landschappelijk waardevol agrarisch gebied

Indien toegelaten, kijk eens in jouw gemeente als je misschien subsidies krijgt voor het plaatsen van landschapselementen die eigen zijn aan Vlaanderen en een meerwaarde voor de natuur zoals bepaalde hagen, knotwilgen, een poel, etc.
Thx voor de info. Het is hier VLD en die kennen wel wat van subsidies :D
 
Ah, de vriendjespolitiek en de corruptie op het gemeentelijk niveau. En in de handen van deze volksmenners ligt het lot van onze ruimtelijke ordening. Onze ruimtelijke ordening wordt bepaald aan de toog van de voetbalkantine. Only in Belgium en tevens één van de grootste redenen om die materie te verhuizen naar het regionaal of federaal niveau.
Ik mag ook 20cm dichter bij de perceelsgrens bijbouwen dan voorzien omdat ik ingetekend heb voor het plaatsen van 2 'klimaatbomen' in mijn voortuin 😎 (winterlinde)
 
Nope...

Zitten met hetzelfde op onze grond. Eerste stuk mag praktisch alles, daarna quasi niks. Zelfs een omheining is tricky. Ik heb er een fruitboomgaardje van gemaakt met halfstammekes.
Zelfs een omheining tricky?

Heb nu net zelf een woning aangekocht met een deel agrarisch gebied aan, en ik wil daar een draadafsluiting op zetten.. hopelijk geen problemen 😓
 
Zelfs een omheining tricky?

Heb nu net zelf een woning aangekocht met een deel agrarisch gebied aan, en ik wil daar een draadafsluiting op zetten.. hopelijk geen problemen 😓

Niemand in onze buurt heeft vanachter een afsluiting. Tuinen zijn +100m lang en de meeste boeren zijn niet gelukkig met een draad op perceelgrens. Moeilijk om te draaien enzo. Die draad durft per ongeluk wel eens met de ploeg meegenomen te worden.

Mij niet gelaten, tuin is in twee stukken. Voorste 60m netjes onderhouden en afgesloten, achterste stuk meer weiland. Al mijn groenafval en gras etc gooi ik vanachter op een hoop en die boer trekt dat een keer per jaar zijn land op en ploegt dat mee onder.
 
Ik zou niet weten waarom een omheining niet zou mogen (natuurlijk eentje op draadbasis zoals schapendraad en geen vieze betonnen muurtjes). Hoe moet je anders je schapen op de weide houden?

Wij hebben bij ons er alleszins een schapendraad rond gezet, een schuilhok geplaatst, en gaan er ooit een stalletje opzetten (binnen de 50m van de woning die op de hoek van het perceel staat in woonzone). Achteraan hebben we zes hoogstam appelbomen geplant, en er staan ook twee laagstam kerselaars en een laagstam Jonagold iets verder naar voren.
7 schaapjes staan er te grazen.

Het lijkt me straf dat een van de voornoemde zaken een probleem zou zijn. Ze tellen wel allemaal mee voor de 80m² verharding (waarvan max 40m² bebouwing).
Onze oprit zal zelfs over agrarisch gebied lopen omdat er al een brug lag en we van de gemeente maar 1 toegang mogen hebben.

We gaan er geen stadstuin van maken, maar een mooie natuurtuin met wat bomen en struiken etc.
 
Het zou gaan om een gewone Betafence afsluiting met bovenpaal (geen betonplaat) dus geen schapendraad
Dat lijkt me logisch dat je dat niet plaatst in agrarisch gebied.

Het wordt dringend tijd dat men eens keihard ingaat tegen de vertuining en verpaarding van de beschikbare landbouwgronden.
 
Dat lijkt me logisch dat je dat niet plaatst in agrarisch gebied.

Het wordt dringend tijd dat men eens keihard ingaat tegen de vertuining en verpaarding van de beschikbare landbouwgronden.
Draadafsluiting is voor de hond. Bedoeling is om op dat stuk een moestuin te houden.

Ik zie niet in wat daar mis mee is of wie daar last van zou kunnen hebben?
 
Draadafsluiting is voor de hond. Bedoeling is om op dat stuk een moestuin te houden.

Ik zie niet in wat daar mis mee is of wie daar last van zou kunnen hebben?
Als je een bosje in de Ardennen koopt, mag je daar geen chalet op zetten, ook al heeft niemand daar last van.
Als je agrarisch gebied koopt, mag je daar niet zomaar een tuin van maken om je hond in te laten loslopen.

 
Draadafsluiting is voor de hond. Bedoeling is om op dat stuk een moestuin te houden.

Ik zie niet in wat daar mis mee is of wie daar last van zou kunnen hebben?

De gangbare visie dat toch niemand daar 'last' van heeft, heeft ertoe geleid dat we nu in het lelijkste land ter wereld wonen.

Houden van honden, het houden van een moestuin,... is gewoon gebruik dat strijdig is met de gewestplanbestemming 'agrarisch gebied'. M.a.w. verboden.
 
De gangbare visie dat toch niemand daar 'last' van heeft, heeft ertoe geleid dat we nu in het lelijkste land ter wereld wonen.

Houden van honden, het houden van een moestuin,... is gewoon gebruik dat strijdig is met de gewestplanbestemming 'agrarisch gebied'. M.a.w. verboden.

Wij hebben natuurlijk niet de natuurlijke pracht en praal dat veel (grotere) landen hebben, zelfs landen vlakbij en rondom ons, en onze planning kan/kon absoluut beter, maar het "lelijkste land van de wereld"? Serieus?

Het is dat pakweg Griekenland, Italië, Spanje, Portugal prachtige en uitgestrekte natuur hebben en prachtige historische steden, maar ik kan u daar perfect regio's, dorpen, steden en infrastructuur tonen die nog een serieuze graad erger en lelijker zijn dan bij ons. Laat staan in pakweg het Oostblok, Afrika, Zuid-Amerika of Azië.

Overdrijf anders eens...
 
Wij hebben natuurlijk niet de natuurlijke pracht en praal dat veel (grotere) landen hebben, zelfs landen vlakbij en rondom ons, en onze planning kan/kon absoluut beter, maar het "lelijkste land van de wereld"? Serieus?

Het is dat pakweg Griekenland, Italië, Spanje, Portugal prachtige en uitgestrekte natuur hebben en prachtige historische steden, maar ik kan u daar perfect regio's, dorpen, steden en infrastructuur tonen die nog een serieuze graad erger en lelijker zijn dan bij ons. Laat staan in pakweg het Oostblok, Afrika, Zuid-Amerika of Azië.

Overdrijf anders eens...
Niet mijn woorden hoor, ik citeerde louter Renaat Braem

Maar hij heeft zich blijkbaar vergist want de straatarme sloppenwijken in Brazilië zijn nog lelijker :wtf:
 
Niet mijn woorden hoor, ik citeerde louter Renaat Braem

Maar hij heeft zich blijkbaar vergist want de straatarme sloppenwijken in Brazilië zijn nog lelijker :wtf:
Op zich is dat ook gewoon de mening van een architect hé. Ik vind dat ook wel typisch Belgisch eerlijk gezegd, altijd onszelf wat tekort doen. Onze ruimtelijke ordening is kak hé, maar zo'n sterke uitspraak als "het lelijkste land ter wereld" (hoe meet je dat ook) is voor mij gewoon dat, een sterke uitspraak.
 
IMO is het wel beter als je een stuk grond hebt dat waardevol agrarisch gebied is dat je er wel iest mee doet en het bvb niet gewoon gras laat.

Ik zou er deels bloemenweide van maken wat weer goed is voor de bijen en de flora en fauna ipv een boer die dat elk jaar vol zet met mais en dan nadien er mest in de grond pompt
 
Niet mijn woorden hoor, ik citeerde louter Renaat Braem

Maar hij heeft zich blijkbaar vergist want de straatarme sloppenwijken in Brazilië zijn nog lelijker :wtf:
Als dat niet uw mening is maar een citaat van iemand die ge wilt quoten, doe dat dan ook zo.

Maar zoals Sylverscythe hierboven zegt, het is imo gewoon een onnodige, typisch Belgische, fatalistische mening die imo nergens op gestoeld is en ook gewoon onmeetbaar is.

En komende van een architect die ten eerste in de leer is gegaan bij iemand die ons gewoon heeft opgezadeld met van die verschrikkelijk lelijke woontorens, en daarnaast zelf onderstaande heeft gebouwd? Nee, geen mening die ik naar waarde acht eerlijk gezegd.



 
Ja de boer die er nu op zit heeft daar op vraag van de eigenaar mais opgezet, kwestie van de grond wat proper te houden.
De boer mag er van ons zeker nog op ploegen enzo zo lang de grenspaaltjes er niet staan, dan is het gedaan want anders verdwijnen die
 
Ja de boer die er nu op zit heeft daar op vraag van de eigenaar mais opgezet, kwestie van de grond wat proper te houden.
De boer mag er van ons zeker nog op ploegen enzo zo lang de grenspaaltjes er niet staan, dan is het gedaan want anders verdwijnen die
Ja, die gaat er voor zijn plezier op ploegen als hij er niets op mag zetten. :D
Maar idd, zoals @Biljart zegt, sowieso dat erfpacht ding eens nakijken, voor hetzelfde geld kunt ge de komende 20jr niets doen met je eigen grond.
 
Terug
Bovenaan