Kleine nieuwtjes

Dat is toch wel weer alles veralgemenen. Precies of iedereen in de privé met een tikklok werkt en alles op de seconde is berekend. Ik werk in de privé en kan uit eigen keuze mijn middagpauze invullen, ik kan met gemak een middagpauze van 3 uur nemen zonder dat er iemand gaat komen klagen.
Heb zo collega gehad die tikte uit, ging naar wc, tikte terug in (zodat het minimum van 30min werd aangerekend, niet tikken was 2u) en ging dan in middagpauze :laugh:

In de privé he

En dat is ook zo'n leuke dooddoener. Tegen de tijd dat die generatie in een positie is om iets te veranderen is het zeker al lang te laat.
Door dit soort (klimaathysterische) reacties, die evengoed van Anuna hadden kunnen komen, neem ik klimaathysterici a priori al niet meer serieus.

Door dit soort (klimaathysterische) reacties neem ik mensen zoals Anuna a priori al niet meer serieus.
Ik bedoel dat is letterlijk het UN rapport: drastische maatregelen binnen de 10 jaar anders grote miserie.

'de modale mens in de straat met nul kennis' : lol klimaat hysterie

Dat is gewoon brexit, corona, etc all over again. Is dat gewoon ( en dat is nu niet tegen u persoonlijk) dat het moeilijk is voor mensen om te toe te geven dat mss iets boven hun petje is en dat ze naar verstandigere mensen moeten luisteren? Of natuurlijk de renegade visie ( die er waarschijnlijk dichter bij zit): laat de boel maar naar de knoppen gaan ik heb toch wat goede jaren gehad.

edit: en pas op dan zijn er hier die beweren dat kinderen die nu nog op school zitten de wereldwijde koers gaan kunnen aanpassen als ze maar een wetenschappelijke richting studeren :ironic: Juist ja..

Laatst bewerkt:
Ik bedoel dat is letterlijk het UN rapport: drastische maatregelen binnen de 10 jaar anders grote miserie.
Op dat rapport is er al veel kritiek gekomen vanuit de wetenschappelijke hoek, maar kom. Laat ons even aannemen dat het correct is.

Dat is gewoon brexit, corona, etc all over again. Is dat gewoon ( en dat is nu niet tegen u persoonlijk) dat het moeilijk is voor mensen om te toe te geven dat mss iets boven hun petje is en dat ze naar verstandigere mensen moeten luisteren?
Brexit? De gewone Brit had dus moeten luisteren naar de pro-Europese politici en zijn eigen mening niet mogen uitbrengen, als modale mens? Is dat wat je wilt zeggen? Almaar goed dat ze in UK nog een democratische traditie hebben die de particratische (partijpolitieke) kaste onder controle houdt.

Wat betreft de klimaatdiscussie, het is eenvoudig om te gaan brullen dat mensen het serieuzer moeten nemen en dat er dingen moeten veranderen. Daar gaat niet veel discussie over gaat zijn en gaan roepen dat er iets moet veranderen helpt de zaak echt niets vooruit op dit moment. Vraag die jongeren vanop de staking bijv. eens om hun gms's en computers een dag per week uit te schakelen, om zo energie te besparen ten voordele van het milieu. Ik denk niet dat ook maar 0.1% die vraag serieus in overweging gaat nemen. Hersenloos gaan roepen voor actie, dat is eenvoudiger.

Brexit? De gewone Brit had dus moeten luisteren naar de pro-Europese politici en zijn eigen mening niet mogen uitbrengen, als modale mens? Is dat wat je wilt zeggen? Almaar goed dat ze in UK nog een democratische traditie hebben die de particratische (partijpolitieke) kaste onder controle houdt.
De gewone brit had zich goed moeten informeren voor dat ze een stem uit brachten. Wat ze duidelijk niet gedaan hebben want hoe konden ze dat ook? Hoeveel percent van de bevolking kon/kan effectief de gevolgen van iets als brexit begrijpen? Ik ga grif toegeven dat ik dat niet kan, jij misschien wel maar dan ben je in de <0,1%
Wat betreft de klimaatdiscussie, het is eenvoudig om te gaan brullen dat mensen het serieuzer moeten nemen en dat er dingen moeten veranderen. Daar gaat niet veel discussie over gaat zijn en gaan roepen dat er iets moet veranderen helpt de zaak echt niets vooruit op dit moment. Vraag die jongeren vanop de staking bijv. eens om hun gms's en computers een dag per week uit te schakelen, om zo energie te besparen ten voordele van het milieu. Ik denk niet dat ook maar 0.1% die vraag serieus in overweging gaat nemen. Hersenloos gaan roepen voor actie, dat is eenvoudiger.

Is er niet veel discussie over? Lijkt me dat er constant discussie over is, het is iets dat al decennia geweten is en waar men al decennia niks aan doet. Dus degenen die er niks aan kunnen doen kunnen enkel 'brullen' ( zoals jij het uitdrukt) tegen degenen die al jaren en jaren er niks aan willen doen. Ik denk dat het tekenend is dat er significant meer reactie is op een ietwat over the top uitspraak van een 20 jarige gewone burger versus de reactie op de decennia van inactiviteit en incompetentie van ons politiek bestel.

Spijtige is dat dat gewoon gaat leiden tot ofwel draconische maatregelen ofwel hordes en hordes mensen die hier binnen komen en die we niet gaan tegenhouden. Velen doen hier alsof het voor hen niet meer gaat zijn, maar ik hoop hier toch nog een jaar of 50 rond te lopen hoor.

De gewone brit had zich goed moeten informeren voor dat ze een stem uit brachten. Wat ze duidelijk niet gedaan hebben want hoe konden ze dat ook? Hoeveel percent van de bevolking kon/kan effectief de gevolgen van iets als brexit begrijpen? Ik ga grif toegeven dat ik dat niet kan, jij misschien wel maar dan ben je in de <0,1%
Als je de bevolking al te dom acht om haar mening uit te brengen over 1 simpele topic, waarom acht je ze dan wel bekwaam om op een politieke partij haar stem uit te brengen met een hele mix van standpunten over politieke topics? Dat laatste vraag 100x meer kennis, dan 1 simpele topic.

Is er niet veel discussie over? Lijkt me dat er constant discussie over is, het is iets dat al decennia geweten is en waar men al decennia niks aan doet. Dus degenen die er niks aan kunnen doen kunnen enkel 'brullen' ( zoals jij het uitdrukt) tegen degenen die al jaren en jaren er niks aan willen doen.
Ik zet vraagtekens bij de veranderingsbereidheid bij degenen die staan te roepen dat er iets moet veranderen. We hadden op 9lives nog een forummer die iedereen verweet dat ze groener moesten gaan leven en moesten stoppen met hun vervuilende gewoontes. Iets later creëerde hij een thread om te klagen dat hij met zijn (vervuilende) wagen was geflitst in een LEZ zone ... Dit is in mijn ogen tekenend voor degen die het hardste staan te roepen dat we moeten veranderen.
Anuna deed ook veelvuldig korte citytrips vlak voordat ze in de spotlights kwam, net zoals de voorman van de Nederlandse partij D66 (die deed werkelijk de ene vrije vliegreis na de andere). In welke mate verwacht je van mij dat ik dan nog geloofwaardigheid aan de dag breng voor zulke types?

Anuna zou potverdikke moeten oproepen, Studeer! Word ingenieur/wetenschapper/beleidsmaker/bedrijfsleider in ecologische diensten en producten.
Of juist niet. Hoe meer laaggeschoolden hoe makkelijker we productiejobs hier kunnen invullen en hoe minder we moeten importeren uit China waardoor alles duurzamer wordt.

Anuna is niet van gisteren, hier zit een waanzinnige strategie achter!

Dat is gewoon brexit, corona, etc all over again. Is dat gewoon ( en dat is nu niet tegen u persoonlijk) dat het moeilijk is voor mensen om te toe te geven dat mss iets boven hun petje is en dat ze naar verstandigere mensen moeten luisteren? Of natuurlijk de renegade visie ( die er waarschijnlijk dichter bij zit): laat de boel maar naar de knoppen gaan ik heb toch wat goede jaren gehad.

edit: en pas op dan zijn er hier die beweren dat kinderen die nu nog op school zitten de wereldwijde koers gaan kunnen aanpassen als ze maar een wetenschappelijke richting studeren :ironic: Juist ja..
dat lijkt me evengoed een fatalistische visie hoor.
Tis nu niet dat we momenteel wat aan het aanmodderen zijn. De wetgevingen zijn toch al enorm verstrengd tov 1990.

Fit for 55 zit er aan te komen met een hele hoop nieuwe regels. (en ja dat zijn regels die pijn gaan doen)
https://www.vleva.eu/nl/energie-en-...n-overzicht-van-de-belangrijkste-initiatieven
Zelfs al gaan we hier in europa naar een uitstoot van 0gr co2 dan nog is het maar een peulschil.
https://www.statista.com/statistics/205966/world-carbon-dioxide-emissions-by-region/

Wat met India en Afrika die gaan boomen? Hoe ga je dat oplossen? Ah sorry jullie mogen economisch niet renderen.. Het klimaat weetjewel. Dus hier een resem regeltjes die de economie gaan schaden en volg ze maar?

Zeg nu eens wat er concreet nog moet gebeuren om het klimaat te veranderen? En waarom de jeugd hiervan geen onderdeel kan van uitmaken.

Laatst bewerkt:
En tegen dat de jeugd zelf aan het werk is en hun rekeningen zelf moet betalen zal het klimaat ook minder hun zorg zijn. Dan willen ze ook goeikope meuk uit china en zo goedkoop mogelijk hun huis verwarmen.

Denk jij nu echt dat dat vetgedrukte de gemiddelde mening is van de Vlaming of Belg? Voor het overgrote deel mensen met kinderen? Ik denk toch echt wel dat de meeste mensen zich ondertussen ook grote zorgen maken over de toekomst van hun kinderen en kleinkinderen én zelfs alles wat daarna komt.

En dat komt voor een stuk door de bewustmaking van organisaties als Youth For Climate, dus daar hebben die absoluut een taak. En mogen, moeten ze dat ook blijven doen. Maar ze kunnen dat ook op een andere manier doen én met een andere insteek. En dan vind ik de manier waarop en de zaken die ADW zegt gewoon de foute manier.

Ze is blij met de opkomst, maar van hoeveel van die jongeren die daar vrijdag in Gent stonden weet zij zelf wat ze exact doen voor het milieu? Hoe ze zelf hun steentje bijdragen, behalve op vrijdag gaan spijbelen? Of blijft de boodschap gewoon dat ze aan oude witte heteromannen moeten duidelijk maken dat de fout bij hun ligt en ze eindelijk actie moeten ondernemen? Niet echt geloofwaardig overigens als die boodschap moet komen van die ene jongere met zijn beker van de Quick die daar de hele tijd in beeld stond tijdens dat interview (beetje goedkoop, i know, maar ik kon het niet laten liggen).

YFC zegt zelf dat ze op lokaal, nationaal en internationaal niveau de mensen willen duidelijk maken dat er actie nodig is. Goed, denk je dat dat ondertussen niet duidelijk is op nationaal niveau? Dat we in België en bij uitbreiding Europa ondertussen niet weten wat er zowat moet gebeuren? Getuige al de maatregelen die men nu aan het nemen is en waarvan de factuur grotendeels bij de eindgebruiker komt te liggen. Het verwijderen van plastiek in de handel, hybride en elektrische auto's, E-peilen, S-peilen, PV panelen, warmtepompen, ingrijpende energetische renovaties, LEZ zones, afval sorteren,... allemaal maatregelen die genomen zijn en worden voor het milieu. Die boodschap lijkt me dan redelijk duidelijk.

Dus, wat blijft er over? Of op internationaal vlak, bij de grootste vervuilende economieën, gaan protesteren, maar daar heb je Greta Thunberg al voor. Of internationaal-lokaal, bij de bevolkingen van pakweg de Filipijnen, Bangladesh, India, China,... de mensen gaan bewustmaken van het probleem, want de boodschap die ze hier uitdragen door op vrijdag te spijbelen zal wellicht die mensen niet bereiken me dunkt. Maar ik zie ADW nu niet in de straten van pakweg Manilla wekelijks gaan betogen eerlijk gezegd. Dus wat blijft er over? Lokaal de zaken aanpakken, toch? En dat begint bij... jezelf. Wat kan ik zelf doen voor het milieu? Gaat elke vrijdag gaan spijbelen daar ook maar iets aan verhelpen of bijdragen? Of kunnen we ons mss anders organiseren, effectief iets bijdragen en doen, ipv de schuld bij de oude witte heteromannen leggen, elke week opnieuw?

Wat ze exact moeten doen, dat weet ik zelf ook niet. Dat is niet mijn taak, ik begin bij mezelf en probeer daar, hoe klein ook, iets bij te dragen. Maar wanneer je je hele leven en carrière in het teken zet van het klimaat en het milieu, lijkt het me dat je toch wat verder moet komen dan de schuld bij anderen leggen, elke vrijdag oproepen tot spijbelen en klimaatconferenties gaan bezoeken wereldwijd. Er zullen toch wel genoeg lokale initiatieven en acties zijn die ze kunnen organiseren of ondersteunen, hoe klein ook, die een grotere impact zullen hebben dan vrijdag spijbeldag? Maar daar vind ik niets over terug op hun website. Wat doen ze zelf? Geen idee, behalve de schuld bij anderen leggen.

Nee ze moeten zelf niks oplossen.
Maar hun actie zou er wel voor moeten zorgen dat er iets verandert. Maar dat gaat niet gebeuren, dus is hun actie vrij nutteloos.
Als je enkel mag actievoeren wanneer dit effectief iets verandert, kom je gewoon nooit uit de opstartfase. Of zou het eerste protest voor bv. vrouwenstemrecht meteen vrouwenstemrecht hebben opgeleverd? Als deze protesten uiteindelijk een wetswijziging opleveren omdat ze blijven duren, dan is het wel ok dus. Kan je nu nog niet zeggen hé.

Allezja, ik vind je twee posts maar gelul.
Ik zie niet in hoe spijbelen de klimaatcrisis zal oplossen , hun actie gaat het doel voorbij . Klimaat wordt teveel gepolitiseerd hierdoor . Het zijn ook niet de politici die de klimaatcrisis zullen oplossen , wel de ondernemers en industrie-bazen , ga daar eens mee praten in plaats van wat door Brussel te marsen.
Je spreekt hier over politiseren, in een vorige posts werd Anuna "beschermd door hogerhand". Kan je eens zeggen wat je nu eigenlijk bedoelde?

Als het gaat over belastingen of zaken zoals virtueel geld mislopen door het dalen van de registratierechten lijkt het wel of "de Belg" moet op straat komen. Als er dan voor een veel groter issue effectief iets gebeurt staat het hier vol excuses over waarom beter niet te protesteren.

Dus, wat blijft er over? Of op internationaal vlak, bij de grootste vervuilende economieën, gaan protesteren, maar daar heb je Greta Thunberg al voor. Of internationaal-lokaal, bij de bevolkingen van pakweg de Filipijnen, Bangladesh, India, China,... de mensen gaan bewustmaken van het probleem, want de boodschap die ze hier uitdragen door op vrijdag te spijbelen zal wellicht die mensen niet bereiken me dunkt. Maar ik zie ADW nu niet in de straten van pakweg Manilla wekelijks gaan betogen eerlijk gezegd. Dus wat blijft er over? Lokaal de zaken aanpakken, toch? En dat begint bij... jezelf. Wat kan ik zelf doen voor het milieu? Gaat elke vrijdag gaan spijbelen daar ook maar iets aan verhelpen of bijdragen? Of kunnen we ons mss anders organiseren, effectief iets bijdragen en doen, ipv de schuld bij de oude witte heteromannen leggen, elke week opnieuw?
Goed verwoord, die systematische verlegging van de verantwoordelijkheid naar anderen (hier oudere witte heteromannen) moet bij mij niet op begrip rekenen.

Idd. En ik werk bij een overheidsinstelling en heb niet eens mogelijkheid tot pauze. Ik moet zelfs aan mijn bureau eten.

Ik heb nog een jaar 8n een fabriek geweekt in de privé. Daar was het nog erger dan hetgeen hier gezegd wordt over de overheid..

Op een shift van 8u had ik 30 minuten werk. De rest was doen alsof ik bezig was of me verstoppen.

De late in het weekend kroop ik met een verrekijker op de hoogste installatie om van daar te kijken naar een match van de plaatselijke provinciale voetbalclub.
S'nachts zaten we allemaal naar een film te kijken, te kaarten, pokeren, kranten en magazines te lezen,...
Hoe vaak ik me daar niet verstopt heb om een paar uur te slapen...
De nmbs/infrabel zekers? :p

Iedereen weet van mocht dat een privé bedrijf zijn, dat het al lang failliet was.

Ze stappen af van het statutaire contract voor een reden.

In technische beroepen, of beroepen waarbij je dicht bij de klant staat, ben je altijd wel de dupe, ongeacht de sector.
Shit valt naar beneden, de rest kruipt dieper in de ivoren toren.

Je hebt zelf al aangegeven dat het er vierkant draait, en dat er boven u vooral vriendjespolitiek speelt.

Je bent wat slachtoffer van een systeem waar ze u bewust klein houden, en waar de rest maar opdoet en met zichzelf bezig is.
(toch wat ik onlangs afleidde in uw posts in "Je portie dagelijkse ergernissen op het werk"
Je hebt echt pech om op de verkeerde plaats te zitten. Een omgekeerde piramide van vriendjespolitiek en inefficiëntie, in het puntje onderaan zit jij.)

Privé kan ook laks zijn daar niet van, wat je daar beschrijft is wel uitzonderlijk.
Maar de eigen winsten moeten er zijn. En als iemand te veel fouten maakt ligt die er toch uit.

---
Ik heb in een +- gelijkaardige situatie gezeten als u.
Enkel ik had geen mensenlevens in handen zoals u, als jij een fout maakt kan een trein wel eens elders eindigen.
(Weggaan. Of je blijft het kneusje, en ze lachen u nog ook uit. Nadien komen ze wel smekend af, en kan plots vanalles eraf. Hel zelfs op de nieuwe job, probeerden ze nog achterna te komen.)

Laatst bewerkt:
Als je enkel mag actievoeren wanneer dit effectief iets verandert, kom je gewoon nooit uit de opstartfase. Of zou het eerste protest voor bv. vrouwenstemrecht meteen vrouwenstemrecht hebben opgeleverd? Als deze protesten uiteindelijk een wetswijziging opleveren omdat ze blijven duren, dan is het wel ok dus. Kan je nu nog niet zeggen hé.

Allezja, ik vind je twee posts maar gelul.

Je spreekt hier over politiseren, in een vorige posts werd Anuna "beschermd door hogerhand". Kan je eens zeggen wat je nu eigenlijk bedoelde?

Als het gaat over belastingen of zaken zoals virtueel geld mislopen door het dalen van de registratierechten lijkt het wel of "de Belg" moet op straat komen. Als er dan voor een veel groter issue effectief iets gebeurt staat het hier vol excuses over waarom beter niet te protesteren.

Is "de Belg" dan op straat gekomen bij het afschaffen van pakweg de woonbonus of het aanpassen van de registratierechten? Dat heb ik dan toch gemist. :unsure:

Ik ben het met je eens dat op straat komen best kan en mag om bewustwording te bekomen voor iets, maar ondertussen lijken me de spijbelacties van YFC toch echt hun doel voorbij te schieten én kunnen ze toch echt op andere manieren hun steentje bijdragen aan het klimaat. Maar dat mis ik dus compleet bij hen. Kunnen ze het beleid zelf bepalen? Nee, uiteraard niet. Kunnen ze meer doen dan elke vrijdag gaan spijbelen? Dat lijkt mij toch wel.

Als je de bevolking al te dom acht om haar mening uit te brengen over 1 simpele topic, waarom acht je ze dan wel bekwaam om op een politieke partij haar stem uit te brengen met een hele mix van standpunten over politieke topics? Dat laatste vraag 100x meer kennis, dan 1 simpele topic.
De brexit afdoen als een simpel topic is fout. Dat is een serieus complex gegeven met verregaande gevolgen vanaf dag één tot en met het eind der dagen.
Ik schat dat de gemiddelde persoon daar inderdaad geen zich op heeft. Incluis mezelf overigens.

It’s vital to understand that Brexit was a vote against the British elite. Voters thought politicians, business leaders, and intellectuals had lost their right to control the system.

Uiteraard niet de enige reden, maar het komt erop neer dat mensen een korte-termijn visie hebben op de Brexit, en in geen geval de gevolgen die er nu zijn hebben zien aankomen.

De Brexit stem was een protest stem tegen de algemene gang van zaken en de passieve houding bij de meer traditionele partijen, beetje zoals veel stemmen bij ons voor extreem links of rechts, zonder goed te beseffen waar die partijen eigenlijk voor staan.

Is "de Belg" dan op straat gekomen bij het afschaffen van pakweg de woonbonus of het aanpassen van de registratierechten? Dat heb ik dan toch gemist. :unsure:

Ik ben het met je eens dat op straat komen best kan en mag om bewustwording te bekomen voor iets, maar ondertussen lijken me de spijbelacties van YFC toch echt hun doel voorbij te schieten én kunnen ze toch echt op andere manieren hun steentje bijdragen aan het klimaat. Maar dat mis ik dus compleet bij hen. Kunnen ze het beleid zelf bepalen? Nee, uiteraard niet. Kunnen ze meer doen dan elke vrijdag gaan spijbelen? Dat lijkt mij toch wel.
Neen, wat ik bedoel is dat je bij dat soort zaken vaak (hier o.a.) de boodschap hoort dat "de Belg zich laat doen" of "te braaf is", en "op een ander hadden ze al op straat gekomen".

Wanneer dit dan wel eens gebeurt mag het kennelijk alleen maar:
1) als ze (scholieren dus) zelf met goede oplossingen komen voor dit wereldwijd probleem waar niemand de oplossing voor heeft, en
2) als er een zekerheid is dat het iets oplevert, en
3) als ze het niet "politiseren"

Ik vind dat toch opmerkelijk hoor. Het is trouwens niet dat ik al wat YFC verkondigt zo'n goed idee vind, en Anuna lijkt mij ook gewoon wel een stereotyp wicht (ik krijg toch flashbacks naar een gelijkaardig geval waar ik zelf mee naar school ging). Maar je hebt nu eenmaal mensen met een zeker charisma en hang naar aandacht nodig om woordvoerder te zijn, dus ik vind veel van die opmerkingen hier nogal gemakkelijk. Uiteindelijk gaat het om scholieren die eens niet passief hun tijd verspillen op TikTok, en zowaar inzitten met de toekomst.

Wat stel jij trouwens voor dat deze scholieren doen, dat meer impact heeft? Ik vermoed dat je nu gaat afkomen met "allemaal de fiets pakken, vegan worden, en nooit vliegreizen maken"? Ik denk dat moesten ze erin slagen iets aan het beleid te veranderen dit toch meer zal helpen.

Laatst bewerkt:
Neen, wat ik bedoel is dat je bij dat soort zaken vaak (hier o.a.) de boodschap hoort dat "de Belg zich laat doen" of "te braaf is", en "op een ander hadden ze al op straat gekomen".

Wanneer dit dan wel eens gebeurt mag het kennelijk alleen maar:
1) als ze (scholieren dus) zelf met goede oplossingen komen voor dit wereldwijd probleem waar niemand de oplossing voor heeft, en
2) als er een zekerheid is dat het iets oplevert, en
3) als ze het niet "politiseren"

Ik vind dat toch opmerkelijk hoor. Het is trouwens niet dat ik al wat YFC verkondigt zo'n goed idee vind, en Anuna lijkt mij ook gewoon wel een stereotyp wicht (ik krijg toch flashbacks naar een gelijkaardig geval waar ik zelf mee naar school ging). Maar je hebt nu eenmaal mensen met een zeker charisma en hang naar aandacht nodig om woordvoerder te zijn, dus ik vind veel van die opmerkingen hier nogal gemakkelijk. Uiteindelijk gaat het om scholieren die eens niet passief hun tijd verspillen op TikTok, en zowaar inzitten met de toekomst.

Wat stel jij trouwens voor dat deze scholieren doen, dat meer impact heeft? Ik vermoed dat je nu gaat afkomen met "allemaal de fiets pakken, vegan worden, en nooit vliegreizen maken"? Ik denk dat moesten ze erin slagen iets aan het beleid te veranderen dit toch meer zal helpen.

Ik heb al aangegeven dat ze zich imo beter lokaal inzetten voor projecten die een verschil proberen te maken. Dat gaat meer impact hebben dan nu elke vrijdag met 10 man en een paardekop te gaan spijbelen. Want laat ons wel wezen, het momentum is daar toch helemaal weg? 2 jaar geleden kwamen ze nog met hoeveel, +10.000 op straat? Dat was een heel sterk signaal, een signaal dat ook werd opgepikt imo, zowel door de bevolking als politici. Nagaan of daar dan gevolg aan gegeven werd en wordt in de beleidsbeslissingen is absoluut een taak voor YFC. Maar om nu met die kleine groep op straat te komen, welke impact heeft dat nog?

Maar nee, vegan worden en allemaal de fiets pakken is voor mij niet dé oplossing, al helpt het natuurlijk wel dat ze zelf op die manier hun steentje bijdragen. En daarnaast geloof ik wel heel sterk in het principe lead by example. Ik heb ook al aangegeven dat ik zelf niet weet welke projecten en initiatieven ze kunnen ondersteunen of nemen, ik ben dan ook geen milieu- of klimaatspecialist, maar dat ik wel verwacht van mensen (en een organisatie) die hun leven en carrière in het teken van het klimaat stellen dat ze die initiatieven onderzoeken en bekijken en meer doen dan enkel oproepen tot spijbelen en conferenties bijwonen. Zoals gezegd, ik mis op hun website echt initiatieven, ideeën, acties,... die aantonen hoe ze zelf concreet hun steentje bijdragen, behalve protesteren en activisme.

Wanneer je in google even zoekt naar lokale initiatieven voor milieu en klimaat vind je echt meer dan voldoende, heel uiteenlopende ideeën. Dat ze daar de scholieren voor mobiliseren, liefst op een zaterdag of zondag. Met die paar honderd man die vrijdag aan het protesteren waren kan je wellicht elk van die initiatieven een gigastap vooruit helpen, met meer en directere impact dan wat ze nu doen.

Nope, de middenklasse is de volgzame kudde melkkoeien die alleen maar klagen op fora en sociale media. Voor de rest, verder werken en hopen dat het laagje goud nog lang genoeg op de kooi blijft zitten.

Terug
Bovenaan