Kleine vragen: economie & recht

Als hij een job heeft die meer dan 1600 netto per maand oplevert kan je stappen zetten om loonsbeslag te leggen.

...

Heldere uitleg. Zo een solvabiliteitsonderzoek gaat nu inderdaad eerst gedaan worden, en dan zullen we beslissen of het de moeite is of niet. Toch weer wrang, dan maak je iets mee als slachtoffer, waar je op z'n minst een compensatie zou mogen krijgen en dan ben je weer afhankelijk van allerlei factoren.

Vraagje ivm mogelijke schending van privacy..

Heeft een schooldirecteur zomaar het recht om in de jaszakken te voelen van jassen die in een gang aan de kapstok hangen?

Gisteren kwam ons dochter thuis dat ze een week lang elke ochtend haar gsm op het secretariaat moet afgeven, en dat ze hem na schooltijd daar terug mag ophalen. GSM-gebruik is niet toegelaten op school, gsm's moeten in principe uitstaan en in de boekentas zitten. Af en toe, voor bepaalde lessen mogen ze die (na uitdrukkelijke toestemming van de leerkracht) toch gebruiken.

Ons dochter had haar gsm in haar jaszak laten zitten, en die stond nog aan (wel op do not disturb), wat niet toegelaten is, en ik snap uiteraard dat ze daarvoor gestraft wordt.
Los daarvan heb ik haar wel ook al gezegd dat het niet slim is om haar gsm zomaar in haar jaszak te laten zitten, gelijk welke leerling met slechte bedoelingen kan die zomaar stelen. (en zo zitten er jammer genoeg wel een paar op die school)

Maar blijkbaar is de directeur in de gang gepasseerd, en heeft in elke jas de zakken gecontroleerd waarna die met de jas van ons dochter en haar gsm in de hand de klas binnenkwam om te vragen van die die jas was.

Ben ik correct in het denken dat dit een schending van de privacy van mijn dochter is? Die directeur heeft toch geen zaken om willekeurig jaszakken te controleren? Wat als daar andere private zaken inzitten waar die geen zaken mee heeft?

Ik heb echt zin om hem daarvoor een mail te sturen dat ik dat niet acceptabel vind, maar vraag me wel af of ik ergens een grond heb. Ik wil uiteraard niet de ouder zijn die gaat klagen omdat z'n dochter gestraft wordt. (Want ik ben in principe wel akkoord met de straf, niet met de manier waarop "bewijs" vergaard werd)

1. Pakket besteld bij mediamarkt en onmiddellijk betaald (500 EUR)
2. Bpost stuurt een mail dat het pakket verloren is geraakt
3. Ik meld dit bij mediamarkt, vraag terugbetaling
4. Mediamarkt start een onderzoek op, vraagt 10 werkdagen
5. Ik mail na 10 werkdagen, nog steeds geen terugbetaling, zijn nog met onderzoek bezig.

Kan dit zomaar? Ik heb in se toch niets meer hiermee te maken? Ik wil gewoon mijn geld terug :/.

Ik heb een bestek van rond de €3000. Waterschade door geen kerdi doek gebruikt te hebben bij het plaatsen van wandtegels. (zo vermeld op het bestek)
Gisteren een expert hier geweest van de brandverzekering en die zei dat het niet gedekt is. Wel de schade aan de 2 achterliggende muren.
Iets van €700 krijgen we terug. Woning hebben we zo gekocht, dus niet wetend dat er geen doek geplaatst werd.
Kan hier tegenin gegaan worden? Of het er gewoon bij laten

Ik heb echt zin om hem daarvoor een mail te sturen dat ik dat niet acceptabel vind, maar vraag me wel af of ik ergens een grond heb. Ik wil uiteraard niet de ouder zijn die gaat klagen omdat z'n dochter gestraft wordt. (Want ik ben in principe wel akkoord met de straf, niet met de manier waarop "bewijs" vergaard werd)
Surprise, die ouder ben je wel.

Wat is je plan dan als blijkt hij "incorrect" zijn bewijs heeft verzameld? Het is nu ook niet dat ze zwaar gestraft is n.a.v. deze controle, ze heeft zich niet aan de regels gehouden en moet nu de gsm 1 week tijdens de lesuren in bewaring geven. Volgens mij kan je de situatie enkel maar erger maken als je de klagende ouder gaat spelen, terwijl je dochter wel degelijk in de fout is gegaan

Wat is je plan dan als blijkt hij "incorrect" zijn bewijs heeft verzameld? Het is nu ook niet dat ze zwaar gestraft is n.a.v. deze controle, ze heeft zich niet aan de regels gehouden en moet nu de gsm 1 week tijdens de lesuren in bewaring geven. Volgens mij kan je de situatie enkel maar erger maken als je de klagende ouder gaat spelen, terwijl je dochter wel degelijk in de fout is gegaan
Uit curiositeit : Wat zou dan precies "erger" kunnen zijn?

Toch zeker als de boodschap is dat de straf mag blijven staan en dat je daar niet tegenin gaat, maar dat je school wel wilt waarschuwen voor verdere problemen in de toekomst, gezien dit niet legaal is. (Maar dan nog mooier verwoord zodat het zeker niet lijkt op een dreigement 😅 .)

Surprise, die ouder ben je wel.

Goh, niet echt vind ik. Want ik wil niet ingaan tegen de straf.

Aan de opgelegde straf wil ik idd niets veranderen.

Ik wou gewoon die directeur "op het matje roepen" en hem melden dat hij iets gedaan heeft wat niet mag. Dat hij haar privacy, en bij uitbreiding die van alle leerlingen (want hij heeft niet enkel haar jas gecontroleerd) geschaad heeft. En dat dat niet past bij een schooldirecteur.

Stel je voor dat ze net haar maandstonden had, en dat hij in haar jaszak enkele tampons ziet. Voor een puberende meisje van 13j is dat een verschrikkelijke gedachte. Of een liefdesbriefje, medicatie die ze verborgen wil houden voor klasgenoten,...

Dit is nu ook wel niet het eerste bedenkelijke dat die directeur uitsteekt. Hij heeft al meermaals zaken gedaan en gezegd die me m'n wenkbrauwen deden fronsen of die schandalig waren.

Ik ga er uiteindelijk niets mee doen, ik wil niet dat m'n dochter daardoor geviseerd zou worden (want daar acht ik hem wel toe in staat), en we hebben nog een jongere zoon die binnen zij naar die school gaat gaan.

En ook, gelijk wat ik doe, het gaat toch niets opbrengen.

Uit curiositeit : Wat zou dan precies "erger" kunnen zijn?

Toch zeker als de boodschap is dat de straf mag blijven staan en dat je daar niet tegenin gaat, maar dat je school wel wilt waarschuwen voor verdere problemen in de toekomst, gezien dit niet legaal is. (Maar dan nog mooier verwoord zodat het zeker niet lijkt op een dreigement 😅 .)
Hij kan overkomen als de (bemoeizieke) vader die op zijn teen getrapt is nadat zijn dochter gestraft is. Allé, als dat verhaal op de school de ronde gaat doen zie ik er meer mogelijke nadelen komen van dan dat er goeds van kan komen (bijv. leraars die zijn dochter gaan viseren en haar benadelen bij de puntenverdeling, ...). Mocht het hier nu om een week schorsing ofzo gaan dan zou ik er nog ergens in kunnen komen, maar nu is de straf zo licht gezet dat het mij niet de moeite lijkt.
Een kameraad van mij is vroeger geviseerd geweest door een deel v/h lerarenkorps nadat zijn ouders in discussie waren gegaan met de directeur en dat hadden geëscaleerd tot bij de onderwijsinspectie. Voor die kameraad van mij was dat geen pretje op de mondelinge examens.

Hij kan overkomen als de (bemoeizieke) vader die op zijn teen getrapt is nadat zijn dochter gestraft is. Allé, als dat verhaal op de school de ronde gaat doen zie ik er meer mogelijke nadelen komen van dan dat er goeds van kan komen (bijv. leraars die zijn dochter gaan viseren en haar benadelen bij de puntenverdeling, ...). Mocht het hier nu om een week schorsing ofzo gaan dan zou ik er nog ergens in kunnen komen, maar nu is de straf zo licht gezet dat het mij niet de moeite lijkt.
Een kameraad van mij is vroeger geviseerd geweest door een deel v/h lerarenkorps nadat zijn ouders in discussie waren gegaan met de directeur en dat hadden geëscaleerd tot bij de onderwijsinspectie. Voor die kameraad van mij was dat geen pretje op de mondelinge examens.
Maar het staat toch gewoon los van de straf? Van een onderwijsinstelling verwacht ik ook gewoon dat deze de wet correct volgt. Als we daar kinderen gaan aanleren dat dit normaal gedrag is, dat vind ik ethisch gezien niet correct. (Al kun je er natuurlijk iets van zeggen, dat je er ook kunt van leren dat de wereld niet altijd eerlijk is.) Maar ik zit in het schuitje dat zij een voorbeeldfunctie hebben zich er naar moeten gedragen.

Een escalatie naar de onderwijsinspectie lijkt me ook iets heel anders dan eventueel terloops zeggen dat je wel geschrokken bent van deze actie aangezien je dacht dat dit tegen de privacywetgeving lijkt in te gaan.

Als dit mij ter ore zou komen, dat er zo wordt omgesprongen met de wet, zelfs als mijn dochter/zoon niet gepakt zou zijn. Daar zou ik toch ook niet zo blij mee zijn. Maar gedeeltelijk akkoord, soms is het "Choose your battles".

"Maar blijkbaar is de directeur in de gang gepasseerd, en heeft in elke jas de zakken gecontroleerd waarna die met de jas van ons dochter en haar gsm in de hand de klas binnenkwam om te vragen van die die jas was."

Is dat jou dochter haar verhaal? (Gezien die blijkbaar)

Want als de directeur zegt "Die telefoon was aan het bellen/trillen" of "Die jas lag op de grond met de telefoon ernaast" of ... (Keuzes genoeg) dan heb je al niemeer veel verhaal te halen

1. Pakket besteld bij mediamarkt en onmiddellijk betaald (500 EUR)
2. Bpost stuurt een mail dat het pakket verloren is geraakt
3. Ik meld dit bij mediamarkt, vraag terugbetaling
4. Mediamarkt start een onderzoek op, vraagt 10 werkdagen
5. Ik mail na 10 werkdagen, nog steeds geen terugbetaling, zijn nog met onderzoek bezig.

Kan dit zomaar? Ik heb in se toch niets meer hiermee te maken? Ik wil gewoon mijn geld terug :/.
Ondertussen al opgelost?
Bellen en druk zetten. Ofwel sturen ze een nieuw pakket ofwel geld terug.

Ik wil mijn spaarrekening bij de bank afsluiten. Ik volgde de stappen op hun website: mail met rekeningnummer, kopie identiteitskaart en rekening waar rest naar mag overgeschreven worden.

Echter mail terug met mededeling dat
moet langsgaan om mijn identiteitskaart in te lezen als ik de rekening wil afsluiten? Dit terwijl ik de verrichtingen die ik deed moest tekenen via It's me. Ze weten dus dat mijn gegevens up to date zijn...

Moet ik dus werkelijk voor het afsluiten van die rekening nog tot bij het loket? Alvast bedankt.

Laatst bewerkt:
Goh, niet echt vind ik. Want ik wil niet ingaan tegen de straf.

Aan de opgelegde straf wil ik idd niets veranderen.

Ik wou gewoon die directeur "op het matje roepen" en hem melden dat hij iets gedaan heeft wat niet mag. Dat hij haar privacy, en bij uitbreiding die van alle leerlingen (want hij heeft niet enkel haar jas gecontroleerd) geschaad heeft. En dat dat niet past bij een schooldirecteur.

Stel je voor dat ze net haar maandstonden had, en dat hij in haar jaszak enkele tampons ziet. Voor een puberende meisje van 13j is dat een verschrikkelijke gedachte. Of een liefdesbriefje, medicatie die ze verborgen wil houden voor klasgenoten,...

Dit is nu ook wel niet het eerste bedenkelijke dat die directeur uitsteekt. Hij heeft al meermaals zaken gedaan en gezegd die me m'n wenkbrauwen deden fronsen of die schandalig waren.

Ik ga er uiteindelijk niets mee doen, ik wil niet dat m'n dochter daardoor geviseerd zou worden (want daar acht ik hem wel toe in staat), en we hebben nog een jongere zoon die binnen zij naar die school gaat gaan.

En ook, gelijk wat ik doe, het gaat toch niets opbrengen.
Ik zou eerst bevragen naar de situatie. Je geeft het verhaal van dochter aan en geeft aan dat als de regels niet volgt de gevolgen moet dragen, en vraagt of het klopt.

Als je hierop antwoord krijgt, kan je verder vragen hoe hij de gsm heeft kunnen bemachtigen. Dan kan je daarop verdergaan dat jij het als ouder belangrijk vind dat je dochter de regels moet volgen, maar dat je het even belangrijk vind dat haar rechten gerespecteerd worden.

Je zou dan het schoolreglement erbij kunnen halen en zoeken naar een passage waar je dit aan kunt hangen. (een goede is altijd dat ze verwachten dat leerlingen kritisch moeten kunnen zijn)

Verwijs naar: https://www.watwat.be/rechten-op-school/mogen-leerkrachten-directieleden-mijn-spullen-kijken om dit kracht bij te zetten.

Is er een leerlingenraad/ ouderraad: probeer dit daar op de agenda te krijgen.

De kans bestaat wel natuurlijk dat men uw dochter meer gaat viseren als anders.

Ik heb een bestek van rond de €3000. Waterschade door geen kerdi doek gebruikt te hebben bij het plaatsen van wandtegels. (zo vermeld op het bestek)
Gisteren een expert hier geweest van de brandverzekering en die zei dat het niet gedekt is. Wel de schade aan de 2 achterliggende muren.
Iets van €700 krijgen we terug. Woning hebben we zo gekocht, dus niet wetend dat er geen doek geplaatst werd.
Kan hier tegenin gegaan worden? Of het er gewoon bij laten
Lees je polis eens na, normaal is enkel de gevolgschade bij een lek gedekt, en niet het oplossen van het lek zelf/oorzaak. Of het nu over dak, gevel, badkamer gaat is meestal niet relevant.

Ik vermoed dat het bestek 3.000 EUR is voor de volledige herstelling incl plaatsing kerdi doek/nieuwe tegels. Verzekering komt enkel tussen in de herstelling van de schade door het lek, niet oplossen van het oorspronkelijk probleem.

Zou anders wel "leuk" worden ook, je vraagt de meest "low budget" oplossing mogelijk aan je aannemer (dak, badkamer,...) waarbij je al zekerheid hebt van problemen na 2 jaar. En vraagt dan een "gratis" correcte/duurdere oplossing aan je verzekering...

Mocht het bestek enkel het herstellen van de gevolgschade zijn kan je tegenexpertise laten uitvoeren, mogelijks via je rechtsbijstand.

Terug
Bovenaan