen" als er niemand van zijn oren maakt ga je bij natuurgebied een veel actiever handhavingsbeleid hebben. Als je er al "oeps, ik wist het niet" tuinhuis op smijt ga je het er snel weer mogen afhalen onder de instructie van "herstel in oorspronkelijke staat".

Mijn inziens trouwens ook geheel terecht aangezien natuurgebied uiteraard een van onze meest kwestbare en belangrijke open gebieden zijn. Zie het vooral als een zegen dat je aan de rand van een natuurgebied kan wonen, eerder dan een last dat je met dat stukje neit kan doen wat je eventueel zou willen.
 
Ik vind dat toch bijzonder om te lezen dat mensen grond kopen en totaal geen zicht hebben op wat kan en niet kan op het achtergelegen agrarisch (of ander) gebied. Sterker nog , er is al een zekere verontwaardiging dat er geen bekaertdraad kan omgesmeten worden. :)

@Rofco , het is evident dat Natuurgebied nog een stuk sterker is en zeker ook in geval van handhaving. Waar je in geval van agrarisch gebied er nog "mee kunt wegkomen" als er niemand van zijn oren maakt ga je bij natuurgebied een veel actiever handhavingsbeleid hebben. Als je er al "oeps, ik wist het niet" tuinhuis op smijt ga je het er snel weer mogen afhalen onder de instructie van "herstel in oorspronkelijke staat".

Mijn inziens trouwens ook geheel terecht aangezien natuurgebied uiteraard een van onze meest kwestbare en belangrijke open gebieden zijn. Zie het vooral als een zegen dat je aan de rand van een natuurgebied kan wonen, eerder dan een last dat je met dat stukje neit kan doen wat je eventueel zou willen.
Terecht hoor, daarmee dat ik het op voorhand vraag 😉
 
Beetje dezelfde vraag, maar dan over een deel van de tuin dat natuurgebied is.
Daar mag je nog heel wat minder doen waarschijnlijk, maar waar kunnen we ons aan verwachten?
Wat bedoel je precies met "verwachten"?

Verder kan je weinig gedetailleerde uitspreken daarover doen zonder te weten over welk stuk grond het precies gaat. Afhankelijk van het gewestplan, een RUP, de gemeente en het gewest, etc.
 
Een stal (die geen betrekking heeft op beroepslandbouw) is in principe mogelijk indien voldaan is aan de volgende voorwaarden:

- de stal moet zich bevinden binnen 50 meter van de woning
- max. 3,5 meter hoog
- max. 120 m² per hectare beschikbare grasland
Van waar kom je juist met deze info en zeker dat deze nog up to date is? Wij beschikken over een stuk landbouwgrond aan onze woning van in totaal 5 ha wat dus betekent dat we een stalling van in totaal 600 m2 zouden kunnen realiseren?

wil voor alle duidelijkheid niet beweren dat je info fout is maar zou gewoon graag de bron weten.
 
Laatst bewerkt:
Van waar kom je juist met deze info en zeker dat deze nog op to date is? Wij beschikken over een stuk landbouwgrond aan onze woning van in totaal 5 ha wat dus betekent dat we een stalling van in totaal 600 m2 zouden kunnen realiseren?

wil voor alle duidelijkheid niet beweren dat je info fout is maar zou gewoon graag de bron weten.
Ik heb me gebaseerd op artikel 4.4.8/2 VCRO. De voorwaarden kan je hier terugvinden: https://omgeving.vlaanderen.be/hobbystallen-voor-weidedieren-in-agrarisch-gebied-vcro-artikel-4482
 
Van waar kom je juist met deze info en zeker dat deze nog up to date is? Wij beschikken over een stuk landbouwgrond aan onze woning van in totaal 5 ha wat dus betekent dat we een stalling van in totaal 600 m2 zouden kunnen realiseren?

wil voor alle duidelijkheid niet beweren dat je info fout is maar zou gewoon graag de bron weten.
In de link van Astrid staat ook een totaal maximum van 200m2.
Let ook op dat dit meetelt bij de 40m2 maximale oppervlakte aan bijgebouwen (en dus ook de 80m2 max verharding).
Maar andersom dus niet. Eerst dus die 40m2 volbouwen en 80m2 volverharden en dan pas aan de stal beginnen... Of zoiets :unsure:
 
Terug
Bovenaan