Je moét je op zich nergens zorgen om maken, je hoeft het niet in uw hoofd te steken. Maar dat ontneemt ook u niet van uw individuele verantwoordelijkheid. Of je dat nu leuk vindt of niet is irrelevant, dat is de prijs die we allemaal betalen om mens te zijn en in een maatschappij te leven. En dan heb je nu eenmaal geen andere keuze dan ook rekening te houden met anderen.
Je bent volgens mij toch wel intelligent genoeg om in te zien dat er zaken zijn die moeten veranderen? Je ziet toch ook dat er dingen aan het veranderen zijn die verre van positief te noemen zijn? En ja, "opofferingen" gaan er door iedereen gemaakt moeten worden. Of jij dat nu leuk vindt of niet doet er gewoonweg niet toe. Ook is het woord opofferen nogal vrij sterk gekozen. Dat je nog maar 1 keer per jaar op vliegvakantie kan in plaats van 4 keer kan je toch moeilijk een opoffering noemen. Komop, als je even logisch nadenkt kan je zelf toch ook wel beseffen dat het niet normaal is dat je voor een verlengd weekend even op en af vliegt? Toch niet zolang vliegtuigen dergelijke uitstoot hebben.
Gaat dat werkelijk uw levenskwaliteit zo verminderen, als je nog maar 1 vliegvakantie zou kunnen doen? Ik zou het eerlijk gezegd maar een beetje triestig vinden, en dan kan ik inderdaad niet anders dan nestorious gelijk geven als hij zegt dat bij sommige de luxe-slinger is doorgeslagen.
Jij ligt er misschien niet aan te denken dat het 0,x aantal graden warmer is, maar je leeft nu eenmaal niet alleen op deze planeet. En dan bedoel ik niet enkel naar andere mensen toe. Je mag gerust ook 2 minuten nadenken over de impact die dit heeft op de fauna en flora op deze wereld. Jij kan misschien rustig je airco opzetten en je zwembad vullen. Maar daar is de beer die geen vis meer kan vangen omdat de rivier is uitgedroogd vrij weinig mee.
Ik rol zelf ook wel eens met mijn ogen als ik weer eens een comment lees die aanhaalt dat mensen het echte virus zijn. Maar wij hebben als intelligente en dominante soort wel een verantwoordelijkheid naar zowel dieren als planten. We hebben deze planeet enorm naar onze hand gezet, en dat is op zich niet iets om ons voor te schamen. Je kan ervan uitgaan dat elke intelligente soort dergelijk gedrag zou vertonen. Maar het is dan ook aan ons om ervoor te zorgen dat het voor alles en iedereen leefbaar blijft.
Niemand zegt dat je je geen zorgen mag maken om uw auto die later geleverd gaat worden, of dat het goed weer zal zijn op uw bbq. Maar met Het zal wel opgelost raken gaan we jammer genoeg niet ver raken. Er zullen ook mensen zijn die in de jaren '40 wel gedacht hebben dat het wel opgelost zou raken. Maar toch zijn er miljoenen mensen moeten gaan vechten voor de vrijheid die we vandaag genieten. Kan je dan werkelijk zeggen dat eens een jaar langer met dezelfde auto rijden of eens een maand uw gazon niet kunnen sproeien werkelijk zo'n opoffering is?
Kleine beetjes maken groot. Als iedereen een klein beetje water bij de wijn doet kunnen we misschien nog zo goed mogelijk proberen te voorkomen dat iedereen zijn wijn zuur wordt. En ja, ook jij zal dan een beetje water erbij moeten doen. Dat is de prijs die jij betaald om in deze samenleving te leven.
First things first: bedankt om inhoudelijk te reageren en niet 'troll' te roepen, zoals zovelen er hun gemakkelijk vanaf maken eens ze een (sterk) afwijkende mening op het forum lezen.
Of er zaken zijn die MOETEN veranderen... Voor mij alleszins niet. Of toch, ik kom er verder op terug.
Ik kan je alleszins al zeggen dat reizen en vliegvakanties hobby nummer 1 (of gedeelde 1) zijn voor mij. Dat is waar ik extra voor werk, extra voor spaar. Vroeger kon ik dat absoluut niet makkelijk betalen (net huis gekocht, zeer jonge kinderen, ...). Nu is dat iets makkelijker. Je krijgt als het ware geld beschikbaar voor extra luxe (want ja, daar doe ik het toch voor), en bij élke vorm van luxe probeert iemand je wel een schaamte aan te praten (niet dat ik daar van wakker lig).
Airco? Onze planeet gaat eraan! Stop daar eens mee!
Een SUV? Absoluut onnodig! Koop een basiswagen!
Een weekendwagen waarmee je af en toe nutteloos eens gaat rijden? Nergens voor nodig! Afschaffen die handel!
Een paar vliegreizen omdat je nu eenmaal graag in zeer warm weer zit en geniet van dingen die hier niet beschikbaar zijn? Zondaar! Het milieu!
En zo kan ik door gaan.
Jij kan zeggen dat op en af naar Tenerife niet 'normaal' is, voor mij is dat de normaalste zaak van de wereld. Ik stap in het vliegtuig, kijk wat afleveringen van een serie, stap van het vliegtuig, kan er naar een appartement dat we daar ter beschikking hebben en waar ik niets voor moet betalen. Lekker gaan eten vrijdagavond (aan een veel lagere prijs dan hier), de hele zaterdag aan't zwembad liggen en 's avonds pintelieren aan €1/pint. Zondagochtend lekker lang uitslapen, tegen de middag tapas gaan eten en om 15u naar de luchthaven.
Als ik hetzelfde thuis zou doen als daar ben ik evenveel geld kwijt als in Tenerife met het vliegtuig al inbegrepen. En ja, hef daar maar een taks op, die €6 gaat mij echt tegenhouden om dat te blijven doen (not). Het feit dat ik frequent flyer status heb zegt in feite al genoeg hoe ik over vliegen denk. Een fantastische uitvinding. De wereld is nog nooit zo klein geweest.
In plaats van de discussie te voeren op een niveau 'vliegreizen is slecht', zou men er beter voor zorgen dat vliegen klimaatneutraal wordt (ecomodernisme). Ik haat al dat 'consuminderen' gedoe.
Ik zeg niet dat je geen mening mag hebben over vliegen. Als je niet wil vliegen omwille van het milieu/klimaat, doe dat dan niet.
Aan de andere kant neem ik gewoon het vliegtuig als ik daar zin in heb. Mooi toch, zo'n samenleving. Voor mij stopt de tolerantie steeds bij mensen die andere iets proberen te verbieden. Vegans die vleeseters een schuldgevoel willen aanpraten? Mensen die me willen verbieden m'n Intex te vullen? Die me vertellen dat ik niet met het vliegtuig op reis mag gaan? Foute boel. Doe je eigen ding, en laat een ander ook z'n eigen ding doen, en al helemaal zolang dat perfect binnen het wettelijke kader valt.
Zoals in een post hierboven al geschreven werd: de wereld moest al vierduizend keer naar de knoppen geweest zijn. We zijn hier nog. We leven nog. We'll figure a way, we zijn nu eenmaal de dominante soort én we hebben al fantastische uitvindingen gedaan.
Tuurlijk wil ik gerust één, drie of zeven maanden langer met m'n huidige wagen rondrijden. Maar ik schreef dat maar om aan te tonen wat de dingen zijn die af en toe in mijn hoofd zitten (niet dat ik er niet van slaap, versta me zeker niet verkeerd) of waar ik aan denk. Ik lig NOOIT te denken aan het klimaat. 'oh neen, het warmt op en potentieel worden bepaalde streken onherbergzaam en potentieel zullen bepaalde streken onder water komen te staan'. Zoals ik al zei, we'll figure. Focus op het positieve: als één deel onherbergzaam wordt, zal het misschien in het noorden veel beter leefbaar worden. We gaan als mensheid HEUS wel oplossingen vinden om het waterprobleem op te lossen. Enzovoort.
PS: uit bovenstaande zou je kunnen afleiden dat ik dingen doe om tegen schenen te stampen of om 'contrair' te doen. Dat is het absoluut niet. Ik heb 10.000 liter regenwater. Mijn dak ligt vol zonnepanelen en ik heb een thuisbatterij. Ik woon in een zeer goed geïsoleerde en relatief bescheiden HOB. Ik sorteer netjes m'n PMD en andere dingen. Omdat dat net dingen zijn die NUL inspanning eisen of waarvoor je luxe moet voor opofferen. Mijn airco niet aanzetten als het buiten warm is? Sorry, daar offer ik wel luxe voor op en dat wil ik niet doen.