Kleine vragen: economie & recht

Vanaf deze maand verandert mijn statuut. Ik ga van arbeider naar bediende (middenkader).

Mijn vraag: wat met vakantiegeld (te ontvangen in april/mei ‘25)
Is het correct te stellen dat ik nog van 9 maanden vakantiegeld van de RJV ontvang? Wat dan met het vakantiegeld als bediende?
Je zal vakantiegeld van de rjv krijgen zowel dit jaar als in 2025, idd voor 9 maand.

De werkgever zal dit verrekenen om zijn dubbel vakantiegeld uit te betalen.

Ik heb bij de aankoop van ons huis in 2022 geopteerd voor een tarief van 1% registratierechten ipv 3% in de veronderstelling dat we binnen de 5 jaar een ingrijpende energetische renovatie gingen doen. Ondertussen is gebleken dat we dit hoogstwaarschijnlijk niet zullen halen wegens veel te duur om gevel te isoleren. Is de afwikkeling nu als volgt: overheid stelt in 2027 vast dat dit niet gebeurd is en wij moeten dan 2% saldo +0.4% boete betalen?

Wat is de makkelijkste manier om via qr code mensen een bedrag te laten doneren in een groep van vrijwilligers die geen toegang hebben tot de bankapp van de vereniging.

ik 'coordineer' de rekening en belegginsrekeningen van mezelf, gemeenschappelijke som (gezin), zoon en dochter.
op heden houd ik dat wat bij in een excel.
zijn er betere idee'en om daar structuur in te hebben (bvb vermijden dat je rekening op termijn vergeet)
bvb: beleg dochter zit bij degiro, zoon bij bolero. Gemeensch zowel bij degiro als bolero...

Ik ben deel van een Class Action in de Verenigde Staten, blijkbaar is er daar een uitspraak van geweest en ik heb nu in de post hier een check van een Amerikaanse bank gekregen "Pay to the order of", bedragje van 3 cijfers voor de komma. Leve Amerikaanse consumentenrechten.

Mag je met zo'n check nog bij de bank hier aankloppen? Indien nee, is er een alternatief?
Heb dit uiteindelijk via kennis van grootbank (waar ik ook klant ben uiteraard) kunnen verzilveren, op die manier had ik ook 5 minuutjes om uit te leggen waar het van kwam ipv te passeren aan een loket (of wat daar van over blijft) waar men die tijd niet heeft en waarschijnlijk allerhande rare zaken ziet passeren en al snel eigen interpretaties gaat zitten maken, zeker over zaken als deze dat men niet regelmatig ziet.

Heeft een hele tijd geduurd eer het op mijn rekening stond wel, maar het staat erop. Hij gaf idd de indruk dat er eenmalig voor zo'n klein bedrag (nog) niet echt vragen gesteld worden, als het over grotere bedragen gaat of als je dat regelmatig komt doen zal het waarschijnlijk wel anders zijn. Het is ondertussen al een paar weekjes geleden en m'n account is in ieder geval (nog) niet afgesloten.

Heeft het fiscaal enige impact als je gaat wettelijk samenwonen of voor je pensioen?
Ik lees hier dat het pensioen van de ene partner dan kan herberekend worden.

Partner 1 is reeds op pensioen & partner 2 gaat dus binnen korte tijd op pensioen.
Wat is aan te raden? Wachten tot beide of pensioen zijn en dan wettelijk gaan samenwonen of heeft dit geen effect?

Hangt af van welk soort pensioen en wat hun pensioenbedrag is. Als beide voldoende lang en voldoende aantal uren gewerkt hebben, zal het op het einde, na belastingen, niet echt een verschil maken qua inkomen.

Qua erfrecht kan het wel een duidelijk verschil maken, zeker als ze nog niet lang samenwonen.

Kleine vraag, mijn vriendin is bevallen en zal dus voor oktober een uitkering krijgen van het ziekenfonds ipv haar normale loon. Ze is bediende en verdiend sinds 01/04/2024 +- 4230 euro bruto.
Nu krijgen we bericht dat haar uitkering berekend wordt op haar vorige loon (hetgene dat op 31/03/2024) van 3900 euro. Ze was uitgerekend op maandag 7 okt en is uiteindelijk de volgende dag bevallen. De datum waarop haar arbeidsongeschiktheid is ingegaan is 1 week voor de uitgerekende datum (maandag 30 sept). Indien haar arbeidsongeschiktheid was ingegaan op 1 okt (7 dagen voor haar bevalling) zouden ze normaal rekening houden met haar nieuwe loon lijkt me? Kan dit nog aangepast worden door bv die 30 sept een verlofdag op te nemen en vragen aan HR om 1 okt te nemen als eerste dag van moedschapsrust?

Daarnaast hebben ze dus nu een bedrag van 110,92 euro per dag netto berekend, ik versta dat dit x 26 moet gedaan worden voor het maandloon te kennen? Of is dit x het effectief aantal werkdagen voor haard (5 dagen per week systeem, geen zaterdagen).

Bedankt

Die ene dag maakt het verschil idd. Maar ik denk niet dat ze een ziekteperiode kan gaan omwisselen met een verlofdag (omgekeerd tegenwoordig wel). De dokter heeft immers geattesteerd dat ze vanaf 30 september arbeidsongeschikt was. Daar aan gaan foefelen is technisch gezien mss fraude?

Het bedrag is +- x26 (het aantal dagen ma-za in een gegeven maand, dus voor oktober x27). Haar precies werkregime doet er niet toe. Daar gaat dan nog 11.11% bedrijfsvoorheffing af (wat al verrekend lijkt in die 110.92€).

Ik kom zonet stomweg via mijn bank te weten dat ik volgens KBO al enkele maaden in vereffening ben en mijn BV stopgezet is.
Dit is een grote fout van het KBO, want ik weet helemaal van niets en mijn BV is gezond, en ze zeggen leukweg dat ik ze moet contacteren via de helpdesk om dit recht te zetten dus qua urgentie beloofd dat al weinig goeds.
Klanten zien dat ik in vereffening ben, mijn bankkaarten zijn geblokkeerd, ... in welke mate kan ik hier een schadevergoeding eisen want dit is toch geen onnozel foutje meer hé, een vereffening is niet iets dat zomaar met een foute muisklik zou mogen ontstaan lijkt mij?

Ik kom zonet stomweg via mijn bank te weten dat ik volgens KBO al enkele maaden in vereffening ben en mijn BV stopgezet is.
Dit is een grote fout van het KBO, want ik weet helemaal van niets en mijn BV is gezond, en ze zeggen leukweg dat ik ze moet contacteren via de helpdesk om dit recht te zetten dus qua urgentie beloofd dat al weinig goeds.
Klanten zien dat ik in vereffening ben, mijn bankkaarten zijn geblokkeerd, ... in welke mate kan ik hier een schadevergoeding eisen want dit is toch geen onnozel foutje meer hé, een vereffening is niet iets dat zomaar met een foute muisklik zou mogen ontstaan lijkt mij?

En staat er hierover iets in het Belgisch Staatsblad?

Vraagje. Hoe wordt de waarde bepaald van een (vast)goed in vrijwillige onverdeeldheid, wanneer alle partijen uit de onderlinge onverdeeldheid willen stappen?

- Partij A: een echtpaar met huwelijkscontract. De onderlinge verdeeldheid van het goed staat in het huwelijkscontract.

- Partij B: een vennootschap waarvan dat echtpaar geen aandelen bezit

Bij aankoop hebben beide partijen een deel van de aankoopsom betaald. Nadien zijn er heel wat investeringen gebeurd aan dat pand, allemaal integraal betaald door Partij B.

Is volgende redenering exact?

Partij B koopt Partij A uit voor hun % van de aankoop vermeerderd met het % in de gerealiseerde meerwaarde. Die meerwaarde = huidige waarde - investeringen van partij B - aankoop.

Houdt dit juridisch steek?

Vraagje. Hoe wordt de waarde bepaald van een (vast)goed in vrijwillige onverdeeldheid, wanneer alle partijen uit de onderlinge onverdeeldheid willen stappen?

- Partij A: een echtpaar met huwelijkscontract. De onderlinge verdeeldheid van het goed staat in het huwelijkscontract.

- Partij B: een vennootschap waarvan dat echtpaar geen aandelen bezit

Bij aankoop hebben beide partijen een deel van de aankoopsom betaald. Nadien zijn er heel wat investeringen gebeurd aan dat pand, allemaal integraal betaald door Partij B.

Is volgende redenering exact?

Partij B koopt Partij A uit voor hun % van de aankoop vermeerderd met het % in de gerealiseerde meerwaarde. Die meerwaarde = huidige waarde - investeringen van partij B - aankoop.

Houdt dit juridisch steek?
De enige redenering die steek houdt is wat mensen ervoor willen betalen. Want huidige waarde is bv ook toekomstige geschatte meerwaarde en die is voor iedereen anders.

Toevallig dezelfde naam als een ander bedrijf die wel stopgezet is?

De griffie heeft het snel terug op actief gezet maar verdere info is mijn nog altijd niet bekend. T zal idd wel zoiets zijn, of een typfout in het ondernemingsnummer? Wel straf dat ik dit na maanden pas toevallig verneem.

Ik ben dit weekend naar Parijs gegaan en heb mijn auto van vrijdag avond tot zondag ochtend in een Indigo parking laten staan. Op de terugweg merk ik dat er 150 euro gestolen is uit mijn auto. Aangezien er geen inbraaksporen waren, vermoedde ik eerst mijn vrienden die mee waren. Gisteren toen ik naar de fitness wou, merkte ik op dat mijn Airpods eigenlijk ook weg zijn. Die kon ik wel makkelijk traceren en blijkt dus inderdaad dat iemand in Parijs die heeft gestolen (nooit uit de auto geweest).

Ik vermoed dat ik Indigo niet kan contacteren voor diefstal? Camerabeelden zullen ze waarschijnlijk niet zomaar bekijken op mijn vraag?

Geen idee hoe ze zijn binnengeraakt zijn. Mijn auto (bmw x2) was toe, en indien niet, had auto lock dit wel gedaan na een tijdje.. vermoed ik :unsure:

Wat is eigenlijk het minimumloon voor een alleenstaande netto? Bruto 2070 en via bruto netto calculator komt uit op 1800 euro netto. Klopt dit?

Wat is eigenlijk het minimumloon voor een alleenstaande netto? Bruto 2070 en via bruto netto calculator komt uit op 1800 euro netto. Klopt dit?
Het algemeen minimumloon is (sinds 1 mei 2024) €2.070,48 per maand als je 38u per week werkt. Of €12,57 per uur.
Al kan in sommige sectoren het minimumloon hoger zijn.

Netto zal dat wel ongeveer in die richting gaan voor een voltijdse functie.

Al kan in sommige sectoren het minimumloon hoger zijn.

Netto zal dat wel ongeveer in die richting gaan voor een voltijdse functie.
Dat is bruto, maar hoeveel netto? Via calculators online is het resultaat 1800 euro netto....

Terug
Bovenaan