Ik bedoel dat is letterlijk het UN rapport: drastische maatregelen binnen de 10 jaar anders grote miserie.
'de modale mens in de straat met nul kennis' : lol klimaat hysterie
Dat is gewoon brexit, corona, etc all over again. Is dat gewoon ( en dat is nu niet tegen u persoonlijk) dat het moeilijk is voor mensen om te toe te geven dat mss iets boven hun petje is en dat ze naar verstandigere mensen moeten luisteren? Of natuurlijk de renegade visie ( die er waarschijnlijk dichter bij zit): laat de boel maar naar de knoppen gaan ik heb toch wat goede jaren gehad.
edit: en pas op dan zijn er hier die beweren dat kinderen die nu nog op school zitten de wereldwijde koers gaan kunnen aanpassen als ze maar een wetenschappelijke richting studeren :ironic: Juist ja..
Denk jij nu echt dat dat vetgedrukte de gemiddelde mening is van de Vlaming of Belg? Voor het overgrote deel mensen met kinderen? Ik denk toch echt wel dat de meeste mensen zich ondertussen ook grote zorgen maken over de toekomst van hun kinderen en kleinkinderen én zelfs alles wat daarna komt.
En dat komt voor een stuk door de bewustmaking van organisaties als Youth For Climate, dus daar hebben die absoluut een taak. En mogen, moeten ze dat ook blijven doen. Maar ze kunnen dat ook op een andere manier doen én met een andere insteek. En dan vind ik de manier waarop en de zaken die ADW zegt gewoon de foute manier.
Ze is blij met de opkomst, maar van hoeveel van die jongeren die daar vrijdag in Gent stonden weet zij zelf wat ze exact doen voor het milieu? Hoe ze zelf hun steentje bijdragen, behalve op vrijdag gaan spijbelen? Of blijft de boodschap gewoon dat ze aan oude witte heteromannen moeten duidelijk maken dat de fout bij hun ligt en ze eindelijk actie moeten ondernemen? Niet echt geloofwaardig overigens als die boodschap moet komen van die ene jongere met zijn beker van de Quick die daar de hele tijd in beeld stond tijdens dat interview (beetje goedkoop, i know, maar ik kon het niet laten liggen).
YFC zegt zelf dat ze op lokaal, nationaal en internationaal niveau de mensen willen duidelijk maken dat er actie nodig is. Goed, denk je dat dat ondertussen niet duidelijk is op nationaal niveau? Dat we in België en bij uitbreiding Europa ondertussen niet weten wat er zowat moet gebeuren? Getuige al de maatregelen die men nu aan het nemen is en waarvan de factuur grotendeels bij de eindgebruiker komt te liggen. Het verwijderen van plastiek in de handel, hybride en elektrische auto's, E-peilen, S-peilen, PV panelen, warmtepompen, ingrijpende energetische renovaties, LEZ zones, afval sorteren,... allemaal maatregelen die genomen zijn en worden voor het milieu. Die boodschap lijkt me dan redelijk duidelijk.
Dus, wat blijft er over? Of op internationaal vlak, bij de grootste vervuilende economieën, gaan protesteren, maar daar heb je Greta Thunberg al voor. Of internationaal-lokaal, bij de bevolkingen van pakweg de Filipijnen, Bangladesh, India, China,... de mensen gaan bewustmaken van het probleem, want de boodschap die ze hier uitdragen door op vrijdag te spijbelen zal wellicht die mensen niet bereiken me dunkt. Maar ik zie ADW nu niet in de straten van pakweg Manilla wekelijks gaan betogen eerlijk gezegd. Dus wat blijft er over? Lokaal de zaken aanpakken, toch? En dat begint bij... jezelf. Wat kan ik zelf doen voor het milieu? Gaat elke vrijdag gaan spijbelen daar ook maar iets aan verhelpen of bijdragen? Of kunnen we ons mss anders organiseren, effectief iets bijdragen en doen, ipv de schuld bij de oude witte heteromannen leggen, elke week opnieuw?
Wat ze exact moeten doen, dat weet ik zelf ook niet. Dat is niet mijn taak, ik begin bij mezelf en probeer daar, hoe klein ook, iets bij te dragen. Maar wanneer je je hele leven en carrière in het teken zet van het klimaat en het milieu, lijkt het me dat je toch wat verder moet komen dan de schuld bij anderen leggen, elke vrijdag oproepen tot spijbelen en klimaatconferenties gaan bezoeken wereldwijd. Er zullen toch wel genoeg lokale initiatieven en acties zijn die ze kunnen organiseren of ondersteunen, hoe klein ook, die een grotere impact zullen hebben dan vrijdag spijbeldag? Maar daar vind ik niets over terug op hun website. Wat doen ze zelf? Geen idee, behalve de schuld bij anderen leggen.