Netto is moeilijk te zeggen aangezien dat samengelegd met je loon dat jaar en na belasting nog vanalles kan betekenen, en om een correctere berekening te knn maken, zou je je bruto moeten geven en niet je netto.
Het
bruto grensloon voor de berekening is atm 179.54€ per dag. Dus 4668-4847€ per maand. (Er wordt met een zesdagenweek gerekend en ik weet niet of je dan 26 of 27 dagen moet rekenen.) Daarbij wordt er gekeken naar je loon van een paar maanden voordien.
De uitkering in het eerste jaar ("primaire arbeidsongeschiktheid") is 60% van dat begrensd brutoloon. Hetgeen je ontvangt van maand 2 tot en met 12 is de ziekteuitkering -11.11% bedrijfsvoorheffing.
In het 2e jaar ("invaliditeit") is de uitkering 55% indien alleenstaand zonder gezinslast. Je krijgt het volledige belastbaar bedrag -3.5% inhouding voor "de sector pensioenen".
M.a.w. als alleenstaande zonder gezinslast die >=4668€/m bruto verdient, krijg je van maand 2 t.e.m. 12 2490€ gestort. Daarna 2478€.
Beide bedragen zijn niet "netto" en je zal het jaar nadien, zeker in de 2e situatie, wss nog belastingen moeten bijbetalen.
(In mijn eigen situatie waarbij ik ook nog deeltijds werkte en ook nog een ziekte-uitkering uit de groepsverzekering van mijn werkgever kreeg, betekende dat nog zo'n 10.000€ belastingen na te betalen.)
Als ik nu gok dat jij 2500€ bruto verdient, krijg je 1333 en 1327€/m respectievelijk het 1e en 2e jaar, uitgaande van 26 dagen die maand.
Maar, er zijn ook minimumuitkeringen van toepassing vanaf de 3e maand ziekte, en in dit geval zit je eronder.
Die bedragen hangen af van hoe lang je ziek bent en of je "regelmatig werknemer" was of niet. Volgens mij kom je dan op 1606€ uit vanaf maand 3.
Daarnaast vallen de inhouding voor "de sector pensioenen" en de bedrijfsvoorheffing weg als je onder die minimumgrens zit, dus dat moet dan eigenlijk ook nog verrekend worden. Dan is er ook nog een "inhaalpremie", maar da's vanaf 1 jaar ziek en dus niet op jou van toepassing.
Doe dan een tax-on-web simulatie met je andere inkomsten erbij om te zien wat het effectieve effect is op je netto-inkomen op jaarbasis.
TLDR: post je brutoloon en hoe lang je al werkt