Dit heeft geen klop te maken met balans met private leven he. Ze kon ook de week er voor of de week er na op vakantie vertrekken, ze koos er voor om ze in te plannen op hetzelfde moment als de belangrijkste internationale conferentie voor haar voornaamste bevoegdheid. Als je dan niet mag stellen dat dit exemplarisch is voor het belang dat deze regering en deze minister aan klimaat hechten, dan weet ik het ook niet meer.
Maar die datum voor die top ligt toch al langer vast dan voor de herfstvakantie?
Allez ik begin ook niet aan mijn dossier de dag voordat ik het moet uitvoeren. Daar lopen ook al maanden voorbereiding aan om te bepalen hoe ik iets ga doen om dat dan te overleggen met mijn medecollega's of ze daarmee akkoord gaan en wat ik daarin moet veranderen om hun akkoord te verkrijgen. En als ik weet dat ik verlof neem op het moment dat dat dossier start, dan heb ik voorbereidingen getroffen dat er personen op de hoogte zijn van wat ze moeten doen en waar ze al de informatie kunnen vinden zodanig dat het door kan.
Dat je nog in aanloop naar die klimaattop moet samenkomen om iets af te kloppen. Dat is toch gewoon nonsens ? Toch als je effectief van plan bent om iets te doen.
Wanneer kan ik dat wel begrijpen : wanneer het uw intentie is om te zeggen, bol het af. Wij gaan juist geen bal doen om daaraan bij te dragen of om die objectieven te behalen. DAN begrijp ik die strategie volledig. Of wanneer je zegt ik heb belangrijkere zaken aan mijn hoofd dan wat te gaan zeveren op een klimaattop. Maar anders... meh.
En ik kan nog perfect begrijpen dat Demir wat anders aan haar hoofd had dan een klimaattop. Met enerzijds het gedoe met de terugdraaiende teller waar ze een oplossing moest voor vinden, de gascentrales en hun vergunning waar ze een oplossing moet voor verzinnen, de miserie met de hoogspanningslijn waar de burgemeesters zeggen over hun dood lijk,... Dus ja ik kan nog iets of wat begrip opbrengen.
Maar het zou niet mogen neen. Dat is wel correct.
Ze heeft ervoor gekozen om twee dagen (!) vakantie te nemen tijdens een schoolvakantie die samenvalt met het officiële herfstreces van het Vlaams Parlement. Over de schijnbare graad van voorbereiding voor de top treed ik anderen hier bij dat het duidelijk beter kon. Of dat nu symptomatisch is voor de algemene houding van Demir en de N-VA jegens de hoogdringendheid van de klimaatverandering weet ik niet. Daar valt denk ik wel iets voor te zeggen maar ik zie er ook niet meteen voorbedachte rade in.
Maar de manier waarop hier de persoonlijke rekening van Demir gemaakt wordt vind ik eigenlijk vrij goedkoop. Als iemand beslist om in een schoolvakantie wat tijd te nemen voor haar gezin is dat iet wat ik uit menselijk oogpunt kan begrijpen. Je kan het daar niet mee eens zijn. Maar wie zijn wij om voor haar te beslissen waar de prioriteit moet liggen.
Nou ja, dit regio'tje krijgt de leiders die het verdient zeker?