Klimaatthread (en wereldweer)

Zwaarste storm in 100 jaar, lees ik. Moeilijk in te beelden en op dat vlak denk ik dat we niet mogen klagen met het "saaie" Belgische weer. De stormen die wij soms te verduren krijgen zijn klein bier vergeleken met orkanen zoals Milton.
Wij krijgen nog een restantje orkaan Kirk

In het zuiden van België zou het nog zeer veel kunnen gaan regenen.

Ik ben ergens ook wel nieuwsgierig naar de hallucinante beelden die we gaan zien uit Florida.

Als het effectief de zwaarste storm in 100 jaar is, is dat misschien letterlijk once-in-a-lifetime, dus ik voel me niet schuldig over mijn nieuwsgierigheid. Wat niet wegneemt dat ik sympathiseer met de miserie van de mensen daar.

Waanzin als je die vloed-simulaties ziet:

Waarom is het zo erg dat die luchtdruk zo snel gedaald is met 50 millibar in 10 uur? Is dat zo spectaculair? Op dit vlak ben ik niet 100% bekend, dus als iemand die er wat meer van kent het zou kunnen verduidelijken, zou dat welkom zijn. :smile:

Ik ken er ook weinig van, maar ik dacht dat stormweer in het algemeen veroorzaakt wordt door de interactie van een lage- en een hogedrukgebied. Dus als de lage-druk kern van Milton daalt in de druk, dan is er een groter drukverschil dus de storm is zwaarder. Zoiets? :unsure:

Zoals dat water van hoog naar laag stroomt gaat lucht ook van hogedruk naar lagedruk willen waaien (als je het ventiel van een band open zet stroomt de lucht er uit omdat de luchtdruk in de band hoger is), maar er zijn nog een aantal andere factoren in het spel zoals de draaiing van de Aarde, temperatuur etc
Zo’n orkaan kan je een beetje vergelijken met een bad die leegloopt, een draaikolk die tegen de klok in draait. Krachtige buien klonteren samen en die updraft gaat gaan roteren.

Key West ligt nu ook wel niet in het pad van de orkaan, precies nog niet veel te beleven op die streams, maar de zwaarste impact is vannacht pas zeker (onze tijd)?

Key West ligt nu ook wel niet in het pad van de orkaan, precies nog niet veel te beleven op die streams, maar de zwaarste impact is vannacht pas zeker (onze tijd)?
Key West ligt inderdaad 2x zo dicht bij Havana dan bij Tampa, dus eerder aan de rand van de orkaan.

Het gaat opnieuw kouder worden door de klimaatverandering;

De cirkel is rond, eerst nieuwe ijstijden aangekondigd, daarna middellandse zee klimaat met palmbomen, en nu blijkbaar terug de toendra, weten die klimaatwetenschappers eigenlijk nog iets, of is het toch allemaal puur giswerk.
Frank weet niet welk weer het morgen gaat zijn en de klimaatwetenschappers weten het blijkbaar ook niet meer (of ze komen toch niet overeen).

Het gaat opnieuw kouder worden door de klimaatverandering;

De cirkel is rond, eerst nieuwe ijstijden aangekondigd, daarna middellandse zee klimaat met palmbomen, en nu blijkbaar terug de toendra, weten die klimaatwetenschappers eigenlijk nog iets, of is het toch allemaal puur giswerk.
Frank weet niet welk weer het morgen gaat zijn en de klimaatwetenschappers weten het blijkbaar ook niet meer (of ze komen toch niet overeen).
Natuurlijk weet niemand zeker wat er juist gaat gebeuren bij een opwarmende aarde. Er zijn een aantal theorieën, maar het klimaat is veel te complex om te kunnen voorspellen welk scenario werkelijkheid wordt.

Als de golfstroom "instort," zal de depressietrein dan ook niet "ontsporen" (om het met even onnodig dramatisch taalgebruik te zeggen) gezien die op de rails van de golfstroom rijdt? Indien ja, dan is het toch niet allemaal slecht.

Nu tbh, best zou zijn dat ze omkeert, niet dat ze instort. Krijgen wij eens die vele blauwe luchten en moeten ze het in Boston maar met grijs en regen stellen.

Het zal ook heus geen 10 graden kouder worden, hooguit 3 graden ofzo
Genoeg om dan de opwarming ongedaan te maken bij ons denk ik
Grotere extremen zijn mogelijk wel dan , denk ik.
De windrichting is bij ons de dominante factor, niet de temperatuur van het zeewater. Volgens mij wordt dat nog altijd in hoofdzaak gestuurd door de draaiing van de aarde.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan