phate_13
Well-known member
Bedankt voor de aanvulling is inderdaad niet 100% correct. Maar qua benadering bij langetermijninvesteringen wel relevant.Als je €40k ten gelde maakt, gaat daar geen €4k belasting op gehoffen worden. De 10% belasting is enkel op het stuk meerwaarde van die €40k.
Stel dan nog dat het €40k meerwaarde is, dan gaat die 10% niet 2j later beschikbaar worden. Die 10% is de belasting met een vrijsteling van de eerste €10k (tot max €15k als je de jaren voordien geen meerwaarde realiseert en dus €1k/jaar overdraagt). Dus je gaat €4k betalen bij opt-in en €1k terugtrekken 2j later. Waar het bij opt-out €3k betalen is 2j later bij de personenbelasting. ("2jaar", het is op het aanslagbiljet voor dat aanslagjaar dus afhankelijk van meerdere factoren).
Als je 250/maand investeert en na 25 jaar 40k afhaalt, dan zal meer dan 75% interest zijn aan een return van 7% bijvoorbeeld gezien het FIFO principe. Dan zal het inderdaad nog altijd "maar" 3k belasting zijn, waarvan 1k (of 1.5k) vrijgesteld inderdaad. Maar het blijft toch zonde dat er op dat moment 3k wordt afgehouden? Het is dat wat ik bedoel.
Als je op dat moment het geld nodig hebt, zul je dus meer moeten uitcashen (en nog meer belasting moeten betalen) door de opt-in. Met de opt-out kun je op dat moment het geld afhalen wat je nodig hebt en de belasting er op later betalen. (Ik ga er vanuit dat als je dergelijke bedragen hebt, dat je cashflow goed genoeg is om 1-2 jaar later die 1.5-2k belasting dan wel te betalen).
TLDR : Bij grotere bedragen vind ik het interessanter om geen renteloze lening te geven aan de overheid.
En als je de tijd hebt is het natuurlijk nog altijd interessanter om dit over 2-3-4 jaar te spreiden. En ook dan is het interessanter om met de opt-out het volledige bedrag ineens te hebben, anders is het afgehaalde bedrag pas volledig na 4-5-6 jaar beschikbaar. (En nog een extra side note : Als koppel kun je dit bedrag natuurlijk gemakkelijk op 2 jaar belastingsvrij uitcashen.)
.