Kleine vragen: economie & recht

Als er een huwelijkscontract is zal je sowieso al naar de notaris moeten voor de erfrechtverklaring (= attest van erfopvolging).

En een makelaar die ook aangiftes doet? Daar heb ik zo mijn bedenkingen bij.
Ik ken er niks van, maar de begrafenisondernemer had ons de gegevens van die man gegeven.
Blijkbaar is dat een kantoor dat niks anders doet dan dit soort werk.
Het vastgoeddeel is er blijkbaar achteraf bij gekomen, niet andersom.

Zoals ik in een ander topic had geschreven is mijn vader afgelopen donderdag overleden.
Bij de begrafenisondernemer hadden ze ons iemand aangeraden die kan helpen met alle administratieve zaken in orde te brengen, en dat dit goedkoper zou zijn dan een notaris.
Ondertussen hoorde mijn moeder van enkele mensen dat ze dit allemaal zelf gedaan hadden en nu twijfelt ze over wat ze wilt doen...

Mij blijft het allemaal gelijk, maar alles moet wel in orde gebracht worden, we kunnen dat niet allemaal laten liggen...

Er zijn twee zaken.

Akte/Attest van erfopvolging:

Je gaat sowieso langs de notaris omdat er een huwelijkscontract is. Omdat er een huwelijkscontract is, moet je langs de notaris voor de attest/akte van erfopvolging (die je onder meer nodig hebt om de bankrekeningen te deblokkeren.) (Volgens notaris.be kost je dan in de 300 euro. Iets van in de 200 euro basiskost + iets in de 100 euro per onroerend goed.
Daar kan je niet rond. Dat bedrijfje kan je niet helpen daarmee.

(Moest er geen huwelijskcontract, geen testament en geen andere contractuele zaken zijn rond erfgenamen, dan kon je zelf een attest gratis vragen via MyMinfin.)

Erfenisaangifte:

De erfenisaangifte kan je in theorie nog zelf doen als je dat aandurft. (Je hebt 4 maand de tijd.).
Ik heb eentje recent ingediend maar dat was van iemand die quasi niets heeft, geen vastgoed, geen huwelijkscontract, geen testament,...dus dat was een uurtje werk. Paar bankreningesaldo's opzetten, paar ja/nee vragen aanvinken, twee kostenforfaits aanvinken et voilà, klaar.).

Je hebt nog meer van die "erfenisbedrijfjes". Ik kreeg reclame indertijd van "Legacio" via de begrafenisondernemer :p. Ik denk dat er tientallen van die bedrijfjes bestaan.
Ik kreeg ook ongevraagde reclame van notarissen :p.

Kostprijs notaris is een % van het nettoactief. In het geval van die aangifte zou dat pakweg 250 gekost hebben maar als er een huis is, dan kost dat natuurlijk een stuk meer.
https://aangifte-successie.be/kosten-bij-de-notaris (Voorbeeldje hier waar het 1.500 euro kost.) En ik denk dat die "erfenisbedrijfjes" iets minder vragen qua kost.

Laatst bewerkt:
@knight-rider als het enkel gaat over 1 eigendom en 1 spaarrekening/zichtrekening én je bereid bent wat administratie te doen, doe het dan zelf (met opmerking over die erfopvolging zoals hierboven beschreven). Het is geen eenvoudig werk, maar het is wel doenbaar. en je hebt ook de tijd. Stel gerust hier vragen, er zijn genoeg mensen hier die je kunnen helpen aan het fabelachtige tarief van 0 euro/uur.

Ik wil graag iemand zijn actie via gofundme steunen. Het is een actie in naam van Pelicano, een erkend goed doel in belgië. Ik vraag mij nu af of ik deze donatie via gofundme ook kan inbrengen in mijn belastingen. Als ik rechtstreeks doneer krijg ik het attest van hen, maar ze kunnen dit niet geven als het via gofundme gaat. Iemand een idee of de attesten van gofundme geldig zijn om in te brengen? Ik geraak erzelf niet direct aan uit met wat ik kon vinden.

Ik wil graag iemand zijn actie via gofundme steunen. Het is een actie in naam van Pelicano, een erkend goed doel in belgië. Ik vraag mij nu af of ik deze donatie via gofundme ook kan inbrengen in mijn belastingen. Als ik rechtstreeks doneer krijg ik het attest van hen, maar ze kunnen dit niet geven als het via gofundme gaat. Iemand een idee of de attesten van gofundme geldig zijn om in te brengen? Ik geraak erzelf niet direct aan uit met wat ik kon vinden.
Kan je niet via Pelicano gaan? Zij halen heel veel geld op via bedrijven, hun administratie is helemaal in orde. Dus voor een particulier zullen ze vast ook wel attesten kunnen geven.

@knight-rider als het enkel gaat over 1 eigendom en 1 spaarrekening/zichtrekening én je bereid bent wat administratie te doen, doe het dan zelf (met opmerking over die erfopvolging zoals hierboven beschreven). Het is geen eenvoudig werk, maar het is wel doenbaar. en je hebt ook de tijd. Stel gerust hier vragen, er zijn genoeg mensen hier die je kunnen helpen aan het fabelachtige tarief van 0 euro/uur.
En ivm dat huwelijkscontract?
Want er werd hier gezegd dat het dan toch via de notaris moest gaan?

Op eerlijk te zijn, ik begrijp totaal niet dat dergelijke zaken nog altijd niet grotendeels geautomatiseerd verlopen.
Het zou allemaal zoveel makkelijker kunnen.

En ivm dat huwelijkscontract?
Want er werd hier gezegd dat het dan toch via de notaris moest gaan?
Dat was dan ook wat ik bedoelde met "(met de opmerking..)". Dat stukje moet je dus door de notaris laten doen.
Op eerlijk te zijn, ik begrijp totaal niet dat dergelijke zaken nog altijd niet grotendeels geautomatiseerd verlopen.
Het zou allemaal zoveel makkelijker kunnen.
Een stuk kan zeker gemakkelijker, maar er zijn duizenden zaken die kunnen vermeld worden bij een successie, dat grotendeels automatiseren is een werk van heeeeeel lange adem.

Even een theoretisch vraagje.

Stel ik heb 3 maand geleden een auto gekocht en betaald met mijn spaargeld. Kan ik nu nog daarvoor een lening aanvragen? :p
Een theoretisch antwoord: je kan een lening aanvragen zonder reden
Een niet-theoretisch antwoord: geen enkele bank zal je dat willen geven

Nog iemand wakker ?

Ik stond zonet in de rij op de autostrade en er is iemand met zijn auto in mijn achterkant gereden waardoor ik de auto voor me geraakt heb. Ik heb met de auto voor me een formulier ingevuld en ook met diegene achter me. Op beide tekeningen 3 auto's gezet, maar is dat wel voldoende of had de auto achter me een formulier met de auto voor me moeten invullen en ik dus enkel met diegene achter me ?

Ik ben ook vergeten vermelden op het papier dat we stil stonden ... is dit een issue ?

Vraagje na de feiten: betalingen aan een incassobureau (geen gerechtsdeurwaarder). Gaat over een huurachterstand van twee maanden van zeven jaar terug. Die huisbaas is daar pas eind vorig jaar mee afgekomen, maar we betalen elke maand een schijf af.
Dat mag volgens mij niet? Zoals Squealer meldt is die huisbaas te laat (tenzij het dossier al jaren lopende was of het nog nét binnen die 5 jaar termijn was? Ik ken de details niet hé). Maar goed net zoals vele mensen wil je gewoon het op een deftige manier regelen en betaal je dit gewoon.

Incasso stond gisteren aan de deur om beslag te leggen op de auto. Dat kunnen tegengaan door in zijn bijzijn reeds de maand september over te schrijven plus €200.

Nu was die man nogal agressief
De verjaringstermijn is 'mogelijks' voorbij en dan gaat men nog eens illlegale acties uitvoeren? Men moet maar durven se.
Had die mens dat bij mij gedaan dan had hij mogelijks een ongelukje gehad.

Maar goed je bent een vrouw dacht ik. Ja daar profiteerde ie van zeker? :support:

Laatst bewerkt:
Vlucht naar Spanje gemist door een kleine kraak in identiteitskaart. Spoedprocedure gestart en morgen kan ik andere vlucht nemen.
Maar de terugvlucht is blijkbaar ook automatisch geannuleerd. Is er recht op enige vorm van compensatie? Is er sprake van overmacht in dit geval? Andere tips?

Vlucht naar Spanje gemist door een kleine kraak in identiteitskaart. Spoedprocedure gestart en morgen kan ik andere vlucht nemen.
Maar de terugvlucht is blijkbaar ook automatisch geannuleerd. Is er recht op enige vorm van compensatie? Is er sprake van overmacht in dit geval? Andere tips?

Volgens wat ik ervan begrijp is dat geen overmacht, je moet zelf zien dat je identiteitskaart in orde is.
En blijkbaar zijn gedeukte/gekraakte identiteitskaarten niet in orde (hoewel het een grote willekeur is in praktijk natuurlijk).

Het is niet voor mezelf, maar ik wil persoon A proberen helpen.

Bij een scheiding, en het uitkopen van de woning.

- woning volledig afbetaald
- grond was een schenking aan partij A en staat zo notarieel beschreven

Een grove schatting op Immoweb (met hun nieuwe tool) geeft een waarde van 478k.
Maar als ik zoek naar bouwgronden in de buurt zou de grond 400k waard zijn (2000m2)
Bungalow uit 1985, 3 slaapkamers, oude badkamer, keuken 10j oud, geen centrale verwarming (houtkachel)

Dus als persoon A persoon B wil uitkopen moet die 50% van de waarde van het huis (zonder grond) betalen?

Heeft de werkgeschiedenis er invloed op?
A heeft altijd voltijds gewerkt en 15j lang er nog een 2e job bij gedaan.
B heeft nooit gewerkt, ook geen uitkering gekregen. Tot 10-15j geleden. Dan halftijds beginnen werken.

A heeft onlangs groepsverzekering uitbetaald gekregen. (Is gestort op een aparte rekening, enkel op naam van A)
B staat op het punt een erfenis te krijgen. (Zal gestort worden op een rekening enkel op naam van B)

Ben ik correct te denken dat beide bedragen 50/50 verdeeld moeten worden?

Wat zijn de opties van A als zijn deel van die bedragen niet genoeg is om B uit te kopen? (Verder is er quasi geen spaargeld*).

Een lening bij de bank is waarschijnlijk geen optie op zijn leeftijd (65j)?
Zijn er opties voor de kinderen om evt borg te staan? (Zonder daarbij zelf een financieel risico mee te lopen aangezien die allemaal zelf al een huis aan het afbetalen zijn)

Laatst bewerkt:

Maar als ik zoek naar bouwgronden in de buurt zou de grond 400k waard zijn (2000m2)
Bungalow uit 1985, 3 slaapkamers, oude badkamer, keuken 10j oud, geen centrale verwarming (houtkachel)

Dus als persoon A persoon B wil uitkopen moet die 50% van de waarde van het huis (zonder grond) betalen?

B heeft nooit gewerkt, ook geen uitkering gekregen. Tot 10-15j geleden. Dan halftijds beginnen werken.

A heeft onlangs groepsverzekering uitbetaald gekregen. (Is gestort op een aparte rekening, enkel op naam van A)
B staat op het punt een erfenis te krijgen. (Zal gestort worden op een rekening enkel op naam van B)

Wat zijn de opties van A als zijn deel van die bedragen niet genoeg is om B uit te kopen? (Verder is er quasi geen spaargeld*).

Zijn er opties voor de kinderen om evt borg te staan? (Zonder daarbij zelf een financieel risico mee te lopen aangezien die allemaal zelf al een huis aan het afbetalen zijn)
De grond zal geen 400k waard zijn, want een grond met een woning op is geen bouwgrond, da's iets minder waard dan bouwgrond zou ik scahtten. Dus pakweg eerder 350k. Woning dus bvb 128k waard. 50% zal dan idd de uitkoopwaarde daarvan zijn.

Ivm werkgeschiedenis: heeft daar geen invloed op, maar partneralimentatie kan natuurlijk wel, afhankelijk van de behoeftigheid.

De groepsvzekering is gemeenschappelijk vermogen, de erfenis hangt af van het huwelijksstelsel en of het overlijden voor of na de scheiding is.

Opties van A: openbare verkoop van de woning, lening aangaan (dat kan na 65 jaar, maar hangt natuurlijk af van woning), door anderen (bvb kinderen) laten kopen.

Een borg zonder eigendom kan (bijna altijd) niet meer. Jullie kunnen dus niet zomaar borg staan (een borg is overigens altijd een financieel risico), wat jullie wél kunnen doen is de eigendom mee overkopen. Het kan handig zijn om bvb de blote eigendom te kopen en persoon A het vruchtgebruik te geven. Maar @Xeo zal mss nog andere opties zien.

A moet inderdaad de helft van de waarde van de woning betalen (dus zonder grond) als hij wil overnemen.

Als A en B onder het wettelijk stelsel getrouwd zijn (gemeenschap) is de groepsverzekering 50/50 en zijn alle rekeningen in principe ook 50/50. Als ze onder scheiding van goederen getrouwd zijn is de groepsverzekering eigen, en zijn de rekeningen van de persoon op wiens naam ze staan (als allebei dan 50/50).

De erfenis is altijd 100% van B, tenzij ze onder algehele gemeenschap zouden getrouwd zijn maar dat is zeldzaam.

Als de oplegsom niet kan betaald worden is verkopen altijd een alternatief.
Dan is de woning natuurlijk weg en komt er geld in de plaats.

Wat jpv zegt over borg klopt, de bank zal dit normaal niet aanvaarden als je geen eigenaar bent van de woning. Meestal vragen ze minstens 10%. Ik zou je dat eigenlijk ook echt niet aanraden tenzij je het volste vertrouwen hebt in A, want als borg loop je best wel veel risico.

Nog alternatieven:
- de oplegsom wordt in schijven betaald, een deel meteen en een deel uitgesteld over x aantal jaar gespreid
- A koopt enkel het vruchtgebruik zodat hij er levenslang mag wonen, maar de blote eigendom blijft bij B
- de woning wordt 50/50 gehouden, maar A betaalt maandelijks de helft van de huurwaarde aan B. Eventueel gekoppeld aan een verkoopbelofte dat A binnen x jaar mag kopen als hij de optie licht, en de betaalde huur mag verrekenen met de prijs

Vraag over laattijdige betaling loon:

Ik werk bij de overheid, en door hun fout hebben ze maar de helft van het loon uitbetaald. Ze zijn dit nu aan het uitzoeken, maar volgens de overeenkomst moet het loon worden uitbetaald op de laatste dag van de maand.

Heb je dan recht op een nalatigheidsvergoeding? is dat dan de interest (5%bruto op jaarbasis) pro rata aantal dagen? of anders?

Vraag over laattijdige betaling loon:

Ik werk bij de overheid, en door hun fout hebben ze maar de helft van het loon uitbetaald. Ze zijn dit nu aan het uitzoeken, maar volgens de overeenkomst moet het loon worden uitbetaald op de laatste dag van de maand.

Heb je dan recht op een nalatigheidsvergoeding? is dat dan de interest (5%bruto op jaarbasis) pro rata aantal dagen? of anders?

Indien je recht heb op een vergoeding, en het is 5% op jaarbasis. Ga jij dan voor 27 cent per dag daar achter vragen? (uitgaande van 2000 euro x 5% / 365 dagen.

Vanaf deze maand verandert mijn statuut. Ik ga van arbeider naar bediende (middenkader).

Mijn vraag: wat met vakantiegeld (te ontvangen in april/mei ‘25)
Is het correct te stellen dat ik nog van 9 maanden vakantiegeld van de RJV ontvang? Wat dan met het vakantiegeld als bediende?

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan