Klimaatregelen

Hoe en met welk materiaal ben je van plan het dak te isoleren? Zoldervloer, tussen de kepers of sarkin dak?
Met de huidige gasprijzen loont het om uw isolatiemateriaal al te kopen en tijdelijk op de zoldervloer te spreiden.
Tussen de kepers met glaswol, maar dit is allemaal volgens de offerte van de dakwerker. De dakwerker die al zo lang alles heeft uitgesteld tot hij mij verzekerde dat het voor deze maand was. Vorig telefonisch contact hadden ze alles besteld, maar wachtten ze nog op bericht van de leverancier, maar dat ging voor "vandaag of morgen" zijn waarna ik meer ging weten. Dit is ondertussen een week geleden dus het zal straks weer bellen worden.

Ik hoop tenminste dat hij niet gewoon alles blijft uitstellen tot ik het opgeef, omdat die offerte door de leeftijd te goedkoop is.
 
Ik heb snel even gekeken wie hier zo verantwoordelijk is voor drink- en afvalwater. Om te beginnen hebben we Farys, dat is dan nog eens opgedeeld in verschillende regionale entiteiten ongeveer per provincie. Daarnaast heb je nog enkele 'zij entiteiten'. Voor het afvalwater doen ze een beroep op Aquafin, dat onder de Vlaamse Milieuholding zit. Al die entiteiten en hun bijhorende vertakkingen hebben raden van bestuur die vol (uitgerangeerde) politici zitten, zo kwam ik Etienne Schouppe daar al tegen bij de eerste samenstelling die ik opende.

Naast deze drie die ik snel terug vond hebben we dan ook nog eens de Vlaamse Milieumaatschappij en de Vlaamse Overheid zelf met zijn departementen en agentschappen.

Ongetwijfeld zijn er nog veel meer, maar ik heb momenteel geen tijd om alles uit te zoeken. En dit is dan nog enkel voor Vlaanderen, want in Brussel en Wallonië heb je gelijkaardige structuren die vol politici gestampt worden.
 
Daar ben ik het toch 100% niet mee eens. Als je in een land woont met zowat de hoogste belastingsdruk ter wereld, dan mag je toch verwachten dat de overheid wat beter om gaat met dat geld en dat de mensen er meer voor terug krijgen dan nu het geval is.

Dit is gewoon 1 van de vele voorbeelden van slecht beheer van de overheid. Uiteraard mogen mensen wat zuiniger zijn, maar het feit dat we zo snel in de problemen komen is niet de schuld van de bevolking.
En wie kiest die overheid? Wederom is het hier zo dat zo lang het goed gaat en het leuk is dat er geen enkele reet gegeven wordt over hoe dat geld over de balk verdwijnt. De bevolking is de schuld van ieder probleem. Moest de meerderheid van de bevolking aangeven dat het x of y moet zijn zal de politiek wel volgen zodat ze verkozen raken. Fuck sake, altijd maar weer neuten op de overheid om toch maar een ander de schuld te kunnen geven. Altijd is het de fout van een ander, de overheid, werklozen, migranten, de sossen, de neonazi's en ga zo maar door. Maar 20000 euro meer betalen voor isolatie voor uw nieuwbouw, nenee, dat gaan we niet doen want gas is goedkoop en we moeten maar 10cm steken van de "overheid". 5000 euro meer betalen voor extra regenput van 20000l, nenee dat gaan we niet doen want we moeten maar 5000 steken van de overheid en stadswater kost toch maar 4 euro per kubiek. 20 euro per vierkante meter bouwgrond meer betalen voor een hoger gelegen stuk, nenee, dat gaan we niet doen want dan moeten we kleiner bouwen. Bij de eerste regenval: zeg overheid, jullie mogen hier wel eens iets doen aan dat water hoor, mijn kelder loopt onder. Het enige waar de overheid een schuld zou aan hebben in mijn ogen is dat men altijd maar weer de kosten van individueel gedrag collectief betaalt. Misschien daarom dat onze overheid zoveel belastingsgeld nodig heeft. En kom niet af dat de overheid het allemaal maar wat meer moet voorzien want dan geld dat argument ook op individueel vlak. De overheid is gewoon een afspiegeling van het individueel gedrag.
 
Mja, maar eerlijk, wat wil jouw loon zeggen? Hoe zit het met je partner (en wat met alleenstaanden), en spaargeld dat je hebt opgebouwd door een (meer dan) stabiele thuissituatie?

Dit alles betaalbaar noemen "als je maar wat kleiner wil wonen" vind ik even zot als het idee dat er geen armoede bestaat en iedereen krijgt wat hij verdient hoor. Alsof iedereen zijn neus ophaalt voor een rijhuis, aub zeg.

Als laatste dan nog het praktische aspect: ik zou graag eens Sabrina die achter de kassa staat alle werken zien opvolgen en coordineren om van haar oud rijhuisje een energie-efficiënte renovatiewoning te maken met regenwatercircuit, warmtepomp, zonnepanelen, up to date dak-, vloer-, en gevelisolatie. Als iemand haar daarvoor een planning optekent heeft ze het misschien allemaal binnen 10 jaar. Ik wacht al 2 jaar op een dakwerker en heb goesting die de kop in te slaan, dus al twee winters stoken voor de omgevingslucht en uiteraard geen zonnepanelen op ongeïsoleerde asbesten pannen.
Kijk, elke keer passeert dezelfde discussie en elke keer komt datzelfde argument naar boven van de arme alleenstaande moeder met de 4 kinderen die croque Monsieurs moeten eten als warme maaltijd en hun meubilair moeten opstoken om het warm te krijgen in de winter. De modale vlaming kan dit mits een aantal mentaliteitswijzigenen weldegelijk aan. De onderste 30% niet, maar daar hoeven we ook niet onze focus op te leggen.
Er is niets mis met bovenstaande. De Vlaming mag dat gerust doen als hij wil. Maatschappelijke verantwoordelijkheid is een hol begrip dat enkel begrepen wordt door 15jarigen die naar Rage Against The Machine luisteren.

Het is kinderlijk eenvoudig: laat die mensen dat gewoon doen als ze willen, wij hebben daar niets over te zeggen. Wél zou dan de kost ook de reële kost moeten reflecteren, maar daar houdt de overheid zich natuurlijk niet mee bezig.
In de praktijk betekent dat: stemmen op partijen die zeggen dat de bevolking goed bezig is en dat we vooral de koopkracht en ondernemersvrijheid moeten bewaken, en ondertussen klagen dat de overheid niets onderneemt tegen de existentiele crississen die op ons afkomen.
 
Kijk, elke keer passeert dezelfde discussie en elke keer komt datzelfde argument naar boven van de arme alleenstaande moeder met de 4 kinderen die croque Monsieurs moeten eten als warme maaltijd en hun meubilair moeten opstoken om het warm te krijgen in de winter. De modale vlaming kan dit mits een aantal mentaliteitswijzigenen weldegelijk aan. De onderste 30% niet, maar daar hoeven we ook niet onze focus op te leggen.
Ah ok, het is maar bijna 1/3 waarvoor het niet doenbaar is, toch kleine nuance op je eerdere post hé. En dan vraag ik me nog af of dat niet significant meer is die niet zomaar én rioleringswerken én extra isolatie én een warmtepomp én ... kan bekostigen.

Het is gewoon nogal moeilijk discussiëren met uitspraken zoals "de luxeverslaafde Belg die liever een SUV, wellnessweekendjes en een reis naar Cancun koopt dan zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen". Als de thread "energieleveranciers" lees, zie ik daar mensen die geen grootverbruikers zijn, die bang zijn om in de problemen te komen. Die waren misschien gered hadden ze X jaar geleden hadden geïnvesteerd (als ze toen het geld hadden), maar daarmee komen ze de komende winter niet door.
 
Laatst bewerkt:
In de praktijk betekent dat: stemmen op partijen die zeggen dat de bevolking goed bezig is en dat we vooral de koopkracht en ondernemersvrijheid moeten bewaken, en ondertussen klagen dat de overheid niets onderneemt tegen de existentiele crississen die op ons afkomen.
In de praktijk betekent dat: het is een economisch probleem, dus laat het ons ook zo aanpakken.

En nog los daarvan vind ik het gewoon kinderachtig om te doen alsof wij in ons klein land inspanningen kunnen doen die die existentiële crisis kan oplossen - want waar jij op doelt gaat verder dan het water. Moeten we daarom niets doen? Nee, maar het is ook niet nodig om mensen voor niets op kosten te jagen. Nakend CO2 beleid is oké, maar we staan garant voor 0.26% van de globale uitstoot. We moeten dan ook niet overdrijven in de economische zelfverminking.
 
En nog los daarvan vind ik het gewoon kinderachtig om te doen alsof wij in ons klein land inspanningen kunnen doen die die existentiële crisis kan oplossen - want waar jij op doelt gaat verder dan het water. Moeten we daarom niets doen? Nee, maar het is ook niet nodig om mensen voor niets op kosten te jagen. Nakend CO2 beleid is oké, maar we staan garant voor 0.26% van de globale uitstoot. We moeten dan ook niet overdrijven in de economische zelfverminking.
Ik vind dat een moeilijke, want als elk land naar de andere kijkt (en dan liefst naar wie het slechter doet) ontbreekt elke motivatie natuurlijk. De discussie startte met het verbruik van drinkwater, en dat is nu ook wel iets nationaal natuurlijk.

Maar algemeen denk ik wel dat wij op vlak van bewustwording het niet zo slecht doen (mogelijk wel slechter dan voorbeelden zoals Duitsland). Ik heb toch de indruk dat iedereen van zijn ouders wel meekreeg dat stroom, gas, ... en water geld kosten en dus niet verspild dienen te worden. Opnieuw, ik heb mijn ogen wel een paar keer opengetrokken toen mijn vrouw bij mij kwam inwonen, en ook bij een vriendin van haar was dat soms toch maar vreemd.
 
Het is gewoon nogal moeilijk discussiëren met uitspraken zoals "de luxeverslaafde Belg die liever een SUV, wellnessweekendjes en een reis naar Cancun koopt dan zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen".
Het lijkt een dichterlijke overdrijving, helaas is het dat niet.

SUVs vooral populair door looks en subjectief veiligheidsgevoel:
Stijgende lijn luchtvaartstatistieken (op laatste twee jaar na natuurlijk):
De verpaarding van Vlaanderen; landbouw raakt verdrongen doordat Belgen hoeven tot villa's ombouwen en paarden op de weien zetten:
Luxe privésauna's schieten als paddestoelen uit de grond:
Privézwembaden winnen aan populariteit:
Vlaming bouwt veel te groot:

Alles wat ik lees, zie of hoor doet me steeds meer concluderen dat de Belg decadent en luxeverslaafd geworden is. Helaas staat er weinig tegenover. De groei van onze productiviteit is nagenoeg stilgevallen, terwijl industrialiserende landen ons in razend tempo inhalen. Dat verklaart het ook natuurlijk: Doordat andere landen zoveel meer kunnen produceren voor weinig geld kunnen wij allerhande rommel die we niet nodig hebben supergoedkoop importeren, zoals een intex-zwembad voor €200. Da's natuurlijk onhoudbaar. Op een bepaald moment zal dat onevenwicht zich herstellen doordat de euro blijft dalen in waarde, maar da's een andere discuussie.
 
Alles wat ik lees, zie of hoor doet me steeds meer concluderen dat de Belg decadent en luxeverslaafd geworden is. Helaas staat er weinig tegenover. De groei van onze productiviteit is nagenoeg stilgevallen, terwijl industrialiserende landen ons in razend tempo inhalen. Dat verklaart het ook natuurlijk: Doordat andere landen zoveel meer kunnen produceren voor weinig geld kunnen wij allerhande rommel die we niet nodig hebben supergoedkoop importeren, zoals een intex-zwembad voor €200. Da's natuurlijk onhoudbaar. Op een bepaald moment zal dat onevenwicht zich herstellen doordat de euro blijft dalen in waarde, maar da's een andere discuussie.
? Waar doel je op

Arbeidsproductiviteit-Vlaanderen.png


Ik bespeur toch vooral een degrowth retoriek die al meermaals is onderuit gehaald...
 
Het lijkt een dichterlijke overdrijving, helaas is het dat niet.

SUVs vooral populair door looks en subjectief veiligheidsgevoel:
Stijgende lijn luchtvaartstatistieken (op laatste twee jaar na natuurlijk):
De verpaarding van Vlaanderen; landbouw raakt verdrongen doordat Belgen hoeven tot villa's ombouwen en paarden op de weien zetten:
Luxe privésauna's schieten als paddestoelen uit de grond:
Privézwembaden winnen aan populariteit:
Vlaming bouwt veel te groot:

Alles wat ik lees, zie of hoor doet me steeds meer concluderen dat de Belg decadent en luxeverslaafd geworden is. Helaas staat er weinig tegenover. De groei van onze productiviteit is nagenoeg stilgevallen, terwijl industrialiserende landen ons in razend tempo inhalen. Dat verklaart het ook natuurlijk: Doordat andere landen zoveel meer kunnen produceren voor weinig geld kunnen wij allerhande rommel die we niet nodig hebben supergoedkoop importeren, zoals een intex-zwembad voor €200. Da's natuurlijk onhoudbaar. Op een bepaald moment zal dat onevenwicht zich herstellen doordat de euro blijft dalen in waarde, maar da's een andere discuussie.
Gigantische SUV's zijn onnozel, maar anderzijds is het "probleem" natuurlijk relatief als je hier tegenover zet dat ook daar efficiëntiewinsten zitten op nieuwe motoren, een wagen type "Golf" wat hoger ook een SUV is, enz. Persoonlijk zou ik veel meer inzetten op langer met dezelfde wagen rijden, dan op de vorm van die wagen. Dit lijkt me ook zeker geen Belgisch fenomeen, het is niet of de autobouwers zouden van enkel onze markt wakkerliggen.

Luchtvaart is evengoed toch gewoon een globaal fenomeen? Sterker nog, door de internationale factor kan je het niet eens belasten zoals een treinrit wat het vaak oneerlijk goedkoop maakt.

Dan verpaarding, ja, Ik zie niet helemaal wat dit in deze discussie komt doen, buiten dat hier veel paardenfanaten zitten, en evengoed veel landbouwbedrijven het gewoon opgeven. Lijkt me dan ook wel wat complexer dan "de Belg is decadent".

Sauna's en zwembaden hetzelfde hé, wat wil je nu eigenlijk, dat mensen gewoon verarmen en dit niet mogelijk is? Denk je dat elders mensen met hun "overschot" aan geld zo geen zaken doen?

En te groot bouwen, dat is inderdaad iets historisch, dat ik met de stijgende prijzen overigens zichzelf wel zie oplossen. Ik vraag me af of die trend al niet aan het keren is ook als ik de typische nieuwbouwwoningen zie in het "betaalbare" segment.

Bij al die zaken vind ik dat je vertrekt van de conclusie om dan maar dingen te linken eerlijk gezegd. Er is iets fundamenteel fout met de Belg want die doet dat allemaal. Dat is dan ook waartegen ik reageer, mensen doen wat ze kunnen binnen de grenzen van wat mogelijk is hoor. Ik vind het ook nogal apart om daar een soort moreel oordeel over te vellen en dit te linken aan productiviteit. Ja, uiteraard stijgt die in industrialiserende landen sneller, waar men weinig mileunormen of arbeidsrechten kent en vertrekt van een lagere beginwaarde. Is dat nobeler ofzo?
 
Het lijkt een dichterlijke overdrijving, helaas is het dat niet.

SUVs vooral populair door looks en subjectief veiligheidsgevoel:
Stijgende lijn luchtvaartstatistieken (op laatste twee jaar na natuurlijk):
De verpaarding van Vlaanderen; landbouw raakt verdrongen doordat Belgen hoeven tot villa's ombouwen en paarden op de weien zetten:
Luxe privésauna's schieten als paddestoelen uit de grond:
Privézwembaden winnen aan populariteit:
Vlaming bouwt veel te groot:

Alles wat ik lees, zie of hoor doet me steeds meer concluderen dat de Belg decadent en luxeverslaafd geworden is. Helaas staat er weinig tegenover. De groei van onze productiviteit is nagenoeg stilgevallen, terwijl industrialiserende landen ons in razend tempo inhalen. Dat verklaart het ook natuurlijk: Doordat andere landen zoveel meer kunnen produceren voor weinig geld kunnen wij allerhande rommel die we niet nodig hebben supergoedkoop importeren, zoals een intex-zwembad voor €200. Da's natuurlijk onhoudbaar. Op een bepaald moment zal dat onevenwicht zich herstellen doordat de euro blijft dalen in waarde, maar da's een andere discuussie.
Volgens mij is het nog steeds een minderheid die met dikke SUV's rondrijdt.
Volgens mij is het nog steeds een minderheid die een privézwembad aanlegt.
Volgens mij is het nog steeds een minderheid die een luxe privésauna heeft.
Volgens mij is het nog steeds een minderheid die hoeves verbouwt om paarden te kunnen zetten.
Maar dan nog, degenen die dit alles kunnen, zullen wellicht ook al wel een regenwaterput steken hebben.

En de Vlamingen die "veel te groot" nieuw bouwen, steken ook een regenwaterput.

Dus wat is net uw punt?
 
Het lijkt een dichterlijke overdrijving, helaas is het dat niet.

SUVs vooral populair door looks en subjectief veiligheidsgevoel:
Stijgende lijn luchtvaartstatistieken (op laatste twee jaar na natuurlijk):
De verpaarding van Vlaanderen; landbouw raakt verdrongen doordat Belgen hoeven tot villa's ombouwen en paarden op de weien zetten:
Luxe privésauna's schieten als paddestoelen uit de grond:
Privézwembaden winnen aan populariteit:
Vlaming bouwt veel te groot:

Alles wat ik lees, zie of hoor doet me steeds meer concluderen dat de Belg decadent en luxeverslaafd geworden is. Helaas staat er weinig tegenover. De groei van onze productiviteit is nagenoeg stilgevallen, terwijl industrialiserende landen ons in razend tempo inhalen. Dat verklaart het ook natuurlijk: Doordat andere landen zoveel meer kunnen produceren voor weinig geld kunnen wij allerhande rommel die we niet nodig hebben supergoedkoop importeren, zoals een intex-zwembad voor €200. Da's natuurlijk onhoudbaar. Op een bepaald moment zal dat onevenwicht zich herstellen doordat de euro blijft dalen in waarde, maar da's een andere discuussie.
Die loophole van de hoeves is dacht ik wel al gesloten.
https://www.tijd.be/netto/analyse/vastgoed/zomaar-in-een-hoeve-gaan-wonen-mag-niet/10341067.html

allez via via gaat het nog wel. Ik ken iemand die nu 8 varkens gaat houden om toch haar aangekochte boerderij te kunnen verbouwen... Anders was het njet.
 
Volgens mij is het nog steeds een minderheid die met dikke SUV's rondrijdt.
Volgens mij is het nog steeds een minderheid die een privézwembad aanlegt.
Volgens mij is het nog steeds een minderheid die een luxe privésauna heeft.
Volgens mij is het nog steeds een minderheid die hoeves verbouwt om paarden te kunnen zetten.
Maar dan nog, degenen die dit alles kunnen, zullen wellicht ook al wel een regenwaterput steken hebben.

En de Vlamingen die "veel te groot" nieuw bouwen, steken ook een regenwaterput.

Dus wat is net uw punt?
Mijn punt is dat klagen over hoe alle toekomstinvesteringen onbetaalbaar worden dikke bullshit is. Nogmaals: Wij kunnen met onze wedde, onder de Belgische mediaan, met een kind ten laste, weldegelijk dergelijke investeringen doen, en ik kan er nog wat verder in gaan ook, door milieuvriendelijke materialen te gebruiken. En dat terwijl we het net allemaal doen nu de prijzen flink gestegen zijn. Ja, het wordt een flinke lening van €1500 per maand, maar goed, dan is dat maar zo.
 
? Waar doel je op

Arbeidsproductiviteit-Vlaanderen.png


Ik bespeur toch vooral een degrowth retoriek die al meermaals is onderuit gehaald...
 
Mijn punt is dat klagen over hoe alle toekomstinvesteringen onbetaalbaar worden dikke bullshit is. Nogmaals: Wij kunnen met onze wedde, onder de Belgische mediaan, met een kind ten laste, weldegelijk dergelijke investeringen doen, en ik kan er nog wat verder in gaan ook, door milieuvriendelijke materialen te gebruiken. En dat terwijl we het net allemaal doen nu de prijzen flink gestegen zijn. Ja, het wordt een flinke lening van €1500 per maand, maar goed, dan is dat maar zo.
Maar denk je werkelijk dat het de mensen zijn, die al die zaken die je daar opnoemt hebben of kunnen, die gaan klagen dat het te duur is?

En sorry, 1500€ per maand afbetalen is voor velen, in deze tijden, niet evident. Als die 1500€ dan nog eens enkel voor de renovatie zou zijn bovenop een hypothecaire lening (is mij niet duidelijk of dat bij u zo is), dan is dat al helemaal out of reach voor veel mensen.

Nogmaals, degenen die al die luxe die je daar opnoemt kunnen veroorloven zijn imo degenen die de investeringen voor regenwaterput ed al lang zullen gedaan hebben. Dus die zijn imo niet de oplossing voor het probleem.
 
Maar denk je werkelijk dat het de mensen zijn, die al die zaken die je daar opnoemt hebben of kunnen, die gaan klagen dat het te duur is?
Ik ben in elk geval overtuigd dat dergelijke zaken niet enkel door burgers in de bovenste 10% van de loonschaal gebruikt worden maar dat de middenklasse steeds zich steeds vaker met dat soort dingen inlaat. Dat, of ik snap in de verste verte niet waar middenklassers al hun geld aan uitgeven als ze met twee verdieners geen hypothecaire lening van €1500 kunnen aangaan. Het mediaanloon in België is 3.486 euro. Met twee verdieners betekent dat netto +- €4000. Zonder enige premies, maaltijdcheques, of vakantiegeld meegerekend.

Nogmaals: ik zeg niet dat iedereen ineens morgen zijn huis in een BEN-woning kan veranderen; daar zijn niet de vakmannen voor. Maar ik ben het gewoon beu dat elke keer dat argument van de arme kassabediende met €2200 bruto langskomt als tegenargument om iets te ondernemen en dat het initiatief dus maar altijd van de overheid moet komen.

Voor de kassabediende is een politieke oplossing wel nodig, en praktisch niet eens zo moeilijk: Koppel een maximumhuurprijs aan de EPC score van een woning. je zult de investeerder-eigenaars nogal in gang zien schieten. Politieke zelfmoord, natuurlijk, zoiets, dus het zal niet gebeuren, maar ik vind het een leuk gedachte-experiment.
 
Laatst bewerkt:
"Met dat soort dingen inlaat"...

Dus allemaal rondrijden met een Lada, ergens in een appartement of klein rijhuis wonen, en ieder jaar met de trein op reis naar Oostende. Zeer veel zaken blijven toch echt 'afgunst' gedreven me dunkt.
 
Ik ben in elk geval overtuigd dat dergelijke zaken niet enkel door burgers in de bovenste 10% van de loonschaal gebruikt worden maar dat de middenklasse steeds zich steeds vaker met dat soort dingen inlaat. Dat, of ik snap in de verste verte niet waar middenklassers al hun geld aan uitgeven als ze met twee verdieners geen hypothecaire lening van €1500 kunnen aangaan. Het mediaanloon in België is 3.486 euro. Met twee verdieners betekent dat netto +- €4000. Zonder enige premies, maaltijdcheques, of vakantiegeld meegerekend.

Nogmaals: ik zeg niet dat iedereen ineens morgen zijn huis in een BEN-woning kan veranderen; daar zijn niet de vakmannen voor. Maar ik ben het gewoon beu dat elke keer dat argument van de arme kassabediende met €2200 bruto langskomt als tegenargument om iets te ondernemen en dat het initiatief dus maar altijd van de overheid moet komen.

Voor de kassabediende is een politieke oplossing wel nodig, en praktisch niet eens zo moeilijk: Koppel een maximumhuurprijs aan de EPC score van een woning. je zult de investeerder-eigenaars nogal in gang zien schieten. Politieke zelfmoord, natuurlijk, zoiets, dus het zal niet gebeuren, maar ik vind het een leuk gedachte-experiment.
Je gaat er hier van uit dat ieder gezin een full-time tweeverdieners gezien is. Ik kan je verzekeren dat dat zeker niet de meerderheid is.
Dit heeft een grote financiele impact.
 
"Met dat soort dingen inlaat"...

Dus allemaal rondrijden met een Lada, ergens in een appartement of klein rijhuis wonen, en ieder jaar met de trein op reis naar Oostende. Zeer veel zaken blijven toch echt 'afgunst' gedreven me dunkt.
Ongelofelijk, we zitten in de meest dramatische uitstervingsgolf in de gehele biologie, er worden constant hitterecords gebroken, Vlaanderen is in een woestijn veranderd, en sommige mensen zijn nog altijd gewoon bezig met 'Ze zIjN gEwooN JaloerS op MijN Dikke VrOEm VrOEM'.
 
Je gaat er hier van uit dat ieder gezin een full-time tweeverdieners gezien is. Ik kan je verzekeren dat dat zeker niet de meerderheid is.
Dit heeft een grote financiele impact.
Snap je wat 'mediaan' wil zeggen'? Als iemand minder verdient, wordt dat gecompenseerd door een andere.
 
Terug
Bovenaan