Klimaatthread (en wereldweer)

Stomme vraag mss maar een brandverzekering… Is dat in de VS even vanzelfsprekend als hier in België?

Toch laten Amerikanen zich, wanneer ze afwegen of ze gaan verhuizen, nog steeds het meest leiden door de plaats “waar vrienden en familie wonen” of “een plek die ze zich kunnen veroorloven”, verklaarde Mahalia Clark, een experte inzake natuurrampen en migratiepatronen aan de Universiteit van Vermont, aan The New York Times. “Veel lager op die lijst staat het risico op een orkaan of een bosbrand.”
...
Op een aantal plaatsen kunnen bewoners niet langer om de feiten heen. In gebieden die erg gevoelig zijn voor bosbranden of orkaanschade zijn woningverzekeringspremies onbetaalbaar geworden of hebben verzekeraars zich zelfs geheel teruggetrokken.

En dan nog zijn er idioten op FB die zeggen dat zo'n brand voor rijke mensen helemaal niet zo erg is want die hebben toch genoeg geld om een nieuw huis te kopen.

Geen idee wie Harry Mack is maar als hij tot de rich and famous behoort is de kans zeer groot dat hij ook nog ergens vastgoed heeft. Tis voor iedereen erg maar sommigen gaan maanden in een shelter moeten slapen, anderen niet.

Ergens symbolisch dat ook de superdecadenten er niet meer aan ontsnappen.

Planeet kapoetski. De ellende stopt maar niet, en verbetering is helemaal niet in zicht.
(Dit jaar gaan we weer uitstootrecords breken bv.)

Mel Gibson is zijn huis ook kwijt.
(Maar Mad Max is wel wat gewoon.)

Stomme vraag mss maar een brandverzekering… Is dat in de VS even vanzelfsprekend als hier in België?

Blijkbaar is er een grote brandverzekering (state farm) die enkele maanden voor deze brand is uitgebroken eenzijdig de polis heeft verbroken bij 72 000 eigenaars (huizen en appartementen). Vele van die huizen lagen in risicovol gebied (zeker al 1600 huizen in Palisades zijn hun verzekering zo verloren) en deze huizen vonden sowieso al moeilijk verzekeraars en vele zijn dus ook niet aan een nieuwe verzekering geraakt.

Ik zag ook ergens een stukje van de Rogan zijn podcast vorig jaar, die het verhaal vertelde van een brandweerman , die het eigenlijk voorspelde.
Dat ze de afgelopen jaren geluk hebben gehad met de wind, maar als die eens mis ging zitten dat er desastreuze gevolgen gingen zijn.
---------
Ik vraag me ook af of er gevolgen zijn voor de OS spelen in 2028,
waarschijnlijk zijn er ook weer conspiracy theorieën dat het vuur is aangestoken zodat de stad plaats heeft voor nieuwe hotels of dergelijke.

Gibson ooit nog horen zeggen in een interview dat de mensheid quasi gedoemd is, dat het allemaal niet kan blijven duren.
Dat mad max toestanden wel eens waar kunnen worden.

Nu ligt ook zijn huis in puin.

Astrid Coppens vertelde gisteren op de radio dat je in Malibu je geen brandverzekering meer kan afsluiten (natuurlijk niet echt journalistieke info). Maar goed, de mensen die daar nog gaan wonen kennen de risico's wel. Dit komt niet zomaar uit de lucht vallen.

Toch laten Amerikanen zich, wanneer ze afwegen of ze gaan verhuizen, nog steeds het meest leiden door de plaats “waar vrienden en familie wonen” of “een plek die ze zich kunnen veroorloven”, verklaarde Mahalia Clark, een experte inzake natuurrampen en migratiepatronen aan de Universiteit van Vermont, aan The New York Times. “Veel lager op die lijst staat het risico op een orkaan of een bosbrand.”
Dat is hier in België of Europa niet anders hoor.

Astrid Coppens vertelde gisteren op de radio dat je in Malibu je geen brandverzekering meer kan afsluiten (natuurlijk niet echt journalistieke info). Maar goed, de mensen die daar nog gaan wonen kennen de risico's wel. Dit komt niet zomaar uit de lucht vallen.
Wel te begrijpen dat een verzekeringsmaatschappij niet happig is om daar brandverzekeringen af te sluiten gezien het hoge risico op brandgevaar, maar dat maakt het niet minder een drama voor tal van Amerikanen die daar letterlijk alles kwijt zijn. Toch benieuwd wat voor veranderingen dat teweeg gaat brengen. Projectontwikkelaars zullen daar misschien wel nieuwe kansen in zien.

Als het zo blijft duren, geraak je nergens nog deftig verzekerd.

Daar verzuip je, daar verbrand je.

We gaan effectief naar een scenario dat verzekeringen ook gewoon machteloos worden. Die kunnen zulke kosten niet blijven dragen.

Het is niet omdat er in uw eigen dorp niks gebeurt, dat je de kosten van elders niet mee moet dragen.

Laatst bewerkt:
Rond die huizen zouden ze beter een buffer zone zonder bos houden, dan kan dit niet gebeuren.

Bosbranden lijken me nog wel oplosbaar door in risico zones ofwel niet in een bos te bouwen, ofwel bos rond huizen te verwijderen.

Al is het natuurlijk wel plezant om het uitzicht op een bos te hebben vanuit je huis..

Rond die huizen zouden ze beter een buffer zone zonder bos houden, dan kan dit niet gebeuren.

Bosbranden lijken me nog wel oplosbaar door in risico zones ofwel niet in een bos te bouwen, ofwel bos rond huizen te verwijderen.

Al is het natuurlijk wel plezant om het uitzicht op een bos te hebben vanuit je huis..
Dan ga je toch heel veel bos moeten wegkappen en dat heeft ook zijn gevolgen (o.a. gronderosie en verwoestijning).

De droogte die Sicilië al tijden teistert, zorgt voor een grote ramp: de sinaasappels willen maar niet groeien. De oogst is gehalveerd en veel vruchten zijn niet groter dan pingpongballen. ‘Niemand wil ze hebben, die verdomde sinaasappels.’

+

Zo geraken voedselketens dus verstoord.
Alles straks duurder weer. Armen zullen helemaal op hun kin mogen kloppen.

Nee, en dat blijkt daar enorm duur te zijn, in de orde van 40000 dollar per jaar zeiden ze op TV gisteren. Dus veel mensen nemen dat niet want ze kunnen dat niet betalen.

Als je geen betaalbare verzekering op de privé markt vindt kan je je laten verzekeren door de overheid in Californië. Dat kost gemiddeld 3500 USD per jaar, terwijl mensen met een brandverzekering op de privé markt gemiddeld 1500 USD betalen. Er is wel een limiet van 3 miljoen USD voor een huis, die 40.000 USD zal dan misschien van zo'n situatie zijn.

https://www.hln.be/binnenland/deze-...unnen-staan-door-klimaatverandering~a4c485fe/

Zou er nog een mogelijkheid zijn om zoiets tegen te houden? 75 jaar is politiek gezien nog een eeuwigheid en dan moeten we er met zijn allen iets aan willen veranderen.

Dit gezegd zijnde: dit betekend voor mij (op mijn 120ste) minder lang in de auto zitten om naar de zee te gaan en we zijn af van de helft van Holland. De negatieve gevolgen vallen wel mee denk ik dan ;)

https://www.hln.be/binnenland/deze-...unnen-staan-door-klimaatverandering~a4c485fe/

Zou er nog een mogelijkheid zijn om zoiets tegen te houden? 75 jaar is politiek gezien nog een eeuwigheid en dan moeten we er met zijn allen iets aan willen veranderen.

Dit gezegd zijnde: dit betekend voor mij (op mijn 120ste) minder lang in de auto zitten om naar de zee te gaan en we zijn af van de helft van Holland. De negatieve gevolgen vallen wel mee denk ik dan ;)
Ik zie het vooral als een herkansing om een mooie kustdijk te maken landinwaarts. Weg met de aaneenschakeling van lelijke appartementen.

Ik zie het vooral als een herkansing om een mooie kustdijk te maken landinwaarts. Weg met de aaneenschakeling van lelijke appartementen.
misschien dat we best dan al iets gaan kopen waar vermoedelijk de kustlijn gaan komen, heb altijd wel een beachhouse willen hebben.

Als het er tegen 2100 zo uitziet, gaat het dus geen 75 jaar meer duren he :-)
Het is niet dat de situatie tegen 2090 of 2095 of zelfs 2099 het er nog soortgelijk als vandaag gaat uitzien en dan ineens in 2100 het waterpeil enorm stijgt.

Als het er tegen 2100 zo uitziet, gaat het dus geen 75 jaar meer duren he :)
Het is niet dat de situatie tegen 2090 of 2095 of zelfs 2099 het er nog soortgelijk als vandaag gaat uitzien en dan ineens in 2100 het waterpeil enorm stijgt.
ja, natuurlijk. Maar dan kon ik mijn mopje niet maken natuurlijk.

Dit gezegd zijnde, blijft mijn vraag wel overeind of we erin gaan slagen er nog iets tegen te kunnen doen? Want vanaf wanneer wordt het probleem echt dringend? Gaan we wachten tot het water aan de dijk staat?

Terug
Bovenaan