Klimaatregelen

En binnenkort moeten we ook allemaal met een elektrische wagen rijden.
Wie gaat dat (blijven) betalen...
Ik, met mijn loon dat onder de mediaan ligt. Zoals ik het al in een eerder topic uitlegde: al die investeringen zijn betaalbaar. Als je iets kleiner wilt wonen. Misschien zelfs in een rijhuis, en dicht bij je werk zodat die elektrische auto een elektrische fiets kan zijn. Maar dan komen we weer eerder in de discussie over de luxeverslaafde Belg die liever een SUV, wellnessweekendjes en een reis naar Cancun koopt dan zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen. (en, nee ik ben geen dubbelaccount van mac-bc, er zijn effectief meerdere mensen die zo denken. Misschien zelfs een dozijn)
 
Ik, met mijn loon dat onder de mediaan ligt. Zoals ik het al in een eerder topic uitlegde: al die investeringen zijn betaalbaar. Als je iets kleiner wilt wonen. Misschien zelfs in een rijhuis, en dicht bij je werk zodat die elektrische auto een elektrische fiets kan zijn. Maar dan komen we weer eerder in de discussie over de luxeverslaafde Belg die liever een SUV, wellnessweekendjes en een reis naar Cancun koopt dan zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen. (en, nee ik ben geen dubbelaccount van mac-bc, er zijn effectief meerdere mensen die zo denken. Misschien zelfs een dozijn)
Mja, maar eerlijk, wat wil jouw loon zeggen? Hoe zit het met je partner (en wat met alleenstaanden), en spaargeld dat je hebt opgebouwd door een (meer dan) stabiele thuissituatie?

Dit alles betaalbaar noemen "als je maar wat kleiner wil wonen" vind ik even zot als het idee dat er geen armoede bestaat en iedereen krijgt wat hij verdient hoor. Alsof iedereen zijn neus ophaalt voor een rijhuis, aub zeg.

Als laatste dan nog het praktische aspect: ik zou graag eens Sabrina die achter de kassa staat alle werken zien opvolgen en coordineren om van haar oud rijhuisje een energie-efficiënte renovatiewoning te maken met regenwatercircuit, warmtepomp, zonnepanelen, up to date dak-, vloer-, en gevelisolatie. Als iemand haar daarvoor een planning optekent heeft ze het misschien allemaal binnen 10 jaar. Ik wacht al 2 jaar op een dakwerker en heb goesting die de kop in te slaan, dus al twee winters stoken voor de omgevingslucht en uiteraard geen zonnepanelen op ongeïsoleerde asbesten pannen.
 
Zou zoie
Mja, maar eerlijk, wat wil jouw loon zeggen? Hoe zit het met je partner (en wat met alleenstaanden), en spaargeld dat je hebt opgebouwd door een (meer dan) stabiele thuissituatie?

Dit alles betaalbaar noemen "als je maar wat kleiner wil wonen" vind ik even zot als het idee dat er geen armoede bestaat en iedereen krijgt wat hij verdient hoor. Alsof iedereen zijn neus ophaalt voor een rijhuis, aub zeg.

Als laatste dan nog het praktische aspect: ik zou graag eens Sabrina die achter de kassa staat alle werken zien opvolgen en coordineren om van haar oud rijhuisje een energie-efficiënte renovatiewoning te maken met regenwatercircuit, warmtepomp, zonnepanelen, up to date dak-, vloer-, en gevelisolatie. Als iemand haar daarvoor een planning optekent heeft ze het misschien allemaal binnen 10 jaar. Ik wacht al 2 jaar op een dakwerker en heb goesting die de kop in te slaan, dus al twee winters stoken voor de omgevingslucht en uiteraard geen zonnepanelen op ongeïsoleerde asbesten pannen.
Is je dak zelf isoleren geen optie, of moet er een volledig nieuw dak op?
 
Het water voor een opblaasploeterbadje kan perfect binnen de basisbehoefte vallen als je er wat slim mee omspringt. In plaats van ze in je gazon leeg te kappen kan je emmers vullen om schoon te maken, toilet mee door te spoelen, planten water te geven, etcetera.

Anders, echt wel grappig hoe je post bijna een perfecte weergave is van de tijdsgeest. Een zwembad met een inhoud van 4.5 kuub als een basisbehoefte voorstellen omdat de kindjes anders te veel zouden afzien. Alles zit er zowat in: de typische individualistische focus op het eigen gezin ten koste van verdere maatschappelijke verantwoordelijkheid, een verregaande luxeverslaving, en compleet gebrek aan schaamte of besef over het feit dat je luxeproblemen iets zijn waar zowat 99% van de mensheid in het verleden en het heden je enorm mee zouden uitlachen.
En dan doen alsof het particulier verbruik geen probleem is, en die zwembaden al helemaal niet. 3-4 jaar geleden heeft een hele regio een zondag zonder drinkwater gezeten, omdat het gevraagde debiet aan drinkwater te hoog was, ten gevolge van mensen die hun zwembad vulden aan het begin van een hittegolf. Neen, hoor, helemaal geen probleem.

En industrie en landbouw verbruiken ook water, en die betalen daar ook gewoon voor, en dat heeft bovendien een economisch nut. Een zwembad niet.
 
Daar inderdaad wel en het lijkt me overdreven wat je zegt want om daar uit te rijden sta je praktisch altijd stil want te druk op de Maastrichterstraat.

Wel chapeau hoe jij altijd de nadruk kan verleggen op de rest ipv ook toe te geven dat er veel fietsers in de fout gaan, heel vaak bewust dan nog.

Ik hoop dat alle fietsers daar het reglement volgen: afstappen en te voet de straat over steken. Dan zijn ze voetgangers en daar ligt een zebrapad, dan moet je er ook voor stoppen en dan kan je er nog wat langer voor wachten...
 
Ik hoop dat alle fietsers daar het reglement volgen: afstappen en te voet de straat over steken. Dan zijn ze voetgangers en daar ligt een zebrapad, dan moet je er ook voor stoppen en dan kan je er nog wat langer voor wachten...
Daar heb ik geen enkel probleem mee en zal ik ook probleemloos voor stoppen en wachten.
Ze mogen van mij ook al fietsend oversteken - als er geen verkeer is op de weg waar ze voorrang aan moeten verlenen.

Van mij mag de politie er over 2 weken gaan staan en elke overtreder (auto of fietser) beboeten die het fout doet.
 
Ik wacht al 2 jaar op een dakwerker en heb goesting die de kop in te slaan, dus al twee winters stoken voor de omgevingslucht en uiteraard geen zonnepanelen op ongeïsoleerde asbesten pannen.
Hoe en met welk materiaal ben je van plan het dak te isoleren? Zoldervloer, tussen de kepers of sarkin dak?
Met de huidige gasprijzen loont het om uw isolatiemateriaal al te kopen en tijdelijk op de zoldervloer te spreiden.
 
Hoe en met welk materiaal ben je van plan het dak te isoleren? Zoldervloer, tussen de kepers of sarkin dak?
Met de huidige gasprijzen loont het om uw isolatiemateriaal al te kopen en tijdelijk op de zoldervloer te spreiden.
Niet als er gaten in je dak zitten en die isolatie nat kan worden, lijkt me :)
 
Ik vind het vooral grappig dat het weer een extra belasting wordt. Je zou ook (bvb) water dat wordt weggepompt bij nieuwbouw kunnen stockeren ipv in riolering te kappen.
Of zoals hierboven al beschreven staat, miljarden liters die gewoon de zee in gaan...

Ik denk écht dat de zwembaden in België nu niet het grote probleem zijn...
 
Ik vind het vooral grappig dat het weer een extra belasting wordt. Je zou ook (bvb) water dat wordt weggepompt bij nieuwbouw kunnen stockeren ipv in riolering te kappen.
Of zoals hierboven al beschreven staat, miljarden liters die gewoon de zee in gaan...

Ik denk écht dat de zwembaden in België nu niet het grote probleem zijn...
Dit! Onlangs ook nog via werk tegengekomen bij berekening wadi. Uit het hydrogeologisch verslag bleek grondwater wel heel laag te staan. Blijkbaar pompt de brusselse metro in de buurt constant water op om het grondwater te verlagen. Ik ben echt benieuwd waar dat water naar toe gaat.
https://environnement.brussels/node/26746

Naast die onttrekkingen waarvoor een vergunning vereist is, wordt er op bouwwerven tijdelijk water opgepompt om het grondwater te bemalen en om de funderingen van bouwwerken droog te kunnen realiseren of om werken met betrekking tot de sanering van verontreinigde bodems te kunnen verrichten. Er wordt ook permanent water opgepompt, om overstromingen in de ondergrondse infrastructuren van de metro te voorkomen (hoofdzakelijk ondiepe alluviale watervoerende lagen), of met het oog op een geothermisch gebruik van het grondwater (diepe artesische watervoerende lagen). Wat de ondergrondse infrastructuren betreft, gaat het, hoewel de debieten niet met zekerheid gekend zijn, in het algemeen om redelijk beperkte hoeveelheden. Bij geothermische systemen worden de onttrokken hoeveelheden systematisch weer in dezelfde watervoerende laag geïnjecteerd.
 
Ik vind het vooral grappig dat het weer een extra belasting wordt. Je zou ook (bvb) water dat wordt weggepompt bij nieuwbouw kunnen stockeren ipv in riolering te kappen.
Of zoals hierboven al beschreven staat, miljarden liters die gewoon de zee in gaan...

Ik denk écht dat de zwembaden in België nu niet het grote probleem zijn...
Dat Cathy Bex eerst maar eens op een kieslijst gaat staan voor zich bezig te houden met de wetgevende macht.

Uiteindelijk bestaat dat voorstel gewoon al. Basistarief VS comforttarief... En het zou dan ook gaan over een verhoging die pas over een paar jaar in voege gaat. Much ado about nothing imo.

Het zou beter zijn te stoppen met de collectividtische insteek van ons water, en laat ons er een marktprijs over afspreken. Wanneer er weinig water is en de vraag hoor, duurder water, en vice versa. Lijkt mij veel beter dan kunstmatig iets te creëren door middel van belastingen.

Dan kan iedereen nog altijd kiezen.
 
Ik, met mijn loon dat onder de mediaan ligt. Zoals ik het al in een eerder topic uitlegde: al die investeringen zijn betaalbaar. Als je iets kleiner wilt wonen. Misschien zelfs in een rijhuis, en dicht bij je werk zodat die elektrische auto een elektrische fiets kan zijn. Maar dan komen we weer eerder in de discussie over de luxeverslaafde Belg die liever een SUV, wellnessweekendjes en een reis naar Cancun koopt dan zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen. (en, nee ik ben geen dubbelaccount van mac-bc, er zijn effectief meerdere mensen die zo denken. Misschien zelfs een dozijn)
Er is niets mis met bovenstaande. De Vlaming mag dat gerust doen als hij wil. Maatschappelijke verantwoordelijkheid is een hol begrip dat enkel begrepen wordt door 15jarigen die naar Rage Against The Machine luisteren.

Het is kinderlijk eenvoudig: laat die mensen dat gewoon doen als ze willen, wij hebben daar niets over te zeggen. Wél zou dan de kost ook de reële kost moeten reflecteren, maar daar houdt de overheid zich natuurlijk niet mee bezig.
 
Ik vind het vooral grappig dat het weer een extra belasting wordt. Je zou ook (bvb) water dat wordt weggepompt bij nieuwbouw kunnen stockeren ipv in riolering te kappen.
Of zoals hierboven al beschreven staat, miljarden liters die gewoon de zee in gaan...

Ik denk écht dat de zwembaden in België nu niet het grote probleem zijn...
Natuurlijk zijn die zwembaden het grote probleem niet, behalve als iedereen het elk jaar laat leeglopen en gezamenlijk vult in een periode van droogte. Er is zich in België een kloof aan het vormen tussen arm en 'rijk', en partijen zoals Groen, Vooruit en PVDA springen maar al te graag mee op de kar van dit soort voorstellen omdat ze hier electoraal gewin uit kunnen halen.

Dit! Onlangs ook nog via werk tegengekomen bij berekening wadi. Uit het hydrogeologisch verslag bleek grondwater wel heel laag te staan. Blijkbaar pompt de brusselse metro in de buurt constant water op om het grondwater te verlagen. Ik ben echt benieuwd waar dat water naar toe gaat.
https://environnement.brussels/node/26746

Me dunkt wordt dit gewoon in de Zenne geloosd.
 
Natuurlijk zijn die zwembaden het grote probleem niet, behalve als iedereen het elk jaar laat leeglopen en gezamenlijk vult in een periode van droogte. Er is zich in België een kloof aan het vormen tussen arm en 'rijk', en partijen zoals Groen, Vooruit en PVDA springen maar al te graag mee op de kar van dit soort voorstellen omdat ze hier electoraal gewin uit kunnen halen.



Me dunkt wordt dit gewoon in de Zenne geloosd.
Welja, en dat stoort me dus aan al die voorstellen. Er zijn problemen, maar ipv de echte oorzaak aan te pakken, verzinnen ze een maatregel die de kiezers van de andere partijen viseert en te teren op de kloof tussen hun kiezers en de andere kiezers.
Geldt evengoed omgekeerd trouwens, conservatieven die puur conservatief gaan doen om tegen de andere zijn schenen te stampen...
 
Welja, en dat stoort me dus aan al die voorstellen. Er zijn problemen, maar ipv de echte oorzaak aan te pakken, verzinnen ze een maatregel die de kiezers van de andere partijen viseert en te teren op de kloof tussen hun kiezers en de andere kiezers.
Geldt evengoed omgekeerd trouwens, conservatieven die puur conservatief gaan doen om tegen de andere zijn schenen te stampen...
Sowieso, uitkeringen of asielzoekers gaan bestempelen als dé oorzaak van het begrotingstekort is zo een typische. In zo een gepolariseerd landschap is het onmogelijk om (goed) beleid te voeren.
 
Het is gewoon een maatschappelijk probleem.

Ja de overheid moet meer inzetten op bufferen en tegenhouden van water. En ja particulieren moeten zich meer bewust worden van hun waterverbruik en dat er geen ongelimiteerde voorraad is en dat we daar spaarzaam mee moeten om gaan. Maar het is niet omdat de ene te weinig doet dat de andere mag achterover leunen en zeggen: zo lang de ander niets doet doe ik ook niets. Dat is gewoon kinderachtig gedrag. En de oplossing zal geld kosten, de vraag is nu gewoon hoe dat zal bekostigd worden. Ofwel door de verbruikers of door de overheid (en de overheid wordt gekozen door de verbruikers en ook door hun gefinancierd). De enige schuldige in dit ganse verhaal is gewoon onszelf, al jaren willen we zo snel mogelijk van het regenwater af want een natte plek in onze tuin, dat kan niet. Een grote weide die te laag ligt moet zo snel mogelijk opgevoerd worden want dan kunnen we er op bouwen en als er dan toch overstromingen komen wijzen we wel naar de "overheid" zodat die ons komt helpen om terug zo snel mogelijk van dat water af te raken. Of hoe we als maatschappij altijd maar weer enkel voordelen willen.
 
De enige schuldige in dit ganse verhaal is gewoon onszelf,
Daar ben ik het toch 100% niet mee eens. Als je in een land woont met zowat de hoogste belastingsdruk ter wereld, dan mag je toch verwachten dat de overheid wat beter om gaat met dat geld en dat de mensen er meer voor terug krijgen dan nu het geval is.

Dit is gewoon 1 van de vele voorbeelden van slecht beheer van de overheid. Uiteraard mogen mensen wat zuiniger zijn, maar het feit dat we zo snel in de problemen komen is niet de schuld van de bevolking.
 
Niet als er gaten in je dak zitten en die isolatie nat kan worden, lijkt me :)
Daar bestaan oplossingen voor.

Harde isolatie zoals PIR platen met folie: reeds perfect waterdicht
Zachte isolatie zoals glaswol: leg de waterdichte verpakking erover of koop en span een waterdicht zeil erover
 
Terug
Bovenaan