Kleine vragen: economie & recht

Vorige week heeft Vanden Borre een screenprotector geplaatst op mijn Iphone. Dit was met enkele luchtbellen, deze zouden volgens hen niet echt opvallen moest de gsm aanstaan. Na thuiskomst ergerde ik er mij dus wel aan en ben ik de dag erna terug naar de winkel gegaan om dit op te lossen maar Vanden Borre wilt dit niet rechtzetten! Kan ik als consument mij beroepen op iets of welke stappen kan ik nog ondernemen?

Ik ga binnenkort (9 september) naar de Opel-garage voor 2 onderdelen te laten vervangen in het kader van een terugroepactie. Nu heb ik bij het maken van de afspraak (via de site van Opel) "andere" in plaats van "onderhoud" gekozen en bij commentaar heb ik gewoon de code van de terugroepactie vermeld. Nu wil ik niet dat er extra onderhoud (smeren, bijvullen ruitenvloeistof,...) wordt gedaan. Moet ik dit dan expliciet bij vermelden?

Ik kan eventueel de commentaar bij de afspraak nog wijzigen.

Ik ben overgestapt van het Argenta green pakket naar Argenta gold.

Bij het gold pakket zitten een aantal verzekeringen waaronder aankoopbescherming. Is dat alleen geldig op producten die ik via de gold mastercard koop? Of ook op de producten die ik met mijn Argenta bankkaart betaal? Iemand een idee?

Bij het gold pakket zitten een aantal verzekeringen waaronder aankoopbescherming. Is dat alleen geldig op producten die ik via de gold mastercard koop? Of ook op de producten die ik met mijn Argenta bankkaart betaal? Iemand een idee?
Dat kan je toch het best gewoon aan je kantoor houder vragen, of chat in de app? :) Dan heb je het antwoord direct van de bron.

Dat kan je toch het best gewoon aan je kantoor houder vragen, of chat in de app? :) Dan heb je het antwoord direct van de bron.
Bank is niet open vandaag en 'k ga straks enkele aankopen doen. Vandaar even hier de vraag (en er zijn vast wel mensen hier die dat al effe weten).

Bank is niet open vandaag en 'k ga straks enkele aankopen doen. Vandaar even hier de vraag (en er zijn vast wel mensen hier die dat al effe weten).
Die verzekeringen zijn typisch iets wat een kredietkaart maatschappij aanbiedt. Argenta beheert die helemaal niet zelf (al zijn ze misschien doorgeefluik voor aangiftes), ze verkopen die kaarten gewoon met de verzekering erbij. Zonder in de voorwaarden te duiken gok ik dat die verzekeringen enkel gelden voort aankopen via de kredietkaart.

Toch eens even de voorwaarden gelezen en daar staat "Aankopen betaald met de betaalrekening van de verzekerde bij Argenta". Ik begrijp dan toch precies dat het ook met de debetkaart geldig is. Of versta ik die zin verkeerd?

De online-aankoopverzekering inbegrepen in je Silver-of Gold-pakket is gekoppeld aan je pakket. Je hoeft dus niet met je kredietkaart te betalen om een beroep te kunnen doen op deze verzekering. Ook een aankoop die je betaalt met je betaalrekening of debetkaart van het pakket waaraan de verzekering gekoppeld is, is gedekt door deze verzekering.

De online-aankoopverzekering inbegrepen in je Silver-of Gold-pakket is gekoppeld aan je pakket. Je hoeft dus niet met je kredietkaart te betalen om een beroep te kunnen doen op deze verzekering. Ook een aankoop die je betaalt met je betaalrekening of debetkaart van het pakket waaraan de verzekering gekoppeld is, is gedekt door deze verzekering.

Oh top merci! Dat was inderdaad de info die ik even nodig had. Had dus heel die pagina van de pakketten gelezen, maar daar stond het nergens zo duidelijk als in deze FAQ (waar ik nooit terecht kwam op een of andere manier).

Weet er iemand wat de netto ziekteuitkering is van een alleenstaande met een loon van 2000 netto?
De eerste maand ten laste van werkgever dus 2000 netto?
En vanaf de 2de maand op de ziektekas: hoeveel is dat dan? 1500euro netto?

Netto is moeilijk te zeggen aangezien dat samengelegd met je loon dat jaar en na belasting nog vanalles kan betekenen, en om een correctere berekening te knn maken, zou je je bruto moeten geven en niet je netto.

Het bruto grensloon voor de berekening is atm 179.54€ per dag. Dus 4668-4847€ per maand. (Er wordt met een zesdagenweek gerekend en ik weet niet of je dan 26 of 27 dagen moet rekenen.) Daarbij wordt er gekeken naar je loon van een paar maanden voordien.

De uitkering in het eerste jaar ("primaire arbeidsongeschiktheid") is 60% van dat begrensd brutoloon. Hetgeen je ontvangt van maand 2 tot en met 12 is de ziekteuitkering -11.11% bedrijfsvoorheffing.

In het 2e jaar ("invaliditeit") is de uitkering 55% indien alleenstaand zonder gezinslast. Je krijgt het volledige belastbaar bedrag -3.5% inhouding voor "de sector pensioenen".

M.a.w. als alleenstaande zonder gezinslast die >=4668€/m bruto verdient, krijg je van maand 2 t.e.m. 12 2490€ gestort. Daarna 2478€.

Beide bedragen zijn niet "netto" en je zal het jaar nadien, zeker in de 2e situatie, wss nog belastingen moeten bijbetalen.
(In mijn eigen situatie waarbij ik ook nog deeltijds werkte en ook nog een ziekte-uitkering uit de groepsverzekering van mijn werkgever kreeg, betekende dat nog zo'n 10.000€ belastingen na te betalen.)

Als ik nu gok dat jij 2500€ bruto verdient, krijg je 1333 en 1327€/m respectievelijk het 1e en 2e jaar, uitgaande van 26 dagen die maand.
Maar, er zijn ook minimumuitkeringen van toepassing vanaf de 3e maand ziekte, en in dit geval zit je eronder. Die bedragen hangen af van hoe lang je ziek bent en of je "regelmatig werknemer" was of niet. Volgens mij kom je dan op 1606€ uit vanaf maand 3.

Daarnaast vallen de inhouding voor "de sector pensioenen" en de bedrijfsvoorheffing weg als je onder die minimumgrens zit, dus dat moet dan eigenlijk ook nog verrekend worden. Dan is er ook nog een "inhaalpremie", maar da's vanaf 1 jaar ziek en dus niet op jou van toepassing.

Doe dan een tax-on-web simulatie met je andere inkomsten erbij om te zien wat het effectieve effect is op je netto-inkomen op jaarbasis.

TLDR: post je brutoloon en hoe lang je al werkt 😄

Laatst bewerkt:
Opgelet, ik dacht verstaan te hebben dat als je 4668€ bruto verdient dat uw ziekte uitkering bruto 60% is. En dat uw netto dan ook daarop berekend wordt.

Volgens mij ga je geen 2490€ netto gestort krijgen. Maar waarschijnlijk eerder 1980€ netto.

Een brutoloon van 2530€ zou die 2000e netto geven (zonder extralegale voordelen etc, die je dan ook niet krijgt). Waardoor je als ziekteuitkering 1518€ bruto zou krijgen wat 1433€ netto is.
Het minimum kan er dan echter nog voor zorgen dat het wat beter wordt doordat het bruto loon dan vb die 1606€ wordt wat dan uitkomt op 1.501€ netto.

En dan zal er natuurlijk in de eindafrekening gekeken worden naar het geheel. Om de correctie te maken.

Het "netto" dat berekend en gestort wordt in het eerste jaar is die 60% van het begrensd loon - 11.11% BVH, dus wel degelijk 2490-ish in het geval van 4668€ bruto of meer. (Om precies te zijn, in een maand als februari '24 zou dan 2394€ gestort worden, en in bv oktober 2585€.) De rest wordt met het aanslagbiljet teruggevorderd.

Bij 2530€ bruto zou je dan 1349€ gestort krijgen, maar dat zal dus vanaf de 3e maand omhoog getrokken worden owv de minimumgrenzen; de BVH zal bv al wegvallen (bij die stortingen, maar niet op uw aanslagbiljet...)

Als je overigens meer dan een jaar ziek bent (in het 1e jaar weet ik niet meer hoe het zit), wordt je belastingsvrije som ook iets hoger en wordt er ook een "vermindering ziekte of invaliditeit" verrekend, dus je kan niet zomaar bruto-netto calculators van jobat en consoorten gaan gebruiken. Als je echt lang ziek bent, doe je best tax-on-web simulaties.

Laatst bewerkt:
Opletten met die 60% van het brutoloon.
Men gaat '2 kwartalen' terug.
Als ik het goed heb, wordt het loon van maart (einde van kwartaal 1) genomen als je in juli/augustus/september (kwartaal 3) arbeidsongeschikt wordt.
In tussentijd hebben sommigen een indexaanpassing gehad. Die valt dan weg.
Een maat van mij heeft zo eens 3 indexaanpassingen 'gemist'... dan heb je geen 60% maar 54%.

Als je overigens meer dan een jaar ziek bent (in het 1e jaar weet ik niet meer hoe het zit), wordt je belastingsvrije som ook iets hoger en wordt er ook een "vermindering ziekte of invaliditeit" verrekend, dus je kan niet zomaar bruto-netto calculators van jobat en consoorten gaan gebruiken. Als je echt lang ziek bent, doe je best tax-on-web simulaties.
Vanaf het 2e jaar krijg je dan ook maar 50% (correctie: 55%) van het brutoloon, ipv 60%.
Misschien compenseert het ene het andere?

Laatst bewerkt:
Sowieso, of toch deels. 40, 55 of 65% krijg je in het 2e jaar, afhankelijk van je gezinstoestand. In OP zijn geval 55%.
En dan is er ook nog die inhaalpremie vanaf het 2e jaar. 536-1051€/jaar (belastbaar).

Netto is moeilijk te zeggen aangezien dat samengelegd met je loon dat jaar en na belasting nog vanalles kan betekenen, en om een correctere berekening te knn maken, zou je je bruto moeten geven en niet je netto.

Het bruto grensloon voor de berekening is atm 179.54€ per dag. Dus 4668-4847€ per maand. (Er wordt met een zesdagenweek gerekend en ik weet niet of je dan 26 of 27 dagen moet rekenen.) Daarbij wordt er gekeken naar je loon van een paar maanden voordien.

De uitkering in het eerste jaar ("primaire arbeidsongeschiktheid") is 60% van dat begrensd brutoloon. Hetgeen je ontvangt van maand 2 tot en met 12 is de ziekteuitkering -11.11% bedrijfsvoorheffing.

In het 2e jaar ("invaliditeit") is de uitkering 55% indien alleenstaand zonder gezinslast. Je krijgt het volledige belastbaar bedrag -3.5% inhouding voor "de sector pensioenen".

M.a.w. als alleenstaande zonder gezinslast die >=4668€/m bruto verdient, krijg je van maand 2 t.e.m. 12 2490€ gestort. Daarna 2478€.

Beide bedragen zijn niet "netto" en je zal het jaar nadien, zeker in de 2e situatie, wss nog belastingen moeten bijbetalen.
(In mijn eigen situatie waarbij ik ook nog deeltijds werkte en ook nog een ziekte-uitkering uit de groepsverzekering van mijn werkgever kreeg, betekende dat nog zo'n 10.000€ belastingen na te betalen.)

Als ik nu gok dat jij 2500€ bruto verdient, krijg je 1333 en 1327€/m respectievelijk het 1e en 2e jaar, uitgaande van 26 dagen die maand.
Maar, er zijn ook minimumuitkeringen van toepassing vanaf de 3e maand ziekte, en in dit geval zit je eronder. Die bedragen hangen af van hoe lang je ziek bent en of je "regelmatig werknemer" was of niet. Volgens mij kom je dan op 1606€ uit vanaf maand 3.

Daarnaast vallen de inhouding voor "de sector pensioenen" en de bedrijfsvoorheffing weg als je onder die minimumgrens zit, dus dat moet dan eigenlijk ook nog verrekend worden. Dan is er ook nog een "inhaalpremie", maar da's vanaf 1 jaar ziek en dus niet op jou van toepassing.

Doe dan een tax-on-web simulatie met je andere inkomsten erbij om te zien wat het effectieve effect is op je netto-inkomen op jaarbasis.

TLDR: post je brutoloon en hoe lang je al werkt 😄
Het gaat over mijn buurvrouw: maakt nogal veel lawaai overdag/snachts sinds ze op ziekteverlof zit dus ik wil dat ze terug gaat werken ipv ziektekas... Ik vermoed dat ze een laag loon heeft dus iets van een kleine 2000 netto, haar uitkering zal aldus wellicht rond de 1500 euro netto zijn?
Hoeveel verschil is er als alleenstaande/samenwonende mbt ziekteuitkering? (Ze is aan het frauderen (vriend met uitkering woont niet officieel bij haar maar wel in de praktijk).

Te weinig info. Heeft ze kinderen? Is die vriend ten laste? Hoeveel verdient die vriend? Hoe lang is ze al ziek? Hoe frequent heeft ze ervoor al gewerkt?

Het enige dat we kunnen zeggen is 60% van vermoedelijk 2500€ bruto het eerste jaar en 40-55-65% samenwonend-alleenstaand-gezinslast vanaf het 2e jaar ziekte, rekening houdend met minimumgrenzen, dewelke op 1288 à 2026€ belastbaar kunnen liggen...

Als je uitkeringsfraude owv samenwoonst vermoedt, kan je dat melden aan het RIZIV via een algemeen meldpunt van het SIOD https://www.meldpuntsocialefraude.belgie.be/nl/ (kan niet anoniem), maar wie zegt dat ze dat niet correct heeft aangegeven?
Sowieso is er de eerste 2 maanden geen verschil in uitkering. Vanaf de 3e maand mogelijks wel als ze onder de minimums zit, en vanaf het 2e jaar sowieso.

Laatst bewerkt:
Ik ben deel van een Class Action in de Verenigde Staten, blijkbaar is er daar een uitspraak van geweest en ik heb nu in de post hier een check van een Amerikaanse bank gekregen "Pay to the order of", bedragje van 3 cijfers voor de komma. Leve Amerikaanse consumentenrechten.

Mag je met zo'n check nog bij de bank hier aankloppen? Indien nee, is er een alternatief?

Ter info: is legitiem, informatie over de class action staat ook in de bijgevoegde brief, inclusief referentie van rechtszaak en uitspraak in kwestie. Als je de documenten van de rechtszaak opzoekt in de officiele docket vind je mijn naam daar ook in terug, alsook het bedrag waar ik "recht" op heb en dat effectief op de check staat, met onderaan de handtekening van de rechter. Dat zou al hun zorgen inzake witwassen etc toch gerust moeten stellen. Desondanks wil ik zeker niet riskeren dat ik hierdoor bij de bank verbannen wordt.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan