Kleine vragen: economie & recht

Omdat anderen niet moeten denken op te kunnen leggen welke post jij mag ontvangen...
Er is volgens mij geen VME want er is ma
ar 1 eigenaar van alle appartementen.

Het lijkt mij beetje absurd dat de eigenaar bepaald wat soort post de huurder mag ontvangen? Huishoudelijk reglement of niet.

Nu het argument 'ik vind dit absurd' is niet echt sterk daarmee dat ik eens wilde horen :) misschien dat iemand hier meer kennis van heeft dan ik.

Ik heb altijd verstaan dat er een huishoudelijk reglement kan opgelegd worden. En dat huishoudelijk reglement beperkt de vrijheid die je kan hebben.
Als iets opgelegd wordt omdat er tekenen zijn van overlast. En dit een maatregel is om die overlast te voorkomen. Dan kan ik daar begrip voor opbrengen.

Zeker omdat ik reclame nu niet op hetzelfde niveau zet als "post".
Uiteindelijk is dat het nadeel van gemeenschappen. Je offert dan een stuk van uw absolute vrijheid, blijheid op ten bate van die gemeenschap.

Maar ik ben geen jurist. En voor mij, maar dat is voor iedereen anders, is reclame nu niet direct iets waarvoor ik ga vechten om dat in mijn brievenbus te mogen blijven ontvangen... of als zo'n maatregel naar voren komt in het huishoudelijk reglement dat ik mij daar in zou opjagen.

Ik heb altijd verstaan dat er een huishoudelijk reglement kan opgelegd worden. En dat huishoudelijk reglement beperkt de vrijheid die je kan hebben.
Als iets opgelegd wordt omdat er tekenen zijn van overlast. En dit een maatregel is om die overlast te voorkomen. Dan kan ik daar begrip voor opbrengen.

Zeker omdat ik reclame nu niet op hetzelfde niveau zet als "post".
Uiteindelijk is dat het nadeel van gemeenschappen. Je offert dan een stuk van uw absolute vrijheid, blijheid op ten bate van die gemeenschap.

Maar ik ben geen jurist. En voor mij, maar dat is voor iedereen anders, is reclame nu niet direct iets waarvoor ik ga vechten om dat in mijn brievenbus te mogen blijven ontvangen... of als zo'n maatregel naar voren komt in het huishoudelijk reglement dat ik mij daar in zou opjagen.
Je zou op zich een soort van huishoudelijk reglement in een huurcontract kunnen steken. Maar dat kan niet eenzijdig nadat je de huur al hebt laten beginnen en in een huishoudelijk reglement kan je niet zomaar iets schrijven. Post, zelfs al is het reclame, beperken kan niet. Post is nogal extreem beschermd door de wetgeving.

Je zou op zich een soort van huishoudelijk reglement in een huurcontract kunnen steken. Maar dat kan niet eenzijdig nadat je de huur al hebt laten beginnen en in een huishoudelijk reglement kan je niet zomaar iets schrijven. Post, zelfs al is het reclame, beperken kan niet. Post is nogal extreem beschermd door de wetgeving.
In hoeverre valt niet-geadresseerde reclame ook onder die bescherming btw?
Van wat ik mij kan herinneren was dat het grote verschil tss soorten "post", de adressering. Ongeadresseerd < generisch geadresseerd (aan de bewoners van.
... etc) < persoonlijk geadresseerd < aangetekend

In hoeverre valt niet-geadresseerde reclame ook onder die bescherming btw?
Van wat ik mij kan herinneren was dat het grote verschil tss soorten "post", de adressering. Ongeadresseerd < generisch geadresseerd (aan de bewoners van.
... etc) < persoonlijk geadresseerd < aangetekend
Er is idd nog briefgeheim dag enkel zal gelden voor brieven, maar een brievenbus is het verlengde van een woning en daarom op zich al beschermd

Dus stel je hebt een appartement, en daar is een VME. Jij hebt een huurcontract afgesloten. En de VME doet een stemming en voert een huishoudelijk reglement in.

Om welke reden is de huurder niet gebonden aan de regels van dat huishoudelijk reglement ?

Ik kan mij moeilijk inbeelden dat het moment dat er overlast is. Dat daar gedocumenteerde feiten van zijn. En je het voor een vrederechter trekt en stelt dat je van plan bent om die regel in te voeren om die overlast te beperken. Dat een rechter dit als zijnde niet proportioneel gaat achten. Of dit niet zal toestaan.
Maar het klopt, ik ben juridisch niet 100% zeker hiervan. Mij leek dit echter wel nog perfect aanvaardbaar. Reclame vergelijken met het grondrecht van post te mogen krijgen noem ik een verschil. En ik kan mij ook inbeelden dat er een verschil is tussen post die gericht is aan een persoon en post die er niet aan gericht is.
Als het post is die gericht is aan iemand en die loopt te slingeren dan kan je naast de voorziening in het huishoudelijk reglement om een verbod in te stellen op "reclame" instellen dat "gerichte" post dat loopt te slingeren in de gemeenschap een boete oplevert van vb 50€ per incident.
Bij reclame die niet gericht is kan je redelijkerwijze niet herleiden voor wie de post was en wie het alternatief van het verbod, zijnde de boete zou moeten dokken. En ik denk niet dat het afdwingbaar zou zijn dat elkeen zonder de stikker geen reclame in gelijke mate zou opdraaien voor de vastgestelde boete. Of een zogezegd GAS voor gemeenschappen !!!!

Dus stel je hebt een appartement, en daar is een VME. Jij hebt een huurcontract afgesloten. En de VME doet een stemming en voert een huishoudelijk reglement in.

Om welke reden is de huurder niet gebonden aan de regels van dat huishoudelijk reglement ?

Ik kan mij moeilijk inbeelden dat het moment dat er overlast is. Dat daar gedocumenteerde feiten van zijn. En je het voor een vrederechter trekt en stelt dat je van plan bent om die regel in te voeren om die overlast te beperken. Dat een rechter dit als zijnde niet proportioneel gaat achten. Of dit niet zal toestaan.
Een VME kan idd bepaalde spelregels opleggen. Maar een VME kan géén regels opleggen die tot het private deel van het appartement behoren BEHALVE als er externe hinder zou kunnen zijn. Dat kan enkel de huurbaas (en dan nog in beperkte mate).

Dus de reclame verbieden in een appartement kan niet, dat is te beperkend. VME kan wél eisen dat een brievenbus regelmatig geleegd wordt of dat de brievenbus in goede staat blijft (afsluitbaar, ...).

(het gaat trouwens over een reglement van inwendige orde (maar da's puur terminologie,is idd ongeveer een huishoudelijk reglement).

Onze gasketel is al eindje oud maar werkt nog.
Ik hoor toevallig van sanitair dat btw stijgt bij vervanging van 6 proc naar 21 proc (nieuw regeerakkoord)
Vanaf wnr gaat dit in voege?

Laatst bewerkt:
Vraagje. Stel je leent 200k voor verbouwing. Maar tijdens de werken worden door omstandigheden de kosten goedkoper. Door bijvoorbeeld een ander materiaalgebruik. En je komt uit op 180k. Wat dan? Wat met die 20k die je teveel geleend hebt?

Ik heb een offerte verkregen en ik had 14 dagen de tijd deze te aanvaarden (of niet) Ik had echter bijkomende vragen.

Na 15 dagen krijg ik antwoord op mijn vragen en ik keur de offerte goed. Ik kreeg bijna meteen de melding dat het nu 100€ duurder zal zijn met als reden: U hebt de offerte TE laat goedgekeurd. :unsure:

Ik besef dat een offerte vrijblijvend is en niet fixed. Maar is de reden die ze opgeven wel geldig? Want als je bijkomende vragen hebt dan verwacht ik wel dat ze u iets meer tijd geven. En al zeker omdat ze pas na 15 dagen reageerden.

Ik heb een offerte verkregen en ik had 14 dagen de tijd deze te aanvaarden (of niet) Ik had echter bijkomende vragen.

Na 15 dagen krijg ik antwoord op mijn vragen en ik keur de offerte goed. Ik kreeg bijna meteen de melding dat het nu 100€ duurder zal zijn met als reden: U hebt de offerte TE laat goedgekeurd. :unsure:

Ik besef dat een offerte vrijblijvend is en niet fixed. Maar is de reden die ze opgeven wel geldig? Want als je bijkomende vragen hebt dan verwacht ik wel dat ze u iets meer tijd geven. En al zeker omdat ze pas na 15 dagen reageerden.
Benieuwd voor wat dat is, maar met zo iemand zou ik al niet in zee willen… op elke offerte staat zo wel een termijn en dat is vooral gewoon uit zekerheid moest er plots materiaal veel duurder worden maar nog nooit iemand geweten die daar actief een probleem van maakt en plots om die reden iets duurder maakt. Antwoorden dat hij zijn offerte dan maar steekt waar de zon niet schijnt.

Die kan je investeren, terugbetaling aan de bank (onder de vorm van een vervroegde aflossing, ...)
Ik weet niet of dat er overal zo aan toe gaat maar ik kon niet tegen de bank zeggen van geef mij nu eens 20k en dan nu nog eens 50k, etc. Dat was telkens dossiertje maken van welke werken er gedaan zijn met bijhorende facturen en dat bedrag werd dan terugbetaald aan mij.

Benieuwd voor wat dat is, maar met zo iemand zou ik al niet in zee willen… op elke offerte staat zo wel een termijn en dat is vooral gewoon uit zekerheid moest er plots materiaal veel duurder worden maar nog nooit iemand geweten die daar actief een probleem van maakt en plots om die reden iets duurder maakt. Antwoorden dat hij zijn offerte dan maar steekt waar de zon niet schijnt.
Ik wou quasi hetzelfde zeggen.

Ook curieus voor wat het is. Maar ge krijgt al direct ne vibe van "Ah, gij durft "moeilijk doen"? Dan zal ik der wat bijlappen sé". Geeft me ook heel weinig vertrouwen in zo'n persoon/onderneming.

Vraagje. Stel je leent 200k voor verbouwing. Maar tijdens de werken worden door omstandigheden de kosten goedkoper. Door bijvoorbeeld een ander materiaalgebruik. En je komt uit op 180k. Wat dan? Wat met die 20k die je teveel geleend hebt?

Die kan je investeren, terugbetaling aan de bank (onder de vorm van een vervroegde aflossing, ...)

Quasi elke bank geeft pas geld vrij nadat je een factuur hebt overgemaakt. In de praktijk zal je die 20K dan gewoon niet opnemen.

Een familielid woont in een sociaal woning (apartment). Omdat de reclamefolders gewoon in de hal worden gegooid, wil de sociale verhuurdienst iedereen verplichten om een 'geen reclame' sticker op de bus te plakken. In de brief met hun aankondiging hebben ze zo'n officiële sticker meegestuurd. Indien dit niet gebeurd zullen er maatregelen worden getroffen (er is niet vermeld welke). Mijn familielid krijgt de reclame blaadjes graag.

Ze kunnen dit toch niet afdwingen, lijkt me? Ik heb mijn familielid aangeraden om eventueel eens contact op te nemen met de huurdersbond of een ombudspersoon.
goede reactie om ze naar de huurdersbond te sturen, maar ze kunnen het volgende wel doen:

Huurders hebben de plicht om een goede huisvader te zijn en dus het pand goed te onderhouden. Wanneer de sociaal huisvestingsmaatschappij vaststelt dat dit niet gebeurd, maar ook geen dader kunnen vinden, mogen ze de kosten verhalen op de hele gemeenschap.

Je kan dit vergelijken met het ontstoppen van een gemeenschappelijke afvoer omdat er bewoners zijn die er dingen in gooien dat niet de bedoeling is. Men kan dan niet achterhalen wie de dader is, maar de verhuurder kan wel aantonen dat de herstelling/onderhoud niet onder zijn verantwoordelijkheid valt en mag de kosten doorrekenen aan de gemeenschap.

Dus de geen reclame sticker is op zich niet wettelijk, maar zie het als een minnelijke oplossing zodat er geen extra kosten aangerekend moeten worden.

Man man man, ons opbrengstpand verkocht. Na eerst nog de arrogantie van de kopers en de incompetentie van onze notaris. En dan hebben we nu nog de bank die zijn duit in het zakje doet.
Ruim voor de datum van akte heb ik aan de bank laten weten dat de akte eraan komt en dat dus de lening moet stopgezet worden.
Bank: "Jaja, geen probleem. Hier een simulatie van de wederbeleggingsvergoeding. Dat zal je dan achteraf moeten betalen maar voor de rest moet je niets doen."

Een week op voorhand nog eens gevraagd: "Volgende week zal de akte verlijden, hoe wordt dit geregeld? Krijgen wij eerst het geld van de notaris en storten we dat dan terug? Wordt dit rechtstreeks tussen notaris en bank geregeld? Moeten wij actie ondernemen?"
Bank: Nietszeggend antwoord, komt allemaal in orde en "geen acties vereist".

Akte wordt verleden. We krijgen het integrale bedrag op onze rekening. Lening blijft gewoon doorlopen. Na 2 werkdagen wordt het openstaande krediet ook niet automatisch van onze rekening gehaald ofzo. Niets. Er gebeurt niets.

Ik bel dus voor de 3de (!) keer naar de bank: "Er gebeurt niets, onze lening blijft precies gewoon doorlopen? Moeten wij nu écht geen acties ondernemen?!"
Bank: "Ah tiens, is dat integrale bedrag op jullie rekening gekomen zonder dat wij ons gedeelte hebben gekregen voor de vervroegde aflossing? Vreemd. Ik zal jullie dadelijk de afrekening doorsturen!".

Op de afrekening:
- openstaand krediet: x euro
- wederbelegginsvergoeding: y euro
- rente op dagbasis tussen het verlijden van de akte en vandaag: z euro :wtf: :wtf:

Zonder boe of ba. Zonder sorry. Zonder "ik schaam mij kapot op basis van mijn incompetentie". Zonder: "we hebben een fout gemaakt, maar we nemen die kost op ons." Niets.

Vraag aan jullie; ik veronderstel dat dit niet de normale gang van zaken is?
Het draait hier gewoon om de verkoop van een ordinair, simpel huisje. Geen rocket-science. Maar doorheen gans het proces is het precies alsof alle professionals die daar dagdagelijks mee bezig zijn, dat allemaal hun eerste keer is.

Terug
Bovenaan