Ben ik de enige die de toekomst zeer somber inziet?
*Europa: volledig in verval door jaren wanbeleid, migratie,zwak leger, islamisering, dreiging langs alle kanten van de zwakke buitengrenzen, verlies van eigenheid en spanningen tussen bevolkingsgroepen, dus dreiging van binnenuit.
*Overbevolking steekt nu al de kop op, het is nu al letterlijk vechten voor een plaatsje (huizenmarkt oververhit, bepaalde scholen met wachtlijsten, gezondheidszorg met wachtlijsten)
*Voedseltekort zal plots de kop op steken, men kan niet blijven groeien en voldoende voedsel produceren.
*Klimaatproblematiek, niemand lijkt in te zien dat het eigenlijk al te laat is. Weldra zullen miljoenen klimaatvluchtelingen Europa bestormen, als een deel al niet onder de zee verdwenen is.
*Alles samen zal de kans op ww3 doen toenemen...
Ik vind dat vooral de tegenwoordig populaire fatalistische toekomstvisie, die ook door velen wordt aangegrepen om vooral niets te doen want "alles is toch om zeep". Anderzijds zeggen de negatievelingen in elke generatie dat.
Europa in verval is al zo'n gekleurde visie. Ja, we leven al jaren in vrede en welvaart, waardoor bepaalde prioriteiten anders kunnen. En ik ga ook wel akkoord met het Bokrijk-argument, het museum van de wereld. En zoals elke democratische "natie" is er veel te veel gepalaver nodig om iets te veranderen. Maar wat zijn de cijfers om zo zwartgallig te zijn? De steden die meer moslimbevolking krijgen? Wanneer die hun welvaart stijgt zullen die volgens mij ook wel gewoon een hypocriet-religieuze middenklasse worden, net zoals alle pillaarbijtende katholieken van de jaren '50 en '60. Al die andere zaken over spanningen vind ik vooral gebrek aan bredere context. In de jaren '70 en '80 (en soms '90) werden er aanslagen gepleegd door de RAF, CCC, ETA, IRA, ... Ik denk dat Leuven Vlaams of de onlust in Voeren meer spanning inhouden dan het opgeklopte communautaire debat in de politiek vandaag.
Overbevolking...onze bevolking stijgt niet zo snel hoor, en dan voornamelijk door migratie. De oververhitte huizenmarkt of scholen met wachtlijsten, is dat door de overbevolking of omdat mensen bepaalde wensen hebben? Vaak is het een kwestie van principes, en het traag reageren van de overheid wegens een democratische praatbarak. Maar om niet in een staatsvorm zoals China te leven heb ik dat ervoor over.
Voedseltekort? Ik ben geen boer maar volgens mij is dat helemaal niet aan de orde. Dat bepaalde zaken duurder worden (ik denk aan vlees) zou best kunnen, maar ik denk dat er al echt een globale ramp moet gebeuren voor wij hier honger lijden hoor.
En dan komen we bij het volgens mij enige werkelijke probleem: het klimaat. Hier gaan we volgens mij te laat zijn, enfin, dat zijn we al. Dit omdat je nu eenmaal niet elk land achter dezelfde doelstellingen krijgt, en niemand aan zijn bevolking kan of wil uitleggen dat het toch wat pijn gaat doen. Daar zullen we denk ik moeten rekenen op, zeker initieel, symptoombestrijding. Iets waarvoor ik liever in Europa woon dan in vele andere, arme landen hoor.