Oldschool_Chemist
Active member
Niet mee eens. Is er een redelijke kans dat er doden vallen als je als jongere in een verlaten pand een vuurtje stookt (blijkbaar hadden ze dat dus al gedaan, was dus niet de bedoeling om het gebouw in brand testeken)? Zo redelijke kans lijkt me dat ook niet als je alle worst case scenario's moet toepassen.
![]()
Na drie jaar plots doorbraak na dodelijke brand Beringen: tieners bekennen dat ze vuurtje stookten
Beringen - Drie jongeren uit Beringen zijn opgepakt voor de noodlottige brand in het leegstaande gebouwencomplex op de Koolmijnlaan in Beringen in de zomer van 2019. Daarbij kwamen twee brandweermannen om het leven. De opgepakte tieners hadden vuurtje gestookt in het gebouw. Olivier ...www.crimilex.be
Uw brommer opdrijven lijkt me qua gevaarlijkheid overigens minstens even erg. Je kan ook "redelijkerwijs" bedenken dat het opdrijven van een brommer boven de toegelaten snelheid een gevaarlijke situatie oplevert, net zoals een vuurtje stoken in een gebouw.
Het ging blijkbaar over tieners zonder voorgeschiedenis met de politie. Dan geef ik ze liever nog het voordeel van de twijfel ipv ze direct als moordenaar te beschilderen.
Het probleem is dat je in België vrijuit andere mensen aan risico's mag blootstellen zonder dat daar zware straffen voor uitgedeeld worden. Het is pas wanneer er ernstige gevolgen zijn dat er ook voor jou ernstige gevolgen kunnen zijn.
Een voorbeeld vind je hierboven in de thread met de cafébaas (5 maanden effectief gezeten). Een vechtersbaas wordt quasi nooit ernstig bestraft en zijn slachtoffers worden nooit serieus vergoed.
Bij ernstige gevolgen zoals die Manchester-fan (een opa verdorie) die door een bokser in coma werd geslagen, dan kijkt men plots tegen 5j aan.
Imho mogen ze hier gerust 10j effectief voor geven, en niet 1 of 2 j dat die loser maximaal de binnenkant van een cel zal zien. Als die mens niet verkeerd was neergekomen, was dit gewoon weer een fait divers zonder serieuze bestraffing geworden.
In een correcte maatschappij hoort niemand aan een ongehoord risico blootgesteld worden door fout gedrag van anderen. In Europa laat men dit rustig etteren tot het eens verkeerd loopt. Ik ben meer fan van het Amerikaanse systeem, waar als je graag je vuisten bovenhaalt, je wel eens een volle mag-dump kan verwachten. En achteraf zegt men dan: eigen schuld, dikke bult.

)