landschappelijk waardevol agrarisch gebied

elcolonel78

Active member
We hebben vorige week een stuk bouwgrond gekocht 20 are.
Hiervan is 10 are landschappelijk waardevol agrarisch gebied, heeft er hier al iemand ervaring mee.

Is deze grond alleen goed om boer op te spelen of dieren te houden of kunnen bepaalde constructies of verhardingen?
 
Agrarisch gebied is bedoeld voor landbouwactiviteiten in de ruime zin.
In agrarisch gebied mag je in principe geen constructies oprichten die bedoeld zijn voor residentieel gebruik, dus geen woning (tenzij het de bedrijfswoning van een beroepslandbouwer betreft).

Ook andere residentiële constructies, zoals een garage, zwembad, tuinhuis, terras,... mogen niet in agrarisch gebied.

Er bestaan wel uitzonderingen indien er al historische constructies aanwezig zijn. Die mag je -onder voorwaarden- verbouwen/uitbreiden/herbouwen/... Dat zijn de zogenaamde 'zonevreemde basisrechten'.

In landschappelijk waardevol gebied geldt sowieso steeds nog een bijkomende 'esthetische' toets, dwz het open landschap mag niet worden aangetast.

Het bovenstaande is weliswaar theorie. Helaas staat landschappelijk waardevol gebied in realiteit vol met koterijen.
 
Deze bepalingen zijn inmiddels vernietigd door het Grondwettelijk Hof. Dus de strenge rechtspraak van de Raad van State geldt gewoon nog.
 
Dus ge koopt iets en ge weet niet eens of ge er op moogt bouwen? :unsure:
Op het eerste stuk wel he, maar daarna Is het voor hem onduidelijk wat je er exact mee mag doen.

We hebben ook al naar zo een stukken gekeken, in principe is bouwen op de eerste 50 m meer dan voldoende
 
Vriendin haar oma haar huis + gronden er rond waren ook in agrarisch waardevol gebied dus je mocht enkel verbouwen in stijl die in omgeving past.

Staat nu een quasi volledige nieuwbouw (denk 1 muur nog recht) die totaal niet in omgeving past (door mensen die dat hebben gekocht)

De juiste mensen kennen en je kan alles
 
Agrarisch gebied is bedoeld voor landbouwactiviteiten in de ruime zin.
In agrarisch gebied mag je in principe geen constructies oprichten die bedoeld zijn voor residentieel gebruik, dus geen woning (tenzij het de bedrijfswoning van een beroepslandbouwer betreft).

Ook andere residentiële constructies, zoals een garage, zwembad, tuinhuis, terras,... mogen niet in agrarisch gebied.

Er bestaan wel uitzonderingen indien er al historische constructies aanwezig zijn. Die mag je -onder voorwaarden- verbouwen/uitbreiden/herbouwen/... Dat zijn de zogenaamde 'zonevreemde basisrechten'.

In landschappelijk waardevol gebied geldt sowieso steeds nog een bijkomende 'esthetische' toets, dwz het open landschap mag niet worden aangetast.

Het bovenstaande is weliswaar theorie. Helaas staat landschappelijk waardevol gebied in realiteit vol met koterijen.
Toevallig omgevingsambtenaar?
 
Agrarisch gebied is bedoeld voor landbouwactiviteiten in de ruime zin.
In agrarisch gebied mag je in principe geen constructies oprichten die bedoeld zijn voor residentieel gebruik, dus geen woning (tenzij het de bedrijfswoning van een beroepslandbouwer betreft).

Ook andere residentiële constructies, zoals een garage, zwembad, tuinhuis, terras,... mogen niet in agrarisch gebied.

Er bestaan wel uitzonderingen indien er al historische constructies aanwezig zijn. Die mag je -onder voorwaarden- verbouwen/uitbreiden/herbouwen/... Dat zijn de zogenaamde 'zonevreemde basisrechten'.

In landschappelijk waardevol gebied geldt sowieso steeds nog een bijkomende 'esthetische' toets, dwz het open landschap mag niet worden aangetast.

Het bovenstaande is weliswaar theorie. Helaas staat landschappelijk waardevol gebied in realiteit vol met koterijen.
En wat met stallen voor schapen, paarden, geiten, etc die niet bedoeld voor voedselconsumptie?
 
En wat met bomen planten?
Goei vraag...

Strikt genomen is dit wellicht niet in overeenstemming met het gewestplan. Er is alleszins rechtspraak die zegt dat 'vertuining' in landschappelijk waardevol agrarisch gebied moet worden vermeden. Dus geen siertuintjes met rozenperkjes oid.
Mijn buikgevoel zegt wel dat het planten van bomen er moet kunnen. Ik zou dan wel opteren voor iets 'knotwilg-achtig' ofzo.
Voor de zekerheid zou ik eens informeren bij de gemeente.

En neen, ik ben zelf geen omgevinsambtenaar :)
 
Dus ge koopt iets en ge weet niet eens of ge er op moogt bouwen? :unsure:
De grond is in totaal 20 are waarvan 10 are bouwgrond. Ik wil beesten gaan houden, maar vroeg me gewoon af of ik bvb ook een stuk als fruitboomgaard of dergelijke kon inrichten.
Denk dat ik eens ga praten met de burgemeester dan komt dat wel in orde
 
De grond is in totaal 20 are waarvan 10 are bouwgrond. Ik wil beesten gaan houden, maar vroeg me gewoon af of ik bvb ook een stuk als fruitboomgaard of dergelijke kon inrichten.
Denk dat ik eens ga praten met de burgemeester dan komt dat wel in orde
Je kan beiden combineren. Door te werken met half- of hoogstam fruitbomen (stamhoogte 1,2 - 2 meter) kunnen de beesten het fruit niet opeten.
Dat is dubbele benutting van de landbouwgrond
Zo werd het vroeger ook gedaan:
 
Mag een (zwem)vijver? Toch ook wel iets dat leuk kan zijn, natuurlijk dan vlak naast de stal (met uitbreiding ;) )
 
Mag een (zwem)vijver? Toch ook wel iets dat leuk kan zijn, natuurlijk dan vlak naast de stal (met uitbreiding ;) )

Nope...

Zitten met hetzelfde op onze grond. Eerste stuk mag praktisch alles, daarna quasi niks. Zelfs een omheining is tricky. Ik heb er een fruitboomgaardje van gemaakt met halfstammekes.
 
De grond is in totaal 20 are waarvan 10 are bouwgrond. Ik wil beesten gaan houden, maar vroeg me gewoon af of ik bvb ook een stuk als fruitboomgaard of dergelijke kon inrichten.
Denk dat ik eens ga praten met de burgemeester dan komt dat wel in orde
Ah, de vriendjespolitiek en de corruptie op het gemeentelijk niveau. En in de handen van deze volksmenners ligt het lot van onze ruimtelijke ordening. Onze ruimtelijke ordening wordt bepaald aan de toog van de voetbalkantine. Only in Belgium en tevens één van de grootste redenen om die materie te verhuizen naar het regionaal of federaal niveau.
 
Het is nu niet dat ik daar ga een zwembad ga gooien hoor. Wil optimaal gebruik maken van dit stuk landbouwgrond en zeker het groene karakter bewaren. Maar ik wil bvb niet dat mijn geiten tussen mijn groenten gaan liggen springen.
 
Indien toegelaten, kijk eens in jouw gemeente als je misschien subsidies krijgt voor het plaatsen van landschapselementen die eigen zijn aan Vlaanderen en een meerwaarde voor de natuur zoals bepaalde hagen, knotwilgen, een poel, etc.
 
Terug
Bovenaan