Maar je geeft eigenlijk zelf al het antwoord.
Ik probeer nu écht eens niet contrair (dat was al niet mijn bedoeling) te doen en een zo serieus mogelijk antwoord te voorzien.
Ik lig niet wakker van de problemen die er op vandaag zijn die jij beschrijft. Moét je dan zorgen in het leven hebben? Waarom moet ik daar de discussie over voeren? Waarom ben je er zo op aan het hameren dat iedereen opofferingen MOET (dit is neem ik aan de nadruk van je boodschap) doen?
Draai het eens om in de andere richting. Stel je voor dat ik (en anderen) dagelijks probeer te verplichten om dingen te doen waar je geen zin in hebt. Hoe denk je dat je op de lange duur gaat gaan reageren?
Waar mensen mee bezig zijn als je in een gemiddelde situatie zonder geldproblemen zit? Luxeproblemen voor jou, maar beslommeringen desalniettemin. Ik geef je een voorbeeldje: mezelf.
- zal mijn nieuwe leasewagen zoals beloofd toekomen?
- zal mijn overstaptijd in september lang genoeg zijn en ga ik mijn aansluitende vlucht halen?
- Zal binnen 3 weken int weekend de zon schijnen of zal het op zijn minst toch niet regenen want ik moet naar een BBQ.
Je kan het ongelofelijk egoïstisch vinden, maar de realiteit is dat veel mensen zo denken. Ik lig daarentegen geen seconde te denken aan ‘het warme weer’, het 0,x graden dan gemiddeld warmer zijn, … dat zijn problemen waarvan ik overtuigd ben dat ze wel bestaan, maar waarvan ik DENK dat ze wel zullen opgelost geraken.
Om het nog op een andere manier te stellen: ‘tis niet omdat jij morgen beide benen breekt en immens veel pijn hebt omdat het ‘lelijke’ breuken zijn, dat ik niet mag zeggen dat ik last heb van een ingescheurd velletje aan mijn duim.
Da’s gewoon hetzelfde.
Je moét je op zich nergens zorgen om maken, je hoeft het niet in uw hoofd te steken. Maar dat ontneemt ook u niet van uw individuele verantwoordelijkheid. Of je dat nu leuk vindt of niet is irrelevant, dat is de prijs die we allemaal betalen om mens te zijn en in een maatschappij te leven. En dan heb je nu eenmaal geen andere keuze dan ook rekening te houden met anderen.
Je bent volgens mij toch wel intelligent genoeg om in te zien dat er zaken zijn die moeten veranderen? Je ziet toch ook dat er dingen aan het veranderen zijn die verre van positief te noemen zijn? En ja, "opofferingen" gaan er door iedereen gemaakt moeten worden. Of jij dat nu leuk vindt of niet doet er gewoonweg niet toe. Ook is het woord opofferen nogal vrij sterk gekozen. Dat je nog maar 1 keer per jaar op vliegvakantie kan in plaats van 4 keer kan je toch moeilijk een opoffering noemen. Komop, als je even logisch nadenkt kan je zelf toch ook wel beseffen dat het niet normaal is dat je voor een verlengd weekend even op en af vliegt? Toch niet zolang vliegtuigen dergelijke uitstoot hebben.
Gaat dat werkelijk uw levenskwaliteit zo verminderen, als je nog maar 1 vliegvakantie zou kunnen doen? Ik zou het eerlijk gezegd maar een beetje triestig vinden, en dan kan ik inderdaad niet anders dan nestorious gelijk geven als hij zegt dat bij sommige de luxe-slinger is doorgeslagen.
Jij ligt er misschien niet aan te denken dat het 0,x aantal graden warmer is, maar je leeft nu eenmaal niet alleen op deze planeet. En dan bedoel ik niet enkel naar andere mensen toe. Je mag gerust ook 2 minuten nadenken over de impact die dit heeft op de fauna en flora op deze wereld. Jij kan misschien rustig je airco opzetten en je zwembad vullen. Maar daar is de beer die geen vis meer kan vangen omdat de rivier is uitgedroogd vrij weinig mee.
Ik rol zelf ook wel eens met mijn ogen als ik weer eens een comment lees die aanhaalt dat mensen het echte virus zijn. Maar wij hebben als intelligente en dominante soort wel een verantwoordelijkheid naar zowel dieren als planten. We hebben deze planeet enorm naar onze hand gezet, en dat is op zich niet iets om ons voor te schamen. Je kan ervan uitgaan dat elke intelligente soort dergelijk gedrag zou vertonen. Maar het is dan ook aan ons om ervoor te zorgen dat het voor alles en iedereen leefbaar blijft.
Niemand zegt dat je je geen zorgen mag maken om uw auto die later geleverd gaat worden, of dat het goed weer zal zijn op uw bbq. Maar met
Het zal wel opgelost raken gaan we jammer genoeg niet ver raken. Er zullen ook mensen zijn die in de jaren '40 wel gedacht hebben dat het wel opgelost zou raken. Maar toch zijn er miljoenen mensen moeten gaan vechten voor de vrijheid die we vandaag genieten. Kan je dan werkelijk zeggen dat eens een jaar langer met dezelfde auto rijden of eens een maand uw gazon niet kunnen sproeien werkelijk zo'n opoffering is?
Kleine beetjes maken groot. Als iedereen een klein beetje water bij de wijn doet kunnen we misschien nog zo goed mogelijk proberen te voorkomen dat iedereen zijn wijn zuur wordt. En ja, ook jij zal dan een beetje water erbij moeten doen. Dat is de prijs die jij betaald om in deze samenleving te leven.