Zoals ik in een ander topic had geschreven is mijn vader afgelopen donderdag overleden.
Bij de begrafenisondernemer hadden ze ons iemand aangeraden die kan helpen met alle administratieve zaken in orde te brengen, en dat dit goedkoper zou zijn dan een notaris.
Ondertussen hoorde mijn moeder van enkele mensen dat ze dit allemaal zelf gedaan hadden en nu twijfelt ze over wat ze wilt doen...
Mij blijft het allemaal gelijk, maar alles moet wel in orde gebracht worden, we kunnen dat niet allemaal laten liggen...
Er zijn twee zaken.
Akte/Attest van erfopvolging:
Je gaat sowieso langs de notaris omdat er een huwelijkscontract is. Omdat er een huwelijkscontract is, moet je langs de notaris voor de attest/akte van erfopvolging (die je onder meer nodig hebt om de bankrekeningen te deblokkeren.) (Volgens notaris.be kost je dan in de 300 euro. Iets van in de 200 euro basiskost + iets in de 100 euro per onroerend goed.
Daar kan je niet rond. Dat bedrijfje kan je niet helpen daarmee.
(Moest er geen huwelijskcontract, geen testament en geen andere contractuele zaken zijn rond erfgenamen, dan kon je zelf een attest gratis vragen via MyMinfin.)
Erfenisaangifte:
De erfenisaangifte kan je in theorie nog zelf doen als je dat aandurft. (Je hebt 4 maand de tijd.).
Ik heb eentje recent ingediend maar dat was van iemand die quasi niets heeft, geen vastgoed, geen huwelijkscontract, geen testament,...dus dat was een uurtje werk. Paar bankreningesaldo's opzetten, paar ja/nee vragen aanvinken, twee kostenforfaits aanvinken et voilà, klaar.).
Je hebt nog meer van die "erfenisbedrijfjes". Ik kreeg reclame indertijd van "Legacio" via de begrafenisondernemer

. Ik denk dat er tientallen van die bedrijfjes bestaan.
Ik kreeg ook ongevraagde reclame van notarissen

.
Kostprijs notaris is een % van het nettoactief. In het geval van die aangifte zou dat pakweg 250 gekost hebben maar als er een huis is, dan kost dat natuurlijk een stuk meer.
https://aangifte-successie.be/kosten-bij-de-notaris (Voorbeeldje hier waar het 1.500 euro kost.) En ik denk dat die "erfenisbedrijfjes" iets minder vragen qua kost.