Net zoals er kritiek is op het feit dat arbeiders staken voor een dagje verlof en dat je het daardoor niet serieus kunt nemen. Is er kritiek op het feit dat scholieren staken voor een dagje verlof en dat je het daardoor niet serieus kunt nemen.
Beeld u gewoon in dat morgen :
1) de verplegers en verpleegsters zeggen er is te weinig aandacht voor de zorgsector en de toekomst van de grijzende bevolking, vanaf nu gaan wij 1 dag in de week staken totdat dit aangepakt wordt.
2) het OV (NMBS, LIJN,...) hetzelfde zegt, maar onder de justifiëring dat er te weinig investeringen en valuatie is voor hun werk deftig en correct kunnen uit te voeren.
3) het schoolpersoneel morgen zegt, vanaf nu staken wij 1 dag in de week wegens het tekort aan leerkrachten en de ondervaluering van de functie van leerkracht. We moeten ipv leerkracht opvoedkundige spelen. En als wij die taak krijgen, dan hebben wij meer handen nodig en een betere valuering van het beroep.
4) de crèchemedewerkers zeggen dat wegens de overdreven eisen van de ouders en doe problematiek van corona men vanaf nu 1 dag in de week gaat staken, en dat de ouders maar hun plan moeten trekken. En dit om dezelfde reden als de anderen, omdat hun job ondergevalueerd wordt.
5) al de schoonmaaksters, etc 1 dag in de week staken om een gelijkaardige redenering.
Hoe appreciatief zou je zelf nog zijn hiervoor? In het begin misschien, geen probleem... maar als men effectief van plan is om dit jaaaaaaaarrrreeeeeen vol te houden totdat men effectief doet wat jij wilt. Zonder eigenlijk duidelijk te stellen wat je nu eigenlijk exact wilt dat men doet. Bij stakingen hoor je tenminste nog duidelijke eisen waar je dan ook kunt over onderhandelen. Bij onze klimaatstakendejeugd zie ik niet, ofwel kijk ik er serieus langs, wat ze nu eigenlijk effectief verwachten.
Red het klimaat, dat is het verste dat ik kom. Maar hoe, wat zijn de concrete eisen wat wij NU moeten doen om dat klimaat te redden. Is dat geen gascentrales zetten ? Is dat het autovervoer volledig afschaffen en terug paard en kar, is dat het internationaal vrachtvervoer afschaffen of zware taksen heffen op alles wat er van buiten x (zijnde gemeente, provincie, regio, land, werelddeel) komt. Is dat allemaal vegan worden. Of is dat, dat wij allemaal gewoon zonnepanelen en warmtepompen moeten zetten en het is goed ?
Er is gewoon niets concreet... wat verwacht je dan dat wij doen ? Aan de zijlijn staan juichen voor het feit dat een groep kinderen staat te roepen voor het klimaat terwijl zij het belangrijkste wat wij in de toekomst nodig gaan hebben, namelijk kennis en innovatieve ideeën, hiermee volledig ondermijnen. Ja neen hé, op die manier kan ik dat protest niet serieus nemen, omdat ik het gewoon niet kan kaderen in waar zij als groep nu eigenlijk voor staan. Ik heb gewoon meer sympathie voor protest wanneer de eisen duidelijk zijn.
Ik kan begrijpen dat ze juist geen exacte eisen gaan willen zeggen. Want als je met exacte eisen komt... ja gaan diezelfde jongeren die nu volop meelopen misschien ook wel eens nadenken ofdat zij effectief vb vegan willen worden of dat zij elke dag met hun fietsje naar de school mogen komen in plaats van met het brommertje of doordat mama of papa hen droog aan de schoolpoort afzet, of dat ze thuis hunne PC, console, gsm,.... mogen aan de kant zwieren en zich maar op de oude manier moeten amuseren, omdat dat energieverbruik hiervoor als verspillend gezien wordt. Of...
En dat ze eigenlijk als ze wat langer nadenken, voor dat klimaat toch niet bereid zijn om die duidelijke zaken die er gevraagd worden ook effectief te laten.
Misschien mag ik dat niet, misschien is dat idioot van mij. Maar voor mij is zo'n actie dan ook een pure holle actie.