Klimaatregelen

Aanvullend daarop, maar meer richting energie vraag ik mij bijvoorbeeld al lang af waarom er nog geen verbod is gekomen op pakweg lichtreclame. Of zelfs maar tussen 22:00 - 06:00. Wat is het nut dat hier iets verder de logo's van verschillende bedrijven verlicht worden om 02:00, of waarom moeten reclamepanelen op dat uur nog branden? Of spots op monumenten, kerken, etc. Allez, ik zal ergens wel wat naïef zijn. Maar dat moet over heel België, of zelfs over heel Europa een enorme besparing op energie betekenen voor vrijwel geen moeite?
Lichtreclame volledig eens.

Maar een paar mooie gebouwen die we hebben mogen gerust wat LED lichtjes staan. Die schoonheid mogen we toch hebben of we worden allemaal depri.

Lichtreclame volledig eens.

Maar een paar mooie gebouwen die we hebben mogen gerust wat LED lichtjes staan. Die schoonheid mogen we toch hebben of we worden allemaal depri.
Snachts zou je beter slapen in plaats van naar gebouwen te zitten kijken, slaaptekort zorgt eerder voor depri gedachten.

Aanvullend daarop, maar meer richting energie vraag ik mij bijvoorbeeld al lang af waarom er nog geen verbod is gekomen op pakweg lichtreclame. Of zelfs maar tussen 22:00 - 06:00. Wat is het nut dat hier iets verder de logo's van verschillende bedrijven verlicht worden om 02:00, of waarom moeten reclamepanelen op dat uur nog branden? Of spots op monumenten, kerken, etc. Allez, ik zal ergens wel wat naïef zijn. Maar dat moet over heel België, of zelfs over heel Europa een enorme besparing op energie betekenen voor vrijwel geen moeite?
En straat verlichting... Als amateur astronoom ist echt huilen met de pet op in Belgie.
https://www.lightpollutionmap.info/#zoom=5.08&lat=50.0122&lon=8.5895&layers=B0FFFFFFFTFFFFFFFFFFF
Ge moet gewoon eens kijken naar die map. Parijs is meer geconcentreerd dan vlaanderen. Dat kost gewoon geld.

En straat verlichting... Als amateur astronoom ist echt huilen met de pet op in Belgie.
https://www.lightpollutionmap.info/#zoom=5.08&lat=50.0122&lon=8.5895&layers=B0FFFFFFFTFFFFFFFFFFF
Ge moet gewoon eens kijken naar die map. Parijs is meer geconcentreerd dan vlaanderen. Dat kost gewoon geld.
Maar dan krijgen de boeven weer vrij spel, zo in het donker kunnen ze veel gemakkelijker inbreken :unsure:

(of dat was toch de grootste kritiek die ze hier hadden tegen het gemeenteplan om de straatverlichting te doven tussen 1 en 5 u hier in de gemeente om energie te besparen)

Maar dan krijgen de boeven weer vrij spel, zo in het donker kunnen ze veel gemakkelijker inbreken :unsure:

(of dat was toch de grootste kritiek die ze hier hadden tegen het gemeenteplan om de straatverlichting te doven tussen 1 en 5 u hier in de gemeente om energie te besparen)
Was het ook niet dat gemeentes de grootste aandeelhouders zijn van de energieleveranciers. Verbruik verlichting wordt gefinancierd met belastingsgeld en de dividenden strijken de gemeentes op?

Was het ook niet dat gemeentes de grootste aandeelhouders zijn van de energieleveranciers. Verbruik verlichting wordt gefinancierd met belastingsgeld en de dividenden strijken de gemeentes op?
Ik weet van de intercommunales maar of dit van de energieleveranciers zo zou zijn, dat is mij een raadsel. Ik moet wel zeggen dat de gemeente hier toch voet bij stuk gehouden heeft en de straatverlichting toch gedoofd wordt op weekdagen hoewel daar veel protest tegen was. Imo zou men dit mogen doen in gans belgie als men dan ook de weginfrastructuur aanpakt en overal reflecterende belijning voorziet

Klimaatopwarming 100+ jaar gekend en de Maya's die wisten 5000BC al dat de wereld ging vergaan. Maar dat is in ieder geval niet wat awareness studies erover te zeggen hebben.
Zie dan maar dat ze ons over 30 jaar dan ook niet aansmeren dat we nooit iets tegen aliens ondernomen hebben. Want dat wisten we dan ook al sinds Roswell 1947.
Allez nu zijn we er weer klimaatverandering vergelijken met aliens en maya gedoe.. :rolleyes:

Ik leer nochtans al sinds ik kind was over klimaatopwarming, er is een artikel in popular mechanics in aangaande dit in 1910, er is dat rapport van shell in 1986 dat perfect de huidige situatie voorspelt, etc Die generatie(s) hebben gewoon moedwillig en consequent hun kop in het zand gestoken en hun handjes uitgehouden. Wat ze nu ook nog steeds doen. En dat zo ochgot eens ook mss nog 5 jaar moeten afzien zou er dan nog teveel aan zijn?

Ze wilden dat niet omdat ze niet bewust waren over de bedreiging ervan. Nu ligt dat anders, toen niet. In ieder geval geen reden om mensen uit hun huis te verdrijven. Die huizen zullen de komende 30 jaar sowieso wel vrijkomen en ofwel gerenoveerd ofwel gesloopt worden.
Niemand die er iets van kent stelt dat we 30 jaar kunnen wachten

Klimaatopwarming 100+ jaar gekend en de Maya's die wisten 5000BC al dat de wereld ging vergaan. Maar dat is in ieder geval niet wat awareness studies erover te zeggen hebben.
Zie dan maar dat ze ons over 30 jaar dan ook niet aansmeren dat we nooit iets tegen aliens ondernomen hebben. Want dat wisten we dan ook al sinds Roswell 1947.

Ze wilden dat niet omdat ze niet bewust waren over de bedreiging ervan. Nu ligt dat anders, toen niet. In ieder geval geen reden om mensen uit hun huis te verdrijven. Die huizen zullen de komende 30 jaar sowieso wel vrijkomen en ofwel gerenoveerd ofwel gesloopt worden.

Allez nu zijn we er weer klimaatverandering vergelijken met aliens en maya gedoe.. :rolleyes:

Ik leer nochtans al sinds ik kind was over klimaatopwarming, er is een artikel in popular mechanics in aangaande dit in 1910, er is dat rapport van shell in 1986 dat perfect de huidige situatie voorspelt, etc Die generatie(s) hebben gewoon moedwillig en consequent hun kop in het zand gestoken en hun handjes uitgehouden. Wat ze nu ook nog steeds doen. En dat zo ochgot eens ook mss nog 5 jaar moeten afzien zou er dan nog teveel aan zijn?
Gaat de vergelijking dan niet op? Het is niet omdat iemand 100+ jaar geleden ooit geschreven heeft dat de aarde zou opwarmen dat dit betekent dat een generatie daarvan op de hoogte was en daarom schuld treft. Net zo goed gaat niemand schuld treffen als morgen de aliens aan de deur staan omdat er in 1947 al over ufo's geschreven werd.

Onze generatie heeft wel op school over de opwarming geleerd, maar niet de overtuiging en consensus over het thema die er vandaag is. In de '90s was het nog een 'onbewezen theorie' dixit leerkracht aardrijkskunde, want zolang de oceanen alles blijven capteren is er geen probleem.
In de jaren '00 was het zelfs op de unief vak ecologie nog geen uitgemaakte zaak of het nu zou opwarmen of afkoelen, dixit prof. Ecologie. En zo slecht zal ik het nu ook weer niet begrepen hebben met mijn onderscheiding.

Wat wisten voorgaande generaties van klimaatopwarming als ik mijn tante (of sommige games.telenet.be leden) niet eens de evolutieleer uitgelegd kreeg?

Ommezwaai awareness was unconvenient truth in 2005 maar in 2009 kochten we (onze generatie dus) ook nog grettig 400 watt plasma tv's.

Niemand die er iets van kent stelt dat we 30 jaar kunnen wachten
We kunnen wel wachten en we zullen dat ook moeten binnen wat maatschappelijk mogelijk is, ook al betekent dit dat we het daardoor eerst nog wat erger zullen maken. Als we het buiten het maatschappelijk mogelijke doen, vallen staten eerder dan onze co uitstoot.

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat? Het is al 100+ jaar gekend als een probleem, minstens 40 jaar als een serieus probleem maar we mogen die generatie(s) net danken voor consequent en gericht onder mat schuiven van die problemen om toch maar hun winsten op te strijken.

Die konden dat wel, wie wilden dat niet. Groot verschil en ik zeg ook niet dat ze dat moeten renoveren. Verkoop die oude boel en ga in een appartement ergens.

Club van Rome voorspelde ergens rond 1960 dat er tegen het jaar 2000 geen olie meer zou zijn. Alle grondstoffen zouden uitgeput zijn.

Aantal jaren later was het de zure regen. Alle bossen in Europa gingen sterven van de zure regen. Alles draaide om het milieu. Hele weken smogalarm tijdens de winter door de kolenkachels. Het milieu is daarna ook sterk verbeterd. Alles draaide om het milieu. Loodvrije benzine, gas want dat vervuilde niet. CNG voor auto's. Je hoefde voor een CNG zelfs geen rijtaks te betalen. Eco premie van 3500 euro als je een diesel kocht met roetfilter.

Vanaf 1980 voorspelde men een nieuwe ijstijd. Met de winter van 1986-1987 als hoogtepunt. Het vroor toen hier in Limburg tot -23 graden.

De opwarming van het klimaat daar is men pas later over begonnen.

Eigenlijk wel belachelijk. Tot zover "we voeren belastingen in op ongezonde dingen, omdat we begaan zijn met jullie gezondheid". Een grotere middelvinger als dit kan je echt niet krijgen. Omgekeerde wereld, daar in Japan.

Je moét je op zich nergens zorgen om maken, je hoeft het niet in uw hoofd te steken. Maar dat ontneemt ook u niet van uw individuele verantwoordelijkheid. Of je dat nu leuk vindt of niet is irrelevant, dat is de prijs die we allemaal betalen om mens te zijn en in een maatschappij te leven. En dan heb je nu eenmaal geen andere keuze dan ook rekening te houden met anderen.

Je bent volgens mij toch wel intelligent genoeg om in te zien dat er zaken zijn die moeten veranderen? Je ziet toch ook dat er dingen aan het veranderen zijn die verre van positief te noemen zijn? En ja, "opofferingen" gaan er door iedereen gemaakt moeten worden. Of jij dat nu leuk vindt of niet doet er gewoonweg niet toe. Ook is het woord opofferen nogal vrij sterk gekozen. Dat je nog maar 1 keer per jaar op vliegvakantie kan in plaats van 4 keer kan je toch moeilijk een opoffering noemen. Komop, als je even logisch nadenkt kan je zelf toch ook wel beseffen dat het niet normaal is dat je voor een verlengd weekend even op en af vliegt? Toch niet zolang vliegtuigen dergelijke uitstoot hebben.

Gaat dat werkelijk uw levenskwaliteit zo verminderen, als je nog maar 1 vliegvakantie zou kunnen doen? Ik zou het eerlijk gezegd maar een beetje triestig vinden, en dan kan ik inderdaad niet anders dan nestorious gelijk geven als hij zegt dat bij sommige de luxe-slinger is doorgeslagen.

Jij ligt er misschien niet aan te denken dat het 0,x aantal graden warmer is, maar je leeft nu eenmaal niet alleen op deze planeet. En dan bedoel ik niet enkel naar andere mensen toe. Je mag gerust ook 2 minuten nadenken over de impact die dit heeft op de fauna en flora op deze wereld. Jij kan misschien rustig je airco opzetten en je zwembad vullen. Maar daar is de beer die geen vis meer kan vangen omdat de rivier is uitgedroogd vrij weinig mee.

Ik rol zelf ook wel eens met mijn ogen als ik weer eens een comment lees die aanhaalt dat mensen het echte virus zijn. Maar wij hebben als intelligente en dominante soort wel een verantwoordelijkheid naar zowel dieren als planten. We hebben deze planeet enorm naar onze hand gezet, en dat is op zich niet iets om ons voor te schamen. Je kan ervan uitgaan dat elke intelligente soort dergelijk gedrag zou vertonen. Maar het is dan ook aan ons om ervoor te zorgen dat het voor alles en iedereen leefbaar blijft.

Niemand zegt dat je je geen zorgen mag maken om uw auto die later geleverd gaat worden, of dat het goed weer zal zijn op uw bbq. Maar met Het zal wel opgelost raken gaan we jammer genoeg niet ver raken. Er zullen ook mensen zijn die in de jaren '40 wel gedacht hebben dat het wel opgelost zou raken. Maar toch zijn er miljoenen mensen moeten gaan vechten voor de vrijheid die we vandaag genieten. Kan je dan werkelijk zeggen dat eens een jaar langer met dezelfde auto rijden of eens een maand uw gazon niet kunnen sproeien werkelijk zo'n opoffering is?

Kleine beetjes maken groot. Als iedereen een klein beetje water bij de wijn doet kunnen we misschien nog zo goed mogelijk proberen te voorkomen dat iedereen zijn wijn zuur wordt. En ja, ook jij zal dan een beetje water erbij moeten doen. Dat is de prijs die jij betaald om in deze samenleving te leven.
First things first: bedankt om inhoudelijk te reageren en niet 'troll' te roepen, zoals zovelen er hun gemakkelijk vanaf maken eens ze een (sterk) afwijkende mening op het forum lezen.

Of er zaken zijn die MOETEN veranderen... Voor mij alleszins niet. Of toch, ik kom er verder op terug.
Ik kan je alleszins al zeggen dat reizen en vliegvakanties hobby nummer 1 (of gedeelde 1) zijn voor mij. Dat is waar ik extra voor werk, extra voor spaar. Vroeger kon ik dat absoluut niet makkelijk betalen (net huis gekocht, zeer jonge kinderen, ...). Nu is dat iets makkelijker. Je krijgt als het ware geld beschikbaar voor extra luxe (want ja, daar doe ik het toch voor), en bij élke vorm van luxe probeert iemand je wel een schaamte aan te praten (niet dat ik daar van wakker lig).

Airco? Onze planeet gaat eraan! Stop daar eens mee!
Een SUV? Absoluut onnodig! Koop een basiswagen!
Een weekendwagen waarmee je af en toe nutteloos eens gaat rijden? Nergens voor nodig! Afschaffen die handel!
Een paar vliegreizen omdat je nu eenmaal graag in zeer warm weer zit en geniet van dingen die hier niet beschikbaar zijn? Zondaar! Het milieu!
En zo kan ik door gaan.

Jij kan zeggen dat op en af naar Tenerife niet 'normaal' is, voor mij is dat de normaalste zaak van de wereld. Ik stap in het vliegtuig, kijk wat afleveringen van een serie, stap van het vliegtuig, kan er naar een appartement dat we daar ter beschikking hebben en waar ik niets voor moet betalen. Lekker gaan eten vrijdagavond (aan een veel lagere prijs dan hier), de hele zaterdag aan't zwembad liggen en 's avonds pintelieren aan €1/pint. Zondagochtend lekker lang uitslapen, tegen de middag tapas gaan eten en om 15u naar de luchthaven.

Als ik hetzelfde thuis zou doen als daar ben ik evenveel geld kwijt als in Tenerife met het vliegtuig al inbegrepen. En ja, hef daar maar een taks op, die €6 gaat mij echt tegenhouden om dat te blijven doen (not). Het feit dat ik frequent flyer status heb zegt in feite al genoeg hoe ik over vliegen denk. Een fantastische uitvinding. De wereld is nog nooit zo klein geweest.
In plaats van de discussie te voeren op een niveau 'vliegreizen is slecht', zou men er beter voor zorgen dat vliegen klimaatneutraal wordt (ecomodernisme). Ik haat al dat 'consuminderen' gedoe.
Ik zeg niet dat je geen mening mag hebben over vliegen. Als je niet wil vliegen omwille van het milieu/klimaat, doe dat dan niet.
Aan de andere kant neem ik gewoon het vliegtuig als ik daar zin in heb. Mooi toch, zo'n samenleving. Voor mij stopt de tolerantie steeds bij mensen die andere iets proberen te verbieden. Vegans die vleeseters een schuldgevoel willen aanpraten? Mensen die me willen verbieden m'n Intex te vullen? Die me vertellen dat ik niet met het vliegtuig op reis mag gaan? Foute boel. Doe je eigen ding, en laat een ander ook z'n eigen ding doen, en al helemaal zolang dat perfect binnen het wettelijke kader valt.

Zoals in een post hierboven al geschreven werd: de wereld moest al vierduizend keer naar de knoppen geweest zijn. We zijn hier nog. We leven nog. We'll figure a way, we zijn nu eenmaal de dominante soort én we hebben al fantastische uitvindingen gedaan.

Tuurlijk wil ik gerust één, drie of zeven maanden langer met m'n huidige wagen rondrijden. Maar ik schreef dat maar om aan te tonen wat de dingen zijn die af en toe in mijn hoofd zitten (niet dat ik er niet van slaap, versta me zeker niet verkeerd) of waar ik aan denk. Ik lig NOOIT te denken aan het klimaat. 'oh neen, het warmt op en potentieel worden bepaalde streken onherbergzaam en potentieel zullen bepaalde streken onder water komen te staan'. Zoals ik al zei, we'll figure. Focus op het positieve: als één deel onherbergzaam wordt, zal het misschien in het noorden veel beter leefbaar worden. We gaan als mensheid HEUS wel oplossingen vinden om het waterprobleem op te lossen. Enzovoort.

PS: uit bovenstaande zou je kunnen afleiden dat ik dingen doe om tegen schenen te stampen of om 'contrair' te doen. Dat is het absoluut niet. Ik heb 10.000 liter regenwater. Mijn dak ligt vol zonnepanelen en ik heb een thuisbatterij. Ik woon in een zeer goed geïsoleerde en relatief bescheiden HOB. Ik sorteer netjes m'n PMD en andere dingen. Omdat dat net dingen zijn die NUL inspanning eisen of waarvoor je luxe moet voor opofferen. Mijn airco niet aanzetten als het buiten warm is? Sorry, daar offer ik wel luxe voor op en dat wil ik niet doen.

.eef ik ernaar zoals jij doet? Wellicht niet. Doe ik meer dan de gemiddelde Belg of Vlaming? Geen idee. Ik doe inspanningen op mijn maat, binnen mijn mogelijkheden, volgens mijn overtuiging. Als eenieder daarmee begint, geraken we al ver. En net dat is wat volgens mij de meeste mensen wel degelijk doen, naar mijn gevoel. Itt tot uw gevoel blijkbaar.
Toegegeven; de menselijke aard kennende is het qua besef en ambitie al vrij fantastisch dat we staan waar we staan. Veel mensen dragen hun steentje bij en dat is alleen maar toe te juichen. Mijn mening is inderdaad dat we nog lang niet genoeg doen en dat er behoorlijk systematische gedragsveranderingen moeten komen om effectief te raken waar we moeten raken, en dat het niet allemaal van technologie zal kunnen komen.

Maar nogmaals, heel het argument over overdreven luxe en boven onze stand leven is helemaal niet begonnen als een discussie over hoe we ons allemaal voor een half miljoen in de schulden moeten storten. Het ging over meer betalen voor water. Waarbij ik dus zeg dat je gazon besproeien en je opzetzwembad met stadswater aan het begin van een hittegolf laten vollopen dingen zijn die we voortaan misschien moeten opofferen.

Heel de discussie over alle klimaatinvesteringen en dergelijke is alleen maar ontstaan toen ik als reactie op een andere post aangaf dat ik die investeringen voor mezelf, zonder exuberant loon of kapitaal, wel nog betaalbaar vond mits bepaalde opofferingen. Ja, ik heb dat wat op een polariserende manier verwoord door het over luxeverslavingen te hebben. Nee, ik vind niet dat iedereen nu onmiddelijk al dezelfde investeringen moet doen. Ja, ik vind dat de meeste mensen wel iets mogen doen, en niet alleen neuten dat de overheid met oplossingen moeten komen.

Al heb ik op een gekke manier wel respect voor de mening van @Timothy omdat die tenminste volledig toegeeft waar het voor hem om draait; dat het hem eigenlijk geen zak kan schelen. Da's een consistent waardepatroon, ook al vind ik het natuurlijk de compleet verkeerde insteek. Alle andere mensen, mezelf incluis, zitten toch in een hypocriete cognitieve dissonantie. Aan de ene kant weten we perfect wat er op ons afkomt, aan de andere kant nemen we slechts maatregelen die ons maar 25% vooruit helpen. Ik neem dan wel behoorlijk wat maatregelingen in onze bouw, uiteindelijk ga ik nog altijd met een zeer comfortabele woning opgescheept zitten met een ventilatiesysteem D en geothermische warmtepomp, die nog altijd redelijk wat elektriciteit vragen. Een luxueuzere situatie dan wat 95% van de mensheid ooit mocht meemaken. Mijn CO2 uitstoot is maw zeker nog niet 0%.

In plaats van de discussie te voeren op een niveau 'vliegreizen is slecht', zou men er beter voor zorgen dat vliegen klimaatneutraal wordt (ecomodernisme). Ik haat al dat 'consuminderen' gedoe.
Los van de toon in de rest van de post vind ik dit gewoon naïef. We leven niet in een Hollywoodfilm waar "de wetenschap" als een deus ex machina het allemaal eens gaat oplossen (en en passant wat natuurwetten buigt of breekt). Je hebt al eens iets gelijkaardig neergeschreven, waar ik toen al op gereageerd heb:

Uiteindelijk komt het voor mij neer op je kop in het zand steken: iemand anders gaat wel iets vinden, en ik kan gewoon verder doen.

In de Emiraten staan al 10 jaar of langer ontziltingsinstallaties die zout zeewater omzetten naar drinkbaar water
Sommige zijn dan nog gebouwd door Besix, gewoon een Belgisch bedrijf

Aangezien we toch al kapot belast worden, kan onze overheid met onze centen misschien daar eens naar kijken ipv te verbieden om Intexzwembaden te vullen

Er moet gewoon op gemeentelijk niveau of zelfs lager werk worden gemaakt van een afkoppeling van de RWA en het hemelwater lokaal trachten op te slaan...

Terug
Bovenaan