Kleine vragen: economie & recht

Mensen blijven ook te lang bij dezelfde mutualiteit. Ik ben sinds m'n geboorte al bij Solidaris, maar die zijn er eigenlijk enkel voor oude en/of zieke mensen en zwangeren
Dus is het ook logisch dat ze proberen om je laten blijven. Iemand die overstapt naar een ander ziekenfonds keert waarschijnlijk nooit meer terug.

Weet iemand als een verkoper een bankcheque mag weigeren als betaalmiddel? Wij hebben een voorlopige oplevering van ons appartement, maar zouden graag pas willen betalen als we zeker zijn dat het volledig is zoals we willen. De firma wilt natuurlijk zijn geld al voor de oplevering.

Weet iemand als een verkoper een bankcheque mag weigeren als betaalmiddel? Wij hebben een voorlopige oplevering van ons appartement, maar zouden graag pas willen betalen als we zeker zijn dat het volledig is zoals we willen. De firma wilt natuurlijk zijn geld al voor de oplevering.
Onder wet breyne dan? Er staat zo goed als altijd in je aankoopakte dat alle betalingen via overschrijving naar een welbepaalde rekening moeten

Iemand ervaring met de helena app? Betrouwbaar? Is prive-initiatief maar dokter gebruikt dit....
Ja, was een paar jaar geleden zeer handig om elektronische voorschriften van het hele gezin te consulteren, maar is ondertussen nog louter een doorgeefluik van wat je ook op Mijn Gezondheid vindt.

Om een brief binnen Europa te sturen met bpost moet ik daar een speciale postzegel voor gebruiken of mag ik ook meerdere klassieke binnenlandse zegels plakken?

Om een brief naar een ander Europees land te sturen via bpost, moet je gebruik maken van internationale postzegels, zoals de "Europe"-postzegels. Het is niet toegestaan om meerdere binnenlandse postzegels te combineren om het internationale tarief te dekken. Je kunt deze internationale postzegels eenvoudig online bestellen of kopen bij een verkooppunt.

Mag je voor het bepalen van de schadevergoeding na stopzetten van huurcontract van lange duur (3 maand huur in 1e jaar, 2 maand huur in 2de jaar en 1 maand huur in 1e jaar), de duurtijd van een voorafgaand huurcontract van korte duur erbij tellen? Dit zou me 1 maand huur als schadevergoeding uitsparen. Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat je moest beginnen tellen vanaf de startdatum van contract van lange duur maar lees in de huurovereenkomst volgende:
Bij ontstentenis van een tijdig gedane opzeg, van een geldige verlenging of indien de huurder in het goed blijft wonen zonder verzet van de verhuurder, wordt de huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan voor een duur van negen jaar te rekenen vanaf de datum waarop de aanvankelijke huurovereenkomst van korte duur in werking is getreden, zelfs in de veronderstelling dat een nieuwe huurovereenkomst werd afgesloten.

Mijn zus en schoonbroer hebben enorm veel overlast van hun achterburen (appartementsblok met 3 app) sinds die blok van eigenaar is veranderd. Enig contactgegeven dat ze hebben is een emailadres waar ontwijkende of geen antwoorden van komen. 'Eigenaar' is eigenlijk een vennootschap. Politie raadt aan om aangetekend schrijven te sturen, maar naar wie moet dat dan? Naar die bv? Er is geen ssyndicus want te kleine blok.

Om een brief naar een ander Europees land te sturen via bpost, moet je gebruik maken van internationale postzegels, zoals de "Europe"-postzegels. Het is niet toegestaan om meerdere binnenlandse postzegels te combineren om het internationale tarief te dekken. Je kunt deze internationale postzegels eenvoudig online bestellen of kopen bij een verkooppunt.
Dat is toch weer “crazy”. Zolang de correcte waarde afgedekt is, zou het er toch niet toe moeten doen welke zegel gebruikt werd? Of is dit weer een trucje om verkopen te stimuleren… hoogst wss hebben mensen zo’n kaartje van 10 zegels thuis liggen met nog enkele zegels op… maar die kan je dan niet gebruiken om een brief over de grens te sturen.

Weet er iemand wat de notariskosten gaan zijn (ruw geschat) voor de aankoop van een huis van ongeveer 600k? Er komt geen hypothecaire akte bij kijken (betaling gebeurt gewoon met eigen cash), geen speciale zaken, 2% registratierechten, ... Ik schat ruwweg 3k, maar ben niet zeker of dat correct is.

Weet er iemand wat de notariskosten gaan zijn (ruw geschat) voor de aankoop van een huis van ongeveer 600k? Er komt geen hypothecaire akte bij kijken (betaling gebeurt gewoon met eigen cash), geen speciale zaken, 2% registratierechten, ... Ik schat ruwweg 3k, maar ben niet zeker of dat correct is.
2% is toch enkel voor de eerste woning ? Daarna is dat toch 12%. Ik dacht dat jij al een woning had.

Voor de rest probeer deze tool even : https://www.notaris.be/rekenmodules#

Mijn zus en schoonbroer hebben enorm veel overlast van hun achterburen (appartementsblok met 3 app) sinds die blok van eigenaar is veranderd. Enig contactgegeven dat ze hebben is een emailadres waar ontwijkende of geen antwoorden van komen. 'Eigenaar' is eigenlijk een vennootschap. Politie raadt aan om aangetekend schrijven te sturen, maar naar wie moet dat dan? Naar die bv? Er is geen ssyndicus want te kleine blok.
Met of zonder syndicus: maakt niet uit. Enige oplossing bij burenoverlast is verhuizen.

Lawaai als overlast of andere zaken? I.g.v. nachtlawaai -> politie bellen.

Mijn oma gaat haar huis mogelijks verkopen om
In te wonen bij mn nonkel. Zeer touchy allemaal aangezien er een serieuze zorgrol op te nemen is door de broer van mn moeder. Mijn moeder is overleden. Ik overweeg de woning over te kopen, liever dan dit te laten verkopen aan anderen.

Welke kosten moet ik mee rekening houden? Ik besef natuurlijk dat mijn oma al een gezegende leeftijd van 91 heeft en dit in de toekomst mogelijk ook via overlijden een impact gaat hebben.

Welke piste kan ik best nemen?

Mijn oma gaat haar huis mogelijks verkopen om
In te wonen bij mn nonkel. Zeer touchy allemaal aangezien er een serieuze zorgrol op te nemen is door de broer van mn moeder. Mijn moeder is overleden. Ik overweeg de woning over te kopen, liever dan dit te laten verkopen aan anderen.

Welke kosten moet ik mee rekening houden? Ik besef natuurlijk dat mijn oma al een gezegende leeftijd van 91 heeft en dit in de toekomst mogelijk ook via overlijden een impact gaat hebben.

Welke piste kan ik best nemen?
Als het je eerste woning is koop je aan 2% registratiebelasting.

Op notaris.be staat een kostencalculator voor de aankoop en voor je hypothecaire lening, die is vrij exact

en is schenken een piste naar mij of mezelf en mijn nonkel? Heeft dat een impact?
Schenken is duurder. Eerste schijf is aan 3% (0-150.000 euro) en tweede aan 9% (150.000-250.000 euro), daarboven 18% tot 450.000.

Voornaamste verschil is natuurlijk dat je bij schenking geen prijs betaalt. Dan krijg jij een extra deel van de erfenis op voorhand als het ware, en moet er in prinicpe op papier gezet worden dat je nonkel dit later gecompenseerd moet zien.

Terug
Bovenaan