Klimaatregelen

Maar zelfs heel veel mensen uit de middenklasse die al (heel) veel hebben gedaan voor uw woning gaan het nu moeilijk krijgen komend jaar.
De gegoede middenklasse zal er nog min of meer doorspartelen, bij andere staat het water ook aan de lippen of gaan ze kopje onder

Die vakantie van vorig jaar of die auto van 3jaar geleden maken dan niet meer uit. Die mensen hebben al geïnvesteerd en zien de prijzen stijgen tot een niveau waarop ze het nietmeer gaan kunnen betalen.
Dat zijn dan nog niet de sukkelaars die jij er bij betrekt om het in het belachelijke te trekken.

Zelfs de mensen die aanpassingen hebben gedaan aan hun woning gaan nu 200-300€ meer per maand moeten betalen dan ze nu doen.

Wij betaalden in
2020: 866€ incl BTW
2021: 942€ incl BTW
2022 : nog lopende

Mijn laatste simulatie (vast tarief voor nieuw contract in december) op de vreg was +-3500€
 
Om nog maar te zwijgen van Roger, de man zonder benen die van een uitkering leeft in een lekke boomhut.
Of Amandine, de alcoholverslaafde moeder van 12 kinderen die de kurken van haar wijnflessen spaart om met de kurk haar wanden te isoleren.
...
Kunnen we er aub mee stoppen?
Of Kas, de man die onder een zelfgedefinieerd mediaan gezinsinkomen zit als technisch tekenaar (?), zijn missie heeft gemaakt van ecologisch wonen in niet-conventionele vorm, hiervoor een grote lening aangaat, en zichzelf als de standaard ziet. Zoiets?

We redeneren in cirkels. Jij zegt dat er geen overlap is tussen die mensen, ik zeg van wel. Ik heb daar - toegegeven- geen statistisch bewijs voor. Ik zie veel middenklassers rond mij die zich wel bezighouden met het huren van paardenstallen, kopen van SUVs en meerdere reizen per jaar te maken terwijl ze toch maar het absolute minimum doen in hun bouw om aan de regels te voldoen. Is het verkeerd om dat de extrapoleren naar de algemene bevolking? Methodologisch wel, maar gebaseerd op mijn inschattingsvermogen en gezond verstand blijft mijn vermoeden wel zo.
In elke systeem waar enige vrijheid geldt krijg je zoiets, ik zou me dan eerder de vraag stellen of jouw anekdotes deel uitmaken van een grote groep in de maatschappij.

Ik ga akkoord met je besluit dat we onze huizen ecologischer moeten maken en dit best wat hoger op de collectieve agenda mag staan, en je inspanningen zijn admirabel, maar je betoog is niet echt productief te noemen. Overigens lijk ik bij die laatste hoogdravende zin echt wel een andere forumgebruiker te lezen die zijn persoonlijke mening graag verpakt als feiten.
 
Om nog maar te zwijgen van Roger, de man zonder benen die van een uitkering leeft in een lekke boomhut.
Of Amandine, de alcoholverslaafde moeder van 12 kinderen die de kurken van haar wijnflessen spaart om met de kurk haar wanden te isoleren.
...
Kunnen we er aub mee stoppen?
We kunnen stoppen met voorbeelden die zeer uitzonderlijke situaties schetsen.
Maar wat we niet kunnen is stoppen met voorbeelden van alledaagse situaties, enkel en alleen omdat ze iemand's argument op internet slecht uitkomen.
Mijn voorbeeld, een alleenstaande vrouw die 1600€ pensioen trekt zoals mijn moeder, is - tenzij ik me vergis - zelfs bovengemiddeld en geen uitzonderlijke situatie zoals Roger zonder benen of Amandine met haar 12 kinderen.

Wat zeg je nu eigenlijk? Mensen zijn te druk bezig met welke opties ze in hun nieuwe bedrijfswagen gaan nemen om zich druk te maken dat hun kleinkinderen het een pak slechter gaan hebben dan henzelf? Welke problemen en uitdagingen zijn zo allesomvattend in het leven van de modale westerling dat het dom zou zijn zich met de toekomst bezig te houden?
Mijn gepensioneerde moeder heeft geen bedrijfswagen. Nooit gehad. Ze heeft de wagen die mijn vader nagelaten had, met haar spaarcentjes op haar eigendom geplaatst. Die benzine wagen gaat hopelijk nog 30 jaar mee want ze is emotioneel gehecht aan die erfenis en met haar wekelijkse beperkt aantal kilometers naar de supermarkt gaat ze nooit van haar leven nog iets nieuws nodig hebben.

Haar stookolieketel die 2 jaar geleden gesneuveld is, hebben we al quasi verplicht vervangen met een gasketel 'voor de goede zaak'. Dat leek toen een goed idee, maar nu is ze daardoor gejost waardoor ik jaarlijks 10 kuub hout zaag en klief zodat zij haar pensioen niet moet opsouperen aan deze energieprijzen.

Waar ze 's nachts wakker van ligt is de onvoorziene renovatienood van haar dak, waar ze godzijdank wel wat spaargeld voor heeft, maar langs de andere kant ook de rest van haar leven mee moet toekomen om de kuisvrouw, de tuinman en medische kosten te kunnen betalen.
Waardig kunnen blijven wonen in haar eigen huis tot haar dood en alle verantwoordelijkheden die daar opeens bijgekomen zijn kunnen trotseren en de zorg voor de kleinkinderen, zijn genoeg zorgen aan haar hoofd.

Het laatste wat ze in haar hoofd moet steken zijn investeringen 'om de beschaving te redden' doemberichten.
En als dat teveel gevraagd is, dan mag deze beschaving voor mijn part al opfokken, want dan is ze het niet waard om gered te worden.
 
Of Kas, de man die onder een zelfgedefinieerd mediaan gezinsinkomen zit als technisch tekenaar (?), zijn missie heeft gemaakt van ecologisch wonen in niet-conventionele vorm, hiervoor een grote lening aangaat, en zichzelf als de standaard ziet. Zoiets?


In elke systeem waar enige vrijheid geldt krijg je zoiets, ik zou me dan eerder de vraag stellen of jouw anekdotes deel uitmaken van een grote groep in de maatschappij.

Ik ga akkoord met je besluit dat we onze huizen ecologischer moeten maken en dit best wat hoger op de collectieve agenda mag staan, en je inspanningen zijn admirabel, maar je betoog is niet echt productief te noemen. Overigens lijk ik bij die laatste hoogdravende zin echt wel een andere forumgebruiker te lezen die zijn persoonlijke mening graag verpakt als feiten.
Ja, kijk, ik ga er gewoon mee kappen, want ik raak telkens enorm opgewonden over heel de klimaatdiscussie en de ongelofelijke inertie en het gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel in onze maatschappij. En telkens als ik denk dat ik oplossingsgericht ben en over oplossingen wil discussieren, krijg ik toch maar het gevoel dat ik word weggezet als een arrogante wereldverbeteraar die vooral heel hard op zijn plaats gezet moet worden. Als iemand die gewoon contraire meningen spuit om aandacht te krijgen, of een soort prediker van een absurd geloof. Ik voel me enorm omcomfortabel om in die rol geduwd te worden, dus kap ik er best mee voor het nog verder ontspoort. Allez zeg. "mijn missie gemaakt van ecologisch wonen". Dat we in 2022 mensen die een klein beetje in de toekomst kijken en daar effectief naar handelen nog altijd gaan wegzetten als weirdo's met een missie. Fucking hopeloos, dit.
 
Laatst bewerkt:
Ja, kijk, ik ga er gewoon mee kappen, want ik raak telkens enorm opgewonden over heel de klimaatdiscussie en de ongelofelijke inertie en het gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel in onze maatschappij. En telkens als ik denk dat ik oplossingsgericht ben en over oplossingen wil discussieren, krijg ik toch maar het gevoel dat ik word weggezet als een arrogante wereldverbeteraar die vooral heel hard op zijn plaats gezet moet worden. Als iemand die gewoon contraire meningen spuit om aandacht te krijgen, of een soort prediker van een absurd geloof. Ik voel me enorm omcomfortabel om in die rol geduwd te worden, dus kap ik er best mee voor het nog verder ontspoort.
Ik denk eerlijk gezegd dat wanneer je het op wereldschaal bekijkt, wij als gemiddelde Belg of Vlaming, persoonlijk, toch al redelijk wat doen voor het klimaat en het milieu, niet?
 
Ja, kijk, ik ga er gewoon mee kappen, want ik raak telkens enorm opgewonden over heel de klimaatdiscussie en de ongelofelijke inertie en gebrek aan verantwoordleijkheidsgevoel in onze maatschappij. En telkens als ik denk dat ik oplossingsgericht ben en over oplossingen wil discussieren heb ik toch maar het gevoel dat ik word weggezet als een arrogante wereldverbeteraar die vooral heel hard op zijn plaats gezet moet worden. Als iemand die gewoon contraire meningen spuit om aandacht te krijgen, of een soort prediker van een absurd geloof. Ik voel me enorm omcomfortabel om in die rol geduwd te worden, dus kap ik er best mee voor het nog verder ontspoort.
Elk aspect van onze maatschappij kent die inertie, op dictaturen zoals China na is dat overal zo. Zoals @stungunner aangeeft hebben wij hier in België, vooral door onze welvaart en luxe, de mogelijkheid om een beetje van wakker te liggen wat onze impact is. Het is eigenlijk ironisch dat dit pas kan als die te groot is. Ik denk dan ook dat dit de goede weg zal opgaan, niet rechtlijnig en niet zo snel als we willen wel.

En als je niet graag in die rol wordt geduwd zou ik toch gewoon eens anders posten hoor
 
Ja, kijk, ik ga er gewoon mee kappen, want ik raak telkens enorm opgewonden over heel de klimaatdiscussie en de ongelofelijke inertie en het gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel in onze maatschappij. En telkens als ik denk dat ik oplossingsgericht ben en over oplossingen wil discussieren, krijg ik toch maar het gevoel dat ik word weggezet als een arrogante wereldverbeteraar die vooral heel hard op zijn plaats gezet moet worden. Als iemand die gewoon contraire meningen spuit om aandacht te krijgen, of een soort prediker van een absurd geloof. Ik voel me enorm omcomfortabel om in die rol geduwd te worden, dus kap ik er best mee voor het nog verder ontspoort. Allez zeg. "mijn missie gemaakt van ecologisch wonen". Dat we in 2022 mensen die een klein beetje in de toekomst kijken en daar effectief naar handelen nog altijd gaan wegzetten als weirdo's met een missie. Fucking hopeloos, dit.
Heeft helemaal niets te maken met weggezet worden als weirdo of dat je een contraire mening hebt. Maar je roept zelf dat men moet ophouden om de voorbeelden zoals de arme kassierster met 2000 euro bruto aan te halen in dergelijke discussies. Terwijl je zelf continu uithaalt alsof elke Belg een zwembad, SUV en paarden heeft, en dat is dan blijkbaar wel toegelaten?

Kijk, ik ga perfect akkoord met de mening van @nestorius dat mensen die het op dit moment moeilijker hebben in de eerste plaats eerst hun eigen prioriteiten moeten bekijken. En dan is het inderdaad beter om dat weekend Disneyland te laten voor wat het is en dat geld beter te besteden. Maar je kan tegelijk ook niet verwachten dat iedereen plots voor tienduizenden euro's aan renovaties kan laten doorvoeren op een moment dat ze sowieso op het einde van de maand amper nog iets over hebben.

Ik ben zelfs niet tegen bepaalde wettelijke verplichtingen waar de overheid zegt "Kijk, iedereen moet tegen 20xx zien dat zijn woonst EPC level Y heeft.", "Tegen 20xx moet je minstens Y aantal aanpassingen gedaan hebben zoals waterput of zonnenpanelen". En dan mag men gerust zelfs een nieuwe dienst op poten zetten (wat maakt eentje meer nog uit) die mensen hierbij kan helpen en adviseert. Want hoewel het voor velen hier nogal vanzelfsprekend is, weten heel veel mensen ook gewoon niet waar ze moeten beginnen. Laat staan dat ze pakweg weten van het bestaan van een website als premiezoeker.be

Maar nogmaals, daar kan je moeilijk mee beginnen op een moment waar we met een bijna historische inflatie zitten en waar zowat van alles dat er bestaat de prijs de lucht is ingeschoten.
 
Laatst bewerkt:
Ongelofelijk, we zitten in de meest dramatische uitstervingsgolf in de gehele biologie, er worden constant hitterecords gebroken, Vlaanderen is in een woestijn veranderd, en sommige mensen zijn nog altijd gewoon bezig met 'Ze zIjN gEwooN JaloerS op MijN Dikke VrOEm VrOEM'.
Elke post van jou doet mijn tenen net een beetje meer krullen...
Heb je al eens nagedacht dat er ook een deel mensen zijn die gewoon hun gedacht willen doen, binnen het wettelijke kader weliswaar?

Mensen die zoals jou redeneren, willen gewoon élke vorm van luxe weg uit iemands leven. Geen airco binnen als het buiten heet is, geen verre vliegtuigreizen, geen zwembad in de tuin, geen auto die 1 centimeter groter is dan strikt genomen nodig.
Sorry, ik ga daar absoluut niet in mee. Geef mij maar ecomodernisme, er moeten maar oplossingen gezocht worden om deze problemen aan te pakken.
Wat kan mij het schelen dat je jaloers bent of niet op één van bovenstaande. Ik vraag je met aandrang om je niet te moeien en zelf je eigen ding te doen. Stop met prediken, stop met dingen te 'vragen' waar anderen (misschien) geen zin in hebben.
 
Ja, kijk, ik ga er gewoon mee kappen, want ik raak telkens enorm opgewonden over heel de klimaatdiscussie en de ongelofelijke inertie en het gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel in onze maatschappij. En telkens als ik denk dat ik oplossingsgericht ben en over oplossingen wil discussieren, krijg ik toch maar het gevoel dat ik word weggezet als een arrogante wereldverbeteraar die vooral heel hard op zijn plaats gezet moet worden. Als iemand die gewoon contraire meningen spuit om aandacht te krijgen, of een soort prediker van een absurd geloof. Ik voel me enorm omcomfortabel om in die rol geduwd te worden, dus kap ik er best mee voor het nog verder ontspoort. Allez zeg. "mijn missie gemaakt van ecologisch wonen". Dat we in 2022 mensen die een klein beetje in de toekomst kijken en daar effectief naar handelen nog altijd gaan wegzetten als weirdo's met een missie. Fucking hopeloos, dit.
Ja, dat is exact het beeld dat ik van jou heb. Arrogante wereldverbeteraar die in de woestijn (pun intended) staat te roepen hoe we allemaal moeten leven.
Newsflash: jij hebt niks te zeggen over hoe ik moet leven. Er is het wettelijke kader waaraan iedereen zich moet houden, en dat is het.
MAG jij beslissen om met je fiets op reis te gaan naar 10 kilometer verder om daar met een tent te overnachten onder een boom? Ja, ik ga daar NIKS op zeggen. Ik mag daarentegen wel met de benzineaangedreven wagen naar de luchthaven rijden om daar voor een zeer klein prijsje het vliegtuig te nemen richting Tenerife voor een verlengd weekend, want er is niets die zou verbieden dat dit kan.
 
En als je niet graag in die rol wordt geduwd zou ik toch gewoon eens anders posten hoor
Wat is dan de correcte manier om deze discussie te voeren? Eeuwig positief blijven terwijl we telkens klimaatdoelstellingen blijven missen? Ik wil het oprecht weten.
Elke post van jou doet mijn tenen net een beetje meer krullen...
Heb je al eens nagedacht dat er ook een deel mensen zijn die gewoon hun gedacht willen doen, binnen het wettelijke kader weliswaar?
Ik ga er niet verder inhoudelijk over discussiëren, maar het feit dat die mensen er zijn was zowat het centrale punt van heel de discussie, dus ja :unsure:
Zoek eens het concept van de 'negatieve externaliteit' op.
 
Ja, dat is exact het beeld dat ik van jou heb. Arrogante wereldverbeteraar die in de woestijn (pun intended) staat te roepen hoe we allemaal moeten leven.
Newsflash: jij hebt niks te zeggen over hoe ik moet leven. Er is het wettelijke kader waaraan iedereen zich moet houden, en dat is het.
MAG jij beslissen om met je fiets op reis te gaan naar 10 kilometer verder om daar met een tent te overnachten onder een boom? Ja, ik ga daar NIKS op zeggen. Ik mag daarentegen wel met de benzineaangedreven wagen naar de luchthaven rijden om daar voor een zeer klein prijsje het vliegtuig te nemen richting Tenerife voor een verlengd weekend, want er is niets die zou verbieden dat dit kan.
Sorry, maar als Kas een arrogante wereldverbeteraar is, dan ben jij een klein kind dat gewoon contrair doet gewoon om contrair te kunnen doen. Die opmerkingen van "ik ga elke week naar Tenerife als ik wil, nah!" zijn net zo goed te belachelijk voor woorden. Qua redenatie op het niveau van een kleuter, ikke ikke ikke en de rest boeit me niet. Want als ik me het goed herinner vond je het tijdens de corona periode ook al plezant om zoveel mogelijk het tegenovergestelde te doen van wat werd aangeraden.

Je moet werkelijk een kilo stront in je ogen hebben om niet in te zien dat we allemaal wel ergens een toegeving gaan moeten doen. Of jij X en Y mag doen binnen het wettelijke kader heeft daar helemaal niets mee te maken. Er is niets dat mij verbied om hier nu 24/7 een sproei installatie te laten draaien en om het uur mijn auto te gaan kuisen. Maar je mag ook als individu gerust je verantwoordelijk opnemen.
 
Wat is dan de correcte manier om deze discussie te voeren? Eeuwig positief blijven terwijl we telkens klimaatdoelstellingen blijven missen? Ik wil het oprecht weten.
Ach kom zeg, alsof er al ooit een constructieve discussie is ontstaan door in huis te vallen met hoe verwend en luxeverslaafd de gemiddelde Belg is, hoe iedereen hetzelfde kan als jij en je het niet wilt hebben over die belachelijke voorbeelden van wie het niet kan. Ik snap niet hoe je dit nog durft vragen, zijn we ondertussen al dichter bij de klimaatdoelstellingen door jouw tussenkomsten?
 
Sorry, maar als Kas een arrogante wereldverbeteraar is, dan ben jij een klein kind dat gewoon contrair doet gewoon om contrair te kunnen doen. Die opmerkingen van "ik ga elke week naar Tenerife als ik wil, nah!" zijn net zo goed te belachelijk voor woorden. Qua redenatie op het niveau van een kleuter, ikke ikke ikke en de rest boeit me niet.

Je moet werkelijk een kilo stront in je ogen hebben om niet in te zien dat we allemaal wel ergens een toegeving gaan moeten doen. Of jij X en Y mag doen binnen het wettelijke kader heeft daar helemaal niets mee te maken. Er is niets dat mij verbied om hier nu 24/7 een sproei installatie te laten draaien en om het uur mijn auto te gaan kuisen. Maar je mag ook als individu gerust je verantwoordelijk opnemen.
Het verschil is dat ik daar allemaal geen zin in heb. Je kan dat belachelijk vinden, fine by me. Ik zeg dat niet om 'contrair' te doen, noch om te 'trollen'. Het 'weekendje' Tenerife was nu maar een voorbeeld omdat dat effectief gepland staat deze maand. Natuurlijk ga ik niet elk weekend naar daar, ik moet namelijk nog werken ook.
Wat me mateloos irriteert is dat ik op heden in een situatie zit dat er een deftig 'disposable income' is en dat ik me best wel wat luxe kan permitteren (er zijn grenzen aan: een nieuwe Mercedes S Klasse, een grote alleenstaande villa of 7 paarden kan ik me alvast niet permitteren) zoals daar zijnde meerdere vliegtuigreizen (anders reizen zegt me niet veel), een SUV als bedrijfswagen of een wat hogere waterfactuur omdat ik een (verfoeide) Intex van 5 kuub ga vullen, tjah... Ik zou zeggen, wie dit face to face tegen mij zegt zou ik van antwoord dienen. De realiteit is dat niemand iets face to face zegt. Enkel hier op het forum lees je constant van die meningen.
Dus, ik contrair? Ik denk dat er veel mensen redeneren zoals mij... En als je mij gaat willen veranderen (en met mij minstens een aantal van mijn vrienden/familieleden/kenissen), dan ga je dat enkel met een wet kunnen doen. Ik heb geen boodschap aan morele preken en ga het niet pikken dat iemand voor mij gaat bepalen en wat kan.
 
Ja, dat is exact het beeld dat ik van jou heb. Arrogante wereldverbeteraar die in de woestijn (pun intended) staat te roepen hoe we allemaal moeten leven.
Newsflash: jij hebt niks te zeggen over hoe ik moet leven. Er is het wettelijke kader waaraan iedereen zich moet houden, en dat is het.
MAG jij beslissen om met je fiets op reis te gaan naar 10 kilometer verder om daar met een tent te overnachten onder een boom? Ja, ik ga daar NIKS op zeggen. Ik mag daarentegen wel met de benzineaangedreven wagen naar de luchthaven rijden om daar voor een zeer klein prijsje het vliegtuig te nemen richting Tenerife voor een verlengd weekend, want er is niets die zou verbieden dat dit kan.
Ik voel veel negatieve energie. Ik stel voor dat je dit weekend naar één van mijn relaxerende klimaatneutrale yoga -en boomknuffelsessies komt in mijn ecologische bloemenweide waar we het klimaat bezingen en een SUV met stenen bekogelen.
 
Het verschil is dat ik daar allemaal geen zin in heb.
Je mocht daar stoppen hoor.

De reden dat niemand jou iets face to face zegt is waarschijnlijk omdat 1) je omringd bent door mensen met dezelfde mentaliteit, en 2) niemand zin heeft in die discussie met jou. Ik heb hier van jou misschien al 10 posts gelezen op dit forum in evenveel threads, en het zijn allemaal herhalingen van hetzelfde, dus ik vermoed dat face to face de argumentatie niet beter zal zijn.
 
Je mocht daar stoppen hoor.

De reden dat niemand jou iets face to face zegt is waarschijnlijk omdat 1) je omringd bent door mensen met dezelfde mentaliteit, en 2) niemand zin heeft in die discussie met jou. Ik heb hier van jou misschien al 10 posts gelezen op dit forum in evenveel threads, en het zijn allemaal herhalingen van hetzelfde, dus ik vermoed dat face to face de argumentatie niet beter zal zijn.
1 zou goed kunnen kloppen, geen zin om me te omringen met mensen die lopen te zagen over zo'n dingen. Geniet eens van het leven zeg.

Herhalingen zullen zijn omdat het ook gewoon mijn visie en mening is.
 
Terug
Bovenaan