Klopjacht

Wat een schijtprogramma. Tenenkrullend zijn die ‘interrogaties’. Ik zou mij totaal niet serieus kunnen houden als daar zo een beunhaas voor mij wat fars zit te doen en komt zeveren over een huiszoeking te doen.

Komen ze daar af met een papierke van Play4 “LaAt oNs pLiEs bInNen hIHi”… Om dan vervolgens wat schoenkasten open te doen, op zoek naar 1-2 mensen.

En er staat inderdaad een cameraman rond te dansen telkens. Kan natuurlijk niet anders.

Het heeft wel potentieel anderzijds, maar het voelt niet lekker aan momenteel.

Als ge zogezegd taps hebt op iedereen tot zelfs den trainer van het zoontje, tjah. En daar werd nog niet eens iet verdacht gezegd aan den telefoon. Ik vond dat precies nogal ver gezocht? Leek me zo’n geval van “a we krijgen nen tap binnen dus ze zal daar wel zitten, laten we even doen alsof we de gsm van haar man kunnen traceren tot op 1 huisnummer in een rij huis”. Mis ik iets?
Het ging over het feit dat de gsm van de dochter van die Tilly (die Julie meegenomen had) daar ook was dat een red flag was. Ik vond het spoor goed gevolgd.

Bwah, de zoektocht op Julie was gewoon goed gedaan.
Trok op niks.. Haar man en zijn vriend waar ze nu gevonden is bellen iedere avond met elkaar. En nu plots het moment dat ze daar zit vallen ze daar binnen omdat die 2 mannen gebeld hebben met elkaar?

Slaat totaal op niks. En die drone.. Normaal hebben die drones warmtecameras.. Waarom ze ze dan niet op een treffelijke manier gebruiken is me ook een vraag. Dan zagen ze haar direct zitten in die garage.

In die protonmail kunt ge "enable advanced logs" aanzetten bij de settings!

Als dat aan staat dan logt hij elk IP adres dat inlogt op die protonmail! Dan kunnen ze gewoon constant zien waar zij zitten en moeten ze geen louche hidden pixels in een email foempen met "you want to enable remote content?" berichten om er aan te raken! Om een of andere reden willen ze dat wel gebruiken om op een gehackte facebook mensen te traceren, maar ze doen dat niet met die proton mails.
De meeste hadden toch duidelijk het wachtwoord veranderd waardoor ze dus geen toegang meer hebben tot de accounts? Maar het IT stuk was wel knullig :').

Trok op niks.. Haar man en zijn vriend waar ze nu gevonden is bellen iedere avond met elkaar. En nu plots het moment dat ze daar zit vallen ze daar binnen omdat die 2 mannen gebeld hebben met elkaar?

Slaat totaal op niks.

Best eens opnieuw kijken ;)
Julie had de gsm van de dochter van haar vriendin. Het was omdat deze gsm opeens opdook bij de vriend van haar man. Terwijl de dochter daar niet kan zijn.
Daar klopte iets niets.

Best eens opnieuw kijken ;)
Julie had de gsm van de dochter van haar vriendin. Het was omdat deze gsm opeens opdook bij de vriend van haar man. Terwijl de dochter daar niet kan zijn.
Daar klopte iets niets.
Ah dat stuk heb ik gemist. Mea culpa.

Mss hebben die jagers compleet gefaald en heeft de productie de hints op een zilveren dienblad aangebracht. Of de kandidaten zijn zo doorzichtig dat ze al meteen ontmaskerd waren, maar voor tv moesten ze het wat rekken met extra tips.

Voor elke hint moesten ze dan acteren alsof ze er zelf achter kwamen, maar als ze te veel hints moeten doen vallen ze eens door de mand.

Mijn indruk is dat de echte jacht anders verliep en de Buurtpolitie versie het spannender moet maken. De Nederlandse versie is daarin beter, die kunnen ook draaiboeken uit vorige seizoenen oppikken. Per slot van rekening is het ook altijd hetzelfde, iemand belt of staat op camera.

Slaat totaal op niks. En die drone.. Normaal hebben die drones warmtecameras.. Waarom ze ze dan niet op een treffelijke manier gebruiken is me ook een vraag. Dan zagen ze haar direct zitten in die garage.
Niet alle drones hebben warmte camera's hoor, en als iemand in een gebouw zit dan ga je die niet zien. Denk niet dat de productie drones heeft zoals de amerikaanse luchtmacht ;)

Niet alle drones hebben warmte camera's hoor, en als iemand in een gebouw zit dan ga je die niet zien. Denk niet dat de productie drones heeft zoals de amerikaanse luchtmacht ;)
Bij ons hebben ze nochtans zo een drone die ook warmte door de gebouwen kan zien en we zijn nu ook niet de grootste zone. Lijkt me maar een kleine moeite voor hen om zo een drone te kunnen vragen in bijstand.

Wel raar want het ging nog een gadget kunnen zijn om eens mee te stoefen.

Maar in realiteit ging het zo:

Controlekamer heeft niks en krijgt plots binnen:

"De man van Julie belt nu met Jeffrey de Caluwe en Jeffrey de Caluwe valt onder dezelfde mast als Lobke, die een dochter is van verdachte Tilly. Dit is het adres van Jeffrey: Gentstraat 40".

Denk denk... wat zouden we als topspeurders doen met deze informatie? -> OK allemaal naar dat adres!!
In de realiteit ging het zo:
- Ze merken de vriend van Tilly op in een log van zendmast Mons, duidelijk dat Julie dus een vals spoor wou opzetten
- GSM dochter Tilly verschijnt dan weer in Meulebeke op een zendmast, ze veronderstellen dat het terug over de voetbalclub KFC Meulebeke gaat en zetten daar op in
- Haar vriend belt naar zijn beste vriend Jeffrey en krijgen daar een notificatie van, hij zit op dezelfde zendmast van de bovenstaande gsm. Wat ze verdacht vinden en uitzoeken waar Jeffrey woont, wat blijkt dus ook vlak in de buurt van die zendmast. Niet naar de voetbalclub maar zijn persoonlijk adres dus.

En mogelijk nog een heel hoop gesprekken en info die wij niet meegekregen in de aflevering want daarvoor is het tijdsbestek te klein. Het is gewoon wel gewoon zo moest haar vriend niet gebeld hebben naar zijne beste maat dat ze er niet waren op uitgekomen en ze daar stonden te schilderen aan die voetbalclub. Er was wel wat chance met gemoeid.

Het blijft tv en er kan veel in scene gezet worden (het programma is mogelijks grotendeels fake), maar als je het gewoon objectief bekijkt.. Zowel het koppel van vorige week als Julie deze week zijn gewoon lomp en het is niet meer dan logisch dat ze gepakt werden. Ze zat begot op 5-10min van haar eigen woonst bezig én in haar dichtste vriendenkring. Een gsm meenemen was nu ook niet het allerslimste idee.

Laatst bewerkt:
Zouden ze in het echte leven een tap mogen plaatsen op een gsm van een dochter van een kennis van een verdachte?
Lijk me een te grote cirkel waar je goeie reden zou moeten voor hebben om een tap te plaatsen.

Zouden ze in het echte leven een tap mogen plaatsen op een gsm van een dochter van een kennis van een verdachte?
Lijk me een te grote cirkel waar je goeie reden zou moeten voor hebben om een tap te plaatsen.
Die "kennis" heeft haar net de dag ervoor verborgen gehouden 😛, dat heeft al niets meer met cirkel te maken hé. Het was ook geen echte 'tap' maar ze monitoren het nummer op welke zendmasten die zich bevindt.

Maar nee joh, in de realiteit hebben die helemaal geen toegang tot zendmastdata!
Als ik zeg in de realiteit bedoel ik ook in de realiteit "in dit programma" he, wat men daar effectief uitsteekt in die controlekamer.
En dat komt echt wel redelijk hard overeen met hoe ik het oplijste.

En nadat dat gebeurd is hebben ze het stuk opgenomen van "De speurders zetten alles op alles, de volledige kenissenkring wordt onder tap geplaatst inclusief Lobke, de dochter van Tilly, de vriendin van Julie" en dat fragment ervoor erin geplakt.
Juridisch rammelt dat programma langs alle kanten... en logisch ook. Het is een programma dus de deelnemers zullen op voorhand consent gegeven hebben voor bepaalde zaken. Dan nog denk ik niet dat elk random hotel of winkel of wat dan ook zo'n gesofisticeerde camera's heeft dat die beelden op verzoek van een vingerknip kunnen worden gestreamd. Het blijft een programma en alles is staged.

Mijn ouders zijn enkele jaren geleden eens 's nachts wakker geworden van een hoop geluid uit de tuin. Bleek dat een kennis, dronken door een politiecontrole was gereden en zich verstopt had in hun tuin. Die man aan het roepen tegen de politie dat hij op privé-grond stond en ze niks konden doen enz... Dat maakte toch geen enkele indruk want die agenten liepen gewoon de tuin in om hem te boeien. Zijn nadien nog vriendelijk iets tegen mijn ouders gaan zeggen en gaven nog mee dat er een takelwagen ging komen om die wagen van de oprit te halen. Dus - en lijkt me ook logisch - als agenten iemand op heterdaad betrappen mogen ze volgens mij gewoon op privé-terrein komen om iemand te arresteren.

Die controlekamer krijgt vanuit het niks een tap binnen van de tante van een vluchter. Dat is dus ne cameraman dat daar is en dat door streamt vandaar ook de lage kwaliteit. Want ze hebben geen echte taps. De speurders WETEN dus dat de vluchter daar zit, want de cameraman met de stream zit daar, ze moeten doen alsof dit een random tap is zoals ze zogezegd 20 man continue aan het tappen zijn, en dus ook doen alsof ze geloven dat de vluchter daar niet is terwijl die maar al te goed weten dat die daar wel zit 🤪

Ik beschouw het programma eerder als een soort van docu die laat zien hoé de politie te werk kan gaan bij klopjachten, en die docu toont men dan aan de hand van mensen die "echt" op de vlucht zijn en waarbij men de ingezette middelen om hen te vinden zo "echt" mogelijk naspeelt. De voortvluchtigen beschouw ik dus eerder als acteurs die redelijk wat carte blanche hebben en zich niet aan een scenario moeten houden en het scenario zelf wat kunnen bepalen.

Dat bijlange niet alles echt is, is wellicht ook de reden dat het programma niet echt ingekleed wordt als wedstrijd waar een prijs aan verbonden is aangezien het moeilijk zou zijn om er een echte eerlijke strijd van te maken.

Als ge met die insteek naar het programma kijkt, gaat alles ook minder storen merk ik.

Laatst bewerkt:
In de realiteit hebben die dus helemaal geen toegang tot zendmastdata en krijgen die daar al helemaal niet de hele dag taps binnen van tientallen personen! Dat zijn programmamakers geen flikken. Dat is privacy data waar niemand aan kan. En dat komt echt wel redelijk hard overeen met hoe ik het oplijste.
ik weet niet in welke realiteit ji leeft, maar politie en gerecht heeft afspraken met providers en kunnen deze data bekomen......

Ik beschouw het programma eerder als een soort van docu die laat zien hoé de politie te werk kan gaan bij klopjachten, en die docu toont men dan aan de hand van mensen die "echt" op de vlucht zijn en waarbij men de ingezette middelen om hen te vinden zo "echt" mogelijk naspeelt. De voortvluchtigen beschouw ik dus eerder als acteurs die redelijk wat carte blanche hebben en zich niet aan een scenario moeten houden en het scenario zelf wat kunnen bepalen.

Dat bijlange niet alles echt is, is wellicht ook de reden dat het programma niet echt ingekleed wordt als wedstrijd waar een prijs aan verbonden is aangezien het moeilijk zou zijn om er een echte eerlijke strijd van te maken.

Als ge met die insteek naar het programma kijkt, gaat alles ook minder storen merk ik.
Lobmans, 100% juiste ingesteldheid van je

Terug
Bovenaan