Kleine vragen: economie & recht

1850 euro voor akte onroerend? Is deze binnen de 6 maanden na het overlijden getekend?

900 euro voor een erfrechtverklaring is ook zeer gul gerekend. Nog nooit gezien.

Bedankt voor de antwoorden, ga toch eens een meer gedetailleerde rekening vragen denk ik.

Kosten akte erfopvolging 900
Kosten akte erfopvolging onroerend 1850
Kosten (opzoekingen etc) erelonen voor opmaak en indienen nalatenschap 3800.
Het enige wat het mogelijks ingewikkelder maakt was dat mijn moeder een erfenis had gekregen minder dan 2 jaar geleden, notaris zei dat er dan moest gekeken worden wat er met dat geld gebeurd is. Maar dat bedrag is gewoon op haar spaarrekening blijven staan. (Waarom ze dat moeten weten vraag ik me ook af, dat was dan haar geld)
Het ding is dat het sinds dag 1 eigenlijk gepruts leek, notaris moest lang zoeken vooraleer hij huwelijkscontract vond. Af en toe nog eens telefoon om nummer van mijn stiefpa te vragen terwijl ze die al hadden van ons bezoek. Vragen over de scheiding van 30 jaar geleden, met mij biologische pa toen, bij welke notaris dat was, wie weet dat nog. Vragen aan ons voor een of ander bij de bank terwijl ze dat zelf moesten vragen want aan ons mocht de bank dat niet doorgeven. Maar ik moet wel zeggen, het document dat ik gekregen heb voor bijvoorbeeld woning is wel zeer gedetailleerd, tot van wie mijn ouders dat toen gekocht hebben, en zelfs daarvoor van wie die dat bekomen hebben (tot 1985) . Lijkt me eigenlijk zelf overdreven, een onroerend goed staat toch op uw naam, wat doet die ganse historiek er dan toe?
1850 voor akte onroerende erfopvolging is heel veel, of was er veel vastgoed misschien?

Historiek 30 jaar terug in de tijd is verplicht.
Uitleg erfenis van 2j geleden ook wettelijk verplicht.

We hebben de kaap van 25K omzet overschreden voor de onderneming met vrijstelling van BTW (bijberoep). Vooral dienstverlenend (IT Consultancy & hardware verkoop). Wat is nu de volgende stap, VOF, BV? Ik voorzie niet meteen een groei naar > 40k bv.

Nadat ik zelf wat zaken heb ingelezen, lijkt me een VOF een eerst volgende stap (geen notariskosten, geen publicatie boekhouding, wel nog hoofdelijk aansprakelijk maar gezien mijn sector (puur dienstverlenend) lijkt me dit ok qua financieel risico.)
Overschrijden van de grens voor die vrijstelling van BTW hoeft niet meteen te betekenen dat je op een vennootschap moet overstappen.
(Afgaande op je post werk je nu als eenmanszaak veronderstel ik.)

Er is ook een tolerantie van 10% bij uitzonderlijk en eenmalig overschrijden van die 25.000€, al zal dat waarschijnlijk niet helpen gezien we nog maar halfweg het jaar zijn.

Bron

Laatst bewerkt:
1850 euro voor akte onroerend? Is deze binnen de 6 maanden na het overlijden getekend?

900 euro voor een erfrechtverklaring is ook zeer gul gerekend. Nog nooit gezien.
Ja datum op de akte is binnen 6 maanden.
1850 voor akte onroerende erfopvolging is heel veel, of was er veel vastgoed misschien?

Historiek 30 jaar terug in de tijd is verplicht.
Uitleg erfenis van 2j geleden ook wettelijk verplicht.
Nee, 1 huis.

Ja datum op de akte is binnen 6 maanden.

Nee, 1 huis.
Dat is veel te veel voor de akte van onroerende erfopvolging, wettelijk tarief voor 1 woning is 420 euro en daar mag niet van worden afgeweken.

Akte van erfopvolging is ook te duur, zelfs met een complex testament/huwelijkscontract zou dit max 600à700 euro mogen zijn

Situatie:
Contract zegt dat een bepaalde clausule ingaat indien periode 'meer dan 2 weken' bedraagt.
Betreffende periode incl. tijdstippen (allen gestipuleerd in ditzelfde document) dit jaar 1/7 9u - 15/7 18u. Moet ik een 'week' als 7x24u zien, of als 7 kalenderdagen? Ergens stupide, i know, maar ik vermoed dat daar juridisch wel een sluitende interpretatie voor is.

Waarom werkt de watergroep op kwartaalbasis met hun facturen, en niet op maandbasis? Dat zou toch veel gemakkelijker zijn voor veel gezinnen qua budget? (edit: is blijkbaar nu wel mogelijk, maar je moet het apart aanvragen :unsure: enkele maanden geleden vond ik die optie alleszins niet).

En hetzelfde met het de onroerende voorheffing (Kadastraal inkomen): waarom is dat 1 keer per jaar. Kan dat niet op maandelijkse basis opgezet worden? Of eventueel geïntegreerd in de belastingaangifte?

Welke instantie staat hiervoor in die ik kan lastigvallen met dit voorstel?

Situatie:
Contract zegt dat een bepaalde clausule ingaat indien periode 'meer dan 2 weken' bedraagt.
Betreffende periode incl. tijdstippen (allen gestipuleerd in ditzelfde document) dit jaar 1/7 9u - 15/7 18u. Moet ik een 'week' als 7x24u zien, of als 7 kalenderdagen? Ergens stupide, i know, maar ik vermoed dat daar juridisch wel een sluitende interpretatie voor is.
Volgens mij 7 kalenderdagen. Anders zou er over xx (bank)werkdagen gesproken worden in de clausule.
ik kan natuurlijk fout zijn, maar krijg geregeld wel contracten onder mijn neus + heb veel contact met legal advisors.

Laatst bewerkt:
Bestaat er ergens een tool om het voordeel tussen feitelijk en wettelijk samenwonen te berekenen?

Je bedoelt voor de belastingen?
Tax calc :)
Feitelijk = aparte aangifte en aanslag
Wettelijk = gemeenschappelijk. Je geeft dan de code 1002 en de gegevens van beide partners.

En hetzelfde met het de onroerende voorheffing (Kadastraal inkomen): waarom is dat 1 keer per jaar. Kan dat niet op maandelijkse basis opgezet worden? Of eventueel geïntegreerd in de belastingaangifte?

Welke instantie staat hiervoor in die ik kan lastigvallen met dit voorstel?
Omdat de belastbare basis de situatie op 1 dag is, behalve bij oprichting van gebouwen. En de fiscus krijgt de nodige informatie soms te laat, waardoor een aanpassing aan een maandelijks bedrag lang op zich zou laten duren en er veel vragen/correcties zouden komen.

Bovendien betaalt iedereen nu ergens in de loop van het jaar en zou dus iedereen al wat vroeger moeten beginnen betalen. Daar is er weinig interesse voor, denk ik.

Als je in een situatie zit waarbij je kosten sterk afhangen van maand tot maand, kan je ook eens alle kosten oplijsten, de som van alles delen door 12 en dat bedrag maandelijks vanaf dag 1 langs de kant zetten. Dat kan zelfs via een gratis bankrekening waarvan je dan ook al die overschrijvingen/domiciliëringen laat lopen, mits je een buffer stort als de grote kosten in het begin van het jaar zijn.

Iemand antwoord op volgende vraag:
Iemand die ik ken heeft mondeling en schriftelijk(mail) akkoord gegeven om op plaats X contract te tekenen. Nu heeft ze van plaats Y een veel beter voorstel gekregen. Dus denkt ze bij plaats y te tekenen. Zijn er gevolgen voor haar indien ze X weigert en bij Y tekent?

Op dit moment nog nergens een handtekening geplaatst.

Iemand die ik ken heeft mondeling en schriftelijk(mail) akkoord gegeven om op plaats X contract te tekenen. Nu heeft ze van plaats Y een veel beter voorstel gekregen. Dus denkt ze bij plaats y te tekenen. Zijn er gevolgen voor haar indien ze X weigert en bij Y tekent?

Op dit moment nog nergens een handtekening geplaatst.
Vervelende situatie. Maar als ze nu bij X tekent, zal het toch blijven knagen dat ze het veel betere voorstel naast zich heeft moeten neerleggen.
En wat is zijn/haar woord nog waard als er zich toch niet aan gehouden wordt… niet netjes als je akkoord hebt gegeven.
Echt sneu: maar ik zou gewoon open kaart spelen denk ik… misschien komt X tegemoet… of hebben we een boze partij, maar dan zal hij/zij dit op zijn minst achter zich laten nadien.

Tegen x kan je ook zeggen dat je een voorstel hebt gekregen van een firma of job die nog meer in je interesse gebied of regio of eender welke argumenten ligt.
Of tenzij ze toch liever daar gaat werken inderdaad financieel bekijken wat er nog kan gedaan worden.
Belangrijkste is dat je naar jezelf kijkt, ja het zijn ook mensen waar je dit tegen moet zeggen en moreel kan het wringen maar omgekeerd is er ook geen compassie hoor als het er op aankomt.

Als er een akkoord is over loon en een schriftelijke bevestiging, is er een mondelinge arbeidsovereenkomst voor voltijds gesloten van haar kant uit (als de andere partij dit bevestigt). Ze moet dus daar in theorie haar opzeg doen, dat ook al kan VOOR indiensttreding. Die opzeg zal 1 week zijn.

Ik zou een beleefde mail sturen met de melding dat ze een betere aanbieding heeft gekregen en dat ze het contract niet zal tekenen. Dat ze gerust nog een exit-gesprek wil hebben , maar dat ze veronderstelt dat dit mailtje voldoende is en er geen formele brief moet verstuurd worden noch opzeg te presteren valt. Dat de werkgever haar moet contacteren als dit toch anders is, dat ze dan bereid is om dit in orde te maken.

(Niet spreken over "arbeidsovereenkomst opzeggen", "niet starten", ... )

Vraag over vakantiegeld bij overstap contractueel-(tijdelijk) ambtenaar.

Ik werk momenteel als contractueel bij de overheid. Daarvoor in de prive. Bij die overstap is een verrekening van (dubbel) vakantiegeld gebeurt. Dat lijkt me correct.
Nu heb ik de kans om (tijdelijk) ambtenaar te worden, dus vakantieregeling overheid. Wordt op dat moment dan een enkel "vertrek"vakantiegeld uitbetaald? Ik blijf bij dezelfde werkgever. Wat met de verlofdagen? In principe heb je dan 2x recht op verlof, 1x door het voorgaande jaar als contractueel, en 1x voor het lopende jaar als ambtenaar.

Het is van belang aangezien het een tijdelijke functie betreft en als ik over 2 jaar terug contractueel wordt heb ik geen recht op (enkel) vakantiegeld want heb ik het voorgaande jaar niet als contractueel gewerkt. Bij de overstap ambtenaar-contractueel is er wel een uitbetaling van dubbel vakantiegeld, gezien dat.voor beide gebaseerd is op prestaties in het voorgaande jaar?

Discussie met familielid.

Als je wagen ingeschreven en verzekerd staat op naam van je ouders, maar je bent zelf al sedert je 21e hoofdbestuurder ervan (ondertussen 25), en je staat zelfs al een tijd niet meer gedomicilieerd bij je ouders en je hebt de wagen meegekregen, ben je dan niet al jaren fraude aan het plegen of is dit nog legaal? Want zo ontwijk je toch toeslagen voor jonge bestuurders? Wat gebeurt er bv igv een ongeval in fout?

Als je wagen ingeschreven en verzekerd staat op naam van je ouders, maar je bent zelf al sedert je 21e hoofdbestuurder ervan (ondertussen 25), en je staat zelfs al een tijd niet meer gedomicilieerd bij je ouders en je hebt de wagen meegekregen, ben je dan niet al jaren fraude aan het plegen of is dit nog legaal? Want zo ontwijk je toch toeslagen voor jonge bestuurders? Wat gebeurt er bv igv een ongeval in fout?
Als je tegen de verzekering liegt over wie de hoofdbestuurder is, dan is dit fraude. Bij een ongeval in fout zal de verzekering nog steeds uitbetalen aan het slachtoffer, maar als ze de fraude kunnen bewijzen, zullen ze dit bedrag integraal terugvorderen:
Verzwijgt u dat uw 18-jarige zoon regelmatig met uw auto rijdt en veroorzaakt hij een auto-ongeluk? In dat geval kan uw verzekeraar de volledige schadevergoeding, uitbetaald aan het slachtoffer, van u terugeisen. Als uw zoon regelmatig met uw wagen rijdt, moet u dat laten weten aan uw adviseur of makelaar. Zijn naam wordt dan mee in de autopolis opgenomen zodat hij mee verzekerd is. Doet u dat niet, dan verzwijgt u opzettelijk belangrijke informatie en kan uw verzekeraar dus een volledig verhaalsrecht of regres uitoefenen.

Het volstaat dus dat die jonge bestuurder opgenomen wordt als hoofdbestuurder in de oorspronkelijke polis van de ouders. Die persoon hoeft niet noodzakelijk een verzekering in eigen naam af te sluiten?

Het volstaat dus dat die jonge bestuurder opgenomen wordt als hoofdbestuurder in de oorspronkelijke polis van de ouders. Die persoon hoeft niet noodzakelijk een verzekering in eigen naam af te sluiten?
Klopt. Verzekeraar kan afzien van een hogere premie voor jonge bestuurder.

Terug
Bovenaan