Kleine nieuwtjes

Het onderzoek draait dan ook niet om het sturen van 2 politiepatrouilles ipv de hulpdiensten. Deze agenten zal hoogstwaarschijnlijk schuldig verzuim aangewreven worden aangezien zij:
1) een direct bevel van de chef om hem naar huisartsenwachtpost over te brengen genegeerd hebben (kan je je toch ernstige vragen bij stellen)
2) hem bewusteloos in de cel droppen zonder enige hulp te bieden, een persoon over wie zij zich dienen te ontfermen en waar op voorhand duidelijke indicaties waren van een medische noodzaak

Tesamen met het feit dat Jim zélf de hulpdiensten heeft gecontacteerd en dat er nu een heleboel tegenstrijdige verklaringen en valse pv's verschijnen, geeft dit toch niet zo'n schitterend beeld van de lokale politie.
(Ik heb zelf in Lebbeke gewoond en ben niet zo hard geschrokken van het verloop van dit dossier, dat is de tendens daar wel)
Ik antwoordde dan ook niet op het onderzoek maar op iemand die afvroeg waarom ze niet direct een ziekenwagen stuurden...

Dat een groep mensen op basis van één kenmerk "allemaal van dezelfde soort zijn", is meestal een goed teken dat de conclusie op heel dun ijs staat. Beetje een plat vooroordeel.
Daarin heb je natuurlijk gelijk, ik besef dat ook wel (al blijft mijn wantrouwen) maar het is ook wel een beetje zoals Chris Rock het ooit zei: some professions cannót have bad apples. An airline cannot say ‘well, móst of our pilots like to land’.
Als ik dan kijk naar de drie keer dat ik als slachtoffer nood had aan de politie, dan heb ik ofwel drie keer zwaar pech gehad of is er systemisch toch iets mis want het was drie keer niet wat je er van zou hopen (1x inbraak in auto, 1x vandalisme aan auto en voordeur en 1x een vent die zijn hand tussen mijn benen stak op de trein - geen ‘zware’ misdaden, ok, maar ik stond toch terug buiten met een wrang gevoel)

Als hij agressief is en goed gekend dan is dat het meest waarschijnlijke en het veiligst. De politie kan/mag niemand fixeren op een brancard en een arts zal dat ook niet zomaar laten doen.
Ipv hem tijdelijk te immobiliseren, zowel voor zijn eigen veiligheid als van het ziekenhuispersoneel, moeten er dan 2 interventieploegen op staan zien? :unsure:

Echt efficiënt is dat nu toch ook niet...

Daarin heb je natuurlijk gelijk, ik besef dat ook wel (al blijft mijn wantrouwen) maar het is ook wel een beetje zoals Chris Rock het ooit zei: some professions cannót have bad apples. An airline cannot say ‘well, móst of our pilots like to land’.
Als ik dan kijk naar de drie keer dat ik als slachtoffer nood had aan de politie, dan heb ik ofwel drie keer zwaar pech gehad of is er systemisch toch iets mis want het was drie keer niet wat je er van zou hopen (1x inbraak in auto, 1x vandalisme aan auto en voordeur en 1x een vent die zijn hand tussen mijn benen stak op de trein - geen ‘zware’ misdaden, ok, maar ik stond toch terug buiten met een wrang gevoel)
Ik mag hopen dat je "buitenstappen met een wrang gevoel" niet gelijkstelt aan het voorval van hierboven?
Dat het niet strookt met jouw gevoel voor rechtvaardigheid, is voor mij niet automatisch het teken van "politie = slecht". Natuurlijk, ik weet niet wat er in jouw situatie wel of niet is gebeurd, maar het klinkt toch enorm als alle mogelijke puntjes van onvrede samengooien om tot een onoplosbaar kluwen te komen, zodat de conclusie niets anders kan zijn dan "rot". En alles wat die conclusie dan bevestigt, komt mee in de pot.

Ik krijg het idee dat je daar binnenstapte met het idee dat de politie dat even ging oplossen. In de drie gevallen had je waarschijnlijk geen bekende dader en konden ze niets meer doen dan een PV tegen onbekenden maken, waardoor jij het een slechte ervaring vond. Hoe ver zit ik er naast?

Ik krijg het idee dat je daar binnenstapte met het idee dat de politie dat even ging oplossen. In de drie gevallen had je waarschijnlijk geen bekende dader en konden ze niets meer doen dan een PV tegen onbekenden maken, waardoor jij het een slechte ervaring vond. Hoe ver zit ik er naast?
We spreken over vijftien en meer jaar terug dus ik was inderdaad een stuk jonger en naïever. Als je dan een politiekantoor binnenstapt, voor mij was de meest beangstigende de man op de trein, om dan te horen dat je inderdaad beter je tas op je schoot zet als je een rok aanhebt… Dat was van die agent niet kwaad bedoeld, hooguit wat lomp. Maar je komt wel beduusd buiten. En dat kleurt je gevoel. Zelfde met een auto waar de kinderstoel en wat meer zijn uit gestolen en grote barst in de ruit. Dat is niet de grote misdaad en neen, veel konden ze niet doen maar ze hebben zelfs geen nota genomen. Opnieuw, dat kleurt je gevoel. Ik begrijp dat in een forum als pol & actua je moet proberen om de logica te laten primeren dus ik begrijp ook wel dat meer nuchtere denkers als jij of Loser dat effectief in vraag stellen. Ik probeerde ook niet het argument vast te zetten dat ‘flikken = foute boel’ als vaststaand feit, ik sprak enkel voor mijzelf en het gevoel dat *ik* heb. Het is een persoonlijke opmerking en ervaring. Ook al ben ik zeker dat ik daar lang niet alleen in ben, is dat idd niet waar P&A om draait dus daar zat ik wel fout.

We spreken over vijftien en meer jaar terug dus ik was inderdaad een stuk jonger en naïever. Als je dan een politiekantoor binnenstapt, voor mij was de meest beangstigende de man op de trein, om dan te horen dat je inderdaad beter je tas op je schoot zet als je een rok aanhebt… Dat was van die agent niet kwaad bedoeld, hooguit wat lomp. Maar je komt wel beduusd buiten. En dat kleurt je gevoel. Zelfde met een auto waar de kinderstoel en wat meer zijn uit gestolen en grote barst in de ruit. Dat is niet de grote misdaad en neen, veel konden ze niet doen maar ze hebben zelfs geen nota genomen. Opnieuw, dat kleurt je gevoel. Ik begrijp dat in een forum als pol & actua je moet proberen om de logica te laten primeren dus ik begrijp ook wel dat meer nuchtere denkers als jij of Loser dat effectief in vraag stellen. Ik probeerde ook niet het argument vast te zetten dat ‘flikken = foute boel’ als vaststaand feit, ik sprak enkel voor mijzelf en het gevoel dat *ik* heb. Het is een persoonlijke opmerking en ervaring. Ook al ben ik zeker dat ik daar lang niet alleen in ben, is dat idd niet waar P&A om draait dus daar zat ik wel fout.
Bwa, voor een gevoel ipv logica is er absoluut plaats, denk ik. Meer nog, als alleen maar logica zou tellen, zou het toch ook maar een kille maatschappij zijn. Maar ik vind het gevaarlijk om dan aan dat gevoel veralgemenende uitspraken te koppelen. Maar dat weet je zelf ook, lees ik.

Ik denk dat dan alleen de vraag overblijft hoe dat kan opgelost worden. Want het is niet op logica of feiten gebaseerd, dus hoe kunnen we dat gevoel, dat ongetwijfeld bij nog mensen leeft, wegwerken, zonder te negeren dat het in sommige gevallen wel degelijk op feiten is gebaseerd en er wel degelijk problemen zijn aan die andere zijde ook.

En ondertussen gewoon fijn blijven door filmen en wat lachen, een vrouw van 57 duwen/slaan ffs. Wat scheelt er toch met sommige mensen.
En alsof een Vlaamse vrouw van 57 "kanker" als scheldwoord zou gebruiken. Net het type taaltje van dat soort krapuul dat overigens dagelijks in dit land nog steeds mensen lastig valt/intimideert op de bus, aan stations,...

Beeld je in dat jou moeder op straat ligt met haar voorhand afhangend.
Is het correcte gedrag hierop filmen al WAAJOOOW roepend, uitspraken als DOE DIE DEUR TOE en "Zij zegt kut Marokkaan zie ze nu liggen", zonder enige hulp te bieden.
Of heb je liever dat mensen in onze maatschappij meer hulp verlenen in zo'n geval, met respect voor de privacy van deze heel zwaar toegetakeld dame?
Ik kies voluit voor het tweede, maar kijk, het staat je vrij geen probleem in de eerste stelling te zien.
Uiteraard niet. En dat bedoelde ik ook met 'het meest degoutante is dat filmen'. Dat filmen (en erop staan roepen) is extreem debiel.

Ik zal mijn opmerking bij dat filmpje, ter verduidelijking, zoals ik ze eerder geformuleerd heb letterlijk herhalen: "Ik zie oprecht niet hoe je in dit filmpje 'een oude blanke vrouw die gemolesteerd wordt door allochtoon tuig' kan zien."

Waarmee ik -voor de duidelijkheid- die filmer absoluut niet verdedig. Zijn gedrag is natuurlijk de voornaamste ergernis die ik erbij heb. Dat lijkt me evident. De hoofdzaak van het filmpje zelf is naast een gewonde vrouw een kerel die er al filmend wat rond staat te brullen. Daar erger ik me natuurlijk aan. Waaruit je zou halen dat ik dat niet doe en liefst een maatschappij heb waarin iedereen zo doet, is mij volkomen een raadsel.

De tweede ergernis is dat een politicus dit filmpje per se moet aangrijpen om te polariseren door zaken te benoemen die absoluut niet zichtbaar zijn in dat filmpje.

Edit: verwoording aangepast. Post stond oorspronkelijk in 'ergernissen van de dag'.

Laatst bewerkt:

Wat ze er bij HLN snel snel van gemaakt hebben is nu toch ook wel een beetje....eeuhm...met fluwelen handschoentjes getikt.

Dat hebben ze aangepast, een dik uur geleden stond het filmpje er nog bij.
Echt gestoord hoe dat je iemand kan staan uitlachen die zwaargewond op de grond ligt te kreperen met potentieel dodelijke wonde.

Edit: Hier nog HLN artikel met het filmpje (geen idee hoe lang het er nog gaat blijven staan): https://www.hln.be/antwerpen/ik-ben...w-zwaargewond-raakt-bij-busincident~a11c5efc/
misschien eens de datums van het eerste artikel bekijken, imo was dat artikel van voor dat de beelden circuleerden

Het ergste is dat ik te hard het gevoel heb dat er nooit niks gebeurd met/tegen zo'n dingen.
Het gebeurd, we weten niet wat we ertegen moeten doen, dus we keuren het af en laten het gebeuren.

Het ergste is dat ik te hard het gevoel heb dat er nooit niks gebeurd met/tegen zo'n dingen.
Het gebeurd, we weten niet wat we ertegen moeten doen, dus we keuren het af en laten het gebeuren.

Ik denk dat dat gevoel bij veel mensen leeft, eerlijk gezegd. Het lastig vallen van vrouwen, ouderen, homo's,... door dit soort krapuul is gewoon dagelijkse kost in grootsteden.
Zelf in Hasselt hier aan het station is dat schering en inslag.

Net die ongecensureerde beelden net gezien. Maakt het nog zieker hoe iemand daar in hemelsnaam mee kan lachen en filmen, maar ja ze heeft zogezegd "kanker-Marokkaan" gezegd he.

Dat het gebeurt is nog misselijkmakender. Het geweld, het taaltje, het toontje en natuurlijk het filmen en niet helpen. Dit laat gewoon zien wat een klotemaatschappij het op bepaalde plaatsen is. Dat filmpje is erg, maar de gebeurtenis nog veel meer.
Dit was mijn allereerste post hierover.👇
Waarom je die negeert en beslist om deze reactie te reageren met het feit alsof ik de actie en pestgedrag van die ratten goedkeur weet ik niet.
Mij ging het em puur om het feit dat ik het niet oké vond dat zo'n bloederige filmpjes hier niet thuishoren.

Moest ik op die bus/tram aanwezig was ik sws tussen beide gekomen heb een gruwelijke hekel aan zo'n dingen. Die arme vrouw compleet machteloos.

Godallemachtig...
Een kleine waarschuwing is hier wel op zijn plek hè waarom mag dit zomaar geplaatst worden? Het gezicht van die vrouw hangt half los?
Speculeren over de oorzaak is al even wansmakelijk als degene die deze zooi op het net heeft gegooid want voor hetzelfde is ze gevallen bij het uitstappen wat het gedrag van die apen niet goedpraat uiteraard.
Begrijp niet waarom niemand hulp aanbiedt bende idioten gaan ze beetje staan filmen gadverdamme stelletje zieke teringzooi bah.

Godallemachtig...
Een kleine waarschuwing is hier wel op zijn plek hè waarom mag dit zomaar geplaatst worden? Het gezicht van die vrouw hangt half los?
Speculeren over de oorzaak is al even wansmakelijk als degene die deze zooi op het net heeft gegooid want voor hetzelfde is ze gevallen bij het uitstappen wat het gedrag van die apen niet goedpraat uiteraard.
Begrijp niet waarom niemand hulp aanbiedt bende idioten gaan ze beetje staan filmen gadverdamme stelletje zieke teringzooi bah.

Ik wil hier nog wel een kleine toevoeging op geven. Al eens in een grootstad op een bus gezeten waar er zo 5-10 personen in een groepje zoiets uithalen?
Ik zal wel helpen eens de bus en die mensen weg zijn, maar op dat moment heeft niet veel volk zin om zich daar tussen te gooien, of je moet al zeker zijn van jezelf dat je uw manneke kan staan.

Daarbij heb ik liever dat iemand het probeert te filmen waardoor het misschien nog mogelijk wordt om een dader te vatten, dan gewoon niks te doen en weg te kijken.

Ik wil hier nog wel een kleine toevoeging op geven. Al eens in een grootstad op een bus gezeten waar er zo 5-10 personen in een groepje zoiets uithalen?
Ik zal wel helpen eens de bus en die mensen weg zijn, maar op dat moment heeft niet veel volk zin om zich daar tussen te gooien, of je moet al zeker zijn van jezelf dat je uw manneke kan staan.

Daarbij heb ik liever dat iemand het probeert te filmen waardoor het misschien nog mogelijk wordt om een dader te vatten, dan gewoon niks te doen en weg te kijken.

Is het niet net door zo een reactie dat men deergelijke situaties toelaten?
Als er vroeger boel was op de bus en er kwam iemand tussen dan was die zelden alleen om er tussen te komen.
Andere mensen namen voorbeeld aan die eerste persoon.
De situatie koelde dan meteen af zonder dat er iets ernsitg gebeurde.

Tegenwoordig durft niemand nog tussenbeide te komen waardoor situaties escaleren en er gewonden vallen.

5 jaar geleden ben ik zo op de trein tussenbeide gekomen nadat er 1 klap was gevallen.
De wagen zat vol en ik was de enige die iets durfde zeggen/doen.
Het is uiteindelijk bij 1 klap gebleven en het slachtoffer was mij heel dankbaar.
Het had anders kunnen aflopen voor die persoon.
Ik zou het wederom doen.

Voor een groot deel is dat ook gewoon het bystander effect hoor. Ik vind het allemaal erg makkelijk om hier achter ons toetsenbord te komen verkondigen dat we ze allemaal bij mekaar gaan slaan / uit mekaar trekken en het eens zullen oplossen om als de grote held onthaald te worden. In werkelijkheid stapt 85% van de bus en gaat verder met zijn dagelijks leven.

Is het niet net door zo een reactie dat men deergelijke situaties toelaten?
Als er vroeger boel was op de bus en er kwam iemand tussen dan was die zelden alleen om er tussen te komen.
Andere mensen namen voorbeeld aan die eerste persoon.
De situatie koelde dan meteen af zonder dat er iets ernsitg gebeurde.

Tegenwoordig durft niemand nog tussenbeide te komen waardoor situaties escaleren en er gewonden vallen.

Denk dat je dat ook moet inschatten een beetje. Zo makkelijk is dat niet altijd.
Ik ben ook al es tussen gekomen toen een man zijn vrouw sloeg op straat.

Mochten ze met 5 geweest zijn en er was niet direct ander volk in de buurt zou ik daar nu ook niet direct opvliegen. Weet niet hoeveel volk daar nog op die bus zat. Maar als dat 5 man van dat crapuul is en ge zit maar met 2 op de bus bijvoorbeeld...
Denk ook dat je ook wel initieel wat in shock bent als je ziet hoe die vrouw daar zit.
Daar spelen echt wel veel factoren in mee.

Nu goed, het minste wat je kan doen is wel afstappen en die vrouw helpen.

Mij ging het em puur om het feit dat ik het niet oké vond dat zo'n bloederige filmpjes hier niet thuishoren.
Er stond toch duidelijk bij "niet voor gevoelige kijkers" door de persoon die het postte? Wat wil je dan nog meer?
Als jij het al bloederig en erg vond vanachter je computerscherm, beeld je dan eens in hoe het voor de persoon in kwestie (of de familieleden) moet zijn geweest. Almaar goed dat het gefilmd is, dit kan enkel maar hulp verschaffen om uit te dokteren wat er precies gebeurd is.

Zo opvallend hoe de media dit voorval doodzwijgt onder het mom van 'het moet nog verder worden onderzocht'.

Zelfs als de vrouw gewoon gevallen is (en niet geduwd), blijkt toch al duidelijk uit het filmpje hoe sommige individuen totaal geen normbesef hebben. Het is echt beangstigend in wat voor samenleving onze kinderen moeten opgroeien. En dan zijn politici nog verbaasd dat de Vlaming niet in de stad wil wonen.

Ditmaal kunnen de journalisten ook niet die mooie term 'jongeren' gebruiken, want blijkbaar zouden de betrokkenen al 35 jaar zijn.

Terug
Bovenaan