Kostprijs verwarmingsinstallatie

Kway

New member
Situatie: woning 15 jaar oud - gaswandketel op zolder.
Tijdens onderhoud vastgesteld dat er een waterlek in de ketel is, en dat ketel aan vervanging toe is.
Offerte gekregen voor nieuwe ketel. Prijs van de ketel zelf is ca 2600 euro. De totale offerte inclusief werkuren en materiaal bedraagt 4700 euro eBTW.
Is dit zowat een normaal tarief?
 
Ik heb recent mijn gasketel laten vervangen door condensatie ketel en heb hiervoor ook mijn schouw moeten laten vervangen.

Ketel, openbreken vals plafond, plaatsen nieuwe schouw (10m) en herstellen plafond (schilderklaar) heeft me €4600 incl btw gekost.
Ketel (29kw Vaillant) alleen was €1900 excl, plaatsing €800 excl, de rest was nog wat materiaal, schouw + plaatsing, thermostaat en herstellen plafond.
Hoop dat je hiermee al een idee hebt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Kway
Hoe is de situatie van de huidige ketel, is dit al een condenserende of nog een atmosferisch toestel. Heb je geen foto van de huidige situatie? Als er een dakdoorvoer moet geplaatst worden of getubeerd dan zal de prijs wel hoger zijn natuurlijk. Als de zolder via een wankel uittrek trapje te betreden is speelt dit ook mee natuurlijk.
 
Op zich geen uitzonderlijk bedrag. Ketel klinkt wel aan de dure kant, natuurlijk afhankelijk van welk vermogen en welk type je kiest.

Zoals Renegadexxripxx al aangaf: een paar offertes vragen. Dan zie je ook al snel wie op welke kostenpost uitzonderlijk veel vraagt.
Voor ketels en thermostaten vind je bij de fabrikanten vaak richtprijzen, dat helpt ook om een idee te krijgen.
En zorgen dat je appelen met appelen vergelijkt, vraag 3 installateurs voor een offerte en je krijgt zelden 3 keer hetzelfde merk, model of vermogen in de offerte.
 
  • Leuk
Waarderingen: Kway
Op zich geen uitzonderlijk bedrag. Ketel klinkt wel aan de dure kant, natuurlijk afhankelijk van welk vermogen en welk type je kiest.

Zoals Renegadexxripxx al aangaf: een paar offertes vragen. Dan zie je ook al snel wie op welke kostenpost uitzonderlijk veel vraagt.
Voor ketels en thermostaten vind je bij de fabrikanten vaak richtprijzen, dat helpt ook om een idee te krijgen.
En zorgen dat je appelen met appelen vergelijkt, vraag 3 installateurs voor een offerte en je krijgt zelden 3 keer hetzelfde merk, model of vermogen in de offerte.
Het is een ATAG I32EC - de prijs van de ketel lijkt mij correct als ik vergelijk.
Voor de werkuren wordt 810 euro gevraagd.
Ik heb ondertussen wat meer info gevraagd over de offerte. Er stonden ook zaken op als een expansievat en vernieuwen van de schouw/dakdoorvoer, terwijl mij dat allemaal nog ok lijkt. Probleem zou zijn dat de houdige schouw geen 'afdracht' heeft (horizontaal stuk) en dat zich hierdoor condens opstapelt wat de levensduur van de ketel zou verkorten, dus om die reden wil hij die ook aanpakken (geplaatst door SOD). En expansievat is ook aan vervanging toe.
Leek mij allemaal wel een plausibele uitleg waar ik weinig tegen in kan brengen als leek.

Waar is de tijd dat een verwarmingsketel nog 25-30 jaar dienst deed? Ook voor de nieuwe ketel is de verwachte levensduur ca 15 jaar. Ik dacht echt dat die apparaten allemaal duurzamer waren ...
 
Kway, tis een consumptiemaatschappij geworden.. Toestellen worden zwakker gemaakt om max nog 15j mee te gaan. Is met alles zo.

Ivm schouw kan ik er niets van zeggen. Ivm expansievat, das ook de grote kost niet.

Edit, nog kostelijke dingen die van Atag, Vaillant pak goedkoper.
Zou eens aan mijn leraar moeten vragen of er veel verschil op zit.
Ben avondschool sanitair aan het volgen maar ken er nog niet veel van.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Kway
De ketel pak je hoe goedkoop of duur je zelf wil. Ik had geen zin om na 10-15 jaar weer te moeten wisselen dus ik heb mij een topmodel van Viessmann genomen. Dat kwam op een kleine 7000 euro, ook met een kleine aanpassing aan de schouw en nog wat extra werkjes zoals afvoer voor de condens steken en gasleiding doortrekken (was ter vervanging van een stookolieketel).
Over een jaar of 15 zal ik u weten te zeggen of het de moeite was om zo'n duur model te nemen, of ik een kat in een zak heb gekocht en evengoed een goedkopere ATAG of Bulex had kunnen zetten.
 
Kijk na of je niet in aanmerking komt voor een premie. Dat schaaft dan ook nog een beetje van de totaalprijs af.

 
Als je echt nen hele duurzame ketel wilt moet je nen viessmann vitocrossal zetten :unsure: die gaan zeker 25-30 jaar meegaan
 
Tis zo enen die er nu bij ons staat. Even nagekeken en dat zal tussen de 5500 en 6000 ex BTW gekomen zijn (zat ook nog vervanging van radiator bij dus kan niet zomaar factuurbedrag nemen), inclusief de voeler en nieuwe thermostaat.
Best content van dat ding maar goed, buiten wat minder verbruik (en dat kan ik toch niet vergelijken want hiervoor was het stookolie) zal die wel even goed zijn als goedkopere ketels. De meerwaarde zou hem zitten in de langere levensduur en dat zullen we dus pas later weten.
 
Tis zo enen die er nu bij ons staat. Even nagekeken en dat zal tussen de 5500 en 6000 ex BTW gekomen zijn (zat ook nog vervanging van radiator bij dus kan niet zomaar factuurbedrag nemen), inclusief de voeler en nieuwe thermostaat.
Best content van dat ding maar goed, buiten wat minder verbruik (en dat kan ik toch niet vergelijken want hiervoor was het stookolie) zal die wel even goed zijn als goedkopere ketels. De meerwaarde zou hem zitten in de langere levensduur en dat zullen we dus pas later weten.
Nen vitocrossal is qua kwaliteit niet te vergelijken met nen random wandketel, dat zijn echt tanks. Geloof nooit dat je voor 5000-6000 euro nen geïnstalleerde vitocrossal hebt, peis dat die makkelijk 4500 kosten voor enkel het toestel..
 
Vitocrossal 300, modulerend tussen 2.9 en 19 kW. Tis geen industriële ketel van 50 kW die hier staat he. Ben vergeten kijken aan welk vermogen hij draaide bij die koude ochtenden vorige week maar het was geen enkel probleem om het huis warm te krijgen.
 
Het is een ATAG I32EC - de prijs van de ketel lijkt mij correct als ik vergelijk.
Voor de werkuren wordt 810 euro gevraagd.
Ik heb ondertussen wat meer info gevraagd over de offerte. Er stonden ook zaken op als een expansievat en vernieuwen van de schouw/dakdoorvoer, terwijl mij dat allemaal nog ok lijkt. Probleem zou zijn dat de houdige schouw geen 'afdracht' heeft (horizontaal stuk) en dat zich hierdoor condens opstapelt wat de levensduur van de ketel zou verkorten, dus om die reden wil hij die ook aanpakken (geplaatst door SOD). En expansievat is ook aan vervanging toe.
Leek mij allemaal wel een plausibele uitleg waar ik weinig tegen in kan brengen als leek.

Waar is de tijd dat een verwarmingsketel nog 25-30 jaar dienst deed? Ook voor de nieuwe ketel is de verwachte levensduur ca 15 jaar. Ik dacht echt dat die apparaten allemaal duurzamer waren ...

Richtprijs op de site van ATAG is €2200 excl. BTW, was wel een prijslijst van 2018.
Werkuren lijken me mee te vallen, op basis van mijn beperkte ervaring met 4 recente offertes.
Expansievat zou niet veel mogen zijn; schouw/dakdoorvoer kan wel al eens een paar €100 schelen tussen 2 offertes.

Meestal het moeilijkste in te schatten of om objectieve informatie over te vinden: een goeie installateur die het merk kent en die er is wanneer er problemen zijn.

Duurzaamheid mag je tegenwoordig jammer genoeg nog bijna nergens verwachten. Meer elektronica en zoals Chelark007 zegt, (bijna) alles wordt ontworpen om maar beperkt mee te gaan.
 
Terug
Bovenaan